Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Aktuálne spoločenské dianie, kultúra a literatúra » Aktuálne dianie v kresťanskom svete


 [ Príspevkov: 183 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Autor Správa
 

od 13.04.2021 8:28:26
napísal 2002 príspevkov
misojogi píše:
isteze zena nemala take postavenie ako v dnesnej dobe ale rozhodne to bolo lepsie ako neskorsie v osvietenstve
R Pernoudova Zena v obdobi katedral - najdes na ulozto...
jery1 píše:
OK, tú knihu si prečítam.
Som veľmi zvedavý, či tam skutočne bude vyjadrené, že žena v stredoveku na tom bola lepšie ako v dobe osvietenstva.
Potom sem napíšem.
Tak mi to trvalo trochu dlhšie, kým som sa k tomu dostal (čítal som iné veci), ale teda, ako som sľúbil, prečítal som si ženu v době katedrál.
Pri popise života žien tej doby sa autori zameriavajú na „neštandardné“ ženy (šľachtičné, vysoko postavené ženy a pod. – čo je samozrejme prirodzené, keďže o týchto ženách máme k dispozícii relatívne dostatok súdobých zdrojov).
Čo sa týka postavenia ženy v tej dobe, Regine Penroud to zhrňuje asi tak, že významnejšie postavenie ženy (oproti predošlým storočiam) bolo hlavne v 10. – 13. storočí, pričom význam ženy sa v 14. a 15. storočí (stále stredovek) postupne znižoval.
Nikde som ale nenarazil na tvrdenie, že „zena nemala take postavenie ako v dnesnej dobe ale rozhodne to bolo lepsie ako neskorsie v osvietenstve". Možno si si tak preložil (zjednodušil) postreh autorky, že vysoko postavené ženy (kráľovné a pod.) mali výrazne významnejšie postavenie, ako vysoko postavené ženy v ranom novoveku. Samozrejme, toto sa týkalo tých najvyšších postavení, nie žien ako celku.
Porovnanie stredoveku a novoveku bolo ešte spomenuté v kapitole 6 (Ženy a spoločenský život: manželství), kde autorka porovnávala situácia vydatej francúzskej ženy v ranom stredoveku a v období Napoleonovho zákonníka (z pohľadu možnosti vlastniť majetok), kde autorka upozorňuje na paradox, že Napoleonov zákonník určoval nižšie práva v tejto oblasti pre ženu, než boli bežné v stredovekom Francúzsku (ale samozrejme, nezovšeobecňuje to na ženy ako celok, napr. čo platilo vo Francúzsku, neplatilo v talianskych mestských štátoch a pod.). Kritika autorky nesmeruje na osvietenectvo všeobecne (čomu by si bol asi rád), ale len na Francúzsko a Napoleonov zákonník (citujem: „napoleonské zákonodárství způsobilo v našich provinciích citelné zhoršení v míře podřízenosti ženy manželovi, v protikladu k názorům a myšlenkám, které byly do té doby vcelku svobodně zastávány"). Zovšeobecniť to na Európu ako celok by znamenalo ignorovať iné (úplne) podmienky v talianskych mestských štátoch... napr. prístup žien k vzdelaniu na univerzitách v stredoveku a v novoveku... a navyše, je to determinované tým, že sa sleduje iba život žien „na výslní“ (bohaté, vysoko postavené, prípadne "neštandardné" bežné ženy - Jana z Arku, katarína Sienská – čo samozrejme nie je kritika autorky, na toto upozorňuje v úvode aj ona sama).
Zhrnuté a podčiarknuté: kniha je naozaj zaujímavá, dozvedel som sa mnohé veci, čo som nevedel, ale na tvoje zovšeobecňujúce tvrdenie (že „zena nemala take postavenie ako v dnesnej dobe ale rozhodne to bolo lepsie ako neskorsie v osvietenstve“) som nič podporné nenašiel (bola tam len kritika napoleonovského zákonníka a len konkrétne pre Francúzsko).
Ak som si niečo nevšimol, alebo opomenul niečo, čo by podporovalo tvoje tvrdenie, upozorni ma prosím a nasmeruj ma na konkrétne miesto v knihe.
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 24038 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
OK
beriem tvoju argumentaciu len podotykam dve veci
jednak ze stredovek je take dlhe obdobie ze nie je jednoduche ho klasifilovat jednou vetou
a potom ze Europa je taka rozsiahla a hlavne rozmanita ze tiez nie je mozne pausalizovat

a samozrejme ze treba brat do uvahy spolocenske postavenie zeny

na druhej strane mozno poukazat na to ze francuzko bola veduca krajina co sa tyka stredoveku spolu s talianmi , ostatne krajiny boli kulturne pozadu oproti nim, cize ma zmysel dianie v nej brat ako referencne s tym ze inde to mohlo byt inak
-----
ked to zhrniem tak moje tvrdenie bolo naozaj zjednodusene, neuvedomil som si vsteky suvislosti
tesi ma vsak ze si si precital zaujimavu knihu ktora sa ti pacila - aj dalsie knihy autorky su velmi zaujimave (najdes na ulozto)
a tvoja spatna vazba ma viedla k upresneniu aj mojho nazoru na danu temu
---
v kazdom pripade konstatujem ze precitanie knihy a nasledna debata ma daleko vyssiu uroven diskusie ako len bezna debata
---
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 24038 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
rozvrat krestanskej hudby
https://svetkrestanstva.postoj.sk/112455/namiesto-biblie-v-piesnach-vitazi-progresivna-teologia-kritizuje-rockovy-spevak
Citácia:
Donedávna úspešný skladateľ chválových piesní Marty Sampson, ktorý je známy najmä vďaka spolupráci s Hillsong United, Delirious a Young & Free, sa pred časom verejne vzdal kresťanstva.
Citácia:
Podobne to s vierou zabalil pastor Covenant Life Church Joshua Harris, autor bestsellerov o vzťahoch S nikým nechodím a nie som cvok, Ani Ň a My dvaja spolu. Líder, ktorý ovplyvnil celé generácie mladých veriacich, sa po 21 rokoch manželstva rozviedol a ohlásil, že odpadol od kresťanstva. Na sociálnej sieti prosil o odpustenie za obsah svojich kníh a vyzval na zastavenie vydávania prvej menovanej publikácie.

„Chcem povedať LGBTQ+ komunite, že sa ospravedlňujem za svoje názory na sexualitu, ktoré som vyučoval vo svojich knihách a ako pastor. Je mi ľúto, že som stál proti rovnosti manželstva, že som nepodporoval vás a vaše miesto v cirkvi a že moje texty a slová prispeli ku kultúre vylučovania a bigotnosti. Dúfam, že mi môžete odpustiť,“ napísal v príspevku na Instagrame.
tak on sa verejne ospravedlnuje za svoje biblicke postoje voci LGBT :cry:
Citácia:
niektorí kresťanskí lídri reagujú na kultúrne problémy emotívne, uchyľujú sa k progresívnej teológii a volajú po jej prijatí namiesto toho, aby sa opierali o Bibliu.

„Čo sa to v kresťanstve deje? Čoraz viac našich lídrov alebo influencerov, ktorí boli kedysi tvárami viery, odpadáva. Zároveň o tom hovoria veľmi hlasno a drzo. Je šokujúce, že stále chcú ovplyvňovať ostatných, keď oznamujú, že opúšťajú vieru,“ reagoval na prípady worship lídra Martyho Sampsona a pastora Joshuu Harrisa.

Cooper upozornil na problém odovzdávania autority nezrelým a nezakoreneným ľuďom. Podľa neho je potrebné prestať robiť z chválových lídrov a influencerov najvplyvnejších ľudí v kresťanstve. „Už 20 rokov hovorím, že sme na nebezpečnom mieste, keď cirkev hľadí na 20-ročných spevákov chválovej hudby ako na zdroj pravdy. Teraz máme v cirkvi kultúru, že veriaci sa učia, kto je Boh, skôr zo spievania moderných chválospevov než z učenia Slova,“ napísal Cooper na Facebooku.

„Niekedy sme príliš mladí, príliš neznalí Písma, príliš nevedomí alebo príliš ľahostajní k čistote Písma a svätosti Boha, ktorému spievame,“ dodal.
Citácia:
v snahe pochopiť, prečo sa jeho kolegovia uchýlili k liberalizmu, začal študovať množstvo kníh o histórii, teológii, filozofii, spoločenských vedách a kritickej teórii.

„Povedal som si: dobre, je to rovnaká liberálna teológia, s akou sme zápasili pred sto rokmi a proti ktorej bojoval Spurgeon. Jednoducho sa to vracia a teraz je náš čas s tým bojovať,“ vysvetlil Cooper.

Podľa Coopera dochádza k posunu v kresťanskej hudbe nielen medzi umelcami, ale aj medzi tými, ktorí stoja za vydavateľstvami a rozhlasovými stanicami. Pre svoje názory mal problém nájsť vydavateľa, ktorý by publikoval jeho novú knihu Prebuďte sa a žite podľa pravdy: Nájdenie pravdy v chaose relativistického sveta.

„Ale nie preto, že by som hovoril príliš šialené veci, ale preto, lebo sú príliš ortodoxné. Nechceli vytlačiť knihu, ktorá nehovorí o ničom, čo by bolo kontroverzné pre akéhokoľvek evanjelikála. Boli tam veci ako prvotný hriech, prečo Ježiš zomrel, prečo nemôžete veriť svojim emóciám, že Božie slovo je autoritou… To neboli kontroverzné veci, ale teraz sú,“ opisuje svoju skúsenosť s kresťanskými vydavateľmi.
Citácia:
cirkev sa nachádza na križovatke, čo sa týka ohlasovania evanjelia, ktoré odovzdáva deťom. „Ako bude toto evanjelium vyzerať? Ako bude kresťanstvo vôbec definované? Aké budú zásady viery? Preto som začal o týchto veciach tak odvážne hovoriť,“ konštatuje basgitarista Cooper.

V rozhovore sa plne stotožnil aj s vyjadrením írskeho speváka a skladateľa chválovej hudby Keitha Gettyho, ktorý povedal, že „mnoho kresťanských piesní píšu ľudia, ktorým by ste nezverili svoje deti, aby ich učili v nedeľnej škole“. Getty v rozhovore pre Christian Post zdôraznil dôležitú úlohu, ktorú zohrávajú teologicky zdravé, biblicky založené chválospevy pri posilňovaní ďalšej generácie veriacich.

Zároveň vyjadril znepokojenie nad množstvom pastorov, rodičov a učiteľov, ktorí slepo akceptujú veľkú časť teologicky plytkej hudby, ktorá dnes vychádza.
Citácia:
„Musíme zabezpečiť, aby naše deti poznali Písmo lepšie ako nás samých... Musíme sa modliť a uistiť sa, že naše rodiny sú biblickejšie ako kedykoľvek predtým,“ vyzval Keith Getty.
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 183 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Obsah fóra » Aktuálne spoločenské dianie, kultúra a literatúra » Aktuálne dianie v kresťanskom svete

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: