Naim píše:
No pokiaľ jeden z manželov nebol pokrstený a druhý ano, išlo o prirodzené manželstvo, no pokiaľ prijal krst aj druhý z manželov, tak sa manželstvo automaticky stalo sviatostným.
Pokiaľ jeden z manželov nie je pokrstený a druhý áno, kresťanský manžel sám prijíma sviatosť. Nepokrstená osoba nie je schopná prijať sviatosť, a preto uzatvára iba manželskú zmluvu.
Naim píše:
Takže predsa je možné rozviesť aj sviatostné manželstvo?
Áno.
Naim píše:
Teda manželstvo prirodzené, kde jedna strana je pokrstená a druhá nie, pričom svoje manželstvo už "konzumovali" teda došlo k jeho naplneniu ( no len prirodzeného manželstva ), a druhá strana sa následne až potom dá pokrstiť, tak sviatostné manželstvo nevznikne hneď po absolvovaní krstu druhou stranou, ale sviatosť manželstva vznikne až po opätovnej "konzumácii" manželstva?
Manželstvo nepokrstených nadobúda ich krstom ihneď ráz sviatostného.
teta píše:
Čo znamená, že sviatostné manželstvo má prednosť pred prirodzeným manželstvom?
Krstom vzniká medzi kresťanmi silnejší manželský zväzok než je manželský zväzok medzi nepokrstenými, ale slabší sväzok pred silnejším ustupuje. Obrátenej strane Boh dáva výsadu, že jej sobáš môže byť za určitých podmienok zrušený a že môže uzavrieť nový sobáš, avšak jedine s kresťanom.
teta píše:
Kamoška nepokrstená a kámoš tiež nepokrstený sa zobrali. Kamoška sa aj chcela dať pokrstiť, ale keďže už čakali prírastok, tak akosi z prípravy na krst a sviatosti zišlo. Teraz, po 20 rokoch sa tieto deti rozišli. Ak by si kamoška urobila sviatosti a našla iného kámoša, tak sa môže vydávať v kostole?
Kto už raz uzavrel manželstvo, nie je schopný uzavrieť iné manželstvo, pokiaľ prvé manželstvo nie je platne rozviazané. Akonáhle sa teda zistí, že v čase uzavretia druhého manželstva prvé ešte právom existovalo, musí byť neskoršie prehlásene za neplatné. To platí pre manželstvo katolíkov i nekatolíkov, kresťanov i nekresťanov; každopádne sa platnosť manželstva posudzuje podľa toho či jedna, či druhá strana v čase uzatvárania manželstva sa nachádzala v manželstve, ktoré pred tvárou cirkvi platí za platné. Cirkev neprikladá žiaden význam rozvodu na základe rozhodnutia svetského súdu, ani rozvodu, ktorý vykonali manželia v súlade so svojim náboženským presvedčením, pretože tak nerozlučiteľnosť ako aj monogamný charakter manželstva vyplýva z božského práva. Preto manželstvo uzavreté s osobou, ktorá sa rozviedla podľa občianského práva alebo na základe rozhodnutia nekatolíckeho duchovného úradu, pokiaľ druhý manžel ešte žije, je podľa katolíckej cirkvi neplatné. Z toho existuje výnimka, ak v manželstve dvoch nepokrstených jedna strana príjme krst a nepokrstený manžel nechce žiť s pokrstenou stranou alebo chce žiť, ale zvádza pokrstenú stranu k nemravným činom alebo jej bráni v plnení náboženských povinností, môže pokrstený manžel uzavrieť platné manželstvo ešte za života druhého manžela a takto rozviazať predchádzajúci zväzok. Predtým ale musí kresťanská strana buď sama alebo skrze duchovný súd vyzvať nekresťanskú stranu, aby sa vyjadrila či chce s ňou žiť sine contumelia creatoris. Od tejto interpellatio conjugis sa môže upustiť iba na základe pápežského dišpenzu.
teta píše:
Alebo musí aj nový kámoš mať predpoklady pre uzavretie sviatostného manželstva?
Musí byť kresťan.
teta píše:
A čo všetko treba k zneplatneniu prvého manželstva?
Aby obrátená strana mohla uzavrieť nové manželstvo, je potrebné: a) Aby manželstvo bolo uzavreté v pohanstve alebo židovstve. b) Aby jedna strana prijala krst. c) Aby nepokrstená strana odišla, čo znamená, že sa nechce obrátiť, že nechce spolužiť v pokoji. d) Aby neveriaca strana bola opýtaná.
Naim píše:
Teda sexuálne naplnenie manželstva je podmienkou vzniku sviatosti manželstva?
Manželstvo závisí od zmluvy, ktorou si manželia dávajú vzájomné právo na telesné spojenie za účelom plodenia detí. Táto zmluva je zároveň sviatosť, t. j. viditelným znakom pôsobiacim milosť. Či využijú toto právo, alebo nie, závisí od ich vôle. Môžu ho užiť hneď, ale môžu sa dohodnúť, že ho užijú za rok alebo nikdy; ich manželstvo je pravé.
Naim píše:
Niekde som čítal, no na zdroj si už nepamätám, že prirodzené manželstvo medzi dvoma nepokrstenými Cirkev rešpektuje a považuje za platné, a teda nie je možné ho rozviesť s tým že následne sa uzavrie sviatostné manželstvo s iným partnerom.
Správne.
Naim píše:
Myslím, že jedine, že by boli obaja pokrstení a mali len civilný sobáš, čo je z hľadiska cirkvi neplatné. Tak v takomto prípade je možné manželstvo civilne rozviesť ( keďže z pohľadu Cirkvi nevzniklo ) a uzavrieť nové sviatostné manželstvo. Myslím, že to isté platí aj pre prípad civilné manželstvo, kde je jeden pokrstený a druhý nie. Ak sa mýlim, tak ma opravte.
To platí len ak je aspoň jedna strana katolícka.
legionar píše:
No, to je teda terno, ked "sviatost" manzelstva zavisi od vykonaneho sexu ... To Vam naozaj nevadi ?
Sviatost manželstva je zmluva sama. Dokonanie manželstva medzi kresťanmi má za dôsledok iba absolútnu nerozlučiteľnosť.
Naim píše:
Pokiaľ jeden z manželov je pokrstený a druhý nie, tak ide o prirodzené manželstvo, no akonáhle sa dá pokrstiť aj druhý z manželov tak sa z prirodzeného stane sviatostné manželstvo, a toto privilegium petrinum teda rozlučuje aké manželstvo podľa teba?
Pápež môže rozlúčiť sviatostné manželstvo, ktoré nebolo telesne dokonané.