Posledné dni som sa zamyslel a urobil taký poriadny výskum čo sa týka otázky pápežstva - primát rímskej cirkvi. Skúmal som však tentokrát nielen z katolíckych zdrojov, ale i zo zdrojov protestantských, pravoslávnych, neutrálnych. Skúmal som i Písmo. Došiel som k nasledovnému, len v kratkosti, no na svojej stránke
https://katolik0.webnode.sk/argumenty-voci-rimsko-katolickej-cirkvi/ o tom píšem podrobnejšie:
HISTORIA v PROSPECH PAPEZSTVA DO ROKU 300 : Prvý kto písal o autorite rímskej cirkvi bol až Irenej v roku 185, ktorý napísal že s rímskou cirkvou sa pre jej prvenstvo všetky ostatné cirkvi musia zhodovať. V roku 195 rímsky biskup Viktor exkomunikoval maloázijske cirkvi lebo sa s nimi nevedel zhodnut na slávení velkej noci. Ide o prvý autoritatívny zásah rímskeho biskupa. V roku 250 Cyprián potvrdzuje že primát bol daný Petrovi. To je do roku 300 VSETKO. Až po roku 300 začal nárasť spisov cirkevných otcov potvrdzujúcich pápežstvo.....
HISTORIA V NEPROSPECH PAPEZSTVA DO ROKU 300 :
Tertulian v r.211 napísal že kľúče nebeského kráľovstva nedostal iba Peter, ale každý kto vyzná Ježiša za Mesiáša. Podobne to písal i Origen v roku 250, kedy napísal že skalou je každý učeník Krista.
V neprospech pápežstva hovorí i to, že maloázijský biskupi sa v roku 195 odmietli podriadiť rímskemu biskupovi Viktorovi a teda je zrejmé že neuznávali jeho pápežsku autoritu.
V neprospech pápežstva hovorí aj to, že ranní cirkevní otcovia, neboli názorovo jednotní, čo nasvedčuje tomu, že neexistovala univerzálna hlava cirkvi, ktorá by bola všeobecna akceptovaná, v takom prípade by bolo totiž jednotné učenie, ktorému by sa celá cirkev podriadovala.
A nakoniec nielen Rímska cirkev má svoju postupnosť k apoštolovi Petrovi, ale aj Antiochijská cirkev má tuto postupnosť
https://www.saintgeorgekearney.com/apostolic_successionAntiochia bola v 1 storočí hlavným krestanským centrom, takže je ešte lepší adept na pápežstvo než Rím..... prečo teda katolíci neuznávate Antiochijského patriarchu za vodcu cirkvi ?
Mimochodom, Antiochijská cirkev si nikdy nerobila nároky na nejaké pápežstvo, čo len naznačuje tomu, že Antiochia nikdy nevnímala Petra a jeho nástupcov za nejakých univerzálnych nástupcov...
EKUMENICKE KONCILY : Prvým ekumenickým koncilom bol 1 Nicejský koncil, zvolaný cisárom Konštantínom, a predsedal mu biskup z Cordobby. Na koncile sa uznieslo k tomu, že autorita rímskeho biskupa, je na jednej rovine s autoritou biskupa Antiochia a Alexandrie. Exkomunikáciu knaza danej cirkvi, musia akceptovať všetky cirkvi bez výnimky, a teda aj Rímska cirkev. Biskupi jednotlivých cirkví, nemožu zasahovať do chodu cirkví mimo ich diecézy.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Prv%C3%BD_nicejsk%C3%BD_koncil---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BIBLICKE PROTIARGUMENTY VOCI PAPEZSTVU :1 : Peter sám seba nazýval spolustarším a dával sa tak na jednu rovinu spolu s ostatnými "staršími" 1 Pt 5:1
2 : Peter si neprivlastnoval pasenie stáda, ale maloázijským biskupom napísal aby sa oni starali o stádo 1 Pt 5:1-3
3 : Pavol neuznáva hladanie si jednotlivých vodcov " ja som Pavlov, Ja som Petrov" 1 Kor 1:10-23
4 : Petrovi bolo zverené evanjelium pre židov, Peter je apoštol židov a nie pohanov Gal 2:7
5 : Ked vznikol spor o obriezku nespýtali sa Petra na jeho názor, ale zvolal sa koncil, a koncil ako celok rozhodol, pričom záverečné slovo nemal Peter ale Jakub
6 : Pavol dáva Jakuba, Petra a Jána na jednu rovinu, a všetkých ich označuje za stlpy. Nerobí medzi nimi rozdiely.
7 : Apoštoli Petrovi dohovárali a napomínali ho Gal 2:9; Sk 11: 1-4
8 : Nie Peter rozhodoval kam ostatní pojdu, ale apoštoli rozhodovali kam Peter pojde Sk 8:14
9 : Peter má po svojom obrátení sa apoštolov duchovne posilnovať, ale nie nad nimi vládnuť Lk 22: 31-32
10 : Ježiš hovorí, aby sa nik medzi apoštolmi nepovyšoval, a vodca nech je ako služobník. Mt 23: 8-9
11 : Peter odmietol uctievanie a považoval sám seba len za obyčajného človeka Sk 10:25-26
12 : Pavol nepovažoval za potrebné sa po svojom obrátení vyhladať niektorého z apoštolov. Gal 1:14-17
13 : Peter nie je žiadnym uholnym kamenom, na ktorom cirkev stojí, ale uholným kamenom je Kristus, a Peter tvorí len 1/12 stavby cirkevného domu postavenej na Kristovi. Zjv 21:14
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UDAJNE BIBLICKE ARGUMENTY V PROSPECH PETROV PRIMAT :1 :
Pas moje ovce - tento príkaz bol daný aj všetkým biskupom Sk 20:28; Tit 1:7 a "starším" 1Pt 5:2; Heb 13:17
2 :
Zvazovanie a rozvazovanie nebeských vecí - Moc zväzovania a rozväzovania nedostal len Peter, ale všetci apoštoli Mt 18:18
3 :
zmena Petrovho mena - Zmena mena bola vykonaná aj u Abraháma Gn 17:5; Jakuba Gn 32:29; a Abrahámovej manželky Sarai a nikdy s tým nesúvisela nejaká vodcovská postava a prenos na jej priamych nástupcov. A nové meno dal Ježiš nielen Petrovi, ale i Jakubovi a Jánovi Mk 3:17 ale i Barnabášovi Sk 4:36
4 :
Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju cirkev -"15 "A za koho ma pokladáte vy?" opýtal sa ich. 16 Odpovedal Šimon Peter: "Ty si Mesiáš, Syn živého Boha." 17 Ježiš mu povedal: "Blahoslavený si, Šimon, syn Jonášov, lebo ti to nezjavilo telo a krv, ale môj Otec, ktorý je na nebesiach. 18 A ja ti hovorím: Ty si Peter ( Gr. Petros) a na tejto skale (Gr. Petra) postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu."
Petros - skala, je vyznanie Petrovej viery že Ježiš je Mesiáš. Na tomto vyznaní postaví Ježiš svoju cirkev.
Skala teda predstavuje Petrove vyznanie, nemože ísť o Petra samého, pretože v tej chvíli Peter nemohol byť skalou, lebo krátko na to, ho Ježiš označil za satana, a Ježiša tri krát zaprel.
Presne takto tomu pochopil aj Origenes v roku 250.
Peter tiež nemože byť tou skalou, na ktorej sa postaví cirkev, pretože v tom prípade by musel byť uholným kamenom, ale Peter tvorí len 1/12 stavby postavenej na skale
Zjavenie 21: 10-14
0 A v duchu ma preniesol na veľký
a vysoký vrch a ukázal mi sväté mesto Jeruzalem, ako zostupuje z neba od Boha 11 ožiarené Božou slávou. Jeho jas bol podobný najdrahšiemu kameňu, akoby krištáľovo čistému kameňu jaspisu. 12 Malo veľké a vysoké hradby. Malo dvanásť brán a na bránach dvanásť anjelov a napísané mená dvanástich kmeňov synov Izraela. 13 Tri brány boli od východu, tri brány od severu, tri brány od juhu a tri brány od západu.
14 Hradby mesta mali dvanásť základných kameňov a na nich dvanásť mien dvanástich Baránkových apoštolov.Vysoký vrch je ten skalný masív, skala, na ktorej celá stavba je postavená a je nou Ježiš. Hradby mesta boli z 12 základných kamenov, tvoriacich 12 Ježišových apoštolov, a Peter tvoril len 1/12 z tejto hradby.
