Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Všeobecná diskusia


 [ Príspevkov: 251 ]  Choď na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Ďalší

Je správne že rímskokatolícky kňazi ostávajú v celibáte?
áno 64%  64%  [ 34 ]
nie 36%  36%  [ 19 ]
Celkom hlasov : 53
Autor Správa
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 8:17:46
napísal 7622 príspevkov
Dovolil som si otvoriť novú tému, pretože téma o mimozemšťanoch bola našťastie uzavretá ale takto môžem Mai odpovedať že povinný celibát pre kňazov základ v Písme samozrejme má. Zdôvodním pozdejšie a počkám si na reakcie, očakávam že prídu príspevky za, aj proti.
Tému som otvoril aj z dôvodu častého napádania rim kat kňazov ohľadne celibátu a verím že vnesie jasno tým ktorí sa trápili nad otázkou prečo práve naši kňazi sa neženia (zámerne vynechávam slovko "nemôžu ženiť")
Roman
Hore
 Profil  
 
Poslať 26.04.2002 17:04:41   
 

od 16.04.2002 19:56:38
napísal 9 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Milý Roman.

Otvoril si zaujímavú a spoločensky vysoko aktuálnu tému. Diskusia vo verejnosti medzi veriacimi aj neveriacimi prebieha aj v rámci medializovaného problému pedofílie katolíckych kňazov.

Som zástancom primeranej diskusie ku problémom dnešnej Cirkvi laikmi (čo snáď už vyplynulo z mojich príspevkov v ďalších fórach Aeropágu). Problém celibátu sa ale podľa mňa laikov nedotýka.

Výklad Biblie a Božích požiadaviek k tejto otázke na kňazské povolania patrí podľa mňa do rúk pápeža, biskupov a kňazov. Nie som kňaz a preto som zatiaľ nikdy nemal potrebu hlbšie túto problematiku premýšľať. Myslím si, že do nej ako laik ani nedokážem dostatočne vniknúť. Čo celibát pre kňaza znamená, aké dobro mu prináša, či mu prináša zlo, a z ľudsko-duchovného hľadiska aký problém (ak sa to slovom problém dá pomenovať) to pre kňaza znamená. Jednoznačná odpoveď sa podľa mňa iba v Biblii nedá nájsť. Treba asi skúmať aj Božie požiadavky vyjadrené iným spôsobom, ako prostredníctvom Biblie.

Za nevhodnú a nesprávnu (nie iba zjednodušenú) odpoveď považujem to, že celibát treba zrušiť, preto že nenaplnenie pohlavného pudu vedie k deformácii osobnosti či hľadaniu (a skrývaniu nájdených) zlých ciest, ako pud naplniť. Nevhodná a nesprávna je ale aj odpoveď, že celibát nie je problém, alebo skôr že je to problém ľahko a vždy zvládnuteľný. Ja mám pocit, že veľa kňazov celibát považuje za skutočný (aj ťažký) problém. Jednak ich vlastný, a jednak za problém odrádzajúci od kňazských povolaní.

Za zjednodušenú odpoveď považujem, že celibát treba zrušiť, preto že pohlavný styk a život s manželkou sú nevyhnutný pre plnohodnotný život človeka a plnohodnotné pochopenie života. Pre pochopenie partnerských problémov, v ktorých často kňaz má poradiť. Že celibát nie je pre kňaza nijako prínosný.

Z mojich vlastných skúseností si myslím, že celibát môže priniesť veľa pozitívneho. Že sa dá dosiahnuť. Že to je naozaj jedna z ciest zasväteného života. Je každému kresťanovy jasné, že prekonávanie žiadostivostí tela a mysle je dennodenne potrebné a pomáha nám duchovne rásť (aspoň ja sa snažím obetovať Bohu svoje časté žiadostivosti, ktoré sa mi nezdajú správne).

Zaujímal by ma individuálny pohľad a vlastná skúsenosť kňazov na túto problematiku. Tiež aj individuálny pohľad rehoľníkov, mníchov. Našiel som pekný úryvok k tejto téme z knihy Otcové poušťe s Anselmem Grünem v čitateľskom kútiku Karmelitánskeho nakladateľstva na Internete. Rovnako by ma však zaujímal aj názor rehoľníčiek. Rozdiel v ich ponímaní zasväteného života, ich názor na celibát kňazov. Pravdepodobne ale veľa takýchto odpovedí na tomto fóre nebude mocť zaznieť, preto že sa otázka nedostane k adresátovi. Rovnako si tiež myslím, že je to otázka pravdepodobne intímna.

Aj Kresťanské denominácie, ktoré nevyžadujú celibát kňaza, považujú celibát za dobrý. Stále potrebný napríklad pre biskupov.

Moja odpoveď na záver teda je, že táto otázka je pre mňa nedôležitá. Že dôverujem odpovedi Cirkvi na ňu. Že by som nepovažoval za protirečenie, keby Cirkev svoj oficiálny postoj zmenila. Nemyslím si, že odpoveď je iba v Bibli.

Amos.

PS (literatúra):

- apoštolská exhortácia pápeža Jána Pavla II REDEMPTIONIS DONUM
- apoštolská exhortácia pápeža Jána Pavla II PASTORES DABO VOBIS
- posynodálna apoštolská exhortácia pápeža Jána Pavla II VITA CONSECRATA
všetko dostupné na www.rcc.sk

- veľmi zaujímavá kapitola z knihy J. Augustyna Celibát tiež na stránke Karmelitánskeho nakladateľstva
Hore
 Profil  
 
Poslať 28.04.2002 22:47:35   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Len nepriatelia Katolíckej cirkvi si prajú zrušenie celibátu kňazov a vedia prečo. Zabúdajú , že celibát, čo je vlastne čistota, čiže zrieknutie sa sexuálnych hriechov a túto čistotu musia zachovávať všetci slobodní ľudia, vdovci, vdovy a tiež aj manželia v prípade choroby svojho partnera, väčšiny mesiacov tehotenstva, v čase odlúčenia atď. Preto celibát nie je len dobrý pre kňazov , ale je niekedy nutný aj pre horeuvedených ľudí. Preto, ak by boli dôslední, mali by sa snažiť o zrušenie Božích prikázaní a práve o to im ide.
Aj ženatí sa musia zdržiavať od cudzoložných túžob a skutkov a preto manželstvo vôbec nie je riešením pre tých , ktorí chcú slúžiť nerozdeleným srdcom Pánovi. Mnohí ženatí protestantskí "duchovní" sú dvakrát alebo aj viacnásobne rozvedení pánkovia. Všetci sa musíme snažiť o čistotu, či už panenskú alebo manželskú, lebo tak to vyžaduje náš Spasiteľ a jeho Cirkev.
Hore
 Profil  
 
Poslať 29.04.2002 8:21:21   Sú aj výnimky
 

od 25.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Ako každé pravidlo, aj toto má tolerované výnimky. Ak sa vo svojom postrehu zmýlim, nech ma niekto z kňazov opraví alebo doplní.
Kňazstvo má predsa tri stupne a prvým z nich je diakonát. Nikde som nepočul, že by diakon ešte nebol kňazom, i keď má niektoré (viditeľne dve) obmedzenia v službe. Pokiaľ viem, je možné aby sa diakonom stal aj človek (presnejšie iba muž?), ktorý je ženatý - teda nežije v celibáte.

PS: hovorím o diakonáte v RKC...
Hore
 Profil  
 
Poslať 29.04.2002 22:56:05   Re: Sú aj výnimky
 

od 09.10.2001 2:00:00
napísal 121 príspevkov
Peter_ píše:
Kňazstvo má predsa tri stupne a prvým z nich je diakonát. Nikde som nepočul, že by diakon ešte nebol kňazom, i keď má niektoré (viditeľne dve) obmedzenia v službe.
PS: hovorím o diakonáte v RKC...


Peter, nie je to tak. Sviatost posvatneho radu ma tri stupne. Prvy - diakonat, pri ktorom sa vkladaju ruky na sluzbu a dalsie dva - presbyterat (knaz) a biskup, na ktorych sa vkladaju ruky na knazstvo.

Vid napr. "Na nizsom hierarchickom stupni stoja diakoni, na ktorych sa vkladaju ruky nie na knazstvo, ale na sluzbu" Lumen Gentium 29; "Biskup, vyznaceny plnostou sviatosti knazstva..." (LG 26); "Hoci knazi nedosiahli vrchol velknazstva a vo vykonavani svojej pravomoci zavisia od biskupov, predsa su ich druhmi v knazskej hodnosti a sviatostou knazstva su podla vzoru Krista..." (LG 28)

Sviatost knazstva vo vseobecnosti je nespravne, ale velmi zauzivane oznacenie pre sviatost posvatneho radu (ordo) v nasich krajoch. Zial, pouzivaju to niekedy i knazi alebo katecheti pri vyucovani nabozenstva a katechezach.
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.05.2002 11:06:23   
 

od 10.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Bydlisko: Pezinok
Pan Oravec,

nesuhlasim so sposobom Vasej argumnetacie. Z vasich slov, "ze celibát, co je vlastne cistota, cize zrieknutie sa sexuálnych hriechov" mi vyplyva, ze sexualny zivot v manzelstve povazujete ked uz nie za hriech, tak apon za nutne zlo, co vo mne vyvolava predstavu, ze manzelstvo je pre tych slabochov, co nechcu Bohu sluzit nerozdelenym srdcom.
Akoby ste nevedeli, ze manzelsky zivot, nie je jedine sex, je to cesta na ktoru tych dvoch povolal Pan, je to cesta, na ktorej sa ucia milovat blizneho, obetovat sa, spoliehat sa na Boziu prozretelnost. Zivot manzelov moze byt (a ma byt - su k tomu povolani) tiez zivotom svatosti, hladania a nachadzania bozej vole. Manzelia sa takisto mozu a maju zapajat do ohlasovania evanielia.
A takisto pre knaza celibat nie je len zrieknutie sa sexu, znamena ovela viac. Znamena zrieknutie sa vsetkych dobier, ktore prinasa zivot v manzelstve.
Ale v prvom rade to znamena poslusnost boziemu povolaniu. Tato poslusnost vo viere sa tyka tak ludi zijucich v celibate, ako aj ludi v manzelstve.
Zda sa mi naozaj neseriozne redukovat celibat na zdrziavanie sa sexu.
Ak Vas vyrok: Mnohí zenatí protestantskí "duchovní" sú dvakrát alebo aj viacnásobne rozvedení pánkovia...
ma byt argumnetom proti zeneniu sa knazov, tiez je to nepodstivy argument. Podla mna je na tej istej urovni, ako tvrdit, ze mnohi knazi su pedofili a preto je nespravne, aby knazi zili v celibate.
Takze nakoniec, zvazujme argumenty ktore pouzivame. Rozmyslajme, ci to to, co hovorime ma hlavu aj patu.
S pozdravom
Peter Farnbauer
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.05.2002 16:50:26   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Pán Peter !
Máte pravdu, celibát je viac než zachovávanie čistoty. Je to dar slobody pre kňaza , aby sa mohol viac venovať svojej Neveste, ktorou pre neho má byť Cirkev. Ja len som reagoval na tých , ktorí sa mýlne domnievajú , že manželstvo je riešením pre kňazov. Práve preto , že si vysoko cením sviatostné manželstvo a nepodceňujem jeho výsady a povinnosti nerád počúvam názory , že manželstvo pre kňazov je východiskom v ich živote. Oba stavy vyžadujú plné "nasadenie" a spájať ich dokopy by bolo neúnosným bremenom.
Stále budem tvrdiť, tak ako Cirkev to tvrdila , že zasvätená čistota je Bohu milší stav, čo potvrdzuje aj sv.Pavol v 1.liste Korinťanom , verš 32:"Kto nie je ženatý, môže sa starať o veci Pánove, ako by sa páčil Pánovi, ale ženatý sa stará o veci tohto sveta, aby sa páčil žene, a je ako by rozdelený."
Hore
 Profil  
 
Poslať 21.05.2002 10:31:50   
 

od 10.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Bydlisko: Pezinok
Aby som trocha podpichol autora temy aj ostatnych diskutujucich, ja osobne si myslim,ze povinny celibat pre knazov podklad v pisme nema. Moj argument nebude z pisma ale z praxe. Grekokatolicki knazi - nemaju povinny celibat a pokial viem Grekokatolici su povazovani za plnohodnotnych katolikov a plne sa podriaduju papezovi. Keby pismo hovorilo jasne o povinnsti celibatu, iste by papez nemohol dovolit grekokatolickym knazom porusit celibat
f.
Hore
 Profil  
 
Poslať 21.05.2002 19:23:38   celibat
 

od 10.12.2001 1:00:00
napísal 141 príspevkov
Bydlisko: Košice
Na túto tému som uz diskutoval mnoho krat, ale v tej suvislosti by ma zaujimalo najma, ci je manzelstvo pokladane za druhorade, resp. neplnohodnotny zivot krestana. Pavol vyvyšuje svoj stav, a hovorí, že je lepšie mužovi nedotýkať sa ženy. Na druhej strane Boh stvoril mužovi ženu aby mu bola rovnocenná pomoc, Boh na počiatku stvoril muža a ženu...
Súhlasím s názorom, že povinný celibát je biblicky neopodstatnený. Pavol hovorí, že je lepšie aby sa dvaja ľudia zobrali ako keby mali horieť. Pavol ďalej hovorí, že nie každý má ten dar, ktorý má on. Nemal ho apoštol Peter, nemali ho biskupi vtedy (ako vidno z Pavlových listov-myslím že Timoteovi). Pán Ježiš má manželu na zemi :), prečo by nemohol mať kňaz. Ďalšia otázka - je sexuálny život v manželstve prekážkou službe Bohu? Ak je, nie je to potom hriech? Ďalšia zaujímavá myšlienka na zamyslenie je, že vo večnosti sa ľudia aj tak neženia a nevydávajú, teda manželstvo je len pre tento vek, nie je večné. Má teda večný zmysel?
Myslím, že každý by sa mal držať toho čo má, kto má dar celibátu, nech sa ho drží, kto nemá, nech sa žení. A to by sa malo týkať aj kňazov podľa môjho názoru.
domino
Hore
 Profil  
 
Poslať 22.05.2002 0:08:57   celibat? ano aj nie..
 

od 20.12.2001 1:00:00
napísal 3 príspevkov
Bydlisko: Sered
Celibat by sa mal zrusit, alebo spravit to tak, aby sa mohli pred vysviackou rozhodnut. Budem zit v celibate alebo nie.
Je tu potreba uvedomenia toho, ze knazi potrebuju spolocenstvo. Celibat nie je mozny bez spolocenstva.
Knazi su casto na farach sami a nemaju sa s kym ani rozpravat, zdielat, hovorit o skusenostiach a pomahat si navzajom.
Ak to nemaju upadaju a diabol ich uz lahsie dostane.
Hore
 Profil  
 
Poslať 22.05.2002 4:13:49   celibat
 

od 20.10.2001 2:00:00
napísal 16 príspevkov
Rada by som sa trosku zapojila do tejto diskusie…
Ja osobne si myslim, ze celibat pomaha knazom naplno sluzit Panovi a plnit jeho volu. Samotne povolanie knaza je prilis vycerpavajuce a vyzaduje si celeho cloveka - tak isto ako manzelstvo. Aj preto spajanie tychto dvoch povolani sa mi nezda vhodne, najma v dnesnej dobe (sice vela ludi sa hlasi napr. ku RCC, ale aj vela z nich treba skutocne evanjelizovat - nielen neveriacich - ako aj drviva vacsina prace v Cirkvi lezi na ramenach knazov. Keby sa laici viac zapajali do diania Cirkvi, keby bolo viac diakonov,…. myslim, ze situacia by vyzerala inaksie). Aj knazskych povolani by bolo podla mojho nazoru viac, keby sa zila zivsia viera - lepsie by sa rozpoznavalo toto povolanie (ako aj kazde ine) a bolo by viac stastnych ludi :P .
Zda sa mi, ze ked sa diskutuje o knazstve (alebo celibate) znizuje sa hodnota manzelstva a naopak - akoby tieto dve povolania stali oproti sebe. Mne sa skor zda, ze sa obidve povolania potrebuju, doplnaju (teda aj ludia tychto rozdielnych povolani). Kazde povolanie je osobnym darom Boha cloveku. Byt v manzelstve je prirodzene (dane Bohom uz v knihe Genezis), a teda plnohodnotne, naplnujuce cloveka po vsetkych strankach a pretrvavajuce do vecnosti. Preto sa mi zda, ze ked vsetky oblasti manz. zivota maju svoje miesto (teda aj sex. zivot sluzi a nie je panom - v manzelstve je prirodzeny - je to jedna z opor), nezda sa mi prekazkou v evanjelizacii alebo v inej cinnosti manzelov v Cirkvi. Ja aj manzelstvo beriem ako jednu z foriem sluzby Bohu.

Katka
Hore
 Profil  
 
Poslať 23.05.2002 8:23:28   Nazor na celibat
 

od 10.11.2001 1:00:00
napísal 13 príspevkov
Bydlisko: Košice
Môj názor na celibát je nasledujúci:
Povinný celibát pre kňazov je biblicky neodôvoditeľný. Vznikol iba z politických dôvodov v stredoveku a cirkev sa ho stále nechce vzdať.
Celibát ako taký, je podľa môjho názoru dobrá vec, ale asi nemá zmysel ho niekomu nanucovať. Manželstvo a sex sú veci dobré, lebo boli stvorené Bohom a boli dané človeku do správy a človek môže s nimi robiť to, čo uzná za vhodné(ale nemusí to byť správne). Ak toho nebolo, ako by sa človek rozmnožoval a ako by bol človek schopný vyjadriť plnosť lásky k inému človeku(životnému druhovi).
Myslím, že existujú ľudia, ktorý majú dar žiť bez manželstva a sexu a je to im a aj Bohu na prospech. Ale zďaleka to nie su všetci, ktorých Pán povoláva do služby.
Nesúhlasím s tvrdením že každý človek potrebuje pohlavný život na to aby žli plnohodnotne. História aj Biblia vyvracia toto tvrdenie.
Hore
 Profil  
 
Poslať 23.05.2002 10:20:07   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Milý Dadan !
Že vraj povinný celibát nemožno dokázať zo sv.Písma. Je našou povinnosťou pracovať na našej spáse ? Je to povinnosťou. Ten , kto chce nasledovať Ježiša Krista dokonale nemá povinnosť sa Ježišovi podobať aj v jeho stave ? Ježiš bol slobodným mužom a tento príklad si vybral nie nadarmo.
Nevyzval Ježiš aj ženatých apoštolov , aby opustili svoje ženy , deti atď.? Skúsil Ježišovi oponovať vtedy aspon jeden z apoštolov ? Všetci sa rozhodli opustiť svoje rodiny a dali prednosť Ježišovi a svojej kňazskej a apoštolskej činnosti. Toto rozhodnutie nasledovať Krista a opustiť aj vlastnú rodinu sa nemenilo , keď občas aj navštívili svoje rodiny , keď boli na svojich apoštolských cestách. Takže tvrdiť , že celibát bol zavedený z politických dôvodov neobstojí. Je to otázka nasledovania Krista. Pre niekoho je to povinnosťou, ktorú cíti vo svedomí .
Cirkev má právo vyžadovať od svojich pastierov určité požiadavky. Aj všetky civilné firmy vyžadujú určitú kvalifikáciu alebo vzdelanie. Prečo máme toto právo upierať Cirkvi ? Cirkev nikoho nenúti stať sa kňazom, takže byť kňazom nie je povinnosťou. Avšak tí , ktorí sa rozhodnú pre kňazstvo, malo by byť pre nich povinnosťou podobať sa Ježišovi Kristovi aj v slobodnom stave.
Hore
 Profil  
 
 

od 05.04.2002 18:37:49
napísal 336 príspevkov
Milý Oliver!
Máte úplnú pravdu v tom že ked pán Ježiš bol slobodný tak dokonalá cesta je v slobode /teda v celibáte/. Ale keď sa mu máme podobať /a v tom s Vami úplne súhlasím, tak podľa možnosti v celom jeho živote. A to nielen v stave ale aj v strave.
Teda máme jesť len to čo on jedol.
A z evanjelií vieme čo jedol.
Boli to hlavne ryby a víno a chlieb!
Žiadna bravčovina, hovädzina pivo a podobne.
Takže Oliver pokým neprejdete na stravu nášho pána a spasiteľa máte ešte od dokonalosti ďaleko.
Hore
 Profil  
 
Poslať 23.05.2002 14:13:23   
 

od 09.11.2001 1:00:00
napísal 13206 príspevkov
Bydlisko: Poprad
Milý Lukáš !
Vieme, že Pán Ježiš jedol aj baránka, med, mlieko a všetko , čo mu jeho mama pripravila. Tiež vieme , že nariadil apoštolom , keď ich vyslal na apoštolské cesty aby jedli všetko, čo im ponúknu.
Pán povedal , že nie to , čo vchádza do žalúdka znečisťuje človeka, ale to , čo vychádza z úst človeka. Čiže bravčovinka, hovädzinka a iné produkty už nie sú problémom. My nie sme židia alebo adventisti.
Áno , uvedomujem si , že ešte mám ďaleko k príkladu nášho Pána.
Ďakujdem za upozornenie.
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 251 ]  Choď na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Ďalší

Obsah fóra » Všeobecná diskusia

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: