Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Viera a život


 [ Príspevkov: 31 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší
Autor Správa
Poslať 18.10.2001 19:35:00   
 

od 18.10.2001 2:00:00
napísal 31 príspevkov
Bydlisko: Zvolen
Nový areopág sa rozbieha akosi veľmi pomaly. (Toto samozrejme nie je dôvod, prečo pridávam novú tému.)
V areopágu, ale aj inde som sa niekoľkokrát stretol s názorom, že kresťan by mal odmietať zlo za každých okolností a v prípade, že si môže vybrať len menšie a väčšie zlo, nemal by si vybrať nič.
Keďže sa opäť blížia voľby, kedy budeme pred podobnú otázku znovu postavení, bol by som rád, keby ste mi niekto vysvetlili, ako to vlastne je, a čo o tom hovorí napr. KKC.
Takou vypuklou sa táto otázka stala pri voľbe prezidenta a dnes, keď zbierame plody našej voľby, mnohokrát sa nestihneme ani čudovať čoho je tento prezident schopný. Boli by sme naozaj urobili lepšie, keby sme sa oných volieb vôbec nezúčastnili?
Samozrejme, otázka sa netýka len samotných volieb, ale aj bežného života. Niekedy súvisí s antikoncepciou, inokedy s výchovou detí, alebo aj tým, aké stanovisko zaujať k ďalšiemu útoku USA na jednu chudobnú krajinu.
Môžeme si teda vyberať menšie zlo? Môj názor je Áno, je to lepšie, ako nevoliť nič.
_________________
S úctou ku všetkým prispievateľom bez rozdielu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 21.10.2001 15:54:00   
 

od 10.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Bydlisko: Pezinok
Ahoj Peter,

Priznám sa, že úplne nerozumiem Tvojej otázke. Zdá sa mi, totižto akoby si sa pýtal, či je správne strčiť hlavu do piesku a nerobiť nič keď sa naskytne nejaký problém. Podľa mňa je to trocha nezmysel, lebo každý náš skutok, všetko čo urobíme alebo neurobíme má svoju kladnú, alebo zápornú hodnotu. Veď aj na začiatku sv. omše sa modlíme že: Vyznávam…že som zhrešil…zanedbávaním dobrého. V českom ekvivalente tejto modlitby: "že nekonám co mám konat".
Teda to, že sa tvárim že niečo nevidím, alebo že mňa sa to netýka, môže byť celkom vážny hriech. Napr. keď susedovi horí dom a ja sa tvárim, že si to nevšímam, …
Na druhej strane, keď niekto mi niekoho ohovára a ja si to nechám pre seba a nešírim to ďalej, je to asi dobrý skutok…
Keď si čítam Písmo, Ježiš tam hovorí, buďte dokonalí, ako je dokonalý Váš Otec v nebesiach. Teda asi sa treba snažiť o to, aby som zvolil to najlepšie možné riešenie, ktoré existuje. Problém je však v tom, že náš prirodzený intuitívny výber toho, čo je najsprávnejšie, je často mylný. V písme tiež čítame že "vaše cesty nie sú mojimi cestami". Preto je potrebné poznávať Božie slovo, aby sme vedeli, čo je správne a čo nie (z božieho pohľadu).
Rozhodne si však myslím, že moje konanie musí byť vedomou voľbou.
Ak chceš, napíš konkrétnejšie, v ktorých situáciách máš pocit, že Cirkev odporúča nerobiť nič, keď nemožno zvoliť maximálne dobro.
f.
Hore
 Profil  
 
Poslať 21.10.2001 22:57:00   
 

od 18.10.2001 2:00:00
napísal 31 príspevkov
Bydlisko: Zvolen
Ahoj Peter,
Píšeš, že mám napísať konkrétnejšie, v ktorých situáciách mám pocit, , že Cirkev odporúča nerobiť nič, keď nemožno zvoliť maximálne dobro.
Nuž, trochu si to otočil, skoro, ako to T a nonT. Moja otázka bola: je možná voľba medzi menším a väčším zlom, alebo je možné len nevybrať si nič. Uviedol som aj zopár príkladov, ako voľby, antikoncepcia, výchova detí atď. Nechcel som ísť príliš do konkrétností, ale chcel som všeobecné stanovisko, ktoré by bolo možné aplikovať v každej konkrétnej situácii. Týchto pár príkladov spomínam len preto, že by som to chcel zovšeobecniť, nie preto, že by som tu chcel rozvádzať siahodlhú politickú debatu. Teda:
1. Blížiace sa voľby sú naozajstným problémom, lebo všetky parlamentné strany už poznáme podľa konkrétnych skutkov a v podstate všetky priniesli nejakú formu zla. Novovznikajúce Ano - to radšej nie. (Aspoň pre mňa – možno sa niekomu páči.) Môžeme teda voliť menšie zlo, alebo sa volieb radšej nemám zúčastniť?
2. V areopágu v téme dilema Palo písal „A vôbec, nie je za úplným odmietaním antikoncepcie tá Augustínova úchylka, že sex je od podstaty hriešny a len plodenie detí ho ospravedlňuje ako menšie zlo?“ Tiež sa teda pýtal na menšie zlo. XYZ v tej istej téme písal: „je teda neabortívna antikoncepcia ľahký hriech a je možné hovoriť o menšom zle?“ Nato mu o. Jozef odpovedal: „Hoci neabortívna antikoncepcia nie je vraždou počatého človeka, jej nedovolenosť spočíva práve v jej protivení sa jednému z podstatných dobier manželstva .... Ide o ťažké narušenie Božieho plánu, zákona. ... Kristovo učenie nepozná takú voľbu, ale je radikalitou voľby Božieho plánu. Katolícka viera nepozná teda voľbu medzi väčším a menším zlom. V prípade voľby je voľba "nevoliť".“ Opäť sa tu hovorí o menšom a väčšom zle. Tento raz tu bolo priamo spomenuté „nevoliť“
3. Výchova detí – dnešná moderná hudba a „mládežnícke“ časopisy sú plné hnusu a zvráteností“. Máme teda naše deti vychovávať v úplnej izolácii a zakazovať im čítať takéto časopisy, alebo existuje cesta - nech si to teda prečítajú a my rodičia im budeme trpezlivo vysvetľovať, že sú to zlé časopisy a ich spolužiaci sú síce dobré deti, ale čítajú zlé časopisy, hudobníci sú síce dobrí hudobníci s úžasnou, bravúrnou, virtuóznou technikou hry, ale výsledok ich snaženia je zlý. Opať je to len cesta menšieho zla, nie dobra.
4. Keď sa nás kolegovia v práci spýtajú povedzme na aktuálny problém útoku na Afganistan napr. spôsobom „...ty si predsa kresťan katolík, čo ty na to?“ máme teda odpovedať, že ja sa do toho nestarám, alebo existuje väčšie a menšie zlo. Inak si myslím že ani jedna nevinná obeť nemôže byť zabitá, pretože niekto veľmi usilovne hľadá teroristu.
5. Maximilián Kolbe si tiež volil menšie zlo. Pretože podstúpil smrť za otca štyroch detí. To predsa nebolo dobro, že sa prihlásil na smrť, ale zlo, hoci menšie. Zároveň to bola obeť, ale predsa len by bolo lepšie, keby mohli zostať nažive obaja, teda maximálne dobro nebolo možné.

Je tu teda päť konkrétnych situácií, ale ja by som chcel možno práve s Tvojou pomocou nájsť zovšeobecňujúce východisko, ktoré by bolo univerzálne pre všetky situácie. Niečo, čo je také jednoduché, ako Desatoro. Napr. Nezabiješ! je nezabiješ a hotovo. Netreba okolo toho veľmi mudrovať. Nemáš vziať nijaký život. Ani pred narodením, ani po narodení, ani mladý, ani starý, ani vysoko múdreho človeka, ani mentálne retardovaného, ani bohatého, ani chudobného, ani športovca, ani telesne postihnutého. Lenže toto rozvádzanie, či je život taký a či onaký je zbytočné, ak zachováš to jedno. Nezabiješ. Teda žiadny život nevezmeš.
A ak to nie je možné vyjadriť jedným slovom, tak aspoň jednou veľmi jednoduchou vetou. Ak nemáš na výber dobro vyber si zlo, ktoré je menšie.
_________________
S úctou ku všetkým prispievateľom bez rozdielu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 23.10.2001 15:54:00   
 

od 23.10.2001 2:00:00
napísal 1 príspevkov
Ja sa tesim prave tejto teme a zda sa mi to velmi dolezita otazka. Ja som prave v oblasti sexuality zistil, ze volba mensieho zla je niekedy tym najmudrejsim riesenim. Ked som sa rozpraval o mojom probleme v spovedelnici, prislo k rozporu -niektori knazi o mi tvrdili ze som v hriechu a iny ze nekonam v rozpore s moralkou. Mal som v zivote stastie ze som konvertoval a rozhodol som sa podla nazoru tych knazov pri ktorych som sa obratil - a boli to ti ktori boli milosrdnejsi.
A odvtedy som presvedceny ze niekedy musime volit mensie zlo - ale samozrejme stale tuzit byt dokonaly ( na co niekedy nemame...).
Totiz hlava nehlava tlacit seba i inych do "nerobenia kompromisov" je velmi nebezpecne. Poznam cloveka ktori takymto sposobom prisiel k pobytu na psychiatrii.
Netlacme tam dalsich, Jezis to nerobi.
Zial mam taku skusenost ze prave v oblasti sexuality su nazory niektorych ludi take tvrde , ze este mnohi katolici budu mat velke problemy so sebou ci Bohom po tom co im niekto bude "formovat svedomie". A to je velmi vazne.
Hore
 Profil  
 
Poslať 24.10.2001 13:52:00   
 

od 24.10.2001 2:00:00
napísal 3 príspevkov
Voli
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.10.2001 7:44:00   
 

od 20.10.2001 2:00:00
napísal 16 príspevkov
Doma sme sa trosku bavili na tuto Temu Areopagu, a s niektorymi myslienkami by som sa chcela podelit.
Zda sa mi, ze sa o veciach vacsieho a mensieho zla debati na dvoch urovniach. A to o objektivnom a subjektivnom postoji.
Priklad: o. Kolbeho. Citat: "To predsa nebolo dobro, že sa prihlásil na smrť, ale zlo, hoci menšie. Zároveň to bola obeť, ale predsa len by bolo lepšie, keby mohli zostať nažive obaja, teda maximálne dobro nebolo možné." V podstate suhlasim. Ale si uvedomujem, ze toto je objektivny pohlad na situaciu.
Ale je aj subjektivny pohlad, na zaklade ktoreho konal o. Kolbe. Konal na zaklade svojej hierarchii hodnot, ktoru prezentoval v rozhovore s Dr. Diemom. (Clanok z Citarne tohto Krestanskeho portalu). Citat: "Vytkol som mu (Dr. Diem), ci je potrebne take zriekanie tu v tabore, v ktorom kazdy bojuje o udrzanie sa pri zivote za kazdu cenu. Odpovedal, ze "kazdy ma svoj ciel v zivote: navrat k zene, ci matke, on vsak svoj zivot zasvatil dobru kazdeho cloveka, a preto veri, ze sa s nim stane to, co mu je urcene"." On jednoznacne konal to, co v danej situacii na zaklade svojej hierarchii hodnot povazoval za dobro. Zaroven z tohoto jeho subjektivneho pohladu na vec, na zaklade ktoreho sa rozhodol konat tak, ako konal, vzisli nasledovne dosledky: sam dosiahol spasu, t.j. je v neustalej blizkosti Boha, sposobil stastie hned niekolkym ludom (otcovi a manzelovi v jednej osobe a celej jeho rodine), v bunkri hladu namiesto hrozneho kvilenia sa ludia modlili a podla vsetkeho prijali sviatosti na to, aby mohli predstupit pred Boziu Tvar neposkvrneni hriechom. Nehovorim o dalsich vyslysanych modlitbach na prihovor o. Kolbeho. Rozmyslam, moze zo zla (aj mensieho) vzniknut tolko dobra?
Osobne si myslim, ze ked je clovek bezne v konkretnych situaciach nerozmysla ci kona mensie alebo vacsie zlo, ale rozhoduje sa, ci chce dobro alebo zlo. A myslim, ze aj podla tohoto budeme sudeni. Nebudeme sudeni za okolnosti, v ktorych sa rozhodujeme, ale za konkretne rozhodnutie, ktore je subjektivne. Je ovplyvnene mnohymi vecami, napr. nasou hierarchiou hodnot, zraneniami, minulostou, vychovou… Co pre jedneho moze byt dobrym rozhodnutim (podla schopnosti, danosti,…) pre ineho moze byt zlym rozhodnutim.
A este, dufam, ze uz skutocne posledne slova z mojej strany :smile: v jednej situacii neustale "prepinanie" z objektivneho na subjektivny pohlad sa mi zda najlepsia cesta dostat sa na sikmu plochu rozhodovania sa, aby nasa rec nebola ano-ano a nie-nie.


Katka
Hore
 Profil  
 
Poslať 26.10.2001 0:31:00   
 

od 18.10.2001 2:00:00
napísal 31 príspevkov
Bydlisko: Zvolen
Predsa len som v Katechizme katolíckej cirkvi (KKC ) našiel niečo, čo by mohlo byť pomôckou. A to v 3. časti „Život v Kristovi“, prvý oddiel „Povolanie človeka: Život v Duchu“, 6. článok „Morálne svedomie“, III. pododdiel „Voliť podľa svedomia“. Zámerne som vymenoval všetky nadpisy členenia KKC, pretože už oni sú určitou pomôckou a ukazujú cieľ, ku ktorému sa máme priblížiť (prečítaj ich poradie odzadu). V odstavci 1789 sa píše: „Nikdy nie je dovolené robiť zlo, aby z toho vzniklo dobro.“
S týmto súhlasím. Nakoniec, tu máme aj jasný poukaz na to, aby sme nevyužívali teroristické prostriedky na dosahovanie dobrých cieľov.
Toto zatiaľ nie je odpoveďou na položenú otázku väčšieho a menšieho zla. Trochu viac to osvetľujú dva predchádzajúce odstavce:
„1787 Človek sa niekedy nachádza v situáciách, ktoré spôsobujú, že morálny úsudok je menej istý a rozhodovanie je ťažké. Musí však vždy hľadať to, čo je správne a dobré, a rozoznávať Božiu vôľu vyjadrenú v Božom zákone.“
„1788 Aby to človek dosiahol, snaží sa vysvetľovať fakty skúsenosti a znamenia čias pomocou čnosti rozvážnosti, rady rozvážnych ľudí a s pomocou Ducha svätého a jeho darov.“
Niekoľko poznámok:
- v rádiu Lumen som počul zamyslenie, v ktorom je popisovaný prípad ženy, ktorej manžel bol chorý na AIDS. Pýtala sa kňaza, čo má robiť, keď jej manžel si sexuálny styk vyžaduje. Po dlhom spoločnom uvažovaní prišli na to, že najlepšie bude používať prezervatív. Pointa tohto zamyslenia síce vyústila do toho, že nemáme súdiť a odsudzovať iných. Ale aj ten príklad v prvom pláne je z tohto pohľadu zaujímavý. Pôsobia tu Tri momenty.
1. Sexualita je nedeliteľnou súčasťou manželstva a preto je nemorálne, keď ju manželia zanedbávajú.
2. Sexuálny styk, ktorý bráni počatiu života je nemorálny.
3. Konať tak, že ohrozujem vlastné, alebo druhého zdravie a v tomto prípade aj život je opäť nemorálne.
Otázka znie čo si má spomínaná žena teda vybrať? Zrejme v tom zamyslení nebola náhoda, že rozmýšľali dlho, lebo je to ozaj ťažké rozhodnutie. Nech už sa rozhodne akokoľvek vyberie si menšie zlo. A v tomto prípade našou úlohou je nestarať sa do intímnych vecí druhých a keď už by sme sa o tom nejakou náhodou aj dozvedeli, nemáme súdiť.
- Voľby. Tu môže nastať viac možností.
1. Strana A nie je dobrá, lebo presadzuje nemorálne postoje.
2. Strana B nie je dobrá, lebo nás ekonomicky zruinuje.
3. Strana C nie je dobrá, lebo má nedôveryhodné osobnosti.
4. Predstavte si, že by si všetci kresťania povedali, že nepôjdu voliť vôbec, pretože z toho, čo majú na výber, nič nie je dobré. Potom by nastala situácia, že strany A, B, C by dostali hlasy od ostatných voličov a niektorá strana by vyhrala aj bez našej účasti. Takto by sa vlastne mohla dostať k moci hociktorá strana, prípadne koalícia A s B a nás by potom čakalo presadzovanie nemorálnych postojov spolu s ekonomickým zruinovaním. Týmto som len chcel naznačiť, že nevoliť je vlastne tá najhoršia možnosť.
Je tu síce aj ďalšia možnosť a to založiť si svoju stranu, ale aj to by mohlo dopadnúť tak, že by sme mali niekoľko miliónov strán.
- v prípade o. Kolbe tiež musím poznamenať, že hoci z objektívneho hľadiska z toho zla mohlo vzniknúť dobro, ale my s tým nesmieme počítať. Zopakujem vetu zo začiatku: „Nikdy nie je dovolené robiť zlo, aby z toho vzniklo dobro.“ My jednoducho na to nemáme právo. To môže urobiť len Pán Boh a my pri našom konaní nemáme s Jeho premenou zla na dobro vopred počítať a spoliehať sa naň (aspoň tak to chápem ja).

Som si vedomý závažnosti témy a nechcem relativizovať dobro a zlo, lebo by sme sa odtiaľto mohli ľahko dostať k učeniu bludov. Dobro naďalej ostáva dobrom a zlo ostáva zlom. Chcem len, aby sme vedeli zaujať správny postoj ku zlu a aby sme si otvorene povedali, že niekedy sa nedá vyberať dobro a preto musíme vyberať najmenšie zlo.
_________________
S úctou ku všetkým prispievateľom bez rozdielu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 27.10.2001 23:24:00   
 

od 27.10.2001 2:00:00
napísal 1 príspevkov
Peter, uvod Tvojho posledneho prispevku bol velmi dobry, sam som netusil ze to je tak v katechizme dobre vysvetlene. Nechapem ale, preco nas stale tlacis do uznania tvrdenia "v pripade dvoch ziel treba volit mensie zlo". Prepac, ale ako tak nad tym rozmyslam, stale mi vychadza, ze to tak nie je spravne. Boh ako nekonecne dobro nemoze postavit pred nas iba volbu medzi dvomi zlami(akoze vacsim a mensim). Dokonca pochybujem, ze by Boh pred nas vobec staval nejake zlo, ved sa aj modlime "neuved nas do pokusenia, ale zbav nas od zleho". Moze "iba" prijat alebo neprijat rozhodnutie nasej slobodnej vole v danej situacii. Iste, nam sa subjektivne, resp. z pohladu iba pozemskeho zivota mozu niektore situacie javit ako volba medzi mensim a vacsim zlom, z pohladu viery vo vecny zivot a konecneho sudu nad kazdym clovekom je to skor otazka konania v sulade so svedomim alebo proti nemu.

Pokusim sa to vysvetlit na Tvojich vlastnych prikladoch:
1.Pripad volby prezidenta S. namiesto V.M. nebol v mojom pripade volbou mensieho zla, ale volbou dobrou, nakolko v danej situacii nemal iny kanditat sancu porazit V.M. To ze teraz prezident S. nie je prave najlepsi..No a? Este stale si myslim, ze to bolo jedine riesenie. Volil som mensie zlo? Nie, volil som dobro. Zlo by bolo (podla mna) volit V.M., resp. rezignovat a nevolit vobec. Ale to je len z pohladu mojho svedomia, podla ktoreho musim konat, ked chcem konat dobro. Svedomie ineho cloveka moze hovorit ze volba V.M. resp. nevolenie je to, co treba urobit.
2.Pripad o.Kolbeho. Z pohladu cisto neobjektivneho materializmu bolo prenho zlo, ze zomrel. Ale z pohladu vecneho zivota "nik nema vacsiu lasku ako ten, kto polozi zivot za svojich priatelov" Otec Kolbe dosiahol to, o co sa my ostatni neodvazujeme ani prosit - zomrel ako mucenik a zachranil duse mnohych od vecnej smrti. Toto nebolo mensie zlo, ale dobro, a este ake!!!
3.vratim sa k politickym stranam: nemyslim si, ze sme odkazni volit mensie zlo. Ja som jasne rozhodnuty, lebo hoci za stranu ktoru preferujem nekandiduju anjeli, skusenost ma uci, ze prave tato strana najlepsie branila pravo cloveka na zivot a presadzuje (horsie,lepsie, kedy ako) do verejneho zivota hodnoty, ktore ja povazujem za podstatne. O akom mensom zle je teda rec?
4.co sa tyka sexualneho zivota v manzelstve,
preco by som mal cakat, ze knaz lepsie porozumie mojej konkretnej manzelskej situacii ako ja sam? Dame si poradit, velmi radi, ale rozhodnutie je aj tak na obidvoch manzeloch sucasne. V lepsom pripade podla svedomia. Kedze som presvedceny, ze Boh na nas nekladie nikdy viac, ako sme schopni uniest, treba hladat z kazdej situacie dobre vychodisko a nerezignovat. Podpriklad: manzelia pouzivaju len prirodzene metody. Po desiatich rokoch ma manzelka za sebou tri sekcie, dalsie tehotenstvo je vysoko rizikove pre matku, komplikacie nie je nutne opisovat. Obidvaja jedneho dna uznaju, ze pouzivanie "ochrany" je nevyhnutne, lebo si skusili aj manzelsky zivot bez sexu (v trvani jedneho roka), co viedlo k dost velkemu odcudzeniu. Riesenie pre nich? Tazko povedat. Spovedat sa stale z toho isteho? A z coho, je to vobec hriech? Knazi bezmocne krcia plecami, prvy povie ano, druhy povie nie, treti povie ano, stvrty povie nie atd. Pri desiatom ano a desiatom nie je zmatok v dusi takehoto cloveka dokonaly, takze moja rada:riadit sa podla vlastneho svedomia a najma byt vnimavy na svedomie manzelky (a). Ved sme si navzajom aj prorokmi. Samozrejme to predpoklada, ze clovek naozaj hlada boziu volu a chce robit dobro a nie mensie zlo.
Ibaze by si volal mensim zlom to, co ja volam nedokonale dobro:). Ale to si potom pre istotu definujme, co ktore slovo znamena.
Zdravim
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.11.2001 15:24:00   
 

od 27.10.2001 2:00:00
napísal 318 príspevkov
Milý Peter,
Otvoril si skutočne zložitú tému, ale ľudí odpoveď na ňu zaujíma, lebo takých situácií, kedy treba voliť medzi väčším, alebo menším zlom je v živote človeka mnoho.
Môj názor je takýto:
1. Ak mám voliť medzi spoločenským (väčším, alebo menším zlom, tak si vyberiem vždy to menšie, lebo aj spoločenská nevoľba je zlo.
2. Ak mám voliť medzi telesným zlom svojím, alebo blížneho, uprednostňujem to zlo svoje, ak tým zabránim zlu iného.
3. Ak mám voliť medzi duchovným väčším, alebo menším zlom, nevolím radšej žiadne.
4. Ak mám voliť medzi svojím zlom telesným, alebo duchovným, snažím sa nevoliť žiadne, ale ak tak musím urobiť, volím radšej to zlo telesné.
Zlu sa na tomto svete nedá vyhnúť. Je nevyhnutným sprievodcom nášho pozemského putovania. Ale nemali by sme robiť zlo iným, aby sme z toho mali vlastný prospech.
František.
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.11.2001 23:49:00   
 

od 18.10.2001 2:00:00
napísal 31 príspevkov
Bydlisko: Zvolen
Milý Janmat,
ďakujem za Tvoj príspevok. Ten záver je zaujímavý, nakoniec naozaj môže byť pravda, že ja volám menším zlom to, čo Ty nazývaš nedokonalým dobrom. Nechcel by som sa ale zaoberať podrobnými definíciami týchto výrazov, aby sme neuviazli vo filozofických traktátoch.
Otázkou je aj prečo som túto tému načal. Občas sa dostávam do situácie, kedy naozaj neviem, čo mám urobiť. Je predo mnou niekoľko možností, ale ani jedna nie je dobrá. Alebo aspoň v tej chvíli sa mi ani jedna nezdá byť dobrá.
Vrátim sa ku príkladom, ktoré si mi predložil.
1. Sám si priznal, že si volil toho, kto mal šancu poraziť V.M. Z toho mi vyplýva, že si nevolil za niekoho, ale že si volil proti niekomu. Toto je pre mňa z princípu zlá voľba. Za dobrú voľbu považujem takú, keď viem koho chcem voliť a viem aj prečo ho chcem voliť. Ale voliť niekoho len preto, aby sa tam nedostal ten druhý, nie je pre mňa dobrá voľba. Niečo podobné nás bude čakať aj pri parlamentných voľbách. (Pri komunálnych to nie je až také vypuklé, lebo tam budeme môcť voliť konkrétnych ľudí aj z viacerých strán. Problémom je len to, či môžeme týchto konkrétnych ľudí dobre poznať.) Sám si napísal, že strana, ktorú preferuješ, presadzuje do verejného života správne hodnoty, ale v zátvorke si nezabudol uviesť to „horšie, lepšie, ako kedy“. Teda sám si priznávaš, že to nie je úplne ideálne, je to len podľa Teba najlepšie možné riešenie. A je rozdiel medzi „najlepším možným riešením“ a „najlepším riešením“.
2. V prípade otca Kolbeho v zásade súhlasím. Aj Katka mala k tomu zaujímavý príspevok. Tu je asi najpodstatnejšie, že otec Kolbe konal dobro pre druhých a nie pre seba.
3. Príklad so sexualitou je síce zaujímavý, ale problémom pre mňa je, že neviem, čo je to sekcia. Trochu mám pochybnosti o tej Tvojej prvej vete: „co sa tyka sexualneho zivota v manzelstve,
preco by som mal cakat, ze knaz lepsie porozumie mojej konkretnej manzelskej situacii ako ja sam?“. Tu si dosť blízko ku spochybneniu významu sv. spovede, prípadne aspoň ku spochybneniu významu poradiť sa s kňazom vôbec, aj v iných veciach, než je len manželské spolužitie. A to si zrejme nechcel povedať.

Ešte sa vrátim ku katechizmu. Tam sa píše, že na to, aby sme našli čo je správne a dobré máme si vysvetľovať fakty skúsenosti a znamenia čias pomocou čnosti rozvážnosti, rady rozvážnych ľudí a s pomocou Ducha svätého a jeho darov. Inak povedané, nemáme sa unáhliť, máme sa poradiť s inými ľuďmi, najmä tými, ktorých považujeme za rozvážnych a máme využiť dary Ducha svätého. Tieto dary si netrúfnem vymenovať, ale určite k nim patrí používanie rozumu a láska k blížnemu.
Aj diskusiou o menšom a väčšom zle som sa chcel poradiť s rozvážnymi ľuďmi.

Milý František, ešte som si nedokázal celkom dobre uvedomiť obsah Tvojho príspevku, ale jedno spoločné sme už určite našli. Je tým uprednostnenie dobra môjho blížneho pred mojím vlastným dobrom.
Hore
 Profil  
 
Poslať 10.11.2001 13:51:00   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Obávam sa, že kresťanskí politici dnešnej koalície používali veľmi nekresťanské prostriedky v predvolebnej kampani proti Mečiarovi, čo sa aj neskoršie ukázalo, že väčšina z nich boli osočovania. Tiež ten podvod z TV stanicou Markízou priviedol ľudí znova proti Mečiarovi. Mečiarovci sú o nič horší kresťania než dnešní kresťania vo vládnej koalícii, ak tam nejakí vôbec sú. Ešte nikdy nebolo Slovensko tak zbedačené a morálne zdevastované ako teraz. Úplne nám mizne stredná vrstva občanov a rozmnožujú sa rady chudobných a nezamestnaných. Pri budúcich voľbách treba napraviť chybu a neveriť nemorálnym hercom, komediantom a agentom zo Západu. Treba použiť vlastný rozum , ktorý je tiež darom od Boha. Nikdy nevoliť proti niekomu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 11.11.2001 19:45:00   
 

od 18.10.2001 2:00:00
napísal 31 príspevkov
Bydlisko: Zvolen
Milý Oliver,
cieľom tejto diskusie nie je podať návod na konkrétnu stranu, ktorú majú ísť občania voliť. Mrzí ma, že si zašiel do konkrétností, ale keď už si to urobil... V zásade máš pravdu, že voliči jednej, alebo druhej strany nie sú lepšími, či horšími kresťanmi.
Ak si naozaj biskup, nemal by si priamo podporovať niektorú politickú stranu, ale mal by si dať odporúčanie napr. takéhoto typu: „Milí priatelia, ak sa cítite byť kresťanmi, mali by ste voliť takých politikov, ktorí vo svojej praxi presadzujú zásady kresťanskej morálky, chránia ekonomické záujmy Slovenskej republiky, ctia si duchovné hodnoty vytvorené našim národom a preto im aj leží na srdci budúcnosť nášho národa. V súlade odporúčaniami niekoľkých pápežov o nezlučiteľnosti kresťanstva a slobodomurárstva tiež by ste, milí bratia, nemali voliť také strany, o ktorých viete, že v ich radoch slobodomurári pôsobia.“
Mohol by si napríklad pridať ešte vetu: „Aj keď budete voliť podľa svojho najlepšieho svedomia a vedomia, nezabudnite, že je tiež Vašou povinnosťou počas celého volebného obdobia kontrolovať činnosť poslancov, ktorých ste volili.“ (Pozor, viac tých, ktorých sme volili a menej tých ktorých sme nevolili.)

Tým, že si práve Ty obhajoval Mečiara, si mu možno skôr poškodil, aj keď v prípade divadielka okolo TV Markíza máš úplnú pravdu.
_________________
S úctou ku všetkým prispievateľom bez rozdielu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 11.11.2001 21:22:00   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Milý Peter,
Vôbec som sa nezmienil o konkrétnej strane.
Odkiaľ berieš moje "konkrétnosti". Ja som reagoval na príspevok niekoho, v ktorom sa spomína V.M.
Nikto nevie presne, kto u nás je slobodomurár.
Ani Ty to žiaľbohu nemôžeš dokázať.
Ako som ja mohol poškodiť Mečiarovi, to už je v ríši snov.
Ako katolík musím jasne povedať ľuďom , že veriaci nesmú voliť strany , v ktorej platforme je ateizmus alebo marxizmus a umelý potrat. Tiež strana , ktorá je proti samostatnosti SR je neprijateľná.
Ty nemusíš za mňa dopĺňať, čo ja som vôbec nevyjadril.
Hore
 Profil  
 
Poslať 12.11.2001 15:29:00   
 

od 25.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Milý Oliver,
mohol by si, prosím, uviesť prameň, resp. časť Písma, o ktorú sa opieraš, keď tvrdíš, , " Tiež strana , ktorá je proti samostatnosti SR je neprijateľná. "?
To som sa teda narodil v podľa teba neprijateľnom Československu?
Myslím, že si páve prekročil hranicu, ya ktorou sú radu kléru už politizovaním :???:
Hore
 Profil  
 
Poslať 12.11.2001 16:00:00   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Milý Peter,
Ty by si politiku zveril slobodomurárom , bankárom a laikom , ktorí nepoznajú naše sväté náboženstvo. Zabrániť kňazom politiku je prejavom najtvrdšieho anti-klerikalizmu, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani ujovia Lenin a Stalin.
Je právom každého civilizovaného národa mať svoju vlasť, svoj štát. Stále sa podlizovať o trocha alebo viac väčšiemu národu je prejavom komplexu menejcennosti a straty zdravej hrdosti. Každá snaha o demontáž vlastnej vlasti je vlastizrada a hriech proti bližnému svojmu.
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 31 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší

Obsah fóra » Viera a život

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: