Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Náučné témy


 [ Príspevkov: 32 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší
Autor Správa
 

od 04.02.2013 10:17:48
napísal 2 príspevkov
Prosim vas, kto mi vie pomoct v odpovedi na otazku - kedy bolo presne zavedena povinnost ucasti otca na krste dietata? mam info, ze je to do r. 1935... vdaka.
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 11:42:15   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 22:41:06
napísal 11016 príspevkov
spevula píše:
Prosim vas, kto mi vie pomoct v odpovedi na otazku - kedy bolo presne zavedena povinnost ucasti otca na krste dietata?
mal by byť ku krstu malého dieťaťa súhlas aspoň jedného z jeho zákonných zástupcov (rodičov)... ale že by sa v roku 1935 zaviedla nejaká osobitná povinnosť pre otca, aby bol prítomný pri krste, tak o tom som ešte nepočul... aj keď by to bolo ideálne, aby tam boli prítomní aj rodičia, keďže tam je to všetko v kocke zhrnuté, ich vyjadrenie súhlasu s krstom a so svojimi povinnosťami, etc.
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 11:56:27   
 

od 04.02.2013 10:17:48
napísal 2 príspevkov
Citala som to v jednom rukopisnom materiali o obycajoch pri narodeni dietata, kde autor uvadzal tento rok... okrem toho z tradicnej ludovej kultury a materialov k tejto teme, je evidentne, ze krstna matka byvala v tomto smere vzdy dolezitejsia v nasej kulture, len potrebujem verifikovat udaj, ze cikrev tymto smerom zasiahla a v tomto roku....
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 11:59:41   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 19.10.2009 21:07:40
napísal 12058 príspevkov
O pravidlach krstu v ktorej cirkvi je rec?
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 12:28:15   Re:
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 22:41:06
napísal 11016 príspevkov
frederik píše:
O pravidlach krstu v ktorej cirkvi je rec?
predpokladám, že myslí KC.
spevula píše:
Citala som to v jednom rukopisnom materiali o obycajoch pri narodeni dietata, kde autor uvadzal tento rok... okrem toho z tradicnej ludovej kultury a materialov k tejto teme, je evidentne, ze krstna matka byvala v tomto smere vzdy dolezitejsia v nasej kulture, len potrebujem verifikovat udaj, ze cikrev tymto smerom zasiahla a v tomto roku....
hmmm... môžem pozrieť nejaké dokumenty Cirkvi z tých čias.... čisto teoreticky nevylučujem, že by Cirkev niekedy v nejakom dokumente apelovala na to, že by bolo vhodné, aby rodičia boli aj prítomní, lebo ozaj by sa to patrilo, aby boli dieťaťu na krste aj prítomní, a v našich končinách ozaj to možno kedysi bývalo skôr naopak.

Aspoň napr. Kukučín (1860–1928) v poviedke Veľkou lyžicou opisuje presne takú situáciu...
    I bolo by sa všetko v bázni božej dobre skončilo, keby si bola baba neublížila. Ale tá, ako šla pod cieňu po triesky, že šestonedieľke niečoho uvarí, stúpila na sekeru, čo bola o klát opretá. Nohu jej krv zaliala, a neborká baba nemohla ani pokročiť. Krv jej pavučinou a práchnom horko-ťažko zastavili a odniesli milú stvoru domov. Nuž ako stádo bez pastiera blúdi, tak i u Ferancov všetko išlo naopak. V dome, okrem chorej, inej ženy nebolo. Miško voľky-nevoľky chytil sa varešky a vymýšľal cele nové jedlá. Ale keď je gazda v kuchyni, kto bude vo dvore? Radil sa so ženou, čo by tu bolo robiť: bez pomocnice nezajdú sa ani deň. Uzniesli sa na tom, že poradia sa baby, čo majú robiť.

    Baba si netrúfa, že by jej do krštenia noha k sebe prišla. Po veľkom duševnom boji poradila Mišovi, aby zavolal starú Katrenu, že tá vyzná sa trochu v babských veciach. Hovorila to s takým pocitom, ako keď nemocný jed berie: veď musela postúpiť pole svojej sokyni, ktorá jej chlieb odobrať chcela. No čo robiť, keď inej pomoci niet?

    Tak hľa, Katrena vtiahla do Ferancov a istou rukou chopila sa vlády v izbe i kuchyni. Krátkym časom všetko sa vrátilo v riadne koľaje. Ba šestonedieľka a jej muž veľmi si pochvaľovali, aká je s ňou veľká poľahoda. Ona rozumela sa nielen do babstva, ale aj do pečenia kúskov a iného pečiva, čo pri krštení nesmie chýbať. Tak čím väčšmi blížilo sa krštenie, tým väčšmi stúpala starosť o kuchyňu a ustupovala o šestonedieľku a dieťa: Katrena točila sa viac vôkol koryta než vôkol šestonedieľky. A to bola veľká chyba, stará baba jej to tiež mala za zlé. No to už bolo potom neskoro!

    Krštenie už tu, nuž všetko je už hotové! Vatra na ohnisku obložená je veľkými hrnci, akoby sa malo zvárať. Duchovní kmotrovci už v izbe, oba mladí manželia, ktorí ešte nikdy ku krstu neniesli. A Katrena ešte i teraz kutí sa kdesi v kuchyni. Hja, nie blázon na toľké hrnce dozerať! Konečne zamenili ju kuchárkou inou a vypravili i s kmotrovci k svätému krstu. To stalo sa tak naponáhle, že Katrena ani poriadne obliecť sa nestačila, ešte cestou si musela naprávať šatku na hlave. Prišli pekne do chrámu božieho; čas uhádli navlas, lebo ľudia práve odchodili preč. Obrad začal sa i postupoval pekne. Iba príde rad na otázku: „Aké meno žiadate dať dieťatku?“ Tu zostali všetci akoby im nohy podrazil. Kmotrovci pozerali na babu, Katrena zas mihala na nich. Ale takto to nemohlo zostať, otázka sa opakovala; no odpovede nič. Konečne sa osmelí Katrena a povie, že ona veru nevie. Nazdala sa, že ju pošlú chytro do Ferancov, opýtať sa, a že ju dočkajú s odpoveďou. Ale pán farár nedal sa mýliť. Dal chlapčekovi meno sám, a síce Cyril. Práve vtedy bol jubilejný rok pokresťanenia Slovanov (1863). Dákala baba: „Čo nám len povedia u tých Ferancov.“

    ---- http://zlatyfond.sme.sk/dielo/108/Kukucin_Velkou-lyzicou/1
Stručne zhrnuté: rodičia boli doma, kde sa chystal slávnostný obed pre hostí, ktorí prišli na krst, a tak zaneprázdnení týmto sa oni samotného krstu ani nezúčastnili, ale ostalo to na krstných rodičoch... Navyše matku dieťaťa v tej stati ani ináč nenazýva len "šestonedieľka", čím zasa len pripomína ďalší pochopiteľný dôvod, prečo by to tak bývalo...
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 13:25:53   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 19.10.2009 21:07:40
napísal 12058 príspevkov
Pytam sa, lebo som take nasiel v pravidlach ECAV, kde sa explicitne pise o povinnej ucasti oboch rodicov na krste dietata a vynimka je mozna len z velmi vaznych dovodov.
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 14:05:51   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 22:41:06
napísal 11016 príspevkov
pozrel som si Akty apoštolskej stolice (AAS) vydané v rokoch 1935-1936, a jediné, kde sa tak spomína krst, tak len tak nepriamo v nejakej inštrukcii ohľadom BIRMOVKY, kde v AAS 27:17 sa medzi rôznymi normami uvádza:
    "Ex vetustissimo Ecclesiae more, ut in baptismo, ita etiam in Confirmatione adhibendus est patrinus, si haberi possit (can. 793)."
    "Zo starobylého zvyku Cirkvi, ako pri krste, tak aj pri birmovke má byť patrinus, ak je možné (viď. kánon kánonického práva, kánon 793)".

Kde to "patrinus" je akýsi patrón, duchovný otec, pri krste ho Slováci volajú "krstný otec", pri birmovke "birmovný otec"... Toto platilo aj vtedy aj dnes. ALE keď si tak porovnávam starý CIC (z roku 1917) a súčasný (z roku 1983), tak v tom dnešnom je pri krstných rodičoch letmo spomenuté aj niečo, čo by sa týkalo našej témy:

Kánon 872
    Krstencovi sa podľa možnosti má dať krstný rodič, ktorého úlohou je dospelému krstencovi pomáhať pri uvedení do kresťanského života a dieťa, ktoré má byť pokrstené, spolu s rodičmi priniesť na krst a takisto sa usilovať, aby pokrstený viedol kresťanský život, primeraný krstu, a aby verne plnil povinnosti, ktoré s ním súvisia.
    Baptizando, quantum fieri potest, detur patrinus, cuius est baptizando adulto in initiatione christiana adstare, et baptizandum infantem una cum parentibus ad baptismum praesentare itemque operam dare ut baptizatus vitam christianam baptismo congruam ducat obligationesque eidem inhaerentes fideliter adimpleat.

Kde tuná teda pri krstných rodičoch zmieňujú okrajovo aj rodičov, no tiež len všeobecne "rodičia" a nie konkrétne "otec", a navyše len okrajovo a nerozoberá sa nejako detailne, že do akej miery je ich fyzická prítomnosť pri krste povinná.

frederik píše:
Pytam sa, lebo som take nasiel v pravidlach ECAV, kde sa explicitne pise o povinnej ucasti oboch rodicov na krste dietata a vynimka je mozna len z velmi vaznych dovodov.
tam to oni majú v ich pravidlách dosť zdôraznené:
    Záväzné úpravy č. 4/96 pre cirkevnozborovú prax v ECAV : A 1 e, http://www.efus.szm.com/krst1.htm píše:
    Pri výkone krstu musia byť osobne prítomní rodičia a krstní rodičia dieťaťa. S ich neprítomnosťou možno súhlasiť len z veľmi vážnych dôvodov.

Ale aj v KC za normálnych okolností by to samozrejme malo byť samozrejmé, ja si neviem v dnešnej dobe predstaviť normálnych rodičov, ktorí by bez vážnej zábrany nechceli už aj sami od seba (t.j. bez nejakej povinnosti) byť prítomní na krste svojho dieťaťa. To aj keby tí rodičia neboli veľmi aktívni veriaci, predsa to sa už dnes tak berie, že sa to patrí.

Ostatne, aj súčasný rítus krstu akosi počíta s tým, že tam rodičia sú prítomní. Píše sa tam:
    72. Krst nech sa podľa možnosti udeľuje v nedeľu. Vtedy si totiž Cirkev pripomína veľkonočné tajomstvo. Krst sa vysluhuje za účasti veriacich, najmä príbuzných.

    73. Dieťa majú dať pokrstiť otec a matka. Sprevádzajú ich krstní rodičia.

    74. Veriaci môžu spievať vhodný žalm alebo inú vhodnú pieseň. Zatiaľ krstiteľ v albe alebo v superpelícii a štóle, prípadne aj v pluviáli (jeho farba sa riadi príslušným sviatočným dňom), ide s miništrantmi ku bráne kostola alebo na to miesto v kostole, kde sa zhromaždili rodičia a krstní rodičia s krstniatkom.

    75. Kňaz pozdraví prítomných, najmä rodičov a krstných rodičov, a vyjadrí radosť nad tým, že rodičia prijali dieťa ako Boží dar. Veď Boh je prameňom všetkého života a teraz chce dieťaťu uštedriť aj svoj vlastný život. Prehovorí k nim takto alebo podobne.

    Príhovor
      V mene Otca i Syna i Ducha Svätého.

      Pán s vami. (Alebo: Milosť nášho Pána Ježiša Krista ... )
      R. I s duchom tvojím.

      Milí rodičia a krstní rodičia, drahí bratia a sestry, s radosťou vás vítam v tomto Božom chráme. Zhromaždili ste sa, aby ste boli svedkami krstnej slávnosti, pri ktorej sa duchovne znovuzrodí toto dieťa a stane sa dieťaťom Božím a členom Kristovej Cirkvi. Vy, milí rodičia, prijali ste dieťa s radosťou ako Boží dar, lebo Boh je prameňom všetkého života. A teraz vo svojej nekonečnej láske chce dať vášmu dieťaťu nový, božský život, aby mohlo žiť s ním večne.

    76. Kňaz sa opýta rodičov:

    Kňaz: Aké meno dávate svojmu dieťaťu?

    Rodičia: M.

    Kňaz: Čo si žiadate od Božej Cirkvi pre M. ?

    Rodičia: Krst.

    77. Kňaz potom osloví rodičov takto (alebo podobne):
      Milí rodičia, žiadate krst pre svoje dieťa. Tým beriete na seba povinnosť vychovávať ho vo viere, aby potom zachovávalo Božie prikázania a milovalo Pána Boha a svojho blížneho, ako nás o tom poučil Kristus. Ste si vedomí tejto povinnosti?

    Rodičia: Áno.

    78. Kňaz sa obráti ku krstným rodičom a pýta sa ich takto (alebo podobne):
      A vy, krstní rodičia, máte pomáhať rodičom plniť túto povinnosť. Ste ochotní im v tom pomáhať?

    Krstní rodičia: Áno.
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 16:19:23   Re: krst dietata
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
Podmienky dnes:
http://www.farar.inky.sk/KrstDietata.htm
Krst dieťaťa
Podmienky:

Dieťa je možné dovolene pokrstiť, len ak...:


súhlasí s krstom dieťaťa aspoň jeden z rodičov (c. 868 § 1 °1 CIC)

…jestvuje opodstatnená nádej na náboženskú výchovu dieťaťa (c. 868 § 1 °2 CIC) – čiže najlepšie rodičia naozaj žijú plnohodnotným kresťanským životom v rámci Katolíckej cirkvi (žijú primerane Kristovmu Evanjeliu, podieľajú sa na živote a poslaní Cirkvi vo svojej farnosti, na liturgii, prijímajú sviatosti - vrátane sviatostného sobáša - a sú teda schopní uviesť dieťa do plného kresťanského života v Katolíckej cirkvi).

Ak rodičia túto podmienku nespĺňajú, je potrebné, aby ich v tom zastúpil niekto iný - napríklad príbuzný, priateľ,... - kto tieto podmienky spĺňa a kto je ochotný túto úlohu a zodpovednosť na seba prijať a je aj schopný jej dostáť (čiže nežije niekde v Bratislave, ale má možnosť pravidelne a často sa s dieťaťom stretávať a vplývať tak na jeho výchovu a duchovné a náboženské formovanie)

Ak takáto opodstatnená nádej, alebo súhlas rodičov chýba, musí sa krst v zmysle práva odložiť, kým nebudú tieto podmienky splnené, alebo kým dieťa nedospeje natoľko, že sa dokáže pre prijatie krstu a začlenenie sa do katolíckej cirkvi rozhodnúť samo (porov. c. 868 § 1 °2 CIC)

V prípade bezprostredne hroziacej smrti dieťaťa sa ale dieťa môže a má pokrstiť, dokonca aj bez súhlasu rodičov (c. 868 § 2 CIC).

pokracovanie...

Krstný rodič:

"Aby sa krstná milosť mohla rozvíjať, je dôležitá pomoc rodičov. To je aj úloha krstného otca alebo krstnej matky, ktorí majú byť presvedčenými veriacimi, schopnými a ochotnými pomáhať novopokrstenému, dieťaťu alebo dospelému, na jeho ceste kresťanského života. Ich úloha je skutočnou ekleziálnou službou (officium)." (Katechizmus Katolíckej cirkvi 1255)

"Kán. 874 - § 1. Aby niekto bol pripustený na prijatie úlohy krstného rodiča, je potrebné:
1. aby ho určil sám krstenec alebo jeho rodičia, alebo ich zástupca, alebo ak nie sú, farár alebo vysluhovateľ, a aby bol schopný a mal úmysel plniť túto úlohu;
2. aby zavŕšil šestnásty rok života, ak diecézny biskup nestanovil iný vek alebo ak sa farár alebo vysluhovateľ domnievajú, že z oprávneného dôvodu treba pripustiť výnimku;
3. aby bol katolík, ktorý už prijal birmovanie a najsvätejšiu Eucharistiu, a viedol život primeraný viere a úlohe, ktorú má prijať;
4. aby nebol postihnutý nijakým kánonickým trestom, zákonne uloženým alebo vyhláseným;
5. aby nebol otcom alebo matkou krstenca." (CIC - Kódex cirkevného práva)

Príprava na krst dieťaťa:


Vzhľadom na to, že o narodení dieťaťa vieme zvyčajne aspoň deväť mesiacov vopred :-) a podobne asi vieme, že ho chceme dať pokrstiť, je vhodné absolvovať prípravu na krst dieťaťa v dostatočnom predstihu pred narodením dieťaťa.

Celú prípravu stačí absolvovať raz v živote. Na príprave dostanete index, do ktorého bude Vaše absolvovanie prípravy zaznačené a do budúcnosti (napríklad pri krste ďalších detí) Vám bude slúžiť ako doklad o tom, že prípravu ste už absolvovali.

Príprava je určená a mali by ju absolvovať rodičia dieťaťa, ako aj krstní rodičia dieťaťa.

Prípravu je možné absolvovať aj v inej farnosti, v tom prípade je potrebné vyžiadať si tam potvrdenie o jej absolvovaní.

V našej farnosti príprava pozostáva z:

ZÁKLADNÝ KURZ

KURZ KRST DIEŤAŤA

Kurzy sa konajú príležitostne, podľa potreby, spravidla v niektorú sobotu večer o 19:15. Presné dátumy konania kurzov nájdete v KALENDÁRI! V prípade, že máte o niektorý z kurzov záujem a nie je v kalendári pri ňom uvedený žiaden termín konania, kontaktujte nás na farskom úrade, či už osobne, telefonicky, alebo mailom, aby sme si s Vami mohli dohodnúť termín!

Ako na to v praxi?

PRED NARODENÍM DIEŤAŤA:

Vyberte dieťaťu vhodných krstných rodičov

V prípade, že rodičia nespĺňajú požiadavky na zaručenie "oprávnenej nádeje" na katolícku výchovu dieťaťa, nájdite niekoho (môžu to byť aj krstní rodičia), ktorí túto nádej naplnia a najlepšie prekonzultujte vopred túto záležitosť s farárom.

Absolvujte prípravu na krst dieťaťa!

PO NARODENÍ DIEŤAŤA:

Ak nebývate na území našej farnosti, vyžiadajte si vo farnosti, v ktorej bývate, od Vášho farára licenciu ku krstu dieťaťa. Ak bývate na území našej farnosti, nepotrebujete ju.

Vypíšte krstný lístok a vytlačte ho. Ak nemáte doma tlačiareň, nevadí, môžete ho vypísať aj priamo u nás na farskom úrade.

Navštívte farský úrad a zo sebou si doneste vypísaný krstný lístok (ak ste ho z nejakého dôvodu nevypísali, môžete tak urobiť aj priamo na farskom úrade), licenciu (ak ju potrebujete) a doklad o absolvovaní prípravy na krst u rodičov a krstných rodičov dieťaťa.

Krst sa v našej farnosti vysluhuje spravidla v prvú nedeľu v mesiaci na sv. omši o 10:30 vo farskom kostole. V odôvodnenom prípade je možné aj iné miesto a čas krstu.
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 17:20:10   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 15.05.2006 8:21:13
napísal 6071 príspevkov
Bydlisko: gemer
pokiaľ viem a aj čo som čítal staré veci nejaké (nie študijne, skôr zo zvedavosti) tak matka nie veľmi často bola na krste - ten mal byť čím skôr a žena zas nechodila ešte, prípadne sa jej týkali zvyky šestonedelia .
encyklopédia ľudovej kultúry slovenska uvádza, že v minulosti sa krstu zas súčastňovali len ženy -najmä orava, kysuce, gemer kde sa tento zvyk zachoval až do polovice 20 storočia - čo by teda mohlo byť aj odpoveďou na uvedenú otázku, že prečo sa zvlášť spomína prítomnosť otca.
_________________
ridendo verum
Hore
 Profil  
 
Poslať 04.02.2013 19:35:35   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 22:41:06
napísal 11016 príspevkov
Vespa píše:
pokiaľ viem a aj čo som čítal staré veci nejaké (nie študijne, skôr zo zvedavosti) tak matka nie veľmi často bola na krste - ten mal byť čím skôr a žena zas nechodila ešte, prípadne sa jej týkali zvyky šestonedelia .
encyklopédia ľudovej kultúry slovenska uvádza, že v minulosti sa krstu zas súčastňovali len ženy -najmä orava, kysuce, gemer kde sa tento zvyk zachoval až do polovice 20 storočia - čo by teda mohlo byť aj odpoveďou na uvedenú otázku, že prečo sa zvlášť spomína prítomnosť otca.
no ja bych aj chápal, keby sa hovorilo skôr o otcovi, keď ide ešte o tie prvé dni po pôrode, keď pre matku by to bolo náročnejšie... ale tak či onak bych radšej najprv videl ten dokument - ak nejaký je - že o ktorom to teraz akože hovoríme...

v súčasnom CIC z roku 1983 sa nachádza nejaká zmienka aj rodičov pri krste, a ešte viac v súčasnom rímskom rituáli sú nejaké otázky kladené aj výslovne rodičom - a teda sa predpokladá ich účasť (snáď len keby nemohli byť prítomní, tak by sa to riešilo ináč, asi krstní rodičia by odpovedali aj za nich - ale to je dnes v praxi asi ozaj len veľmi výnimočný prípad) - naproti čomu v staršom CIC (rok 1917) už som žiadnu zmienku rodičov nevidel... a hlavne keď som súčasný rituál porovnával s Rímskym rituálom z čias Pia XI (1857–1939), tak tam sa pri obrade krstu spomína len kňaz, krstní rodičia a dieťa - kým rodičia nie (tí sa spomínajú len, že majú určiť krstných rodičov, že aspoň jeden z rodičov by mal súhlasiť s krstom, a že by mali chcieť dieťa vychovávať v tej viere - za pomoci i krstných rodičov).

Tu je zmienený ten starý Ritualum romanum:
V samotnom obrade krstu teda rodičia vtedy neboli takto zakomponovaní ako dnes... ale ozaj tie staršie krsty (nielen na Slovensku) vyzerali takto:
kým nejaké zmeny v takýchto záležitostiach mi už to vychádza, že to bolo skôr už potom až po Druhom vatikánskom koncile, keď sa robili nejaké reformy obradov, takže tamto čo som spomínal by teda bolo skôr potom až v roku 1974, keď bolo nové vydanie Rímskeho rituálu. Lebo to staré bolo ešte od Pavla V. zo začiatku 17. storočia a len s menšími zmenami od neskorších pápežov. Nevidí sa mi ozaj, že by bola nejaká zmena v tomto smere v roku 1935, ale ozaj jedine ak tamtú zmienenú zmenu v obrade krstu ak by mysleli, že teraz už sú do obradu zakomponovaní okrem krstných rodičov aj rodičia (ak je možné, pravda).

Prinajmenšom teda ak ide o tú "aktívnejšiu" účasť, že im tam kňaz kladie aj nejaké otázky vrámci obradu, a odpovedajú, etc. V tomto smere zmena nebola v roku 1935, ale to zrejme bolo až v tom 1974... kým v roku 1935 by som pripustil nanajvýš nejakú menej významnú inštrukciu v zmysle nejakého apelovania na to, aby boli aj rodičia tam prítomní spolu s inými ľuďmi, ak je možné, ale neviem ozaj, že by nejaký taký apel bol. Nikde som zatiaľ o ničom takom nejakú výslovnú zmienku nevidel... skôr predpokladám, že také niečo v RKC nebolo, lebo som to hľadal aj v AAS (http://www.vatican.va/archive/aas/index_sp.htm) a nič... hmmm...
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.02.2013 0:03:09   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11033 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
nasiel v pravidlach ECAV, kde sa explicitne pise o povinnej ucasti oboch rodicov na krste dietata

viera rodicov(zakonnych zastupocov) nahradza vieru dietata pri krste - tolko ucenie ECAV
(v RKC to nie je tak zretelne povedane, lebo tam su zohladenene aj dalsie aspekty)
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.02.2013 9:50:55   Re: krst dietata
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
Inak celkom nechapem nutnost krstnych rodicov pri krste - zvlast poznamku ze krstnym rodicom nemoze byt biologicky rodic a to ze bez krstneho rodica knaz nepokrsti.
Dnes je totiz naozaj problem najst praktizujuceho krestana v rodine, ci medzi priatelmi, u ktorych je predpoklad ze svoju ulohu zoberu naozaj vazne.
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.02.2013 10:17:40   Re: krst dietata
 
Obrázok užívateľa

od 23.11.2009 23:52:31
napísal 11033 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
uloha krstneho rodica je dolezita:
nahradit nedostatky rodicov pri krestanskej vychove ....
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.02.2013 10:40:57   Re: krst dietata
 

od 25.02.2008 10:41:17
napísal 3656 príspevkov
misojogi píše:
uloha krstneho rodica je dolezita:
nahradit nedostatky rodicov pri krestanskej vychove ....


To je podla mna hlupost.
Prvu a najvyznamnejsiu vychovu v zivote dietata maju rodicia.

Navyse, preco by si cirkev myslela ze rodicia maju nedostatky ?
To bude iny vyznam, nie tento.

Je malo kandidatov, ktori by boli schopny zastavat tuto ulohu.
To ma mozno vyznam v spolocenstve kde naozaj ziju vieru, avsak dnes ked panuje sekularizacia je takmer nemozne najst vhodneho krstneho rodica.
Hore
 Profil  
 
Poslať 05.02.2013 10:52:12   Re: krst dietata
 

od 16.11.2006 12:42:16
napísal 18002 príspevkov
misojogi píše:
uloha krstneho rodica je dolezita:
nahradit nedostatky rodicov pri krestanskej vychove ....

Vobec nie.
Ulohou krstnych rodicov je zabezpecit vychovu dietata, ked sa s jeho rodicmi nieco stane.
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 32 ]  Choď na stránku 1, 2, 3  Ďalší

Obsah fóra » Náučné témy

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: