Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Náučné témy


 [ Príspevkov: 67 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší
Autor Správa
Poslať 04.04.2015 7:43:23   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 15.05.2006 8:21:13
napísal 6071 príspevkov
Bydlisko: gemer
Pretože prekážka impotencie je znemožnením uzavrieť manželstvo, tak by som povedal, že asi je neplatné.
Napadá mi, že aj v súčasnosti je to tak nejak vnímané - podvodné sobáše na udelenie občianstva a také prípady - v podstate sa pri podozrení tiež skúma, či žijú spolu.
A napríklad a u nás máš právo vrátiť tovar nepoužitý bez vysvetlenia, keď už to mám napísať takto hlúpo...
Ale znova sa to musí dokázať, pretože ak žili spolu, predpokladá sa že áno.
http://www.ado.cz/obsah/chapani-manzelstvi-v-katolicke-cirkvi
_________________
ridendo verum
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.04.2015 10:54:38   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 10:01:14
napísal 3770 príspevkov
Bydlisko: Žilina
Naim. Tvoja konstrukcia je len teoreticka a v parxi pravdepodobne nikdy nenastane, ale dobre: Privilegium petrinum sa tyka len nesviatostneho manzelstva. Ak by obaja manzelia prijali krst manzelstvo sa stava sviatostnym a toto privilegium sa nan nevztahuje. Ak manzelia spolu ziju a potom sa pokrstia je nepravdebodobne, az nezmyslom, aby prestali spolu manzelsky zit a preto je cela tvoja konstrukcia len teoreticka bez praktickeho vyznamu.
Na druhej strane papez ma pravo rozlucit menzelstvo platne uzavrete ale nekonzumovane. Viac pozri tu: http://www.ado.cz/obsah/chapani-manzelstvi-v-katolicke-cirkvi
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.04.2015 11:44:05   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 25.11.2014 14:21:23
napísal 135 príspevkov
misionar3 píše:
Ak manzelia spolu ziju a potom sa pokrstia je nepravdebodobne, az nezmyslom, aby prestali spolu manzelsky zit a preto je cela tvoja konstrukcia len teoreticka bez praktickeho vyznamu.
Tak, ak si prečítaš obsah celého odkazu, ktorý si tu dal, tak zistíš, že to nie je "moja konštrukcia". Totižto samotné privilégium petrinum "ošetruje" túto situáciu a teoreticky s ňou ráta. Preto aj jedna z podmienok rozlúčenia manželstva, kde je jeden pokrstený a druhý sa dá pokrstiť až neskôr, hovorí, že po pokrstení druhého, už spolu nesmú manželsky žiť aby bolo možné ich manželstvo rozlúčiť cez spomínané privilégium. Ak by totižto spolu manželsky žili, nie je možné na nich aplikovať dané privilégium petrinum. Preto som sa pred tým pýtal v tejto téme, či pre vznik sviatosti manželstva je potrebné po platnom uzatvorení manželstva aj manželské spojenie ( manželský život ). Lebo ak by to nebolo nutné, tak by dané privilégium de facto rozlučovalo sviatostné manželstvo ( čo som aj poukázal na hypotetickom príklade, na základe podmienok daného privilégia ).
_________________
Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie. Nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa. (Jn 11,25-26) Neboj sa, len ver! (Mk 5,36)
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.05.2015 9:40:05   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 

od 18.11.2011 18:16:54
napísal 2 príspevkov
Naim píše:
No pokiaľ jeden z manželov nebol pokrstený a druhý ano, išlo o prirodzené manželstvo, no pokiaľ prijal krst aj druhý z manželov, tak sa manželstvo automaticky stalo sviatostným.
Pokiaľ jeden z manželov nie je pokrstený a druhý áno, kresťanský manžel sám prijíma sviatosť. Nepokrstená osoba nie je schopná prijať sviatosť, a preto uzatvára iba manželskú zmluvu.

Naim píše:
Takže predsa je možné rozviesť aj sviatostné manželstvo?
Áno.

Naim píše:
Teda manželstvo prirodzené, kde jedna strana je pokrstená a druhá nie, pričom svoje manželstvo už "konzumovali" teda došlo k jeho naplneniu ( no len prirodzeného manželstva ), a druhá strana sa následne až potom dá pokrstiť, tak sviatostné manželstvo nevznikne hneď po absolvovaní krstu druhou stranou, ale sviatosť manželstva vznikne až po opätovnej "konzumácii" manželstva?
Manželstvo nepokrstených nadobúda ich krstom ihneď ráz sviatostného.

teta píše:
Čo znamená, že sviatostné manželstvo má prednosť pred prirodzeným manželstvom?
Krstom vzniká medzi kresťanmi silnejší manželský zväzok než je manželský zväzok medzi nepokrstenými, ale slabší sväzok pred silnejším ustupuje. Obrátenej strane Boh dáva výsadu, že jej sobáš môže byť za určitých podmienok zrušený a že môže uzavrieť nový sobáš, avšak jedine s kresťanom.

teta píše:
Kamoška nepokrstená a kámoš tiež nepokrstený sa zobrali. Kamoška sa aj chcela dať pokrstiť, ale keďže už čakali prírastok, tak akosi z prípravy na krst a sviatosti zišlo. Teraz, po 20 rokoch sa tieto deti rozišli. Ak by si kamoška urobila sviatosti a našla iného kámoša, tak sa môže vydávať v kostole?
Kto už raz uzavrel manželstvo, nie je schopný uzavrieť iné manželstvo, pokiaľ prvé manželstvo nie je platne rozviazané. Akonáhle sa teda zistí, že v čase uzavretia druhého manželstva prvé ešte právom existovalo, musí byť neskoršie prehlásene za neplatné. To platí pre manželstvo katolíkov i nekatolíkov, kresťanov i nekresťanov; každopádne sa platnosť manželstva posudzuje podľa toho či jedna, či druhá strana v čase uzatvárania manželstva sa nachádzala v manželstve, ktoré pred tvárou cirkvi platí za platné. Cirkev neprikladá žiaden význam rozvodu na základe rozhodnutia svetského súdu, ani rozvodu, ktorý vykonali manželia v súlade so svojim náboženským presvedčením, pretože tak nerozlučiteľnosť ako aj monogamný charakter manželstva vyplýva z božského práva. Preto manželstvo uzavreté s osobou, ktorá sa rozviedla podľa občianského práva alebo na základe rozhodnutia nekatolíckeho duchovného úradu, pokiaľ druhý manžel ešte žije, je podľa katolíckej cirkvi neplatné. Z toho existuje výnimka, ak v manželstve dvoch nepokrstených jedna strana príjme krst a nepokrstený manžel nechce žiť s pokrstenou stranou alebo chce žiť, ale zvádza pokrstenú stranu k nemravným činom alebo jej bráni v plnení náboženských povinností, môže pokrstený manžel uzavrieť platné manželstvo ešte za života druhého manžela a takto rozviazať predchádzajúci zväzok. Predtým ale musí kresťanská strana buď sama alebo skrze duchovný súd vyzvať nekresťanskú stranu, aby sa vyjadrila či chce s ňou žiť sine contumelia creatoris. Od tejto interpellatio conjugis sa môže upustiť iba na základe pápežského dišpenzu.

teta píše:
Alebo musí aj nový kámoš mať predpoklady pre uzavretie sviatostného manželstva?
Musí byť kresťan.

teta píše:
A čo všetko treba k zneplatneniu prvého manželstva?
Aby obrátená strana mohla uzavrieť nové manželstvo, je potrebné: a) Aby manželstvo bolo uzavreté v pohanstve alebo židovstve. b) Aby jedna strana prijala krst. c) Aby nepokrstená strana odišla, čo znamená, že sa nechce obrátiť, že nechce spolužiť v pokoji. d) Aby neveriaca strana bola opýtaná.

Naim píše:
Teda sexuálne naplnenie manželstva je podmienkou vzniku sviatosti manželstva?
Manželstvo závisí od zmluvy, ktorou si manželia dávajú vzájomné právo na telesné spojenie za účelom plodenia detí. Táto zmluva je zároveň sviatosť, t. j. viditelným znakom pôsobiacim milosť. Či využijú toto právo, alebo nie, závisí od ich vôle. Môžu ho užiť hneď, ale môžu sa dohodnúť, že ho užijú za rok alebo nikdy; ich manželstvo je pravé.

Naim píše:
Niekde som čítal, no na zdroj si už nepamätám, že prirodzené manželstvo medzi dvoma nepokrstenými Cirkev rešpektuje a považuje za platné, a teda nie je možné ho rozviesť s tým že následne sa uzavrie sviatostné manželstvo s iným partnerom.
Správne.

Naim píše:
Myslím, že jedine, že by boli obaja pokrstení a mali len civilný sobáš, čo je z hľadiska cirkvi neplatné. Tak v takomto prípade je možné manželstvo civilne rozviesť ( keďže z pohľadu Cirkvi nevzniklo ) a uzavrieť nové sviatostné manželstvo. Myslím, že to isté platí aj pre prípad civilné manželstvo, kde je jeden pokrstený a druhý nie. Ak sa mýlim, tak ma opravte.
To platí len ak je aspoň jedna strana katolícka.

legionar píše:
No, to je teda terno, ked "sviatost" manzelstva zavisi od vykonaneho sexu ... To Vam naozaj nevadi ?
Sviatost manželstva je zmluva sama. Dokonanie manželstva medzi kresťanmi má za dôsledok iba absolútnu nerozlučiteľnosť.

Naim píše:
Pokiaľ jeden z manželov je pokrstený a druhý nie, tak ide o prirodzené manželstvo, no akonáhle sa dá pokrstiť aj druhý z manželov tak sa z prirodzeného stane sviatostné manželstvo, a toto privilegium petrinum teda rozlučuje aké manželstvo podľa teba?
Pápež môže rozlúčiť sviatostné manželstvo, ktoré nebolo telesne dokonané.
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.05.2015 19:40:17   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 25.11.2014 14:21:23
napísal 135 príspevkov
Šimon píše:
Pápež môže rozlúčiť sviatostné manželstvo, ktoré nebolo telesne dokonané.
No to je veľmi zaujímavé, čo tvrdíš. Máš na to nejaký zdroj? Lebo vždy som bol v tom a počul odvšadiaľ, že ak je už raz manželstvo sviatostné, nie je možné ho rozlúčiť. Tak isto to tu tvrdili všetci v tejto diskusii. Takže by som rád vedel nejaký zdroj, ktorý potvrdzuje to, čo hovoríš. Tak isto ako to, že tvrdíš, že je možné rozviesť sviatostné manželstvo.

Šimon píše:
Pokiaľ jeden z manželov nie je pokrstený a druhý áno, kresťanský manžel sám prijíma sviatosť. Nepokrstená osoba nie je schopná prijať sviatosť, a preto uzatvára iba manželskú zmluvu
No dokument z fary v Handlovej tvrdí niečo iné : To že Kristus povýšil takúto zmluvu medzi pokrstenými na sviatosť je veľkým darom. Pozor! Medzi pokrstenými! To znamená, že manželstvo je sviatosťou len vtedy, ak obe stránky (muž i žena) sú platne pokrstené (rímo/grékokatolík a evanjelik-ale tu sa musí overiť platnosť krstu!). Ak si ja ( katolík ) teda vezmem nepokrstenú, pri dodržaní kánonických predpisov pre prijatie manželstva, mám platné ale nesviatostné manželstvo!

Teda hoc som katolík a druhá strana je nepokrstená, mám nesviatostné manželstvo.
_________________
Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie. Nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa. (Jn 11,25-26) Neboj sa, len ver! (Mk 5,36)
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.05.2015 20:38:13   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 

od 16.11.2006 12:42:16
napísal 17999 príspevkov
Citácia:
Ak si ja ( katolík ) teda vezmem nepokrstenú, pri dodržaní kánonických predpisov pre prijatie manželstva, mám platné ale nesviatostné manželstvo!
Kasta nepusti ... :D
Jezis by sa pri tychto "konstrukciach" v hrobe obracal, keby tam este bol ... :lol:
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.05.2015 21:19:48   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 

od 08.03.2005 23:19:39
napísal 179 príspevkov
Legi,
krásne vyznanie viery v zmŕtvychvstalého :P
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.05.2015 22:38:10   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11025 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
mám platné ale nesviatostné manželstvo!
Kasta nepusti ... :D
Jezis by sa pri tychto "konstrukciach" v hrobe obracal, keby tam este bol ... :lol:
kde vidis problem?
sviatost je zdroj milosti, ked niekto nie je napojeny na krista(lebo je neveriaci) tak nemoze byt zdrojom duchovnej milosti pre toho druheho
ved to funguje aj v prirodzenej rovine v takomto manzelstve
ale samozrejme ten veriaci moze byt zdrojom duchovnej milosti pre toho druheho ako to opisuje sv Pavol v jednom liste
samozrejme nehovorim ze neveriaci nemoze byt v prirodzenej rovine povzbudenim a posilou pre toho veriaceho - v prirodzenej rovine tam je to obojstranne
ale ze to nefunguje v nadprirodzenej rovine je podla mna zrejme zo samej podstaty veci ...
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.05.2015 7:50:50   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 10:01:14
napísal 3770 príspevkov
Bydlisko: Žilina
Naim píše:
Ak si ja ( katolík ) teda vezmem nepokrstenú, pri dodržaní kánonických predpisov pre prijatie manželstva, mám platné ale nesviatostné manželstvo![/i]

Teda hoc som katolík a druhá strana je nepokrstená, mám nesviatostné manželstvo.
Obávam sa že to nie je tak.
Ak je manželstvo uzatvorené v zmysle kánonického práva je pre katolícku stránku sviatostné, záväzné a nerozlučné. KKC hovorí o manželstve katolíkov a o miešaných manželstvách. Priamo sa vyžaduje dišpenz. Z podstaty dišpenzu vyplýva že jeho udelenie je podmienkou pre prijatie sviatosti. Teda opakujem ak je manželstvo katolíckej stránky s nekatolíkom (alebo neveriacim) uzatvorené podla katolíckeho kánonického práva je pre katolícku stránku sviatostné.
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.05.2015 19:20:30   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 21:29:16
napísal 3622 príspevkov
AJ s dišpenzom je s nepokrstenou stránkou nesviatostné, ale platné manželstvo.
Nemôžu si totiž stránky vyslúžiť sviatosť, ale prijatím sv. krstu po uzatvorení manželstva sa dodatočne stáva sviatostným.
Teda dá sa za určitých okolností z neho utiecť, kým sviatostné a dokonané manželstvo je nerozlučiteľné ľudskou mocou.
Hore
 Profil  
 
Poslať 07.05.2015 17:57:55   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 25.11.2014 14:21:23
napísal 135 príspevkov
teta píše:
AJ s dišpenzom je s nepokrstenou stránkou nesviatostné, ale platné manželstvo.
Súhlas. Obávam sa, že Šimon tu v príspevku spomenul zopár chybných informácii.
_________________
Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie. Nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa. (Jn 11,25-26) Neboj sa, len ver! (Mk 5,36)
Hore
 Profil  
 
Poslať 07.05.2015 21:55:24   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 

od 18.11.2011 18:16:54
napísal 2 príspevkov
Na žiadosť užívateľa Naim uvádzam relevantné ukážky z prameňov, ktorými som overil pravdivosť svojich odpovedí ešte skôr ako som ich uverejnil na fóre.

Pápež môže rozlúčiť sviatostné manželstvo, ktoré nebolo telesne dokonané.
ŽÁK, F. 1925 Soustavná katolická věrouka pro lid : Díl třetí. VIII. O svátostech. Praha : Cyrillo-methodějská knihtiskárna V. Kotrba. - nákladem „Dědictví sv. Jana Nepomuckého", 1925. s. 618 píše:
Manželství je smlouva. Tou byla před Kristem a je dosud.
Avšak mezi křesťany je sňatek také svátost.
ŽÁK. s. 641 píše:
Rozloučiti lze z vážné příčiny manželství mezi
křesťany, když nebylo tělesně dokonáno.
ŽÁK. s. 644 píše:
Papež může z důležité příčiny i jinak roz-
vázati nedokonaný sňatek. Nauka obecná a jistá.
...
Přihlížeje k této skutečnosti dí Benedikt XIV.:
„O moci papežově, uvolniti skutečné (ratum), ale nedokonané
(non consumatum) manželství, nelze dnes, kdy kladné mínění
mezi bohoslovci a kánonisty zobecněno a praxí (církevní) je
přijato, pochybovati.“
...
Bohovědný důkaz opírá se o různé stupně ne-
rozlučnosti. Nerozlučnost manželství je menší nebo větší podle
menšího nebo většího připodobnění manželství ke spojení
Krista s církví. Přirozené manželství jen na ně ukazuje, asi tak,
jako starozákonní obřady na svátosli novozákonní; proto sva-
zek ten je nejméně pevný. Manželství platné, skutečné (ratum),
ale nedokonané je už pevnější, nebo jsouc uzavřeno mezi kře-
sťany znamená skutečnou milost a představuje tak skutečně
milostné spojení Krista s církvi. Proto rozvázání takového
sňatku jest možné jen v uvedených svrchu dvou případech.
Manželství dokonané neznamená jen duchovní spojení Krista
s církví, nýbrž i tělesné skrze vtělení, kterým je v nebi vidi-
telnou hlavou její. V manželství dokonaném (mezi křesťany)
je mystické spojení Krista s církví nejdokonaleji zobrazeno.
Jednotlivý úd církve může vypadnouti z milosti, nikdy však
clrkev celá, a nikdy nepřestane spojení dvou přirozeností
v Kristu. Proto sňatek takový je zhola nerozlučný. Přirozené
manželství je tedy stinový obraz tohoto spojeni, manželství
nedokonané (mezi křesťany) obrazem jen duchovní stránky
toho spojení, manželství dokonané (mezi křesťany) plným
obrazem stránky duchovní l tělesné toho spojení.
Manželství skutečné, ale nedokonané nemá tedy ještě
pilné a naprosté nerozlučnosti. V kterých případech je lze roz-
loučiti, náleží rozsouditi papeži, jemuž dána je plná moc
vázati a rozvazovati (Mat. 16, 18). Tu církev je vedena sv.
Duchem. Tisíciletá praxe ukazuje, že papežové z důležitých příčin
takové manželství rozvazovali. Namítneš slova Páně: „Co Bůh
spojil, člověk nerozlučuj“. Avšak to řekl Pán Ježíš u příleži-
tosti, kde sám dovolil pro clzoložstvl odloučení od stolu a
lože sňatku dokonaného. Je-li tohle dovoleno o sňatku doko-
naném, musí býti o sňatku nedokonaném dovoleno víc. A jest.
U papeže je tato moc. Nerozlučuje jen člověk, nýbrž zástupce
Kristův.
5. Manželství skutečné a dokonaně mezi kře-
sťany je nerozlučné zevně. Nauka jistá.
PEJŠKA, J. 1934 Církevní právo se zřetelem k partikulárnímu právu československému : Svazek třetí, Manželské právo kanonické. Praha : Nákladem theolog. ústavu CSSR v Obořišti. - Českoslovanská akc. tiskárna v Praze, 1934. s. 14 píše:
2. MATRIMONIUM RATUM ET CONSUMMATUM (can. 1015, § 1).
V této souvislostí znamená matrímonium ratum smlouvu právně sjednanou, ale
nedokonanou, poněvadž se manželé ještě nestalí una caro. Až když manželé
užili nabytého práva, požívá svazek manželský všestranné pevností a nerozluč-
ností (can. 1118). Nazývá se matrimonium ratum et consummatum. Konsumace
se po sňatku právně předpokládá (can. 1015, § 2), jest však přípustný důkaz
opaku.
Pokiaľ jeden z manželov nie je pokrstený a druhý áno, kresťanský manžel sám prijíma sviatosť. Nepokrstená osoba nie je schopná prijať sviatosť, a preto uzatvára iba manželskú zmluvu.
ŽÁK. s. 623 píše:
Jak se má věc, když se jen jeden z manželů dá pokřtítí,
anebo když věřící s nevěřícím uzavře sňatek, ovšem s povo-
lením církve? Někteří popírají svátost, řkouce: smlouva závisí
od obou. Je-li tedy jeden neschopen svatosti není vůbec
možná. Sňatek byl by pouze přirozený. Někteří dí, že věřící
část přijímá svátost manželství. Tábory jsou tak rozděleny, že
žádnému nelze přisouditi plnou převahu. Důvody pro mínění,
že věřící strana přijímá svátost, jsou: Kdyby smlouva ta ne-
byla na žádné straně svátostí, neměla by církev na ni žádné
moci, nemohla by tedy dátí k ní povolení. Učin smlouvy může
býti u jedné strany nesvátostný, u druhé svátostný, nebot je
možná smlouva, která má u jedné strany význam vyšší. zna-
menajíc přítomnou milost, u druhé vzdálenější. Překážky není,
nebot věřící strana je schotpna svátosti, a nevěřící, který tu
vystupuje jako spoluudělovatel svátosti nemusi býti nescho-
pen ji uděliti; křest může býti udělen od nepokřtěného. Avšak
i důvody, které se uvádějí proti, nejsou bezvýznamné.
PEJŠKA. s. 13 píše:
Byla položena otázka, zda manželství křesťana s nekřtěnou osobou jest svá-
tostí aspoň s jedné strany. Stejná pochyba se naskytuje, když po svatbě toliko jeden
manžel přijal svatý křest. Kasuisté dávají většinou odpověď zápornou. Své mínění
odůvodňují poukazem, že svátost nelze nijak odlučovati od smlouvy. Poněvadž jest
jeden manžel Svátosti neschopen, nemůže ani druhý svátost přijati, právě tak, jako
si nelze mysliti manželskou smlouvu, platnou pouze jednostranně! Názor tento při-
birá na pomoc can. 1012, § 1 a 2, který jedná o manželství dvou křesťanů.
Miněni opačné, že křesťanský manžel přijímá sám svátost, neprotivi se žádné
uznané zásadě. Právě onen důvod, že v křesťanství nemůže manželská smlouva exis-
tovati bez svátosti (can. 1012 § 2), nás zmocňuje k přesvědčení, že se v daném při-
padu neprávem upirá svátost manželu pokřtěnému. Manželská smlouva musi ovšem
býti bezpodmínečně vzájemná, kdežto svátosti dostává se jednotlivcům podle jejich
osobni schopnosti a hodnosti.
Hore
 Profil  
 
Poslať 08.05.2015 16:53:40   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 25.11.2014 14:21:23
napísal 135 príspevkov
Šimon píše:
Pápež môže rozlúčiť sviatostné manželstvo, ktoré nebolo telesne dokonané.
Priznám sa, že toto je pre mňa nová informácia. Vždy som mal za to, že sviatostné manželstvo nie je možné rozlúčiť v duchu : Čo Boh spojil, človek nerozlučuj.

Šimon píše:
Pokiaľ jeden z manželov nie je pokrstený a druhý áno, kresťanský manžel sám prijíma sviatosť. Nepokrstená osoba nie je schopná prijať sviatosť, a preto uzatvára iba manželskú zmluvu.
Šimon, aj pramene, ktoré si uviedol, uvádzajú, že na túto vec sú v Cirkvi dva pohľady. Jeden, ktorý prijíma názor, že pokiaľ je jeden z manželov pokrstený a druhý nie, tak pokrstený manžel prijal sviatosť manželstva, avšak druhá strana je proti tomuto názoru. Preto celkom nerozumiem, tomu, že to tu podávaš s takou istotou. "Môj zdroj" však hovorí o tejto veci inak ako to, čo ty tvrdíš.

Manželstvo „ratum“ je sviatostné manželstvo čiže je to manželstvo medzi pokrstenými. Ak je iba jedna stránka platne pokrstená alebo sú obe nepokrstené, ich manželstvo môže byť uzavreté a teda aj prirodzene platné, ale nie je sviatostné, nie je „ratum“. Zdroj : http://duda.kapitula.sk/2011/09/nove-kompetencie-rimskej-roty/ Autorom článku je : prof. Dr. Ján DUDA, PhD. - súdny vikár Spišskej diecézy, predseda Slovenskej spoločnosti kánonického práva, profesor kánonického práva Katolíckej univerzity

Takýto istý názor na túto problematiku predkladal aj dokument z fary v Handlovej, z ktorého som čerpal v mojej prvej reakcii na Teba.
_________________
Ja som vzkriesenie a život. Kto verí vo mňa, bude žiť, aj keď umrie. Nik neumrie naveky, kto žije a verí vo mňa. (Jn 11,25-26) Neboj sa, len ver! (Mk 5,36)
Hore
 Profil  
 
Poslať 20.06.2015 22:59:31   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
Manzelstvo nie je nikdy mozne rozlucit. Co Boh spojil, clovek nech nerozlucuje.
Cele tie vymysly okolo platnosti a neplatnosti manzelstva zacali niekde v 19. storoci.
A to len preto, lebo sa ludia bravali tajne a chceli tomu zabranit.
Preto tam dali predpis, ze to musi byt len na urcitom uzemi, ci len pred knazom a pod.
Dovtedy mohli manzelia uzavriet manzelstvo platne aj sami, stacilo povedat vzajomne ano.
Cela teoria o "neplatnosti" je len ludsky vymysel.
Nikto nic nemoze pred Bohom zrusit.
Raz manzelia su navzdy manzelmi pred Bohom a ten co opusta, vystavuje svojho druha cudzolozstvu a kto si berie druheho v manzelstve cudzolozi.
Neexistuje anulacia, neexistuje ina platnost, vsetko su to len ludske vymysly.
Boh nenavidi rozvod.
Manzelstvo je v prvom rade zmluva. Tam sa obaja stavaju jednym telom.
Pred Bohom su obaja jedno.
Taka zmluva kde sa jeden dava druhemu. Jeden zije pre druheho.
To je zmluva, ktora sa neda zrusit, je to ako zmluva Boha s Abramom. Ta sa nerusi.
Pavol povedal ze toto tajomstvo je velke. Podobny vztah ma Jezis k nam.
Jezis povedal ze nie kazdy to dokaze pochopit.
V liste efezanom sa pise ze sme Jezisovo telo z jeho masa a z jeho kosti to presne hovori aj Boh o zene ze je z adama z jeho masa a z jeho kosti.
Obaja su jedno. Tak aj my sme s Jezisom jedno.
Manzelstvo medzi muzom a zenou ukazuje na vztah Jezisa k nam.
Ako manzelstvo je nerozlucne, tak je aj vztah Jezisa k nam nerozlucny.
Hore
 Profil  
 
Poslať 21.06.2015 8:44:39   Re: Manželstvo - nerozlučné ?
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 10:01:14
napísal 3770 príspevkov
Bydlisko: Žilina
Ale Roman, ved si prečítaj celú debatu. Presne rovnaké veci tvrdíme aj my a presne taká je aj náuka cirkvi. Anulácia manželstva nie je o zrušení manželstva ale o skúmaní či manželstvo vôbec vzniklo a teda či existuje. Logicky ak nevzniklo tak nie je a tí dvaj nie sú jedným, nie je to vzťah, nie je zmluva a nie sú pred Bohom jedným. Manželstvo je sviatosť a tú si skutočne vysluhujú snúbenci sami ale nie je pravdou že si ju vyslúžia sami niekde pod kríčkom. Sviatosť je sprítomnenie Krista a Jeho pozvanie do vzťahu. Manželia vstupujú do tajomstva trojice preto je to vec celej Cirkvi a nie len tých dvoch. Preto je potrebné aby bolo uzatvorené pred Cirkvou ako nostieľkou a strážkyňou tajomstiev viery. Žial v mnohých nekatolíckych cirkvách je život viery ochudobnený práve o sviatosti (zmierenie, sv. oltárna, manželstvo, kňažstvo...). Sviatosti sú v plnej miere prítomné len Katolíckej cirkvi a ak sa nemýlim aj v pravoslávnej.
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 67 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší

Obsah fóra » Náučné témy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: