teta píše:
Zdravim. Myslim, že vykonanie pokánia nie je podmienkou odpustenia, iba ak by to spovedník vyslovene povedal (podmienil odpustenie vykonaním uloženého pokánia)
Žiaľ nemôžem súhlasiť, oficiálne učenie Cirkvi v tejto veci je podľa mne dostupných informácií trochu iné. Pokánie je podmienkou odpustenia, vysvetlím pri ďalšom.
teta píše:
Pokãnie má podľa mňa vplyv na odpustenie trestov za hriech,
Súhlasím, no trestom za smrteľný hriech je večná smrť, alebo teda zatratenie....
teta píše:
teda nevykonane pokãnie znamená, že si ho človek odkrúti v očistci,
a teda trest za ťažký hriech sa v očistci neodkrúca ale deje sa tak v pekle, kam samozrejme, nikoho poslať nechceme.
Ak ma aj svetský súd odsúdi k peňažnému trestu a ja ho nezaplatím, pôjdem do väzenia.
teta píše:
ak mu tresty nebudú odpustené predtým inak (napr. získa úplné odpustky...).
K tomuto niet čo dodať, odpustky sú dobrá vec.
teta píše:
Pokãnie sa má vykonať bezprostredne po svätej spovedi, ak je to možné.
Ako som uviedol, nie je to tak. Je to však odporúčaná prax, lebo človek zvykne zabúdať. Niektoré uložené pokánia sa ani nedajú vykonať hneď a niektoré sa nedajú vykonať ani do ďalšej spovede (napríklad uložené vykonanie púte na nejaké miesto).
teta píše:
Inak by sa malo spomenúť pri ďalšej sv.spovedi (spovedať sa z nevykonania pokánia)
Áno, ak nastane, že napríklad si nevykonám pokánie a časom zabudnem, čo som dostal, mám možnosť to spomenúť v spovedi a žiadať uloženie náhradného, ale musím spomenúť z akých hriechov som sa spovedal (ťažké, ľahké, spovedník mi v tom pomôže).
Sviatosť zmierenia (ľudovo spoveď) je aj právny úkon, je to ozajstný súd nad človekom, kde trest za človeka berie na seba a platí Ježiš. Naša participácia je neskutočne malá a prejavuje sa práve vo vykonaní uloženého pokánia. Bez tej našej trošky nemôže byť splnená základná podmienka odpustenia a síce ľútosť (lebo ten kto ľutuje, chce spáchané zlo odčiniť). Viac detailov, ak bude treba. Tému je možné naštudovať buď v náuke o sviatostiach alebo v morálnej teológii.
