https://www.slovozivota.sk/en/2017/12/baise-pascal-jansenizmus-17-storocie/Jeho argument pre vieru je známy ako
Pascalova stávkaAby sme ho správne pochopili, musíme si uvedomiť dobu, v ktorej Pascal žil, a to, že nejde o dôkaz Božej existencie, ale o argument na začiatok, – prečo skúsiť vieru – adresovaný skeptikom a agnostikom.
Pascal vychádza práve z agnostického predpokladu – ak nemôžeme na základe žiadnych dôkazov vedieť, či Boh je, ale život beží a naše rozhodnutia majú dôsledky pre večnosť, je tu jedno praktické riešenie.
Existujú štyri možnosti:
Boh existuje a ty v Neho veríš – v tom prípade ťa čaká nekonečné šťastie.
Boh neexistuje a ty v Neho veríš – to ti nespôsobí žiadnu škodu. Keď vyhráš, vyhráš všetko, keď prehráš, neprehráš nič.
Boh nie je a ty v Neho neveríš – v tom prípade nemáš žiadnu výhru, pretože nie je žiadny život po smrti.
Boh je a ty v Neho neveríš – v tom prípade prehráš všetko. Keď vyhráš, nevyhráš nič, keď prehráš, prehráš všetko.Podľa agnostikov je najlepšie vôbec nestaviť. Pascal na to odpovedá:
„Ale ty musíš staviť. Nemáš na výber, už si sa zaviazal, už si sa pustil do hry.“ Nie sme pozorovatelia života, ale jeho účastníci. Možno to pochopiť na týchto príkladoch:
Predstavte si, že niekto, vám veľmi drahý, zomiera a lekár vám navrhne vyskúšať novú injekciu, ktorej účinnosť nemôže garantovať, ale existuje aspoň polovičná šanca, že vášmu milovanému zachráni život. Bolo by to rozumné vyskúšať ju, aj keby to niečo stálo? A povedzme, žeby to bolo zadarmo – nebolo by potom úplne nerozumné nevyskúšať to?
Alebo si predstavte, že počujete reportérov, ako hovoria, že váš dom horí a máte v ňom deti. Neviete, či hovoria pravdu, alebo nie. Čo urobiť? Ignorovať ich, alebo obetovať čas a utekať domov či aspoň zavolať domov v prípade, že reportéri majú pravdu?
Keď sa rozhodneme staviť, stojí to za tú obeť, ktorú musíme podstúpiť v tomto živote? Na to Pascal odpovedá: „Poviem vám, že vyhráte aj v tomto živote: zmysel, pokoj, nádej, radosť, veci, ktoré rozosmiali mučeníkov na ceste smrti.“