areopag.sk
http://areopag.sk/

Pochod za zivot - potraty a eutanazia
http://areopag.sk/viewtopic.php?f=76&t=6245
Stránka 19 z 22

Autor:  legionar [ 02.12.2019 18:41:17 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

misojogi píše:
ak su vsetky spolocenske dohody rovnocenne tak ake mame pravo sudit spolocensku dohodu ktora bola v nemecku v 30 a 40 rokoch?
Ake moralne opodstatnenie ma taky Norimbergsky proces?
Pravo POMSTY ? :lol:
Oko za oko, zub za zub, krv za krv ? :lol:
Ja to beriem !
Je mi to o hodne blizsie ako "Miluj az do nemoty, aj keby ta zahlusili" ... :lol:
misojogi píše:
analogicky ak su vsetky nazory rovnocenne a pravda neexistuje aky je rozdiel medzi jednym a druhym nazorom?
ja mam svoju pravdu a ty mas svoju pravdu - objektivita je v haji ....
Pravda existuje. Dokonca minimalne DVE: "moja" a "Tvoja".
Kto rozhodne ? Zeby EXPERIMENT ? (fyzikalny samozrejme :) )
Co sa tyka ostatneho - nazory su mozno "rovnocenne", ale nakoniec sa vzdy hlasuje, alebo vrazdi ...
misojogi píše:
Citácia:
Lebo DNESNA spolocenska dohoda sa na to pozera INAK. :lol:
a zajtrajsia sa na to bude zasa pozerat inak?
Napriklad ich schvali a nas odsudi? za to ze sme my ich sudili?
Presne tak, Michal ! Zeby si to uz zacinal chapat ? :D
Taki Spartania by sa mozno na Teba pozerali ako na chudaka, s ktorym bavit sa je hanba ...
Indiani pohrdaju bojovnikom, co sa nepomsti, alebo pride o "medicinu".
Atd. atd.
misojogi píše:
parafrazujem: ak nemas pevny bod tak zemegulou nepohnes ...... :-D
A kto hovori, ze ja chcem hybat zemegulou ? :o
Ona sa predsa hybe sama ...
Pozri - aj v Babylone chceli stavat vezu az do Neba. A ako dopadli ?

Co tu vobec chces "riadit" okrem seba ?

Autor:  jochanan [ 02.12.2019 19:32:35 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

stefan píše:
jochanan
Citácia:
Takze vobec nerozumiem, aky potencial mala mat ta Tvoja otazka a aku tretiu moznost som v zaujme integrity zvolil.
Zvolil si možnosť neodpovedať. Tak odpovedz aspoň sám sebe, máš na výber už iba dve možnosti:
1. Áno, pre neveriaceho človeka je nemožné prirodzeným spôsobom na základe vlastných skúseností zaujať v otázke potratov postoj, ktorý predkladá ako mravne nezávadný Cirkev.
2. Nie, pre neveriaceho človeka nie je nemožné prirodzeným spôsobom na základe vlastných skúseností zaujať v otázke potratov postoj, ktorý predkladá ako mravne nezávadný Cirkev.
Potenciál je v tom, že by si predsa len dokázal konečne vyjadriť svoj názor /nie len bezhlavo citovať rôzne dokumenty/ a pekne by si videl ako a kde sa mýliš.
Teraz uz naposledy, do tretice, pretoze necitas, co sem pisem a potom si sam pre seba vyvadzas zavery, ake chces. V poslednej svojej odpovedi na Tvoj komentar som napisal, ze na tuto otazku som odpovedal pred par dnami takto:

+++
To je zvlastny usudok. Existencia jedneho ateistu, ktory vnutorne nesuhlasi s potratmi, ma dokazat, ze zakaz potratov nema nic spocne s nabozenstvom. Dve veci ku tomu.

Akosi tu bolo pozabudnute na "spolocensky konsenzus", a ten je urceny vacsinou v spolocnosti. Iste, taki ateisti budu existovat, ale spolocenske podmienky neovplyvnia (budu statisticky bezvyznamni). A potom je problem este s tymto. Taktiez sa mozu dvaja ateisti rozpravat o tom, ze ich kolega v nedelu uplatnil vyhradu vo svedomi a neprisiel do prace. Jeden to bude schvalovat, druhy nie. Zaver: svatit nedelu je objektivna pravda, ta nema nic spolocne s vierou (lebo sa nasiel jeden pohan, ktory to sam od seba schvaluje).

+++

Boldom mas vyznacenu odpoved na tu “otazku s potencialom”.

Cirkev sa neskryva za prirodzeny poriadok, pokial ide o nauku o potratoch. Naopak, jasne hovori, ze priamy potrat je proti moralnemu poriadku - t.j. je v prikrom rozpore s nasim nadprirodzenym cielom. Ucenie Cirkvi predsa neposudzuje nase skutky voci pravnemu poriadku alebo spolocenskej etike v danej kulture, ale v kontexte Bozieho zjavenia. To, co som tu uviedol, boli konkretne citacie, ktore o tom priamo hovorili. Ak vies takuto argumentaciu spochybnit, tak to urob vecne. Zmoct sa iba na konstatovanie, ze ide len o bezhlave citovanie roznych dokumentov, povazujem za prejav argumentacnej bezmocnosti.

Pre ilustraciu, aby bolo v zrozumitelnej forme podane, ako sa vo vierouke vnima rozdiel medzi prirodzenym poriadkom a nadprirodzenym poriadkom, zo starsej ucebnice pre gymnazistov vyberam:

Mravouka katolicka vysoko stoji nad mravoukou filozofickou, a to ohladom 1. istoty, 2. obsahu, 3. ciela 4. ucinkov.
1. Mravouka filozoficka ma svoj zaklad len v skusenosti a v rozume, ktory sa lahko moze mylit. Mravouka katolicka vsak cerpa svoje ucenie zo zjavenia Bozieho a opiera sa o neomylny ucitelsky urad v Cirkvi
2. Mravouka katolicka obsahove je bohatsia ako mravouka filozoficka. Mravouka filozoficka pre mravne pocinanie ma pohnutky cisto pozemske, ako casny zisk, casnu skodu atd.: mravouka katolicka vsak ma pohnutky mocnejsie, nadprirodzene, ako je nadej na vecnu odplatu, strach pred trestom vecnym atd.
3. Mravouka filozoficka vedie cloveka len k blahobytu casnemu, kym mravouka katolicka ukazuje nam cestu k blahobytu casnemu, ako aj k blazenosti vecnej.
4. Mravouka filozoficka vie sa dosial preukazat len nepatrnymi uspechmi, naproti tomu mrvouka katolicka mravne obrodila cely svet.


(L. Petras: Mravouka, r. 1948, s. 4)

V tejto ucebnici sa mravouka filozoficka pouziva ako synonymum pre etiku (t.j. sucast prirodzeneho poriadku), mravouka katolicka ako sucast nadprirodzeneho poriadku.

Stale poukazovat na nejakeho hypotetickeho ateistu, ktory vo vysledku moze zaujimat k potratom rovnaky postoj, ako uci v mravouke Cirkev, je urcitym sposobom dehonestovanie tohto ucenia, pretoze si vobec neuvedomujes viacero veci. Jedna z nich je, ze nejde len o rovnaky vysledok, ale pohnutky su dolezite (spomenute je to napr. v horeuvedenych bodoch 2. a 3.). Druha je, ze mravny poriadok je dar zhora, treba sa nan takto pozerat, a nedevalvovat ho na akusi defaultku.

Tu je priklad na to, co spomenula ta stredoskolska ucebnica, ked porovnavala rozdiely medzi etikou a mravnym poriadkom.

Mozno to tu bolo niekym spomenute, ze uz za cias Rimskej rise chranili cloveka v matkinom tele, ako keby bol zivy medzi ludmi. Myslim, ze za cisara Severa (okolo r. 200 po Kr.) bol potrat trestnopravne stihany (prepadnutim majetku, vyhnanstvom; dokonca ten, kto by pri potrate sposobil smrt zeny, dostal najvyssi trest). Takto prostrednictvom prava spolocnost chranila hodnotu nenarodeneho zivota, lebo to bolo pre jej dobro. Islo o pohanov a oni uplne prirodzenym sposobom uz vtedy dospeli ku tomu, o co sa teraz u nas snazia prolifeisti.

Ked sa povie A, treba povedat aj B. Dovod, preco tak vtedy robili, bolo silne postavenie muza. Islo totiz o priestupok zeny proti jej manzelovi, ktory si ju vzal preto, aby mu rodila deti. To nie je vsetko. Vtedy bola silne zakorenena tradicia uznania dietata otcom. T.j. ak mal otec pochybnosti o svojom otcovstve, mal pravo “odlozit ho” (=neprijat do rodiny, resp. odlozit na verejne miesto). Ak sa dieta narodilo malformovane, otec mal povinnost “odlozit ho”.

Nemozno na konanie ludi nazerat len z vonkajsej stranky. Staci, ak je niekto proti potratu, super, ved ide o “prirodzenu vec”. Vratme sa spat k nabozenstvu. Podla zasady moralnej teologie “bonum ex integra causa, malum ex quovis defectu” plati, ze vysledna mravna hodnota skutku je „dobry“, len ak je taky z celej veci. Inac je „zly“. Ak si tomu nerozumel, tak velmi volne povedane, ked dvaja robia to iste, nie je to to iste... Opominat pri posudzovani konania cloveka nadprirodzeny poriadok, kludne, ale zrejme si zakladas svoju vlastnu mravouku…

Autor:  legionar [ 02.12.2019 21:48:04 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

jochanan píše:
Cirkev sa neskryva za prirodzeny poriadok, pokial ide o nauku o potratoch. Naopak, jasne hovori, ze priamy potrat je proti moralnemu poriadku - t.j. je v prikrom rozpore s nasim nadprirodzenym cielom. Ucenie Cirkvi predsa neposudzuje nase skutky voci pravnemu poriadku alebo spolocenskej etike v danej kulture, ale v kontexte Bozieho zjavenia. To, co som tu uviedol, boli konkretne citacie, ktore o tom priamo hovorili. Ak vies takuto argumentaciu spochybnit, tak to urob vecne. Zmoct sa iba na konstatovanie, ze ide len o bezhlave citovanie roznych dokumentov, povazujem za prejav argumentacnej bezmocnosti.

Pre ilustraciu, aby bolo v zrozumitelnej forme podane, ako sa vo vierouke vnima rozdiel medzi prirodzenym poriadkom a nadprirodzenym poriadkom, zo starsej ucebnice pre gymnazistov vyberam:

Mravouka katolicka vysoko stoji nad mravoukou filozofickou, a to ohladom 1. istoty, 2. obsahu, 3. ciela 4. ucinkov.
1. Mravouka filozoficka ma svoj zaklad len v skusenosti a v rozume, ktory sa lahko moze mylit. Mravouka katolicka vsak cerpa svoje ucenie zo zjavenia Bozieho a opiera sa o neomylny ucitelsky urad v Cirkvi
2. Mravouka katolicka obsahove je bohatsia ako mravouka filozoficka. Mravouka filozoficka pre mravne pocinanie ma pohnutky cisto pozemske, ako casny zisk, casnu skodu atd.: mravouka katolicka vsak ma pohnutky mocnejsie, nadprirodzene, ako je nadej na vecnu odplatu, strach pred trestom vecnym atd.
3. Mravouka filozoficka vedie cloveka len k blahobytu casnemu, kym mravouka katolicka ukazuje nam cestu k blahobytu casnemu, ako aj k blazenosti vecnej.
4. Mravouka filozoficka vie sa dosial preukazat len nepatrnymi uspechmi, naproti tomu mrvouka katolicka mravne obrodila cely svet.


(L. Petras: Mravouka, r. 1948, s. 4)

V tejto ucebnici sa mravouka filozoficka pouziva ako synonymum pre etiku (t.j. sucast prirodzeneho poriadku), mravouka katolicka ako sucast nadprirodzeneho poriadku.

Stale poukazovat na nejakeho hypotetickeho ateistu, ktory vo vysledku moze zaujimat k potratom rovnaky postoj, ako uci v mravouke Cirkev, je urcitym sposobom dehonestovanie tohto ucenia, pretoze si vobec neuvedomujes viacero veci. Jedna z nich je, ze nejde len o rovnaky vysledok, ale pohnutky su dolezite (spomenute je to napr. v horeuvedenych bodoch 2. a 3.). Druha je, ze mravny poriadok je dar zhora, treba sa nan takto pozerat, a nedevalvovat ho na akusi defaultku.

Tu je priklad na to, co spomenula ta stredoskolska ucebnica, ked porovnavala rozdiely medzi etikou a mravnym poriadkom.

Mozno to tu bolo niekym spomenute, ze uz za cias Rimskej rise chranili cloveka v matkinom tele, ako keby bol zivy medzi ludmi. Myslim, ze za cisara Severa (okolo r. 200 po Kr.) bol potrat trestnopravne stihany (prepadnutim majetku, vyhnanstvom; dokonca ten, kto by pri potrate sposobil smrt zeny, dostal najvyssi trest). Takto prostrednictvom prava spolocnost chranila hodnotu nenarodeneho zivota, lebo to bolo pre jej dobro. Islo o pohanov a oni uplne prirodzenym sposobom uz vtedy dospeli ku tomu, o co sa teraz u nas snazia prolifeisti.

Ked sa povie A, treba povedat aj B. Dovod, preco tak vtedy robili, bolo silne postavenie muza. Islo totiz o priestupok zeny proti jej manzelovi, ktory si ju vzal preto, aby mu rodila deti. To nie je vsetko. Vtedy bola silne zakorenena tradicia uznania dietata otcom. T.j. ak mal otec pochybnosti o svojom otcovstve, mal pravo “odlozit ho” (=neprijat do rodiny, resp. odlozit na verejne miesto). Ak sa dieta narodilo malformovane, otec mal povinnost “odlozit ho”.

Nemozno na konanie ludi nazerat len z vonkajsej stranky. Staci, ak je niekto proti potratu, super, ved ide o “prirodzenu vec”. Vratme sa spat k nabozenstvu. Podla zasady moralnej teologie “bonum ex integra causa, malum ex quovis defectu” plati, ze vysledna mravna hodnota skutku je „dobry“, len ak je taky z celej veci. Inac je „zly“. Ak si tomu nerozumel, tak velmi volne povedane, ked dvaja robia to iste, nie je to to iste... Opominat pri posudzovani konania cloveka nadprirodzeny poriadok, kludne, ale zrejme si zakladas svoju vlastnu mravouku…
Toto je aspon konzistentne a otvorene povedane.
Mozem s tym nesuhlasit, ale vytykat nelogickost sa tomu asi moc neda.
Nieco ako "Tu stojím, inak nemôžem! Boh mi pomáhaj!" (iste viete, kto to povedal). :D

Proste - nieco ako Euklidova geometria vychadzajuca z 5 axiomov.
Po par 100 rokoch sa sice po zmene jedneho z nich vynorili uplne ine geometrie, ale v 'jednoduchom plochom priestore' ta povodna stale 'celkom dobre funguje' ... :D

Autor:  stefan [ 03.12.2019 0:42:16 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

jochanan
Citácia:
Boldom mas vyznacenu odpoved na tu “otazku s potencialom”.
Po pravde nemyslel som si, že sa k tejto téme ešte vrátiš, ale dobre tak, možno nakoniec budeme môcť konvergovať. Stále síce neodpovedáš, ale si už aspoň začal uvažovať a to je dobré. Tvoju kvázi odpoveď Iste, taki ateisti budu existovat som za odpoveď nepovažoval práve preto do akého kontextu si ju zasadil. Uplatnenie výhrady vo svedomí je predsa len situácia z trochu iného súdka - niečo v zmysle "páči/nepáči".
Ale dobre teda, predstavím si, že odpovedáš že ateista alebo neveriaci človek, ktorý kresťanstvo nikdy nestretol na základe vlastných skúseností a vedomostí môže v tejto otázke prirodzeným spôsobom zaujať postoj, ktorý náhodou ako mravne záväzný predkladá Cirkev. Lenže to nekorešponduje s tým, čo si písal 22/11/2019 o 17.42 a síce
Citácia:
Preto ochrana zivota od jeho prveho momentu. A toto mozes prijat len vierou (dufam, ze takto je to jasne a ze netreba vysvetlovat, ze tomu treba verit). To bola ta doplnujuca poznamka, resp. vyhrada.
Taký človek o ktorom hovoríš, že iste bude existovať žiadnu takúto vieru nemá ani nemôže mať. Pomýlil sa teda alebo znova si bol nedôsledný? A ak my sme tvrdili, že toto nie je otázka viery, tak Ty si 24/11/2019 18.21 kontroval
Citácia:
Mne vadi to iste, ten alibizmus a skryvanie sa za neviemco „prirodzene“. Pokial by sa jasne povedalo, o co naozaj ide a preco su taketo snahy, nepoviem ani slovo. Preto taketo aktivity nazyvam politikarcenie a nie nabozenstvo. Rozumiem, ze potom, co by sa vsetkym ferovo nalialo ciste vino (t.j. vyslovne uviedlo, ze priamy potrat je podla ucenia KC nepripustny), by sa ovela tazsie presadzovali prolife legislativne zmeny; no i tak, treba vzdy hovorit celu pravdu!
Tak čože Ti to vlastne vadí? Že túto otázku chceme "odcirkevniť", hoci sám uznávaš, že aj neveriaci ľudia majú šancu v tejto téme zaujať postoj zhodou náhod zhodný s učením Cirkvi? Ešte stále je to otázka viery? Nuž jedine asi tej viery, ktorú môžu mať aj neveriaci... len rozlišuj uhly pohľadu.

Citácia:
Cirkev sa neskryva za prirodzeny poriadok, pokial ide o nauku o potratoch. Naopak, jasne hovori, ze priamy potrat je proti moralnemu poriadku - t.j. je v prikrom rozpore s nasim nadprirodzenym cielom. Ucenie Cirkvi predsa neposudzuje nase skutky voci pravnemu poriadku alebo spolocenskej etike v danej kulture, ale v kontexte Bozieho zjavenia. To, co som tu uviedol, boli konkretne citacie, ktore o tom priamo hovorili. Ak vies takuto argumentaciu spochybnit, tak to urob vecne. Zmoct sa iba na konstatovanie, ze ide len o bezhlave citovanie roznych dokumentov, povazujem za prejav argumentacnej bezmocnosti.
Ale proti tomu ja nič nemám, divné je že si si nevšimol, že o Cirkvi tu stále hovoríš iba Ty. Ja do tejto témy Cirkev vôbec nechcem zaťahovať lebo sa môžeme tváriť, že s tým Cirkev nemá nič spoločné, keďže to "morálne správne" stanovisko vieme /ako už uznávaš/ zastávať, aj keby sme Cirkev nemali. Preto som položil pár otázok, na ktoré nikto nereagoval, lebo ste sa vtedy už sústredili na zničenie Miša. Sú to tieto: Je priamy potrat v súlade s morálkou a etikou alebo nie je? Môžeme umelé ukončenie nenarodeného života považovať za zabitie alebo vraždu? Mali by sme nenarodený život chrániť od počatia legislatívne tak ako narodený hoci aj pred jeho vlastnou matkou? Nie je súčasná legislatíva v tejto veci pomýlená a nesprávna? Sme morálne bezúhonní ak umožňujeme beztrestne a ľubovoľne ukončiť nenarodený život? Nenechali sme sa v tejto veci oklamať nesprávnymi názormi? Prečo nechceme nenarodený život chrániť už od počatia, a čo nám dáva právo ho chrániť až od dvanásteho týždňa? Na tieto otázky tak ako aj iné sa môžeme pokúsiť odpovedať aj bez toho, aby sme citovali katechizmus. A ja hovorím, že pre diskusiu bude dokonca lepšie ak ten katechizmus vynecháme. To len Ty ho stále backhendom vraciaš späť. Ako keby na ňom v tejto téme záležalo.

Citácia:
Opominat pri posudzovani konania cloveka nadprirodzeny poriadok, kludne, ale zrejme si zakladas svoju vlastnu mravouku…
Ale tu nejde o opomínanie nadprirodzeného poriadku. Naopak, práve Ty si ho opomenul, keď si sa vyjadril, že otázka priameho potratu je otázkou viery. Tu ide o to, že ten nadprirodzený poriadok /alebo to volaj hoci aj "hlas svedomia"/ je nadprirodzeným poriadkom v pravom zmysle iba pre nás veriacich. Pre neveriacich sú to prázdne slová. Opýtaj sa legionara kde je jeho nadprirodzený poriadok? Preto ho z tejto diskusie musíme vecne vynechať /nie legionara/. Hovorme priamo, dávajme otázky a pýtajme odpovede, odpovedajme a uvažujme. A ak na základe tohto nadprirodzeného poriadku /o ktorom ale vieme iba my, že existuje/ dokážeme presvedčiť spoločnosť, že priamy potrat je také isté morálne zlo ako priama vražda, tak znova túto civilizáciu posunieme o kúsok ďalej. Všetok nadprirodzený poriadok je totiž súčasťou ľudskej prirodzenosti lebo tá prirodzenosť je podstatne dobrá a preto /nadprirodzený poriadok/ je podstatne prirodzeným poriadkom, preto Ti Mišo nerozumel a hádali ste sa o ničom /skús nabudúce menej citovať a viac vysvetľovať - ak téme rozumieš/. O tom prečo ľudia majú taký problém reflektovať tento teraz už prirodzený poriadok tu hádam písať nebudeme.

Autor:  legionar [ 03.12.2019 10:45:54 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

Je az strasne, kolko ludi ma problemy s velkym a malym kvantifikatorom. :o
MOZE existovat. A co z toho ? :roll:
Ak moze existovat, to este neznamena "spolocensku dohodu", ako Ti to Jochanan spravne povedal.
Ty to len proste nemienis akceptovat. :)
stefan píše:
Na tieto otázky tak ako aj iné sa môžeme pokúsiť odpovedať aj bez toho, aby sme citovali katechizmus.
Na vsetky tieto otazky som Ti ja osobne uz odpovede dal. :)
(Ale, uprimne povedane, niektore z tych otazok su na facku. :evil: )

Nemozem za to, ze Ty to chces "odcirkevnit" totalne CIRKEVNYM sposobom - t.j. prehlasenim "Cirkevnych pravd" za "prirodzeny zakon" a prehlasovanim, ze ak MOZE EXISTOVAT jeden taky ateista, preco by tak nemohli urobit vsetci - akoze "prirodzene".

A preco by to asi robili, ked im sucasna spolocenska dohoda (ako-tak) vyhovuje ? :roll:
Dobre vies, ze ja by som siel radsej opacnym smerom, zrusil Vatikanske zmluvy a odkazal KBS to prislusnych medzi.
Bohuzial, momentalna "spolocenska dohoda" mi to neumoznuje presadit. :D
Ale neboj - aj ten cas pride ...

Autor:  stefan [ 03.12.2019 13:35:45 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

Čomu zase nerozumieš? Však ja nehovorím ze treba presvedčiť každého. Ja len hovorím, že ak je to možné, aby jeden neveriaci zaujal daný postoj, tak tak môžu urobiť viacerí. Spoločenská dohoda nie je, však to vieme a ja to akceptujem. Ide o to, či máme právo sa v tejto veci angažovať a pokúšať sa nakloniť verejnú mienku, aby takáto spoločenská objednávka vznikla. A hlavne v súvislosti s jochnanaom ide o to, či máme právo a možnosť sa o to pokúšať bez zaťahovania Cirkvi do tejto veci.
Ja nič nechcem ničím prehlásiť. Existujú iste prirodzene vlastnosti, ktorými ľudia disponujú a aj keď Ty chceš všetko relativizovať, nič na tom nezmeníš. Na základe týchto prirodzených vlastností ľudia vedia zaujať prirodzené postoje. Tak ako Ty veríš alebo si presvedčený, že príde čas kedy KBS pôjde ta tam, tak ja verím že príde čas kedy ľudia budú chrániť životy svojich detí od počatia.

Autor:  legionar [ 03.12.2019 14:21:18 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

stefan píše:
Čomu zase nerozumieš? Však ja nehovorím ze treba presvedčiť každého. Ja len hovorím, že ak je to možné, aby jeden neveriaci zaujal daný postoj, tak tak môžu urobiť viacerí. Spoločenská dohoda nie je, však to vieme a ja to akceptujem. Ide o to, či máme právo sa v tejto veci angažovať a pokúšať sa nakloniť verejnú mienku, aby takáto spoločenská objednávka vznikla. A hlavne v súvislosti s jochnanaom ide o to, či máme právo a možnosť sa o to pokúšať bez zaťahovania Cirkvi do tejto veci.
Ja nič nechcem ničím prehlásiť. Existujú iste prirodzene vlastnosti, ktorými ľudia disponujú a aj keď Ty chceš všetko relativizovať, nič na tom nezmeníš. Na základe týchto prirodzených vlastností ľudia vedia zaujať prirodzené postoje. Tak ako Ty veríš alebo si presvedčený, že príde čas kedy KBS pôjde ta tam, tak ja verím že príde čas kedy ľudia budú chrániť životy svojich detí od počatia.
1. Ak chcete 'naklanat verejnu mienku' LZOU, potom to nie je celkom ciste. A prehlasit, ze ide predsa o "prirodzeny zakon" JE LOZ, to sme si tu uz vysvetlovali x-krat.
2. Navyse presviedcat verejnu mienku o niecom, co bude zo zakona potlacat a nicit zivoty uz zijucich ludi (=minimalne tie matky), by malo byt zakazane presne tak, ako je zakazana propagacia fazizmu !
Potom by som mal zase ja pravo zacat 'presviedcat verejnu mienku' o tom, ze nabozenstva su pre spolocnost krajne nebezpecne a kazdy ich clen a podporovatel by mal byt odstaveny od verejnych funkcii, mal by mat obmedzeny pristup k podnikaniu, musel by nosit zltu hviezdu na obleceni atd. atd.
To uz by sa Ti zdalo absurdne, ba az zlocinne, ze ?
Ale aky rozdiel je v tom oproti zakonu, ktory chce 'chranit novy zivot NA UKOR uz existujuceho zivota' ?
Podla mna ziaden.

Autor:  misojogi [ 03.12.2019 16:11:19 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

Citácia:
musel by nosit zltu hviezdu na obleceni atd. atd.
To uz by sa Ti zdalo absurdne, ba az zlocinne, ze ?
ak je to len vec spolocenskej dohody tak kde je problem? ale ak je to problem ludskosti tak potom to problem naozaj je

Autor:  legionar [ 03.12.2019 17:08:22 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

misojogi píše:
Citácia:
musel by nosit zltu hviezdu na obleceni atd. atd.
To uz by sa Ti zdalo absurdne, ba az zlocinne, ze ?
ak je to len vec spolocenskej dohody tak kde je problem? ale ak je to problem ludskosti tak potom to problem naozaj je
Nie je to problem ludskosti, je to NASA dohoda. TU a TERAZ.
Pokial citas spravy, tak by si mohol vediet, ze situacia v Nemecku je ZASE dost nahnuta tymto smerom.
Treba hladat priciny !
A ver, ze to nie je iba 'nedostatok ludskosti', ale nieco ovela hmatatelnejsieho.
U nas je to Kotleba so svojimi 10%, ktory vyblakuje na bilboardoch, ako "znarodni strategicke podniky a bude lacnejsie teplo, elektrina aj plyn". A popritom v tichosti "hlasa aj ine veci", napriklad to ich oblubene "Na straz".
Mozes vyhlasit, ze su to 'iba fasisti', 'nemaju tu spravnu moralku' - a zacat im KAZAT (ako napr. Kuffa homosexualom), ale tym tu pricinu nenajdes a nevyriesis, iba ju budes ignorovat.

Takze ano - aj to je spolocenska dohoda, ale MY sme sa dohodli, ze konkretne takuto dohodu nebudeme akceptovat.

Inak - to Tvoje neustale sklzavanie do 'argumentacie zastancu placatosti Zeme' je uz ocividne.
Uz som povedal, ze nie je nazor ako nazor - rozhodcom musi byt experiment !
A my sme ten "experiment" uz urobili (2. svetova vojna) ...

Autor:  misojogi [ 04.12.2019 0:20:58 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

Citácia:
rozhodcom musi byt experiment !
A my sme ten "experiment" uz urobili (2. svetova vojna) ...
a v sucasnosti robime dalsi experiment . povolenie potratov (zhruba od 50 rokov 20 storocia) co si myslis ako tento experiment dopadne?

Autor:  jerry [ 04.12.2019 7:45:08 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

misojogi píše:
Citácia:
rozhodcom musi byt experiment !
A my sme ten "experiment" uz urobili (2. svetova vojna) ...
a v sucasnosti robime dalsi experiment . povolenie potratov (zhruba od 50 rokov 20 storocia) co si myslis ako tento experiment dopadne?
Ako vyplynulo z materiálu, čo som ti sem priložil pár strán nazad, tak na rozdiel od situácie pred liberalizáciou nemáme dnes prakticky žiadne úmrtia žien ako následok neodborne vykonaného nelegálneho potratu, počet potratov kontinuálne klesá,... tak za mňa ten experiment dopadol dobre.

Autor:  stefan [ 04.12.2019 8:17:02 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

legionar
Citácia:
1. Ak chcete 'naklanat verejnu mienku' LZOU, potom to nie je celkom ciste. A prehlasit, ze ide predsa o "prirodzeny zakon" JE LOZ, to sme si tu uz vysvetlovali x-krat.
Ale veď prirodzený zákon existuje. Sám si to povedal keď si chcel šialenému levovi zabrániť zožrať jeho mláďatá. Ale ak Ťa to irituje, ak nehovorme o žiadnom zákone, hovorme napr. o prirodzenom správaní. Povedzme že do svojich piatich rokov si do mláky čľapol, teraz ju obchádzaš /aj keď by si do nej rád čľapol :D /, do svojich desiatich rokov si papierik hodil na zem, teraz hľadáš kôš.... Prirodzené povinnosti a potreby vyvolávaj prirodzené správanie zodpovedajúce situácii. Viac informácií prináša lepšie možnosti vnímania situácie a jej vyriešenia, tak aby to bolo prirodzené. To že tu budeš dávať príklady anomálií správania spoločnosti podmienené kultúrnymi okolnosťami môžeme brať nanajvýš ako výnimky alebo omyly, ale nie ako dôkazy, že všetko je relatívne.

Citácia:
2. Navyse presviedcat verejnu mienku o niecom, co bude zo zakona potlacat a nicit zivoty uz zijucich ludi (=minimalne tie matky), by malo byt zakazane presne tak, ako je zakazana propagacia fazizmu !
...
Ale aky rozdiel je v tom oproti zakonu, ktory chce 'chranit novy zivot NA UKOR uz existujuceho zivota' ?
Ako potláčať a na aký úkor? Ide o hodnoty. Áno, ak zabitie jedného života pre ten druhý znamená len to, že sa potlačí jeho diskomfort, tak na tom nevidím nič zlé resp. vidím to ako prijateľnú obetu. Pretože prirodzene človek sám pre seba si radšej vyberie, že bude trpieť ako by mal zomrieť /do istej miery/.
Experiment je super, ale aj Mengele robil experimenty. Rozlišujme preto a na základe skúseností a možnosti poučiť sa majme odvahu niektoré experimenty radšej ani neskúšať.

Autor:  jerry [ 04.12.2019 9:03:09 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

stefan píše:
Ale ak Ťa to irituje, ak nehovorme o žiadnom zákone, hovorme napr. o prirodzenom správaní. Povedzme že do svojich piatich rokov si do mláky čľapol, teraz ju obchádzaš /aj keď by si do nej rád čľapol :D /, do svojich desiatich rokov si papierik hodil na zem, teraz hľadáš kôš.... Prirodzené povinnosti a potreby vyvolávaj prirodzené správanie zodpovedajúce situácii.
Nazval si to prirodzené správanie, ale v skutočnosti hovoríš o správaní podmienenom kultúrou, podmienenom spoločnosťou.
Ak by si žil napríklad na Blízkom Východe alebo vo väčšine krajín Ázie, neprišlo by ti nič zvláštne ani v dospelosti hodiť papierik na zem. To, že ho neodhodíš, ale hľadáš kôš, nie je dôsledok "prirodzeného správania sa" (lebo takto sa zjavne správa len euroatlantická spoločnosť), ale dôsledok toho, že žiješ v tejto spoločnosti.
Ak by si žil v tej Ázii, tak by si ho hodil na zem, a prišlo by ti to ako "prirodzené správanie".

Autor:  legionar [ 04.12.2019 10:47:31 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

stefan píše:
legionar
Citácia:
1. Ak chcete 'naklanat verejnu mienku' LZOU, potom to nie je celkom ciste. A prehlasit, ze ide predsa o "prirodzeny zakon" JE LOZ, to sme si tu uz vysvetlovali x-krat.
Ale veď prirodzený zákon existuje. Sám si to povedal keď si chcel šialenému levovi zabrániť zožrať jeho mláďatá.
Hovorime o lzi a Ty hned vzapati pouzijes dalsiu. :roll:
Kde som napisal, ze CHCEM zabranit levovi zozrat svoje mladata ?
To bol kontrapriklad k Tvojej poznamke, ziadne "moje chcenie". (Mne je to totiz fuk :) )
Treba citat s porozumenim ...
stefan píše:
Ale ak Ťa to irituje, ak nehovorme o žiadnom zákone, hovorme napr. o prirodzenom správaní. Povedzme že do svojich piatich rokov si do mláky čľapol, teraz ju obchádzaš /aj keď by si do nej rád čľapol :D /, do svojich desiatich rokov si papierik hodil na zem, teraz hľadáš kôš.... Prirodzené povinnosti a potreby vyvolávaj prirodzené správanie zodpovedajúce situácii. Viac informácií prináša lepšie možnosti vnímania situácie a jej vyriešenia, tak aby to bolo prirodzené. To že tu budeš dávať príklady anomálií správania spoločnosti podmienené kultúrnymi okolnosťami môžeme brať nanajvýš ako výnimky alebo omyly, ale nie ako dôkazy, že všetko je relatívne.
Ako uz spomenul jerry - neustale omielanie rovnakej chybnej mantry o "prirodzenom ZAKONE" ... :roll:
Nic takeho neexistuje !
stefan píše:
Ako potláčať a na aký úkor?
To je citacia z Tvojho vyroku, nepamatas ?
stefan píše:
Ide o hodnoty.
Tvoje hodnoty ! Ako si si iste vsimol, ini ludia mozu mat (a aj maju) ine hodnoty.

Autor:  legionar [ 04.12.2019 12:37:12 ]
Predmet príspevku:  Re: Pochod za zivot - potraty a eutanazia

https://www1.pluska.sk/spravy/z-domova/dankovci-prekvapuju-treba-naozaj-pred-interrupciou-utekat-otcom-dietata-zuri-aj-benova?utm_source=hp-centrum&utm_medium=box-spravy&utm_campaign=hp990&utm_content=2

Vypustili "pocuvanie tlkotu srdca" a vymysleli dalsie chobotiny.
Evidentne su presvedceni, ze prave toto je tema, ktora im moze nahnat % v predvolebnej kampani ... :roll:

Podotykam - ako vzdy.
Pred KAZDYMI volbami sa vytahuju "cirkevne problemy" - a funguje to !

Stránka 19 z 22 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/