Naim píše:
hlavne nejaký oficiálny postoj katolíckej cirkvi? Keď cirkev považuje sebapoškodzovanie za hriech, nespadá potom do tejto oblasti aj sebatrýznenie? A pritom to bolo počas stredoveku relatívne "bežnou" praxou v mníšskych rádoch.
hriechom je seba-poškodzovanie v zmysle škodenia zdraviu či trvalého zmrzačenia sa - ale tam nespadajú klasické pôsty či bičovanie sa: tie sú pre zdravie neškodné, ba môžu byť aj prospešné pre zdravie a učeniu sa sebaovládaniu a podobne. Takže Cirkev to nemá a ani nemala dôvod zakázať a skôr to schvaľovala, pokiaľ je to ešte v takej primeranej forme a nezachádza to do prílišných extrémov. Ale neprikazuje to všeobecne: tie príkazy čo sa týka askézy, sú len pomerne mierne, že pár dní v roku je nejaký pôst, kedy by nemali jesť mäso a len max. raz za deň sa do sýta najesť. Sú to také dosť mierne veci čo sú ako príkaz - to aj preto, že ťažko niečo prikázať všeobecne, keďže niekoho by aj to málo mohlo dosť zaťažovať, ale kto sa chce postiť aj viac, tak nik mu nezakazuje sa dobrovoľne postiť aj viac než je prikázané.
Mnísi mávali askézu prísnejšiu, čo však už mníchom sa človek stáva dobrovoľne. Takže to je ako cesta pre takých, čo chceli žiť tak asketickejšie, že si dohodli nejaké prísnejšie pravidlá. A tam to bičovanie bolo dosť bežné ešte pomerne do nedávna. To skôr po Druhom vatikánskom koncile boli určité reformy aj rehôľ a tak. Že už sa tam neberú tak striktne takéto veci. Takže dnes ak by sa aj vyskytovali čosi, tak je to skôr zriedkavé. To čo spomínaš, že si čítal z relatívne nedávnej doby, to je možné, keďže toto - ako vravím - bolo ešte pomerne bežné v mníšskych rádoch aj pred ešte pár desaťročiami.
Ale posledné desaťročia to už má klesajúcu tendenciu. Už to akosi nie je veľmi "in". To bolo "in" najviac v tom stredoveku, kedy ľudia mali veľký zmysel pre symbolické úkony, atď., a tak aj nejaké bičovanie sa, ako keď Ježiša bičovali, tak vrámci rozjímnia nad tým - dnes sa to zachovalo skôr už len v niektorých regiónoch: známe sú Filipíny, kde sa tak hromadne ľudia bičujú na veľký piatok, ba niektorí sa nechávajú na chvíľku aj ukrižovať.
Ale inak už v dnešnej dobe prestáva byť "in" taká prílišná askéza, takže dnes, keď to už nie je "in", tak by to už skôr zaváňalo fanatizmom. Zatiaľ čo v nejakom stredoveku, keď to bolo "in", tak samozrejme keď niekto robí niečo, čo je "in", tak to je ešte také normálne v takej dobe, keď to bolo také "trendy". Nehovoriac o tom, že dnešná mentalita ľudí si to už spája skôr s nejakými masochistickými úchylkami alebo fanatikmi, takže už aj tým sa to stáva nepopulárnym...
Aj v stredoveku boli hnutia, ktoré to už aj na tú dobu preháňali, kedy to už ozaj bolo o fanatizme, a vtedy to spravidla končilo už aj na scestí, také hnutia, že museli byt potom aj zakázané/exkomunikované:
http://www.newadvent.org/cathen/06089c.htmAle v princípe ako také umŕtvovanie, akéza, učenie sa ovládaniu, atď., to - ak sa to príliš nepreháňa do nejakých extrémov - je OK. A nespadá to do toho zakázaného seba-mrzačenia, ktoré spomíname vyššie, že Cirkev zakazuje.