legionar píše:
Mx píše:
Anjeli sú duchovné bytosti (pre Legiho: vychádzam z katolíckej definície, je to definícia, tá nepotrebuje dôkazy, definície musia byť postavené tak, aby následné tvrdenia dávali zmysel a vzájomne si neodporovali).
Ano - az na jednu malickost.
Ked z axiomov postavis "na zelenej luke" konzistentnu teoriu, tato nakoniec musi popisovat skutocnost - a musi to byt aj overitelne. Ak to nevies overit, alebo co len jedna vec "nesedi so skutocnostou", tak tie "definicie" su zle.
Cize - ak chceme zacat pouzivat akoze "vedecky pristup", bolo by dobre pouzivat ho korektne.
Stručne takto, katolícka teológia neodporuje skutočnosti. Hovorí o veciach, ktoré moderná veda nemá ako skúmať a dokazovať. Napríklad proces stvorenia sveta nevieme opakovať, na druhej strane "Veľký tresk" a opis stvorenia v Genezis sa dosť nápadne podobajú.
Ale empirické skúmanie nie je jediný rozumný a vedecký prístup, len sa dnes veľmi presadzuje.
legionar píše:
Mx píše:
O diablovi sa traduje...
Uz aj Ty ???

To ma byt jedna z tych "definicii", co sa nemusia dokazovat ?
Odkial sa to "traduje", od koho pochadza tato INFORMACIA - a ako je overena ?
To nebola informácia pre Teba, ale keď chceš. Sú dva výrazy, ktoré znejú podobne ale nemajú rovnaký význam. "Je to súčasť tradície" hovorí, že je to súčasť Bohom zjavenej pravdy pre človeka -Zjavenia a je to predmetom našej katolíckej viery.
Naproti tomu - traduje sa - znamená, že nejde o jasne definovanú dogmu (axiómu) a preto sa zvykne používať výraz, že sa to traduje. Dalo by sa povedať, že sa tak uvádza hypotéza. Katolík nie je povinný v takúto hypotézu veriť. Pre nás, katolíkov, sú niektoré zjavené pravdy = dogmy - pre teba definície - aj ohľadom diabla, ktoré veríme. Potom sú veci, ktoré by sme nazvali hypotézami, to sú výroky, ktoré žiadnej "definície" neodporujú, často ich vyslovil niekto, kto mal a má v Cirkvi veľkú autoritu, ale tie výroky idú nad rámec dokázateľných faktov. Prvý hriech je dogmou Cirkvi, no ako presne k nemu došlo, to už medzi dogmy nepatrí.
Pre katolíka je omylom, nepravdou všetko, čo odporuje zjavenej pravde. Napríklad používanie auta jej neodporuje, aj Ježiš používal dopravné prostriedky, preto nemáme s autami problém, skôr naopak (veď sme si mali podmaniť zem).
legionar píše:
Mx píše:
No a táto voľba neposlúchnuť, nechcieť to, čo je dobré a správne, voľba vybrať si existenciu bez Boha, to je vlastne ten hriech.
Co dobre a spravne je na NEVEDOMOSTI ? (Ide o 'neposluchnutie' prikazu, ktory vedome obmedzoval Bozie deti a chcel ich udrzat v nevedomosti - "poznanie dobra a zla".
Tu narážame, žiaľ, na tvoju nevedomosť. Biblické "poznanie dobra a zla", treba chápať v podobnom zmysle ako "Adam poznal svoju ženu a ona počala..." to znamená mať osobnú, bytostnú skúsenosť. Jedna vec je teoretická možnosť a druhá reálny zážitok (dobra a zla). Biblické knihy netreba vo všetkom chápať doslovne prípadne tak, ako veci a slová chápeme my dnes.
legionar píše:
Navyse - ak predtym nepoznali dobro a zlo, AKO sa mohli rozhodnut pre dobro ?
Ako mali vediet, ze to, co im Boh hovori, je "dobre" ?)
Ono sa možno ani nedá rozhodnúť pre zlo ako také. Dá sa len uprednostniť menšie dobro pred väčším, stvorenie pred stvoriteľom a tým si nevybrať dobro. My katolíci veríme, že človeka priťahuje dobro a nie zlo v zmysle kvalitatívnom. Človek nehreší tým, že by chcel zlo, ale tým, že si volí malé dobro, ktoré je blízko a vzdáva sa väčšieho (dôležitejšieho), ktoré je ďalej (dedičstvo za misu šošovice).
Poznať, že mi niekto chce dobre sa dá tým, že použijem rozum.
Aký záujem by ten, čo stvoril všetko mal na tom, aby obmedzoval darovanú slobodu? My vychádzame z filozofického postulátu, že dokonale múdra bytosť nekoná zbytočné veci a teda nedaroval by nám slobodu, keby sme ju nemohli použiť a tým pripustil aj možnosť, že ju zneužijeme.
A navyše, také stvorenia, ktoré plnia bez uvažovania Božiu vôľu si predsa stvoril tiež. No od nás chce viac než len slepú poslušnosť, a aj ponúka za to viac.
legionar píše:
Mx píše:
Sú aj iné teórie, napríklad ...
Aj tie su tymi "definiciami, ktore netreba dokazovat" ?
Nie, tie sú hypotézami, ale tieto hypotézy sa nedokazujú meraním. Zatiaľ sú to pre nás neoveriteľné hypotézy (aj pre katolíkov), preto sa ich nedržíme nejako pevne. Patria k veciam, ktoré katolík môže ale nemusí veriť (kým sa v danej veci nedefinuje jasná náuka).
Pre katolíka je niečo overiteľnou hypotézou, ak sa to dá odvodiť zo Zjavenia (Tradícia a sv. Písmo).