Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Náučné témy


 [ Príspevkov: 18 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2
Autor Správa
Poslať 12.09.2013 23:22:19   Re: Pojem Posvatna Tradicia
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11025 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Druhá revoluce: Hospodin, Bůh smlouvy
Další významná událost v příběhu Hospodina a Izraelců se odehrála daleko v
poušti, na hoře, kterou J nazývá hora Sinaj (E nazývá totéž místo hora Choréb).
Pochopení této události je základním předpokladem pro další pochopení bible. V této
scéně (Ex 19-24) uzavírá Hospodin s Izraelem smlouvu.
Co to je smlouva? Smlouva je v podstatě slib, který vede k zavazující povinnosti
mezi dvěma nebo více smluvními stranami. V dnešní právní řeči také říkáme
účastníkům smlouvy "smluvní strany".
Podíváme-li se na knihu Exodus podrobněji, zjistíme, že jsou zde popsány dva
druhy smluv - jedna podmíněná a druhá nepodmíněná. Ve verši 19,5 Hospodin říká:
"...budete-li mě skutečně poslouchat... budete mi zvláštním vlastnictvím jako žádný
jiný lid..." Jinými slovy Hospodin dal podmíněný slib, vyžadující na oplátku slib
poslušnosti. Ten mu lid dává v 19,8: "Budeme dělat všechno, co nám Hospodin
uložil."
Toto chápání smlouvy, které pochází velmi pravděpodobně od autora D a snad
také od J a E, v sobě obsahuje silný prvek vzájemné prospěšnosti. "jestli tohle, tak
tamto", což zároveň znamená "jestli ne tohle, tak ne tamto". Jinými slovy podle toho
chápání smlouvy, pokud by ji Izraelci nedodrželi a neposlouchali by Hospodina,
nebyl by on nadále zavázán, aby je považoval za svůj lid.
Jiné chápání smlouvy, jako nepodmíněné, lze pozorovat u K, "šéfredaktora" kruhy
Exodus. Vzhledem k tomu, že v konečné verzi svého díla ponechal Ex 19, zřejmě se
domníval, že "podmíněná smlouva" byla jedna možnost výkladu. Avšak zároveň
chtěl ukázat ještě jiné pojetí.
Před tím, než začal pracovat na knize Exodus, popsal už dva příklady
nepodmíněných smluv v knize Genesis (Gn 9,8 a 17,7). Chtěl zřejmě spojit sinajskou
smlouvu s těmito dřívějšími příklady nepodmíněných smluv.

Tak máme v Exodu dvě odlišné pojetí smlouvy. Toto dvojí chápání smlouvy má
také základní význam pro další pochopení Starého zákona.

Navzdory těmto protichůdným názorům na charakter smlouvy je jedna věc na
konci událostí na Sinaji zcela jasná: Hospodin zformoval nový národ na racionálních
právních principech.
Nejednal nahodile a chaoticky jako pohanští bohové, vytvořil
pro svůj lid přesnou strukturu i prvky vztahu, do něhož měli vstoupit.

To samo o sobě byla největší revoluce v dějinách náboženství. Bůh, který omezuje
své výsady dohodou s lidmi? To je neslýchané!
A přece přesně to nám Exodus říká o
Hospodinovi, který něco takového učinil navíc naprosto svobodně, spontánně, zcela
ze své vlastní iniciativy a bez jakýchkoli předchozích zásluh Izraelců.
Hore
 Profil  
 
Poslať 12.09.2013 23:24:37   Re: Pojem Posvatna Tradicia
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11025 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Třetí revoluce: Hospodinův lid
Exodus nejen převrací naruby způsob, jak mají lidé chápat svůj vztah k Bohu;
nabízí také revoluční představu o tom, jaký mají mít lidé vztah mezi sebou.
I když
Hospodin působil skrze prostředníka, Mojžíše, uzavření smlouvy s Izraelem bylo
chápáno tak, jako by každý Izraelec osobně uzavřel smlouvu přímo s Hospodinem.
Nejubožejší pasák koz byl v očích Hospodina na téže úrovni jako Mojžíš.

Takový pohled na společnost byl nemyslitelný v pohanských zemích, kde faraóni,
králové a jiní vladaři zacházeli s lidmi jako se svým majetkem a dokonce se sami
prohlašovali za bohy.

Tyto tři revoluce připravily půdu pro cestu víry, která měla být mezi národy
starého Blízkého východu něčím výjimečným. Avšak tato cesta, která začala
zážitkem na "vrcholu hory", vedla brzy do pouště a potom za ni, do země, kde byla
lidu dána příležitost, aby ukázal svůj vztah k Hospodinu v konkrétních a praktických
věcech každodenního života.
Hore
 Profil  
 
Poslať 12.09.2013 23:38:24   Re: Pojem Posvatna Tradicia
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11025 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
ide teda o pramene
a nie vsetky pramene ktore existovali boli zachytene v Pisme NZ
niektore tam aj neboli
napr okrem evnajeliii existuje cca 256 dlasich jezisovych vyrokov, ktore su zachytene inde
Cize aj Jezisove vyroky mozeme mat z dalsich zdrojov. Jeden Jezisov vyrok zachytava sv Pavol v jednom svojm liste
ale su aj dalsie zachytene v dalsich knihach posvatnej tradicie
Cize je to doplnkova pravda ktora by mala byt v evanjeliach ale nie vsetko je tam a preto cast mame zachytenu aj v Posvatnej tradicii
az na to ze v NZ je koncentrovana a v Tradicii je rozptylena a musime ju "vydolovat"
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 18 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2

Obsah fóra » Náučné témy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: