Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Náučné témy


 [ Príspevkov: 63 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší
Autor Správa
Poslať 24.01.2016 20:34:15   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11042 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
A ze to sa neda "vysvetlit" ziadnou ich nadmernou sikovnostou, alebo mudrostou ...
ale da :-D
treba len rozsirit pojem sikovnost :-D
ved aj taky Majsky bol sikovny alebo Lexa, Hascak a dalsi boli "sikovni" viac nez dost :-D
Hore
 Profil  
 
Poslať 24.01.2016 21:23:50   Re: Kapitalizmus
 

od 16.11.2006 12:42:16
napísal 18006 príspevkov
misojogi píše:
Citácia:
A ze to sa neda "vysvetlit" ziadnou ich nadmernou sikovnostou, alebo mudrostou ...
ale da :-D
treba len rozsirit pojem sikovnost :-D
ved aj taky Majsky bol sikovny alebo Lexa, Hascak a dalsi boli "sikovni" viac nez dost :-D
Hej, kazdy drogovy boss je sikovny, lebo, podla zakladneho pravidla uspechu, najprv vytvori v masach potrebu - a potom ju uspokoji. Za peniaze, samozrejme.
Ja nic nebudem rozsirovat a taketo "sikovnosti" pre mna vzdy zostanu iba zlocinom.
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
Poslať 24.01.2016 22:56:40   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11042 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
je rozdiel
sikovny alebo "sikovny"
suhlasim s tebou
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 1:45:06   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 19.02.2014 20:45:12
napísal 642 príspevkov
http://www.tyzden.sk/podlampou/29351/pod-lampou-dobro-navzdory-tomuto-statu/
_________________
Parlami di Dio, dissi al mandorlo. E il mandorlo fiorì.
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 8:41:13   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 15.05.2006 8:21:13
napísal 6071 príspevkov
Bydlisko: gemer
zložitá téma, a ťažko na pár riuadkoch vysvetliť pár tisíc Kg kníh (Hayek, Mises...)
http://www.tyzden.sk/casopis/15694/spor-o-pikettyho/
ale ok:
svet nie je spravodlivý - som mizerný športovec a drevo z matiky.
skrátka nedokážem veci, ktoré iní áno.
nerovnosť vstupu teda odrazí aj nerovnosť výstupu (zisku)
ak nenájdem alternatívny zdroj - teda ak budem "súťažiť na trhu s matematikou, skončím v biede.
ale existuje mnoho trhov a môžem robiť iné veci, kde budem lepší - teda sloboda výberu.
čo je oveľa viac možné v slobodnej ekonomike - teda kapitalistickej.
podobne je to aj s tým, ak by som sa narodil u boháča a mal vyšší vstupný finančný kapitál.
a áno, je to aj náhoda.
zmier sa s tým.
pretože socialistická alternatíva, ktorá je presadzovaná chce rovnosť vstupov - lenže tá zákonite povedie k zrovnaniu systému - a to zákonite povedie k rovnakým podmienkam pre všetkých - ale aj k podmienke "neexistencie alternatív"

zbohatnúť prerozdelovaním je nebezpečné aj z druhej strany - práve akumulácia výrobných zdrojov umožňuje rozvoj.
potrebuješ bohatstvo, aby si bohatol viac - nemôžeš všetky zemiaky zjesť, musíš mať aj na sadenie - tí, ktorí ich zjedia hneď (R stratégia prežitia) nezbohatnú ako tí, ktorí si odložia na jar (K stratégia) - a čím viac si odložia, tým viac zasadia, a tým viac sa im urodí a stúpa kapitál (peniaze rodia peniaze)
čo je jedným z dôvodov, prečo európa dokázala viac - druhým je technologický pokrok umožený slobodou výskumu.

príklady typu "slovenská kapitálotvorná vrstva" sú príkladom nie kapitalizmu, ale práve príkladom zásahov štátu do vytvárania podmienok, ktoré vyhovujú len niektorým - teda opäť obmedzenie alternatívnych zdrojov bohatnutia.
(socialistické - všetci sa poskladáme na bohatstvo týmto)

ok, odporúčam štúdium kibucov - ekonomický a sociálny vývoj.
_________________
ridendo verum
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 9:18:32   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11042 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
socialistická alternatíva, ktorá je presadzovaná chce rovnosť vstupov
neviem ci LiveD chce socializmus a lavicove myslenie aj ked pouziva tuto terminologie - nech sa vyjadri radsej on sam
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 9:59:43   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11042 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
ten clanok o Piketym v Tyzdni je naozaj zaujimavy
povedal by som ze kritika jeho zdrojov ma pravdu
ale napriek tomu moze mat zaujimave myslienky
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 14:02:42   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 10.07.2015 17:28:11
napísal 1360 príspevkov
legionar píše:
tomix píše:
Citácia:
A nechápem ani veľmi čo chce l1ve_D povedať tými super mega boháčmi
Ja tiez netusim co l1ve_D vlastne chce, co hlada a netusim ci to vie on sam. V ramci celkovej debaty v to dufam...
Asi len to, ze iba 62 ludi na tejto planete VLASTNI 50% (materialneho) bohatstva. ;) (Na planete zije cca 7 miliard ludi)
A ze to sa neda "vysvetlit" ziadnou ich nadmernou sikovnostou, alebo mudrostou ...
Presne tak. Ostatní by sa tu zapriahli aj so satanom keď im hodí omrvinky. Pre omrvinku nevidia, že im kradnú chleba. :roll:
Čo mi vadí na kapitalizme? Presne ako napísal Legionár pár ľudí vlastní polovicu sveta. Majú moc rozhodnúť či celé národy zomrú teda sú skoro bohovia.
Kapitalizmus nepodporuje pozitívne vlastnosti človeka ale skôr negatívne. V kapitalizme sa má najlepšie klamár, podvodník, zlodej, vrah lebo tí sa najľahšie dostanú ku kapitálu a potom vytvárajú len iluzórnymi operáciami peniaze z peňazí bez námahy. Napr. tým, že hýbu kurzom mien, deformujú burzu komodít atď. Kapitalizmus podporuje ohromnou silou zbrane. Na školstvo zvysoka kašle podporuje len pár univerzít pre detičky boháčov a ešte tam pripustia tých naj z populácie čo si vyvolia aby im vyvinuli technológie na udržanie ich moci. Vôbec im nezáleží na blahu ľudstva. Mne prekáža to, že niekto bude tvrdiť, že ľudia sa majú v kapitalizme lepšie ako v komunizme. No lenže to je tak slabý argument akoby Kim Čong Un argumentoval, že ľudia v jeho verzii vlády sa majú lepšie ako v praveku. Vadí mi na kapitalizme potláčanie technológii. Viď. napr. Teslov bezdrôtový prenos energie. Elektrina by sa dala čerpať všade na celej zemi bez káblov a autá nemuseli mať spalovací motor. Dávno mohlo mať každé elektromotor a len prijímací systém ele. energie. Jediné čo to stoplo bol americký kapitalizmus. Nechali prežiť Teslov 3fázový systém rozvodov el. siete lebo tam môžu držať ľudí pod krkom čo sa týka energie. Vadí mi, že kapitalizmus drží v šachu ľudí cez vodu, jedlo, energie, ubytovanie a vzdelanie. Hocikedy sa človek rozhodne správať slobodne tak kapitalizmus človeku odoberie titul vzdelania, prešacuje byt, dom len tak v podstate ani nevlastním svoju nehnuteľnosť musím stále platiť dane resp výpálné boháčom a vládcom za svoje. Musím platiť za vodu a energie na ktorých sa oni nijak nepričinili a je to bohatstvo celého národa a ľudstva a dalo by sa pokračovať. Lenže pre zaslepenie hračkami ako 3D TV, mobil, PC a podobné moderné výdobytky si nevšímame ako nás krásne majú v hrsti a ovládajú.
_________________
Nikto nie je tak beznádejne zotročený ako tí, ktorí falošne veria, že sú slobodní. Klikni sem
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 14:16:38   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 10.07.2015 17:28:11
napísal 1360 príspevkov
misojogi píše:
Citácia:
socialistická alternatíva, ktorá je presadzovaná chce rovnosť vstupov
neviem ci LiveD chce socializmus a lavicove myslenie aj ked pouziva tuto terminologie - nech sa vyjadri radsej on sam
Mne sú slovíčka ako socializmus, kapitalizmus, a komunizmus z vysoka ukradnuté. Tie pojmy pre mňa nič neznamenajú aj keď im rozumiem.

Mne ide o základné ľudské práva ktoré by sa mali rozšíriť na tieto body a dosť by to pozdvihlo úroveň ľudstva.
1.) Pitná voda pre všetkých a zadarmo na svete je dosť vody a technické prostriedky na to sú. Na jej dopravu a vyčistenie.
2.) Jedlo pre všetkých zadarmo na svete je dosť pôdy aby sa vytvorilo a uspokojilo všetkých.
( S tým ale treba zaviesť aj kontrolu rastu populácie lebo neobmedzený boom nás už teraz ničí)
3.) Energie zadarmo. Už môj učiteľ na SŠ nám často na tabulu prepočítaval, že energie je na svete dosť. Len samotná fotovoltaická energia vybudovaná na Sahare by postačila pre všetky domácnosti na svete. To ešte nehovoríme o uránových, uholných, príbojových, veterných, vodných. Štve ma, že banda nenažraných boháčov to limituje aby mali kontrolu na ľudstvom a tvária sa, že sa to nedá.
4.) Ubytovanie pre každého. Každý ma právo bývať nikt nedal právo inému človeku sa tváriť, že on vlastní zem a napr ty či ja či niekto iný tu nepatrí a len preto, že nemá papieriky zvané peniaze nech zomrie na ulici.
5.) Školstvo zdarma na celom svete. Nik nedáva monopolné právo učiteľom učiť a zhromažďovať informácie len pre nich samotných. Veď Newton čo objavil užívame všetci. A aj ďalší géniovia. Alebo to máme zavierať do trezoru a vyplácať nejakým jeho vnukom donekonečna peniaze? Bol by som za globálne zverejnenie všetkých škoľských materiálov v každom jazyku.
6.) Transport zadarmo. Prečo? Lebo jednoducho sa to dá energia na to je a aj stroje. Prečo máme platiť za to peniazmi? Veď motorizovaný transport je dedičstvo celého ľudstva a Tesla presne toto chcel ľuďom dať svojim elektroautom. Aby nemuseli tankovať beznín ale len chytali el. energiu anténov a išli na svete kamkoľvek aby žili slobodne.
Toto sú veci čo ja považujem za spravodlivé a správne. Ale nečakám, že to budete akceptovať. Očakávam len posmech, a prirovnávanie k Ficovi či označovanie za hlupáka komunistu, socialistu čo chce iných oberať o ich prácu. Pričom by ste si mohli uvedomiť, že TESLU okradli o jeho prácu čo dal celému ľudstvu a to je bezdrôtový prenos energie!
Bol by som rád ak budete reagovať na tieto body čo som napísal tak, že sa nad tým zamyslíte či sa to dá. Lebo tých čo všetko zamiestnu mávnutím rukou tí budúcnosť netvoria. Už by som bol rád keby si uvedomíte, že ste okrádaní odedičstvo celého ľudstva malou bandou nenažraných zlodejov. Čo Vám od destva vravia, že to čo majú si zaslúžia teda 50% sveta know how géniov čo dalí celému svetu. Momentálne presviedčajú zvyšok sveta, že si zaslúžia celý svet so všetkým aj s Vami a Vy ste pre nich len DOBYTOK.
_________________
Nikto nie je tak beznádejne zotročený ako tí, ktorí falošne veria, že sú slobodní. Klikni sem
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 15:08:00   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 15.05.2006 8:21:13
napísal 6071 príspevkov
Bydlisko: gemer
[quote="l1ve_D"
Kapitalizmus nepodporuje pozitívne vlastnosti človeka ale skôr negatívne. V kapitalizme sa má najlepšie klamár, podvodník, zlodej, vrah lebo tí sa najľahšie dostanú ku kapitálu a potom vytvárajú len iluzórnymi operáciami peniaze z peňazí bez námahy. Napr. tým, že hýbu kurzom mien, deformujú burzu komodít atď. Kapitalizmus podporuje ohromnou silou zbrane. Na školstvo zvysoka kašle podporuje len pár univerzít pre detičky boháčov a ešte tam pripustia tých naj z populácie čo si vyvolia aby im vyvinuli technológie na udržanie ich moci. Vôbec im nezáleží na blahu ľudstva..[/quote] a pretože sme mali aj feudalizmus a socializmus a robili to isté - ale ešte tvrdšie a s horšími výsledkami, tak si asi treba zvyknúť, že to lepšie nebude :D

ale ok:
kto ti bráni tie veci realizovať?
kto ti bráni postaviť si nezávislú slnečnú elektráreň?
ak ti v tom niekto bráni, tak nemáme kapitalizmus (čistý), lebo už máš zásahy do svojej slobody
ak ti v tom nik nebráni, tak môžeš začať ty sám ( - a ak na tom zbohatneš, tak diktuješ podmienky ty)
ak chceš ostatným diktovať podmienky, tak si môžeš vybrať, že ako:
či cez kapitál (to odsudzuješ)
či cez marxizmus
či cez fašizmus
či skrátka diktatúra jednotlivca (feudalizmus)
_________________
ridendo verum
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 15:36:17   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 10.07.2015 17:28:11
napísal 1360 príspevkov
Vespa píše:
l1ve_D píše:
Kapitalizmus nepodporuje pozitívne vlastnosti človeka ale skôr negatívne. V kapitalizme sa má najlepšie klamár, podvodník, zlodej, vrah lebo tí sa najľahšie dostanú ku kapitálu a potom vytvárajú len iluzórnymi operáciami peniaze z peňazí bez námahy. Napr. tým, že hýbu kurzom mien, deformujú burzu komodít atď. Kapitalizmus podporuje ohromnou silou zbrane. Na školstvo zvysoka kašle podporuje len pár univerzít pre detičky boháčov a ešte tam pripustia tých naj z populácie čo si vyvolia aby im vyvinuli technológie na udržanie ich moci. Vôbec im nezáleží na blahu ľudstva..
a pretože sme mali aj feudalizmus a socializmus a robili to isté - ale ešte tvrdšie a s horšími výsledkami, tak si asi treba zvyknúť, že to lepšie nebude :D

ale ok:
kto ti bráni tie veci realizovať?

kto ti bráni postaviť si nezávislú slnečnú elektráreň?
ak ti v tom niekto bráni, tak nemáme kapitalizmus (čistý), lebo už máš zásahy do svojej slobody
ak ti v tom nik nebráni, tak môžeš začať ty sám ( - a ak na tom zbohatneš, tak diktuješ podmienky ty)
ak chceš ostatným diktovať podmienky, tak si môžeš vybrať, že ako:
či cez kapitál (to odsudzuješ)
či cez marxizmus
či cez fašizmus
či skrátka diktatúra jednotlivca (feudalizmus)
Bráni mi v tom kapitál snažím sa šetriť makám od nevidím do nevidím a ani sa k tomu neblížim. Čo sa týka tej elektrárne bráni mi kapitál a rovnako silno x hlúpych pravidiel od štátu. Veď v dnešnej dobe máš svoj pozemok a nemôžeš na ňom nič bez toho aby si to výpalníkom neoznámil. Pochopím stavebné povolenia pri budovách istých rozmerov. Ale pri domoch by mohli tie hlúpe nariadenia zrušiť. Keby sa dalo podpíšem, že ak sa mi čokoľvek stane v mojom dome je to na moju zodpovednosť a vybudoval by som si všetko ako ja chcem. Pozor Vespa. Ja neodsudzujem kapitál. Ja odsudzujem tie finty čo sa s ním spravili aby pár zlodejov vlastnilo 50% zeme. Lenže kapitálom by mali byť reálne veci nie číselka v PC alebo kúsky papiera čo si natlačia hocikoľko.
_________________
Nikto nie je tak beznádejne zotročený ako tí, ktorí falošne veria, že sú slobodní. Klikni sem
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 16:34:51   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 10:01:14
napísal 3772 príspevkov
Bydlisko: Žilina
l1ve_D píše:
Bráni mi v tom kapitál snažím sa šetriť makám od nevidím do nevidím a ani sa k tomu neblížim. Čo sa týka tej elektrárne bráni mi kapitál a rovnako silno x hlúpych pravidiel od štátu. Veď v dnešnej dobe máš svoj pozemok a nemôžeš na ňom nič bez toho aby si to výpalníkom neoznámil. Pochopím stavebné povolenia pri budovách istých rozmerov. Ale pri domoch by mohli tie hlúpe nariadenia zrušiť. Keby sa dalo podpíšem, že ak sa mi čokoľvek stane v mojom dome je to na moju zodpovednosť a vybudoval by som si všetko ako ja chcem. Pozor Vespa. Ja neodsudzujem kapitál. Ja odsudzujem tie finty čo sa s ním spravili aby pár zlodejov vlastnilo 50% zeme. Lenže kapitálom by mali byť reálne veci nie číselka v PC alebo kúsky papiera čo si natlačia hocikoľko.
Aha bráni ti v tom kapitál, teda to že ho nemáš? Keby si ho mal už by to bolo v poriadku? Nie je to náhodou tak že celú túto debatu si spustil len pre tvoju zatrpknutosť a preto že závidíš tým bohatým ?
Používame tu pojem kapitalizmus, ale ten sa hodil skôr na anglicko 19.stor. (a celú Európu) a Slovensko po 89´tom. Dnes sa hovorí skôr o industriálnej, resp technologickej, spoločnosti. Je pravdou že rozdelovanie zdrojov je velmi nespravodlive a z jednej strany sa vyhadzujú tony potravín - aj na Slovensku a inde deti umierajú od hladu. Mimochodom Slováci patria medzi 20% najbohatších ludí sveta. Sem patrí každý kto má majetok vo výške 40.000,-€ teda každý kto má napr. byt nezaťažený hypotékou.

Riešenie sociálnych problémov vie riešiť Katolícka Cirkev. Krátky prehlad sociálnych encyklík je v spoileri. Riešenie tu je ale jeho realizácia je v podstate nereálna. Aby to bolo reálne na globálnej úrovni každý by musel byť oddaný a presvedčený katolík (alebo aspoň kresťan).
Iné riešenie je diktatúrou a terorom a čo sa pokúšali komunisti (aj ked v podstate vychádzali z katolíckej náuky - jedným z východísk komunizmu bol aj "Zlatý štát" od sv. Tomáša Akvinského a práce filozofa sv. Tomáša Morusa. Komunisti to nazývali ideovými základami a tzv. Utopický socializmus. Ako to v komunizme vyzeralo si mnohí pamätáme: väznenie, prenasledovanie a popravy ideových odporcov, potom aj nepohodlných susedov a nakoniec hocikoho kto sa im znepáčil. Zaviedli teror, policajný štát kde bolo viac policajtov a domášačov ako tých druhých. Nekomunisti boli občania druhej kategórie..... A nakoniec ani sa im nepodarilo vytvoriť rovnú spoločnosť pretože práve tí najvyšší komunisti od okresných tajomníkov počnúc si hromadili majetky a mali výhody o ktorých sa iným ani nesnívalo.

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v novoveku
Za medzník vzniku tohto obdobia považujeme rok 1894 a trvá až po súčasnú dobu. Toto obdobie môžeme rozčleniť na štyri fázy:

a) prvá vývojová fáza - zahŕňa obdobie od roku 1891, v ktorom pápež Lev XIII. vydal prvú sociálnu encykliku „Rerum novarum“ a položil tak základ pre vznik katolíckej sociálnej náuky ako vedy, a trvalo až do roku 1931. Za kľúčový problém, ktorý rieši táto encyklika, považujeme spôsob riešenia tzv. „robotníckej otázky“. Pápež Lev XIII. sa v sociálnej encyklike „Rerum novarum“ postavil na stranu zbedačenej robotníckej triedy a vyzval štát a odbory aby spoločne túto otázku vyriešili pokojnou cestou. Sociálna encyklika „Rerum novarum“ sa stala základným dokumentom katolíckej sociálnej náuky. Všetky ďalšie sociálne encykliky z nej vychádzajú, na ňu nadväzujú a ňou sa riadia pri riešení závažných problémov spoločnosti.

b) druhá vývojová fáza - zahŕňa obdobie od vydania druhej sociálnej encykliky „Quadragesimo anno“, ktorú v roku 1931 napísal pápež Pius XI. až do roku 1961. Ťažisko encykliky je v kritickej analýze neznesiteľnej biedy a ťažkom sociálnom postavení, v ktorom sa ocitli pracujúci celého sveta v podmienkach svetovej hospodárskej krízy v období rokov 1929 -1934. „Možné východisko z neznesiteľnej biedy pracujúcich pápež videl v nutnosti zásahov štátu do ekonomiky uzákonením systému podpôr pre nezamestnaných a sociálnych zákonoch.“ (www.uski.sk/frames_files/ran/2006)

V encyklike pápež za základ kapitalizmu považuje monopoly, ktoré umožňujú buržoázii hromadiť nielen obrovské bohatstvo, ale aj hospodársku a politickú moc.

c) tretia vývojová fáza - zahŕňa obdobie od roku 1961 až do roku 1981. V tomto období vydali svoje encykliky pápeži: Ján XXIII., a Pavol VI.

V roku 1961 vydal pápež Ján XXIII. sociálnu encykliku „Mater et Magistra“ (Matka a učiteľka), v ktorej zdôrazňuje, že v súčasnej dobe sa musí katolícka sociálna náuka, ale aj kresťanské sociálne učenie dôslednejšie zaoberať „sociálnou otázkou“. Následne v roku 1963 vydal encykliku „Pacem in terris“. V tomto období sa vynorila aj naliehavá otázka, či má katolícka cirkev právo podieľať sa na riešení závažných sociálnych problémov spoločnosti. Na otázku jednoznačne a s dôrazom odpovedal pápež, že katolícka cirkev ma nielen právo, ale tiež povinnosť aktívne a zodpovedne sa podieľať na riešení závažných sociálnych problémov, ktoré v súčasnosti stále naliehavejšie a ťažšie doliehajú na celú spoločnosť .

Pápež Pavol VI. vydal v roku 1967 sociálnu encykliku „Populorum progressio“ (O rozvoji národov), v ktorej zdôrazňuje, že katolícka cirkev sa v súčasnej dobe musí vážne zaoberať aj medzinárodnými sociálnymi problémami, lebo sociálne konflikty nadobudli celosvetové rozmery a hrozia katastrofálnymi dôsledkami pre celé ľudstvo.

d) štvrtá vývojová fáza - zahŕňa obdobie od roku 1981 až po súčasné obdobie, ktoré je bohaté na významné svetové udalosti a nové sociálne problémy. V tomto období vydal pápež Ján Pavol II. tri sociálne encykliky. Vzhľadom na množstvo a závažnosť nových sociálnych problémov, možno toto obdobie rozdeliť na tri vývojové etapy:

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v I. etape
Prvú etapu vývoja tvorí obdobie rokov 1981 – 1987. Pápež Ján Pavol II., vydal v roku 1981 svoju prvú sociálnu encykliku „Laborem exercens“, v ktorej sa zaoberá charakterom živej ľudskej práce, ktorá v katolíckej sociálnej náuke cirkvi zaujíma ústredné postavenie a je kľúčom na riešenie všetkých sociálnych otázok. „Ľudská práca je nielen základom existencie ľudstva, ale aj trvalou podmienkou sebazdokonaľovania ľudí.“ (www.uski.sk/frames_files/ran/2006). Pápež sa v nej zaoberá vzájomným vzťahom práce a techniky, pričom za najdôležitejší nástroj trvalého rastu produktivity považuje techniku. Poukazuje aj na závažnú skutočnosť, že rozvoj priemyslu podmienil vznik protirečenia medzi prácou a kapitálom a spôsobil veľký konflikt medzi nimi. Z protirečenia vznikol tzv. omyl ekonomizmu, ktorého podstata spočíva v tom, že sa podnikatelia pozerajú na prácu výlučne z ekonomického hľadiska.

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v II. etape
Druhá etapa štvrtej fázy vývoja názorov tvorí obdobie v rokoch 1987 – 1991, kedy pápež Ján Pavol II. vydal ďalšiu sociálnu encykliku „Sollicitudo rei socialis“ (Starostlivosť o sociálne otázky). V nej pápež pozornosť venuje hospodárskej a sociálnej zaostalosti krajín tretieho sveta. Zdôrazňuje, že ďalej nemožno prehliadať tragickú skutočnosť, že zatiaľ čo väčšina ich obyvateľov žije v neznesiteľnej biede, privilegovaná domáca šľachta žije v nepredstaviteľnom blahobyte.

V rozvojových krajinách pribudli v uplynulom období k hospodárskym a sociálnym problémom aj ďalšie problémy, z ktorých pápež uvádza: neznesiteľnú biedu, hlad, podvýživu, vysokú úmrtnosť detí, demografické problémy, nedostatočná zdravotná starostlivosť, nedostatok pitnej vody, negramotnosť, nízka úroveň vzdelania, únik mozgov, zvyšovanie vykorisťovania, útlaku, diskriminácia a iné. V závere encykliky upozorňuje pápež medzinárodné organizácie na drancovanie národného bohatstva rozvojových krajín medzinárodnými monopolmi.

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v III. etape
Tretiu etapu tvorí obdobie od roku 1991 až po súčasnú dobu. V tomto období vydal pápež Ján Pavol II. tretiu sociálnu encykliku „Centesimus annus“ (Stý rok). Pápež hodnotí a charakterizuje najvýznamnejšie udalosti svetových novodobých dejín, ktoré sa udiali začiatkom deväťdesiatych rokov 20. storočia.

Pápež v encyklike venuje mimoriadnu pozornosť aj príčinám rozpadu svetovej socialistickej sústavy a charakterizuje kľúčové problémy, ktoré musia postkomunistické krajiny riešiť pri transformácii socialistickej príkazovej ekonomiky na trhovú ekonomiku. Zdôrazňuje, že tieto krajiny musia mimoriadnu pozornosť venovať spravodlivému riešeniu zložitých ekonomických a sociálnych problémov, musia dôsledne dodržiavať základné ľudské práva: právo na život, právo žiť v usporiadanej rodine, právo slobodne zakladať rodinu a vychovávať svoje deti, ako aj právo na prácu, sociálne a zdravotné zabezpečenie, na podporu v zamestnanosti, právo na vzdelanie, ale aj právo na dôsledné dodržiavanie morálnych hodnôt, podnikateľskej etiky, a aj právo na slobodu, pravdu, spravodlivosť, toleranciu, vzájomnú úctu, pravdovravnosť, spoľahlivosť, svedomitosť k práci a iné. V závere poukazuje na skutočnosť, že hoci táto encyklika vychádza z minulosti, je dôsledne zameraná na budúcnosť.
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 16:55:03   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 10.07.2015 17:28:11
napísal 1360 príspevkov
misionar3 píše:
l1ve_D píše:
Bráni mi v tom kapitál snažím sa šetriť makám od nevidím do nevidím a ani sa k tomu neblížim. Čo sa týka tej elektrárne bráni mi kapitál a rovnako silno x hlúpych pravidiel od štátu. Veď v dnešnej dobe máš svoj pozemok a nemôžeš na ňom nič bez toho aby si to výpalníkom neoznámil. Pochopím stavebné povolenia pri budovách istých rozmerov. Ale pri domoch by mohli tie hlúpe nariadenia zrušiť. Keby sa dalo podpíšem, že ak sa mi čokoľvek stane v mojom dome je to na moju zodpovednosť a vybudoval by som si všetko ako ja chcem. Pozor Vespa. Ja neodsudzujem kapitál. Ja odsudzujem tie finty čo sa s ním spravili aby pár zlodejov vlastnilo 50% zeme. Lenže kapitálom by mali byť reálne veci nie číselka v PC alebo kúsky papiera čo si natlačia hocikoľko.
Aha bráni ti v tom kapitál, teda to že ho nemáš? Keby si ho mal už by to bolo v poriadku? Nie je to náhodou tak že celú túto debatu si spustil len pre tvoju zatrpknutosť a preto že závidíš tým bohatým ?
Používame tu pojem kapitalizmus, ale ten sa hodil skôr na anglicko 19.stor. (a celú Európu) a Slovensko po 89´tom. Dnes sa hovorí skôr o industriálnej, resp technologickej, spoločnosti. Je pravdou že rozdelovanie zdrojov je velmi nespravodlive a z jednej strany sa vyhadzujú tony potravín - aj na Slovensku a inde deti umierajú od hladu. Mimochodom Slováci patria medzi 20% najbohatších ludí sveta. Sem patrí každý kto má majetok vo výške 40.000,-€ teda každý kto má napr. byt nezaťažený hypotékou.

Riešenie sociálnych problémov vie riešiť Katolícka Cirkev. Krátky prehlad sociálnych encyklík je v spoileri. Riešenie tu je ale jeho realizácia je v podstate nereálna. Aby to bolo reálne na globálnej úrovni každý by musel byť oddaný a presvedčený katolík (alebo aspoň kresťan).
Iné riešenie je diktatúrou a terorom a čo sa pokúšali komunisti (aj ked v podstate vychádzali z katolíckej náuky - jedným z východísk komunizmu bol aj "Zlatý štát" od sv. Tomáša Akvinského a práce filozofa sv. Tomáša Morusa. Komunisti to nazývali ideovými základami a tzv. Utopický socializmus. Ako to v komunizme vyzeralo si mnohí pamätáme: väznenie, prenasledovanie a popravy ideových odporcov, potom aj nepohodlných susedov a nakoniec hocikoho kto sa im znepáčil. Zaviedli teror, policajný štát kde bolo viac policajtov a domášačov ako tých druhých. Nekomunisti boli občania druhej kategórie..... A nakoniec ani sa im nepodarilo vytvoriť rovnú spoločnosť pretože práve tí najvyšší komunisti od okresných tajomníkov počnúc si hromadili majetky a mali výhody o ktorých sa iným ani nesnívalo.

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v novoveku
Za medzník vzniku tohto obdobia považujeme rok 1894 a trvá až po súčasnú dobu. Toto obdobie môžeme rozčleniť na štyri fázy:

a) prvá vývojová fáza - zahŕňa obdobie od roku 1891, v ktorom pápež Lev XIII. vydal prvú sociálnu encykliku „Rerum novarum“ a položil tak základ pre vznik katolíckej sociálnej náuky ako vedy, a trvalo až do roku 1931. Za kľúčový problém, ktorý rieši táto encyklika, považujeme spôsob riešenia tzv. „robotníckej otázky“. Pápež Lev XIII. sa v sociálnej encyklike „Rerum novarum“ postavil na stranu zbedačenej robotníckej triedy a vyzval štát a odbory aby spoločne túto otázku vyriešili pokojnou cestou. Sociálna encyklika „Rerum novarum“ sa stala základným dokumentom katolíckej sociálnej náuky. Všetky ďalšie sociálne encykliky z nej vychádzajú, na ňu nadväzujú a ňou sa riadia pri riešení závažných problémov spoločnosti.

b) druhá vývojová fáza - zahŕňa obdobie od vydania druhej sociálnej encykliky „Quadragesimo anno“, ktorú v roku 1931 napísal pápež Pius XI. až do roku 1961. Ťažisko encykliky je v kritickej analýze neznesiteľnej biedy a ťažkom sociálnom postavení, v ktorom sa ocitli pracujúci celého sveta v podmienkach svetovej hospodárskej krízy v období rokov 1929 -1934. „Možné východisko z neznesiteľnej biedy pracujúcich pápež videl v nutnosti zásahov štátu do ekonomiky uzákonením systému podpôr pre nezamestnaných a sociálnych zákonoch.“ (www.uski.sk/frames_files/ran/2006)

V encyklike pápež za základ kapitalizmu považuje monopoly, ktoré umožňujú buržoázii hromadiť nielen obrovské bohatstvo, ale aj hospodársku a politickú moc.

c) tretia vývojová fáza - zahŕňa obdobie od roku 1961 až do roku 1981. V tomto období vydali svoje encykliky pápeži: Ján XXIII., a Pavol VI.

V roku 1961 vydal pápež Ján XXIII. sociálnu encykliku „Mater et Magistra“ (Matka a učiteľka), v ktorej zdôrazňuje, že v súčasnej dobe sa musí katolícka sociálna náuka, ale aj kresťanské sociálne učenie dôslednejšie zaoberať „sociálnou otázkou“. Následne v roku 1963 vydal encykliku „Pacem in terris“. V tomto období sa vynorila aj naliehavá otázka, či má katolícka cirkev právo podieľať sa na riešení závažných sociálnych problémov spoločnosti. Na otázku jednoznačne a s dôrazom odpovedal pápež, že katolícka cirkev ma nielen právo, ale tiež povinnosť aktívne a zodpovedne sa podieľať na riešení závažných sociálnych problémov, ktoré v súčasnosti stále naliehavejšie a ťažšie doliehajú na celú spoločnosť .

Pápež Pavol VI. vydal v roku 1967 sociálnu encykliku „Populorum progressio“ (O rozvoji národov), v ktorej zdôrazňuje, že katolícka cirkev sa v súčasnej dobe musí vážne zaoberať aj medzinárodnými sociálnymi problémami, lebo sociálne konflikty nadobudli celosvetové rozmery a hrozia katastrofálnymi dôsledkami pre celé ľudstvo.

d) štvrtá vývojová fáza - zahŕňa obdobie od roku 1981 až po súčasné obdobie, ktoré je bohaté na významné svetové udalosti a nové sociálne problémy. V tomto období vydal pápež Ján Pavol II. tri sociálne encykliky. Vzhľadom na množstvo a závažnosť nových sociálnych problémov, možno toto obdobie rozdeliť na tri vývojové etapy:

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v I. etape
Prvú etapu vývoja tvorí obdobie rokov 1981 – 1987. Pápež Ján Pavol II., vydal v roku 1981 svoju prvú sociálnu encykliku „Laborem exercens“, v ktorej sa zaoberá charakterom živej ľudskej práce, ktorá v katolíckej sociálnej náuke cirkvi zaujíma ústredné postavenie a je kľúčom na riešenie všetkých sociálnych otázok. „Ľudská práca je nielen základom existencie ľudstva, ale aj trvalou podmienkou sebazdokonaľovania ľudí.“ (www.uski.sk/frames_files/ran/2006). Pápež sa v nej zaoberá vzájomným vzťahom práce a techniky, pričom za najdôležitejší nástroj trvalého rastu produktivity považuje techniku. Poukazuje aj na závažnú skutočnosť, že rozvoj priemyslu podmienil vznik protirečenia medzi prácou a kapitálom a spôsobil veľký konflikt medzi nimi. Z protirečenia vznikol tzv. omyl ekonomizmu, ktorého podstata spočíva v tom, že sa podnikatelia pozerajú na prácu výlučne z ekonomického hľadiska.

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v II. etape
Druhá etapa štvrtej fázy vývoja názorov tvorí obdobie v rokoch 1987 – 1991, kedy pápež Ján Pavol II. vydal ďalšiu sociálnu encykliku „Sollicitudo rei socialis“ (Starostlivosť o sociálne otázky). V nej pápež pozornosť venuje hospodárskej a sociálnej zaostalosti krajín tretieho sveta. Zdôrazňuje, že ďalej nemožno prehliadať tragickú skutočnosť, že zatiaľ čo väčšina ich obyvateľov žije v neznesiteľnej biede, privilegovaná domáca šľachta žije v nepredstaviteľnom blahobyte.

V rozvojových krajinách pribudli v uplynulom období k hospodárskym a sociálnym problémom aj ďalšie problémy, z ktorých pápež uvádza: neznesiteľnú biedu, hlad, podvýživu, vysokú úmrtnosť detí, demografické problémy, nedostatočná zdravotná starostlivosť, nedostatok pitnej vody, negramotnosť, nízka úroveň vzdelania, únik mozgov, zvyšovanie vykorisťovania, útlaku, diskriminácia a iné. V závere encykliky upozorňuje pápež medzinárodné organizácie na drancovanie národného bohatstva rozvojových krajín medzinárodnými monopolmi.

Vývoj názorov katolíckej sociálnej náuky v III. etape
Tretiu etapu tvorí obdobie od roku 1991 až po súčasnú dobu. V tomto období vydal pápež Ján Pavol II. tretiu sociálnu encykliku „Centesimus annus“ (Stý rok). Pápež hodnotí a charakterizuje najvýznamnejšie udalosti svetových novodobých dejín, ktoré sa udiali začiatkom deväťdesiatych rokov 20. storočia.

Pápež v encyklike venuje mimoriadnu pozornosť aj príčinám rozpadu svetovej socialistickej sústavy a charakterizuje kľúčové problémy, ktoré musia postkomunistické krajiny riešiť pri transformácii socialistickej príkazovej ekonomiky na trhovú ekonomiku. Zdôrazňuje, že tieto krajiny musia mimoriadnu pozornosť venovať spravodlivému riešeniu zložitých ekonomických a sociálnych problémov, musia dôsledne dodržiavať základné ľudské práva: právo na život, právo žiť v usporiadanej rodine, právo slobodne zakladať rodinu a vychovávať svoje deti, ako aj právo na prácu, sociálne a zdravotné zabezpečenie, na podporu v zamestnanosti, právo na vzdelanie, ale aj právo na dôsledné dodržiavanie morálnych hodnôt, podnikateľskej etiky, a aj právo na slobodu, pravdu, spravodlivosť, toleranciu, vzájomnú úctu, pravdovravnosť, spoľahlivosť, svedomitosť k práci a iné. V závere poukazuje na skutočnosť, že hoci táto encyklika vychádza z minulosti, je dôsledne zameraná na budúcnosť.
Nezávidím im. Tí čo majú peniaze zarobené poctivou prácou tých obdivujem. Tamtí zločinci ma skôr štvú lebo majú byť vo väzení to nie je o závisti. Keď sa chceš baviť o peniazoch vieš ja žijem v rodine kde nemám otca. Som finančne znevýhodnený. Budeš prekvapený ale makám stále. A aj tak ma tento štátny aparát okráda a zatiaľ čo ja nazývam tých boháčov zlodeji pretože parazitujú na mojej práci ty mi vravíš, že im závidím. :roll: Keď chytím výplatnú pásku a vidím, že dávam peniaze do štátu a nečerpal som od neho nikdy nič ani euro. Tak mám dosť. Platím študentom a dôchodcom transport. Pričom ja nemám nárok. Platím zdravotníctvo. Nikdy som nebol chorý. Jediné čo mám nanič sú zuby a aj to pri každom zákroku znova platím. Školstvo som využíval ale na to, že ho platili moji rodičia (otec zomrel keď som bol malý), starí rodičia atď. tak z toho som nič nemal staré knihy a experimenty čo sme mali robiť sa nekonali lebo učitelia si to zavreli v kabinetoch a kašlali na to. Cesty rozbité. Športy a kultúru platím tiež. Športy ani jeden neprovozujem a nesledujem max. beh a cyklistika ale to len ja sám. Čo sa týka cirkvi do kostola nechodím nechápem prečo tam idú odomňa peniaze. Ale som rád, že mojím najväčším problémom je závisť. Alebo, že by to bolo inak a nie je to o tom, že by som závidel ale len konštatujem to čo elita zahmlieva a skrýva za takéto pojmy? Ako vravím vnímam jeden problém u Vás nemyslíte niektorí out of box.
_________________
Nikto nie je tak beznádejne zotročený ako tí, ktorí falošne veria, že sú slobodní. Klikni sem
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 16:58:10   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11042 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
1.) Pitná voda pre všetkých a zadarmo na svete je dosť vody a technické prostriedky na to sú. Na jej dopravu a vyčistenie.
2.) Jedlo pre všetkých zadarmo na svete je dosť pôdy aby sa vytvorilo a uspokojilo všetkých.
( S tým ale treba zaviesť aj kontrolu rastu populácie lebo neobmedzený boom nás už teraz ničí)
3.) Energie zadarmo. Už môj učiteľ na SŠ nám často na tabulu prepočítaval, že energie je na svete dosť. Len samotná fotovoltaická energia vybudovaná na Sahare by postačila pre všetky domácnosti na svete. To ešte nehovoríme o uránových, uholných, príbojových, veterných, vodných. Štve ma, že banda nenažraných boháčov to limituje aby mali kontrolu na ľudstvom a tvária sa, že sa to nedá.
4.) Ubytovanie pre každého. Každý ma právo bývať nikt nedal právo inému človeku sa tváriť, že on vlastní zem a napr ty či ja či niekto iný tu nepatrí a len preto, že nemá papieriky zvané peniaze nech zomrie na ulici.
5.) Školstvo zdarma na celom svete. Nik nedáva monopolné právo učiteľom učiť a zhromažďovať informácie len pre nich samotných. Veď Newton čo objavil užívame všetci. A aj ďalší géniovia. Alebo to máme zavierať do trezoru a vyplácať nejakým jeho vnukom donekonečna peniaze? Bol by som za globálne zverejnenie všetkých škoľských materiálov v každom jazyku.
6.) Transport zadarmo. Prečo? Lebo jednoducho sa to dá energia na to je a aj stroje. Prečo máme platiť za to peniazmi? Veď motorizovaný transport je dedičstvo celého ľudstva a Tesla presne toto chcel ľuďom dať svojim elektroautom. Aby nemuseli tankovať beznín ale len chytali el. energiu anténov a išli na svete kamkoľvek aby žili slobodne.
Toto sú veci čo ja považujem za spravodlivé a správne.
vies to nejako dolozite ze je to vobec mozne ? podla mojich informacii to totiz mozne nie je, aspon nie v tej forme ako si to postavil

Citácia:
Veď motorizovaný transport je dedičstvo celého ľudstva a Tesla presne toto chcel ľuďom dať svojim elektroautom. Aby nemuseli tankovať beznín ale len chytali el. energiu anténov
obavam sa ze toto fyzikalne nie je mozne
nehovorim, mozno existuje nejaky princip ktory este nepozname, ale moc tomu neverim
ak by to mali hoci len CIA tak uz by sa to vyuzilo pocas WW2 alebo pocas studenej vojny
energia od zdroja klesa totiz s tretou mocninou vzdialenosti, preto je prenos na vacsiu vzdialenost neefektivny (vysoke straty)
v pripade smerovania je problem ak sa zariadenie vychyli mimo nasmerovanu antenu pre prenos energie (taky dron by spadol na zem)
robil som totiz vo vyskume alternativnych fyzikalnych teorii a elektrickych zdrojov a zatial to moc podlozene experimentami nie je.
Hore
 Profil  
 
Poslať 25.01.2016 16:59:25   Re: Kapitalizmus
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11042 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
Jediné čo mám nanič sú zuby a aj to pri každom zákroku znova platím.
zmen stravu!
z vlastnej skusenosti viem prave na zuboch co spravi pravidelna konzumacia surovej zeleniny a ovocia (jablka su dost lacne a kysla kapusta tiez)
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 63 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší

Obsah fóra » Náučné témy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: