Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Viera a život


 [ Príspevkov: 63 ]  Choď na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Ďalší
Autor Správa
Poslať 23.11.2001 22:55:00   
 

od 23.11.2001 1:00:00
napísal 53 príspevkov
Bydlisko: poprad
Zaujímal by ma názor verejnosti, sledujúcich toto fórum na známkovanie náboženstva ako povine voliteľného predmetu na stredných školách.
Hore
 Profil  
 
Poslať 24.11.2001 14:20:00   
 
... ak by znamkovanie nabozenskej vychovy malo byt iba z toho dovodu, ze si vyucujuci nedokaze udrzat poriadok na hodine, tak nie... i ked uznavam, ze nie je vo vzdy jednoduche, ale ak katechet dokaze deti zaujat je to SUPER a deti sa tesia na hodiny ... a nerobia vylomeniny (niekedy) :lol:
Hore
  
 
Poslať 24.11.2001 19:42:00   
 

od 27.10.2001 2:00:00
napísal 21 príspevkov
Bydlisko: B.Bystrica
Milý Ephendi,
asi Ti uniklo, že Jak hovoril o strednej škole. Tam sú už trocha väčšie "deti"....:grin:
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.11.2001 10:02:00   
 
joooj, ak to mi naozaj uniklo, nevsimol som si... pardon.

Ephendi

:sad:
Hore
  
 
Poslať 14.12.2001 15:04:00   
 

od 23.11.2001 1:00:00
napísal 53 príspevkov
Bydlisko: poprad
ďakujem, že aspoň iekto zareagoval na moju výzvu. S tm známkovaním, to nie je jednoduché. Nie nemalo by to byť strašeniw známkami, ale vyjadrenie sparavodlivosti za snahu, ale aj vedomosti a prístup ku predmetu. A ešte jedna vec to nie je len náboženská výchova, teda výchova ku nábožnosti, čo by malo byť v prvom rade vecou rodičov, ale vyučovanie náboženstva na škole, teda náboženských práv a teda i vedomostí. Aj na teológii sme dostávali známky a to boli skoro všetko dospelí ľudia. No tak tak. Ešte sa ozvite ahoj jak
Hore
 Profil  
 
Poslať 15.12.2001 1:33:00   
 

od 10.12.2001 1:00:00
napísal 141 príspevkov
Bydlisko: Košice
Keďže náboženstvo sa vyučuje ako voliteľný predmet, predpokladám že väčšina študentov je tam z rozhodnutia svojich rodičov(tí majú na strednej škole ešte dosť veľké slovo) a teda rodičia by mali vedieť ako na tom ich deti sú. Známkovanie je jednou z foriem ako sa to dá docieliť, inú možnosť vidím v "rozšírených" rodičovských združeniach, kde by sa rodičia priamo porozprávali s vyučujúcim o svojom dieťati. To by asi bolo náročnejšie,vyžadovalo by si to oveľa osobnejší prístup, avšak predpokladám, že by to pomáhalo aj vyučujúcim, aj rodičom a v konečnom dôsledku by to pomohlo aj deťom.(dúfam že nie som veľmi odveci).
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.12.2001 12:01:00   
 

od 29.10.2001 1:00:00
napísal 207 príspevkov
Bydlisko: z mesta
vyuka nabozenstva by sa znamkovat nemala,
predstavte si, vy, ucastnici tohoto fora,
ruku na srdce, keby vas ucil sam Najvyssi Ucitel, aku znamku si zasluzite?
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.12.2001 17:00:00   
 

od 17.12.2001 1:00:00
napísal 1 príspevkov
Skor by som sa zamyslala nad tym, <b>ako</b> vyucovat nabozenstvo na strednych skolach, ako nad tym, ci znamkovat alebo nie...

Monika
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.12.2001 8:34:00   
 

od 25.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Tak toto je jedna z oblastí, kde z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že sa deklarované úmysly cirkvi, až na svetlé výnimky, rozchádzajú s jej vlastnými činmi (spôsobmi a výsledkami). Určite súhlasím s Monikou, že treba najprv tvrdo pracovať na tom AKO a KTO má vyučovať a až potom známkovať. Alebo ak známkovať už teraz, tak potom spravodlivo obe strany. Aj vyučujúcich aj žiakov... Alebo to radšej nie?
Hore
 Profil  
 
Poslať 19.12.2001 14:06:00   
 

od 23.11.2001 1:00:00
napísal 53 príspevkov
Bydlisko: poprad
No toto je realny obraz stavby babylonskej veze! Uplne spletenie pojmov. Nie ty budes ucit nas! - my budeme ucit teba! Nie ty budes znamkovat nas ale my oznamkujeme teba! No to je skutocne super. A este k tomu to priklincujeme vyrokom ze spravodlivo na obe strany. No skoda ze som to nepovedal na moralke alebo dogmatike alebo na cirkevnom prave svojim profesorom, ze ako si to dovolujete skusat a znamkovat mna, ja budem znamkovat Vas!!!
Teraz k tomu kto bude ucit nabozenstvo, tak neviem nad cim tu akoze spekulujete. Podla CIC je kazdy vyucujuci nabozenstva poslany samym biskupom, ktory mu dava kanonicku misiu! Teda je to poslanie a povolanie v Cirkvi!
A ako sa to ma ucit hovori najnovsi dokument Vseobecne direktorium pre katechizaci kde sa v casti vyucovanie nabozenstva na skolach hovori o tom ze sa to ma riadit podla pedagogickych zasad, aby tento predmet a poznanie ziakov v icom nezaostavalo za ostatnymi predmetemi. Tiez o tom ze ziakom sa ma spristupnit ucenie Cirkvi. Tak sa mi zda, ze si vyucovanie nabozenstva pletiete s nejakym presviedcacim kurzom, ktory hoci by mal mat uroven je brany len ako doplnkovy predmet. Podla mojej mienky vsak nie je dolezitejsi predmet ako nabozenstvo, ale k tomu patri i disciplina, poriadok, a samozrejme napln o ktorej hovori VDK teda ucenie Cirkvi. Ucim na SŠ už ôsmy rok a z toho čo hovoria moji kolegovia triedni, je náboženstvo najlepším predmetom, ktorý majú najradšej; nie nechválim sa len konštatujem . Vyžadujem od nich disciplínu a poriadok, píšeme i testy a referáty, ale na náboženstvo sa tešia. Samozrejme nie všetci si plnie povinnosti a to ma práve mrzí, že tej väčšine mojich žiakov nemôžem dať dobrú známku, teda to čo je odmenou žiaka, po čom som túžil ja a po čom túži každý normálny žiak.
No toto som napisal asi za tri minuty, taky som bol rozruseny ale dufam ze nikoho od tejto diskusie neodradim.
Hore
 Profil  
 
Poslať 20.12.2001 8:44:00   
 

od 25.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Milý JAK,
je mi ľúto, že som ťa rozrušil, ale hovoril som o svojej vlastnej skúsenosti, pretože 2 naše deti absolvujú výučbu na gymnáziu (nie cirkevnom) a dve deti na základnej škole (cirkevnej). Nepatrím k pasívnym rodičom a o svoje názory a podnety sa delím aj s katechétmi, resp. kňazmi, ktorí vyučovanie vedú a som rád, že reagujú v inom duchu ako ty. Ak deti, ktoré učíš Ty, chodia na tvoje hodiny rady, tak ti blahoželám a modlím sa za to, aby takých ako ty bolo čím viac.
Ak chceš naozaj diskutovať, tak poďme preberať trebárs modelové situácie (aby sme nikoho neurazili), ale neprivolávaj hneď sodomu-gomoru na niekoho, kto povie, že nie všetko je ružové.
S úctou
Peter
P.S.: A pokiaľ som spomenul "známkovanie" oboch strán, tak na štátnom gymnáziu, kde študujú naše dve staršie deti je našťastie prípustné aby sa rodičia a v istej forme aj deti vyjadrovali k úrovni profesorov a ich postrehy nie sú brané na ľahkú váhu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.12.2001 15:29:00   
 

od 23.11.2001 1:00:00
napísal 53 príspevkov
Bydlisko: poprad
Milý Peter, mrzí ma že som sa nechal uniesť.
Trocha k tým obrazom ktoré tu padli. Nemal som v úmysle na nikoho zvolávať „Sodomu a Gomoru“ (inak obraz Sodomy a Gomory je ako si pamätám z hodín náboženstva podľa mňa obraz morálnej skazenosti, a aby som z toho obviňoval niekoho neznámeho...?!) Len som povedal, že mi to pripomína stavbu babylonskej veže (Gn11,1), keď stavajúci chceli postaviť niečo veľké, ale pre mätež pojmov to nemohli dostavať..
Podľa starého príslovia qui bene dicit, bene docet, teda voľne preložené, kto dobre rozlišuje dobre učí a aby sme vecne diskutovali, ako vravíš, ujasnime si postoje, ktoré k týmto otázkam zaujala Cirkev, a ktoré nie sú z mojej hlavy, ale z cirkevných dokumentov, týkajúcich sa vyučovania náboženstva v škole a to je najmä Všeobecné direktórium pre katechizáciu (VDK).
Poslanie Cirkvi je ohlasovať evanjelium. Je to povinnosť prinášať radostnú zvesť, ako do všetkých končín sveta, tak i do rôznych oblastí ľudského života. Táto úloha sa týka skrze krst každého kresťana a predstavuje bohatú a zložitú činnosť. Toto poslanie obsahuje mnohé, navzájom súvisiace aspekty. Prejavuje sa najmä ako hlásanie a vyučovanie právd viery, svedectvo života, príprava učeníkov, ale hlavne láska k blížnemu(VDK 25)
S evanjelizácie vyplýva katechéza. Cieľom katechézy nie je len vyučovanie; je to hlavne „uvedenie do spoločenstva s Ježišom Kristom“(Catechesi tradendae 5). Katechéza predstavuje organickú a systematickú výchovu vo viere a opiera sa o vnútorný postoj toho kto verí. Keďže je základným prvkom uvádzania do kresťanského života, je úzko spojená s iniciačnými sviatosťami, najmä so sviatosťou krstu. Katechéza môže mať mnohoraké formy - Štúdium a prehlbovanie Svätého písma, čo pomáha objavovať Božiu pravdu - Kresťanské hodnotenie udalostí vo svetle sociálnej náuky Cirkvi - Liturgická katechéza, ktorá pripravuje na sviatosti a pomáha hlbšie pochopiť a prežiť liturgiu. - Príležitostná katechéza - Homília, ako objasňovanie právd viery...etc.
Všeobecné direktórium pre katechézu hovorí, že medzi školským vyučovaním náboženstva a katechézou je neoddeliteľné spojenie, ale zároveň je potrebné vidieť jasnú odlišnosť! (VDK 73) Túto skutočnosť je potrebné zdôrazniť, lebo sa zdá, že u mnohých sú tieto dve skutočnosti jedno. Táto odlišnosť spočíva najmä v tom, že vyučovanie náboženstva sa odohráva v špecifickom prostredí školy, ktorá podáva poznatky vedy, techniky, kultúry, histórie a iných oblastí ľudského života. Aby evanjelium preniklo do mentality žiakov je potrebné aby vyučovanie náboženstva figurovalo ako školský predmet s tými istými požiadavkami systematickosti a prísnosti, ako je to pri ostatných predmetoch. Má predkladať kresťanské posolstvo s tou istou serióznosťou a hĺbkou, s akou ostatné predmety predkladajú svoje poznatky! Náboženstvo nemá byť brané ako niečo doplnkové, a ja dodám ako menejcenné, ale v potrebnom interdisciplinárnom dialógu.(VDK 73) Ján Pavol II. povedal: „Žiaci majú právo hlbšie poznať Krista a spásonosnú zvesť, ktorú priniesol v jej úplnosti“. Žiaľ v mnohých prípadoch hodín má hodina charakter nezáväznej debaty, ak vôbec je to debata. Poznám mnohých kolegov, pre ktorých je hodina jednoducho stresom, pretože žiaci ich ignorujú –„je to len náboženstvo!- a aj tí z nich, ktorí majú o vieru úprimný záujem sú odstavení na vedľajšiu koľaj. Mať na hodinu pomôcky ako zošit a robiť si to málo poznámok?! Pripraviť sa na hodinu, napísať referát na nejakú tému, pohľadať si k tomu materiál?! Dávať na hodine pozor?! Prečo?! Ale môžem povedať, že takáto situácia znechucuje nielen učiteľov, ale aj žiakov a veľakrát mi na otázku čo im na náboženstve vadí, sú spolužiaci, ktorí to takto berú!
Aby som sa dostal i k tomu, prečo vlastne táto debata je. Hodnotiť, alebo nehodnotiť náboženstvo? V súčasnosti sa náboženstvo „hodnotí“ tak, že sa každému kto tieto hodiny navštevoval, napíše absolvoval.
Diskusia, ale i názory kolegov, obsahujú množstvo rozdielnych argumentov a postojov, ktoré zhrniem do argumentov za a proti:
Argumenty proti:
-známka je len číslo, ktoré nedokáže spravodlivo ohodnotiť osobnosť žiaka,
-známkovanie býva často nespravodlivé,
-nedá sa oznámkovať viera,
-známkovanie vzbudzuje stres a strach.
Argumenty za:
- Žiaci potrebujú za to, že sa niečo naučia určitú odmenu, nikto sa neučí niečo pre nič za nič!
-Dobré výsledky predstavujú pozitívnu motiváciu a zvyšujú sebavedomie,
-Známka predstavuje vyjadrenie spravodlivosti za prácu žiakov
Temer každá spoločnosť používa pozitívnu motiváciu: za prácu dostávame mzdu, statoční vojaci dostávajú medaily, zamestnanci odchádzajúci do penzie cenný dar, i apoštol Peter sa pýta na odmenu. Pre žiakov je pozitívnou motiváciou známka. Známka z náboženstva nemôže a ani nechce byť oznámkovaním viery, ale výsledkom práce a tiež prístupu žiaka ku predmetu. Je smutné, že tam kde je potrebné vyzdvihnúť snaživosť, prácu, záujem a disciplínu sa všetkým napíše rovnako: „absolvoval“ a dôvodí sa tým , že náboženstvo je niečo iné, ako ostatné predmety. Potom je úplne prirodzené, ak niektorí žiaci, ale i učitelia ho chápu ako vedľajší, nedôležitý, alebo priam „oddychový“ predmet, a podľa toho sa na náboženstve i správajú. Nechcem tvrdiť, že známka všetko vyrieši, ale môže mnohému napomôcť. Domnievam sa, že argumenty za prevažujú
Nech je ďaleko odo mňa, aby som nasilu niekomu predkladal svoje názory, ale myslím si, že s nimi súhlasí nemálo ľudí, a hlavne tých na ktorých je bremeno učenia náboženstva.
Hore
 Profil  
 
Poslať 14.01.2002 15:05:00   
 

od 25.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Ahoj JAK,
zdá sa že sme si vybrali na diskusiu o "tvojej" téme nesprávne fórum. V chat-e sa to mladými, nedávno birmovanými ľuďmi len tak hemží, ale tu neprispel vlastnými skúsenosťami nikto, nuž a katechéti, kňazi a my rodičia sa akosi do debaty tiež nehrnieme.
Čakal som, či sa ešte niekto do debaty zapojí a (tak trochu sklamaný nezáujmom) opäť prispejem aspoň ja.
Pod stromček dostali naše deti (a aj my, rodičia), brilantnú knižku "Keď mi viera lezie na nervy".
Rád na vlastné náklady pošlem exemplár apoň niekoľkým z tých tvojich "mnohých kolegov, pre ktorých je hodina jednoducho stresom, pretože žiaci ich ignorujú –":)
Možno by mohla byť dokonca akýmsi "povinným" čítaním pre kňazov a katechétom, ktorí sa na neľahkú cestu katechézy na školách dali.
Zacitujem ešte z tvojej poslednej reakcie :
"Aby evanjelium preniklo do mentality žiakov je potrebné aby vyučovanie náboženstva figurovalo ako školský predmet s tými istými požiadavkami systematickosti a prísnosti, ako je to pri ostatných predmetoch." a ešte aj "vyučovanie náboženstva sa odohráva v špecifickom prostredí školy"
Ak by som to mal zobrať doslova, potom by mali byť predsa rovnako prísne kritériá aj na vyučujúcich, teda človek bez pedagogického minima by nemal na vyučovaní čo robiť - však ? Koľkí z katechétov a kňazov toto spĺňajú? Neber to ale, prosím, ako útok na obetavých a charizmatických kňazov či katechétov, ktorí majú aj bez pedagogického vzdelania prirodzený talent a študentov zaujmú. Ibaže napr. aj na cirkevných školách je napr. momentálne aktuálna hrozba, že i bežné predmety nebudú môcť zostať učiť učitelia bez úplného pedagogického vzdelania.
Zaujímalo by ma, či VDK rozlišuje metódy vyučovania a ciele výučby pre deti, ktoré sa na náboženstvo prihlásia, ale vlastne nie sú praktizujúcimi kresťanmi a pre deti, ktorí sa chcú vo svojej viere zdokonaľovať.
Moja skúsenosť z praxe je, že najmä rozlíšenie cieľov neexistuje a mne to pripadá ako dať si rovnaký cieľ v jazykovom predmete pre začiatočníkov i pokročilých....
alebo učiť rovnakým spôsobom na plaveckom kurze plavcom aj neplavcov......

Lebo veru takého Jožka - začiatočníka, ktorý s námahou po týždni zapláve tri tempá bez toho aby sa utopil, by asi nemotivovala 4-ka namiesto 5-ky za to, že sa nesústredil, keď tréner ostatným vykladal, ako zefektívniť prácu rúk a nôh pri motýliku....

Možno som to s mojimi príkladmi "trochu prehnal", ale obávam sa, že ďaleko od pravdy nie som.

S úctou
Peter
Hore
 Profil  
 
Poslať 16.01.2002 8:52:00   
 

od 10.10.2001 2:00:00
napísal 52 príspevkov
Bydlisko: Pezinok
Zdravim,
Zatial nemam skolopovinne deti, takze vsetko co tu poviem je dost teoria.
Myslim, ze k otazke znamkovat ci neznamkovat nabozenstvo treba pripojit otazku, co je cielom vyucovania nabozenstva.
Podla mna, je ulohou rodicov, aby v dietati vzbudili vieru - osobny a laskyplny vztah s Bohom. Myslim, ze rodic ma evanielizovat svoje deti.
A co je potom uloha skoly v tomto ponati?
Skola -podla mna - ma dietatu poskytnut systematicky pohlad na veci - vedomosti - mohol by som to nazvat aj zaklady teologie...
Ma vychadzat z toho, ze dieta je veriace a chce si svoj obzor rozsirit.
f.
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.02.2002 12:34:00   
 

od 29.01.2002 1:00:00
napísal 4 príspevkov
Sledujem túto debatu od jej vzniku, keïže som SŠ uèite¾ a uèím i telesnú výchovu. Tento predmet je tiež na vo¾be uèite¾ov, èi sa bude alebo nebude známkova
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 63 ]  Choď na stránku 1, 2, 3, 4, 5  Ďalší

Obsah fóra » Viera a život

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 0 hostia


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: