Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Náučné témy


 [ Príspevkov: 44 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší
Autor Správa
Poslať 10.07.2021 17:56:09   Môže úmysel zmeniť povahu skutku ?
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 4840 príspevkov
Ešte tretí príspevok v poradí. Púšťam si niekedy relácie Slovenského dohovoru za rodinu z YouTube a niekedy idú tie relácie za sebou. Nejako tak som sa dostala k ich relácii k trochu háklivej téme o amazonskej synode. Neviem nájsť našťastie ten link. Ale musím povedať, že postavenie sošky amazonskej bohyni plodnosti na oltár rímskeho kostola a jej znova inštalovanie pápežom po zahodenie do Tyberu veru nechápem, resp. som to nespracovala v duchu vysvetlenia, že nešlo idolatricky úmysel. Ked to vyťahovali tradiční, tak som to odbila slovami, že kto je bez hriechu, nech prvý hodí kameňom. Ale zoči voči keď to rozoberali do nahá, ako to bolo, tak si myslím, že naozaj sa nie vo všetkom musím stotožniť s tým, čo sa deje v Ríme. Howk. ':-)
p.s. ale možno tomu fakt nerozumiem a nejaký vzdelaný človek by mi vysvetlil, že úmysel môže zmeniť povahu skutku ? aj keď skutok sa vo svojej podstate javí ako morálne zlý?
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 4840 príspevkov
teta píše:
Ešte tretí príspevok v poradí. Púšťam si niekedy relácie Slovenského dohovoru za rodinu z YouTube a niekedy idú tie relácie za sebou. Nejako tak som sa dostala k ich relácii k trochu háklivej téme o amazonskej synode. Neviem nájsť našťastie ten link. Ale musím povedať, že postavenie sošky amazonskej bohyni plodnosti na oltár rímskeho kostola a jej znova inštalovanie pápežom po zahodenie do Tyberu veru nechápem, resp. som to nespracovala v duchu vysvetlenia, že nešlo idolatricky úmysel. Ked to vyťahovali tradiční, tak som to odbila slovami, že kto je bez hriechu, nech prvý hodí kameňom. Ale zoči voči keď to rozoberali do nahá, ako to bolo, tak si myslím, že naozaj sa nie vo všetkom musím stotožniť s tým, čo sa deje v Ríme. Howk. ':-)
p.s. ale možno tomu fakt nerozumiem a nejaký vzdelaný človek by mi vysvetlil, že úmysel môže zmeniť povahu skutku ? aj keď skutok sa vo svojej podstate javí ako morálne zlý?
K mojej otázke, či úmysel môže zmeniť povahu skutku :

KKC
1753 Dobrý úmysel (napríklad pomôcť blížnemu) nerobí ani dobrým, ani správnym konanie, ktoré je samo v sebe nezriadené(2479) (napríklad lož a ohováranie). Cieľ neospravedlňuje prostriedky. Nemožno napríklad ospravedlniť odsúdenie nevinného(596) ako oprávnený prostriedok na záchranu ľudí. Naopak, pridaný zlý úmysel (napríklad márnomyseľnosť) robí zlým čin, ktorý môže byť sám v sebe dobrý (napríklad dať almužnu.

Anuk už končím ale k tejto téme to patrí. Príde k nám pápež, ktorého chceme prijať s pokorou a v úprimnosti vedomí si nielen svojich chýb. Ale aj veľkých darov, čo návštevou osoby F1 dostávame.
_________________
"...žije Pán zástupov, pred tvárou ktorého stojím..." (2 Kr 3, 14)
Hore
 Profil  
 
 

od 16.11.2006 13:42:16
napísal 22053 príspevkov
teta píše:
KKC
1753 Dobrý úmysel (napríklad pomôcť blížnemu) nerobí ani dobrým, ani správnym konanie, ktoré je samo v sebe nezriadené(2479) (napríklad lož a ohováranie). Cieľ neospravedlňuje prostriedky. Nemožno napríklad ospravedlniť odsúdenie nevinného(596) ako oprávnený prostriedok na záchranu ľudí. Naopak, pridaný zlý úmysel (napríklad márnomyseľnosť) robí zlým čin, ktorý môže byť sám v sebe dobrý (napríklad dať almužnu.
A ako je to, ked matka ponukne vojakom vlastne telo, aby ochranila dceru pred znasilnenim ?
Alebo zabije manzela, ktory roky terorizuje ju aj deti a nikto jej nepomoze ?
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 4840 príspevkov
To druhé sa nedá ospravedlniť, to prvé je voľba menšieho zla a podľa mňa je akceptovateľné.
V druhom prípade ide o poľahčujúcu okolnosť. Zabiť možno síce útočníka v sebaobrane, ale tam nejde o bezprostredne hroziaci útok na život ale trvalé ničenie kvality života. Neverím, že nie je iné východisko ako zabiť.
Hore
 Profil  
 
 

od 16.11.2006 13:42:16
napísal 22053 príspevkov
teta píše:
To druhé sa nedá ospravedlniť, to prvé je voľba menšieho zla a podľa mňa je akceptovateľné.
V druhom prípade ide o poľahčujúcu okolnosť. Zabiť možno síce útočníka v sebaobrane, ale tam nejde o bezprostredne hroziaci útok na život ale trvalé ničenie kvality života. Neverím, že nie je iné východisko ako zabiť.
Tu nejde o to, ci Ty tomu veris, alebo nie, ale o to, ci zalomazit tyrana je "mensie zlo", ako znicene 2-3 CELE zivoty.
Uz velakrat som tu vyhlasil, a stojim si za tym, ze na svete su HORSIE veci ako rychla smrt.
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 12.05.2004 9:44:48
napísal 3605 príspevkov
Bydlisko: Slovensko, RKC
teta píše:
To druhé sa nedá ospravedlniť, to prvé je voľba menšieho zla a podľa mňa je akceptovateľné.
V druhom prípade ide o poľahčujúcu okolnosť. Zabiť možno síce útočníka v sebaobrane, ale tam nejde o bezprostredne hroziaci útok na život ale trvalé ničenie kvality života. Neverím, že nie je iné východisko ako zabiť.
Pokiaľ ja viem, tak katolícka morálka nikdy nepripúšťala možnosť voľby menšieho zla. Zlo si nemožno voliť za žiadnych okolností.
Vždy je treba hľadať dobro. Myslím, že k tomu dokonca bolo niekedy vyjadrenia zosnulého otca biskupa Tondru (voľba menšieho zla vo voľbách?)
Aspoň takto to chápem ja.
Útočníka možno zabiť v sebaobrane, musí byť primeraná. Nikdy ho nie je možné zabiť z pomsty, v prípade tyrana. Pre tých, čo veria v posmrtný život je ale väčším prejavom lásky nechať sa zabiť, aby útočník mal čas na pokánie. Jeho zabitím mu tú možnosť vezmeme.

K pôvodnej otázke, úmysel môže zmeniť povahu skutku, ale len smerom k hriešnosti. Aby skutok bol dobrý, musí byť dobrý úmysel ale aj samotný skutok musí byť aspoň indiferentný ak nie už dobrý sám v sebe. Takže:
Dobrý úmysel + dobrý čin = dobrý skutok (morálna kategória - morálne dobrý čin)
dobrý úmysel + indiferentný čin = dobrý skutok
Zlý úmysel + dobrý čin = zlý skutok
zlý úmysel + indiferentný čin = zlý skutok
zlý úmysel + zlý čin = zlý skutok

Je to ako - ani akokoľvek dobrá korenina nemôže opraviť už naozaj veľmi pokazené jedlo. No aj trochu jedu môže pokaziť/otráviť všetko jedlo.
_________________
RK: Hľadám pravdu, no Pravda ma už našla a ako po Ňom túžim... ||| TY_NA_NET-e
Hore
 Profil  
 
 

od 16.11.2006 13:42:16
napísal 22053 príspevkov
Myslim si, ze sa tu miesaju dve rozne veci.
1. Moze umysel zmenit povahu skutku ? Odpoved je asi: Nemoze. Skutok je FAKT, umysel je vagny.
2. ALE: Co je "dobro" a co je "zlo" ? Na to mame evidentne velmi odlisne nazory. :lol:
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 12.05.2004 9:44:48
napísal 3605 príspevkov
Bydlisko: Slovensko, RKC
legionar píše:
Myslim si, ze sa tu miesaju dve rozne veci.
Nemyslím si, len morálka katolíckej Cirkvi sa nezhoduje s morálkou tvojou.
legionar píše:
1. Moze umysel zmenit povahu skutku ?
Ak sa bavíme o skutku ako morálnom čine v zmysle morálnej teológie Katolíckej Cirkvi.
legionar píše:
Odpoved je asi: Nemoze.
Tak samozrejme môže. Ono dokonca aj v bežnom živote si to človek môže zažiť. Dajme príklad (príklad). Starší človek nedočiahne na tovar v obchode. Mladík mu pomôže. Pri ďakovaní mladík utrúsi, že niet začo, len chcel, aby mu už nezavadzal. To celkom isto poteší, čo dáva tušiť, že povaha skutku, aj keď najskôr vyzeral dobrý sa priznaním úmyslu mení.
legionar píše:
Skutok je FAKT, umysel je vagny.
Za predpokladu, že tu nie je nikto, kto vidí aj úmysly. No niekedy ich aj sám človek prizná.
legionar píše:
2. ALE: Co je "dobro" a co je "zlo" ? Na to mame evidentne velmi odlisne nazory. :lol:
Je to veľmi dobre možné. Otázka je, čí systém je konzistentný, alebo aspoň konzistentnejší.
_________________
RK: Hľadám pravdu, no Pravda ma už našla a ako po Ňom túžim... ||| TY_NA_NET-e
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 18799 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
aj keď skutok sa vo svojej podstate javí ako morálne zlý?
je otazne nakolko ta pachamama bola zly skutok uz v podstate
hoci mne sa to dost nepacilo tak podla vysvetli ludi z danej oblasti islo o nieco rovnako neutralne ako kvetinova vyzdoba - lebo pachamamu nechapu ako bohynu ale ako symbol prirody
tolko vysvetlenie co som dostal
ja som pacamamou nadseny nebol ale beriem ze mozno to ti ludia mysleli inak a tuna je umysel naozaj dolezity
napriklad uz v SZ sice Mojzis rozbil zlate tela (lebo sa mu ludia klanali) ale naopak vo vyzdobe chrame boli aj obrazy a fresky bykov (symbol sily)
had bol symbol pokusenia ale naopak had na krizi bol symbolom spasy(opat SZ)
cize naozaj treba rozlisovat o co tu ide
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 18799 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
Pri ďakovaní mladík utrúsi, že niet začo, len chcel, aby mu už nezavadzal.
zrejme si chcel vybra iny tovar co nie je zle
nevidel by som to uplne zle od toho mladika, asi by sa zisiel lepsi priklad
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 4840 príspevkov
Citácia:
je otazne nakolko ta pachamama bola zly skutok uz v podstate
Dobrá poznámka, ďakujem. Budeme sa teda tešiť, že nebol. Skúsme pohľadať niečo k rozlišovaniu povahy dobrého a zlého skutku. Je fakt, ale že skutok bol odôvodnený dobrým úmyslom nie svojou povahou.
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 4840 príspevkov
Inak dať svätca na oltár znamenalo dať ho k verejnej úcte. Ostatky svätcov bývajú aj uložené nad oltármi (starými). Čo znamená položiť niečo na oltár teraz...HM.

Tým, že sa argumentovalo dobrým úmyslom, nie ak sa mi zdá, že to bolo nedomyslene gesto, aspoň zo strany tých, čo argumentovali tým neidolatrickym úmyslom
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 12.05.2004 9:44:48
napísal 3605 príspevkov
Bydlisko: Slovensko, RKC
Prepáčte mi, prosím, ale kto berie pačamamu ako kvetinovú výzdobu, tak vôbec nerozumie, alebo nechce rozumieť tomu, čo sa stalo.
Pačamama je pohanská bohyňa plodnosti, prípadne ako matka Zem (diabol sa vždy opičil a tak to môže niekto brať aj ako jeho pokus zosmiešniť Pannu Máriu, matku Cirkvi).
Nikomu nemienim brániť vo vyznávaní jeho kultu, no ak katolícky hierarcha nevie, čo vystavením takejto sošky prezentuje, tak ja neviem, ale asi nie je správnym človekom na správnom mieste.
Modloslužba nemôže byť nikdy dobrým skutkom. V starom zákone bol za to trest smrti. V akej hlbokej kríze Katolícka Cirkev a viera je a kam sa ešte musíme prepadnúť?!
_________________
RK: Hľadám pravdu, no Pravda ma už našla a ako po Ňom túžim... ||| TY_NA_NET-e
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 18799 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
Pačamama je pohanská bohyňa plodnosti, prípadne ako matka Zem
prave toto som cital ze nie je cvelkom tak , ze to je len europska interpretacia
podotykam ze ani ja som nebol z pačamamy nadseny a keby sa to stalo v Dome v Bratislave tak uz by mila pačamama plavala v Dunaji smerom do Gabcikova
Hore
 Profil  
 
 

od 16.11.2006 13:42:16
napísal 22053 príspevkov
misojogi píše:
keby sa to stalo v Dome v Bratislave tak uz by mila pačamama plavala v Dunaji smerom do Gabcikova
... a Ty za nou ... :)
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 44 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší

Obsah fóra » Náučné témy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: