Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Náučné témy


 [ Príspevkov: 50 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4  Ďalší
Autor Správa
 

od 24.01.2010 9:53:43
napísal 879 príspevkov
Bydlisko: Šoporňa
romanh píše:
zakaz sv. pisma medzi veriacimi
Tento zákaz nikdy nebol, ako to dokazujú príspevky vyššie. Jediné, čo bolo a platí to myslím dodnes je, že katolíci mali používať schválené preklady sv. Písma, opatrené vysvetľujúcimi poznámkami. Lebo ak teologicky menej znalý človek vytrhol nejakú vetu, či pasáž z Biblie, tak sa mohol dostať na scestie. Toho dôkazom je aj bezpočet protestantských denominácií, z ktorých každá vysvetľuje sv. Písmo po svojom.
_________________
miluj a rob čo chceš (sv. Augustín) Stále ohlasujte evanjelium. A ak je to nutné, použite aj slová. (sv. František z Assisi)
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11031 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
...tak... a teraz idem byt mudra... :D
Bravo Anuk!

Citácia:
Je nutne tiez na tomto mieste pripomenut ako Nasi predchodcovia snazivo doporucovali kazanie, zbozne citanie a rozjimanie sv. Pisma, studium pri kazdej naskytnutej prilezitosti.
minimalne od 18-19 storocia vyrastali zdatni katolicky biblisti a s rozvojom gramotnosti sa Pismo zacina doporucovat aj pre citanie beznym ludom.
Presne by to vedel povedat Didy

a aj predtym islo skor o to aby nevzdelani ludi necitali Bibliu odtrhnuto od Cirkvi s vlastnym vykladom ale zakladne biblicke pribehy a Jezisove slova poznal kazdy pretoze sa vysvetlovali na kaznach vzdy

je sranda ako sa obcas cirkvi vycitalo ze "Bibliu dokonca priviazala retazou" :-)
pritom islo v prislunom klastore o to ze biblia bola pre vsetkych mnichov k dispozicii a kedze bola velmi draha (rucne opisy) tak bola na retazi ako je dnes napr telefonny zoznam budke(s rozvojom mobilov to ustupuje)
cize opat neslo o to aby nebola ale naopak aby bola k dispozicii
Cize doplnim Anuk: V davnejsej minulosti naozaj existovalo urcite regulovanie citania Biblie ale skor ako ochrana pred manipulaciou a nie preto aby ju ludia nepoznali. Knazi ju pochopitelne mali (bud priamo, alebo ako lekcionar)

Citácia:
katolíci mali používať schválené preklady sv. Písma, opatrené vysvetľujúcimi poznámkami.
staci si precitat jehovisticky preklad Pisma aby clovek vedel o com je rec, tak je manipulativny a prekruteny, preto ho odmietaju aj ostatni protestanti
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.09.2009 12:08:27
napísal 5187 príspevkov
dakl píše:
Jediné, čo bolo a platí to myslím dodnes je, že katolíci mali používať schválené preklady sv. Písma, opatrené vysvetľujúcimi poznámkami. Lebo ak teologicky menej znalý človek vytrhol nejakú vetu, či pasáž z Biblie, tak sa mohol dostať na scestie. Toho dôkazom je aj bezpočet protestantských denominácií, z ktorých každá vysvetľuje sv. Písmo po svojom.
Kodex kanonickeho prava, kán. 825, § 1.
    "Knihy Svätého písma nemožno vydávať, ak nie sú schválené Apoštolskou stolicou alebo Konferenciou biskupov; takisto, aby sa mohli vydávať ich preklady do národného jazyka, sa vyžaduje, aby boli schválené tou istou vrchnosťou a súčasne vybavené potrebnými a dostačujúcimi vysvetlivkami."

misojogi píše:
minimalne od 18-19 storocia vyrastali zdatni katolicky biblisti
...v kazdej dobe boli aj biblisti, hoci ich kvalita z velkej casti záleža aj od mozností, ktore mala vtedajsia doba, preto aj exegeza sa uz od 16/17 storocia (v dosledku "Gutenbergovskej revolucie") dostala na vyssiu uroven... a neskor este vyssie, ved aj o tom pise Pius XII v tom dokumente, napr.:

    "Katolíckemu exegétovi, ktorý si praje pochopiť a vykladať sv. Písmo, doporúčali už cirkevní otcovia, predovšetkym Augustín, štúdium starých jazykov a používanie pôvodneho textu (porov. napr. Hieron., Praef. in I V Evang. ad Damasum; PL XXIX, 526 n; August., De doctr. christ. II, 16; PL XXXIV, 42 n). ... určite by sa exegéta nevyhol výčitke z ľahkomyselnosti a nedbalosti, keby zanedbávaním jazykového štúdia si uzatváral prístup k pôvodným textom. Je predsa zaiste povinnosťou exegétu, aby aj najnepatrnejšiu vec, ktorá vnuknutím Ducha svätého vyšla z pera svätopisca, zachytil s najväčšou starostlivosťou a úctivosťou, aby myšlienky svätopisca vystihol čo najhlbšie a najúplnejšie.

    Preto nech sa svedomito usiluje o to, aby si osvojil stále väčšiu znalosť biblických a tiež iných východných jazykov a svoj výklad Písma podoprel všetkými pomôckami, ktoré skrývajú rôzne odvetvia filológie.
    - O to sa starostlivo snažil sv. Hieronym, nakoľko mu to len vtedajší stav jazykových znalostí dovoľoval.
    - O to sa usilovali tiež s neochabujúcou horlivosťou a s nemalým úspechom mnohí veľkí exegéti 16. a 17. storočia, hoci vtedy znalosť jazykov bola ešte stále omnoho menšia než dnes.
    - Podľa rovnakých zásad preto treba vykladať pôvodný text.
    ...
    Pri plnení tejto úlohy poskytuje katolíckemu exegétovi výbornú pomoc štúdium tých diel, v ktorých svätí otcovia, učitelia Cirkvi a vynikajúci vykladači starých dôb vyložili posvätné knihy. Hoci profánnym vzdelaním a znalosťou jazykov sa títo starí vykladači Písma nikdy nevyrovnali našim dnešným exegétom, predsa však pre úrad od Boha im v Cirkvi určený vynikajú hlbokomyselným videním vecí nebeských a podivuhodnou bystrosťou ducha, čím hlboko vnikajú do tajmstiev Božieho Slova a odhaľujú, čo môže prispieť k tomu, aby Kristova náuka bola objasnená a svätosť života podporovaná.
    ...
    Plným právom môžeme dúfať, že pritom i naša doba niečim prispeje k hlbšiemu a dôkladnejšiemu výkladu sv. Písma, lebo vykladači minulých storočí mnohé veci - obzvlášť z oboru dejín - len ťažšie alebo nedostatočne vysvetlili, lebo im chýbali skoro všetky znalosti potrebné k dôkladnejšiemu poznaniu týchto predmetov. Aké obtiažne a takmer neprístupné boli určité veci samotným sv. otcom ukazujú - nehovoriac o iných - opätovné pokusy výkladu prvých kapitol knihy Genezis, ktoré vykonali niektorí z nich. Podobne i sv. Hieronym sa viackrát pokúsil preložiť žalmy tak, aby jasne vynikol ich literárny či slovný zmysel. U iných biblických kníh alebo miest spozorovala až novšia doba obtiažnosti, keď dôkladnejšia znalosť staroveku priniesla nové otázky, ktoré poskytujú hlbší pohľad do stavu vecí.
    "
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11031 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
...v kazdej dobe boli aj biblisti, hoci ich kvalita z velkej casti záležala aj od mozností, ktore mala vtedajsia doba, preto aj exegeza sa uz od 16/17 storocia (v dosledku "Gutenbergovskej revolucie") dostala na vyssiu uroven...
Urcite ved aj Luther mal fundovanych oponentov a univerzity vznikli na pode cirkvi uz v davnom stredoveku
v 19 storoci vsak nastala jedna pokrokova vec: Migne vo Francuzku vydal kompletne zozbierane diela cirkevnych otcov cize Patrologia Greace a Patrologia Latina
a neskor sa k tomu pridali aj dalsie i ked ovela menej dolezite zvazky ako syrska armenska a dalsie patrologie
v podstate to bolo jeho celozivotne dielo. Zaroven sa v dosledku pokroku vo vede a technike zacali rozvijat metody od archeologickych po literarnu kritiku
Urcite aj predtym boli znalci pisma a teologie (ako napr Suarez, Lapide a podobne v 16-17 storoci) ale nemali take moznosti ake prisli neskor napriklad aj s rozvojom archeologie a inych vied
Povedal by som ze to bolo kontinualne ale s urcitymi milnikmi
jeden taky milnik bolo rozvoj tlace, dalsi taky bol rozvoj vied a zozbierana patristika a aj dnesnu dobu - prinos PC urcite raz zhodnotia buduce generacie

kto dobre pozna dejiny by urcite vedel dodat aj dalsie milniky a poukazat aky malo co prinos pre poznanie biblke a teologiu

mimochodom napisal som 18-19 storocie hoci milnik som uviedol v 19 storoci - je to preto lebo
Citácia:
vidim tak daleko preto lebo stojim na pleciach obrov
ako povedal ktorysi vedec a o teologii to plati obdobne.
rozvoj v 19 storoci bol podmieneny tym co bolo v 18 storoci a predtym
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 19.10.2009 21:07:40
napísal 12058 príspevkov
misojogi píše:
vidim tak daleko preto lebo stojim na pleciach obrov ako povedal ktorysi vedec a o teologii to plati obdobne.
btw-tym "ktorysi vedec" zrejme myslis Newtona, avsak ta metafora sa v takom vyzname pouzivala uz od 12. storocia. . .
misojogi píše:
mimochodom napisal som 18-19 storocie hoci milnik som uviedol v 19 storoci, lebo ... rozvoj v 19 storoci bol podmieneny tym co bolo v 18 storoci a predtym
povodne si vravel len "minimalne od 18-19 storocia vyrastali zdatni katolicky biblisti" az teraz vravis o milniku v 19 storoci - co suhlasim, ze aj obdobie od 19. storocia bolo dalsim milnikom aj v biblistike (tym predoslym bola revolucia vzdelania sposobena objavom knihtlace), ale dovodom tentokrat boli skor len tie ine spominane pokroky, nie Migne, ktoreho spominas v uvode prispevku:
misojogi píše:
Citácia:
preto aj exegeza sa uz od 16/17 storocia (v dosledku "Gutenbergovskej revolucie") dostala na vyssiu uroven
v 19 storoci vsak nastala jedna pokrokova vec: Migne vo Francuzku vydal kompletne zozbierane diela cirkevnych otcov cize Patrologia Greace a Patrologia Latina
to naozaj nebol az taky podstatny pokrok, kedze diela otcov vydaval uz napr. aj Erazmus (jeden z Lutherovych oponentov a vydavatel greckeho "textus receptus" Noveho zakona) a ini rani nadsenci knihtlace a aj ti neskorsi, takze Migne uz nebol az tak originalny, ale skor len pokope prehladne naraz znovu vydal skoro vsetko, co vydali rozni jeho predchodcovia. . . stal na chrbte obrov aj on. . . ale novy milnik pre biblistiku nepredstavoval-tym bol az spominany pokrok v biblickej archeologii a filologii staroorientalnych jazykov, textovej kritike a inych historicko-kritickych metodach, ktore zacali vyrazne gradovat od konca 19. storocia. . .
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11031 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
ale novy milnik pre biblistiku nepredstavoval-tym bol az spominany pokrok v biblickej archeologii a filologii staroorientalnych jazykov, textovej kritike a inych historicko-kritickych metodach, ktore zacali vyrazne gradovat od konca 19. storocia. . .
vdaka za upresnenie
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11031 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
ale chyba mi tu hlavny diskuter cize RomanH
zabudol na nas ?
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.09.2009 12:08:27
napísal 5187 príspevkov
...romanh sem cez vikendy nechodieva. Mne je skor cudne, ze sa do diskusie nezapaja autor temy. Okrem uvodneho prispevku do temy nepridal ani ciarku...
Hore
 Profil  
 
 

od 06.06.2006 14:24:18
napísal 2874 príspevkov
Uvaha od Jaroslava Mudrona vo Vatikanskom rozhlase na ktoru som sem dal link ma silnu vypovednu hodnotu a ja nemam co dodat.Skoda,ze diskusia sa vyvinula mimo.
_________________
Kristus vstal z mŕtvych,radosť moja!
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 19.10.2009 21:07:40
napísal 12058 príspevkov
To si mal takto povedat hned. Kto ma vediet, o co ti vlastne ide. . .

Ze sa niekto zapoji, s tym sa na diskusnom fore asi pocita-a ze nie kazdy chape, co vlastne koncil priniesol-a co je len mytus, ktory prijal za pravdu v dosledku nevedomosti, ci povrchneho skumania-priciny mozu byt rozne. . .kazdopadne ako autor temy si sa predsa mohol pokusit iste veci vysvetlit.
Hore
 Profil  
 
 

od 06.06.2006 14:24:18
napísal 2874 príspevkov
Ta uvaha je napisana velmi pristupne.Necitim potrebu nic dodat.Ak najdem nejaku zaujimavu uvahu od odbornikov na ii.vat.koncil opat ju sem pridam pre tych,co to zaujima.
_________________
Kristus vstal z mŕtvych,radosť moja!
Hore
 Profil  
 
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
Vespa píše:
romanh píše:
Zato som pocul ze je mnoho tradicnych a tym sa veru nepaci nic z toho co papez robi.
Odsudzuju vsetko - od toho ako sa "rimsky biskup" sam nazyva, cez to ako sa oblieka az po to co hovori a ako zjednodusuje liturgiu.
no, ten pocit je oprávnený a čo je horšie, tak mnohí aj katolíci si myslia, že to je "nesprávny" smer
To je zaujmave... pokracuj a vysvetli.
Kde sa stratila laska a poslusnost k "rimskemu biskupovi".
Okrem ineho nie je to tak davno co nam spominal jeden znamy greko knaz ze on si pamata ze ako dieta aj oni volali papeza rimsky biskup.
Hore
 Profil  
 
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
Vespa píše:
čo sa zmenilo na celibáte pri 2 vat. koncile?
:o
To som uz uviedol k tym nespravne zapnutym gombikom.... nie k 2VK
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 15.05.2006 8:21:13
napísal 6071 príspevkov
Bydlisko: gemer
romanh píše:
Okrem ineho nie je to tak davno co nam spominal jeden znamy greko knaz ze on si pamata ze ako dieta aj oni volali papeza rimsky biskup.
ale veď sa tak volá aj teraz.
_________________
ridendo verum
Hore
 Profil  
 
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
Vespa píše:
romanh píše:
Okrem ineho nie je to tak davno co nam spominal jeden znamy greko knaz ze on si pamata ze ako dieta aj oni volali papeza rimsky biskup.
ale veď sa tak volá aj teraz.
preco to potom vadi niektorym katolikom ?
Ale spominal si ine veci - ci uz sa vola rimsky biskup, alebo papez, ... rozpis sa o tych vaznejsich konfliktoch.
Ja mam informacie ze mnohi knazi - aj tu na slovensku - sa buria a viac veci im vadi na Frantiskovi.
Takze take ruzove to nebude...
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 50 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4  Ďalší

Obsah fóra » Náučné témy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: