tienista stranka rozvoja umelej inteligencie
Citácia:
Jsme na pokraji společenské revoluce. Stále více firem chápe, že než aby si zákazník jednou něco koupil a skutečně to vlastnil, mnohem výhodnější a ziskovější pro ně je aby zákazník nikdy nic nevlastnil a do konce života si to jen pronajímal a platil a platil. Bydlení, software, filmy, infrastrukturu… A nakonec i auta. Říká se tomu „Anything as a Service” (AaaS), Cokoli-jako-Služba, protože si platíte jen požadovanou funkci zatímco o údržbu a provoz se stará někdo jiný.
Samozřejmě je zde jisté riziko: pokud vám auto nebo software, které potřebujete pro své živobytí, patří, ale vám dojdou peníze, prostě budete do práce jezdit starým autem nebo si vydělávat starou verzí Photoshopu či Visual studia a přežijete. Např. vývojář simulátoru SF1 takto šetřil, bez investic jezdil po pochůzkách Celicou, dokud se mu nezadřel motor, a díky tomu přežil do vydání a zbohatl.
Oproti tomu pokud vám to, co nutně potřebujete, nepatří, máte problém: jakmile vám dojdou peníze na každoměsíční platby, jste bez auta, bez softwaru, tedy i bez práce – a poté, co vám dojdou peníze i na nájem, skončíte na ulici. Nepatří-li vám vybavení esenciální pro váš život, jste svého druhu otrok vydaný na nemilost tomu, komu patří. A co hůře, už to nedokážete ani změnit, protože už ani neumíte něco udělat sami. Ve všem musíte spoléhat na placenou podporu, která to ještě umí: naprosto jste přišli o rezilienci, o soběstačnost, o nezávislost.
To ovšem nastupující generace „městských profesionálů” nechápe. Těm naopak vyhovuje, že se nemusí o nic starat. Vozit auto k mechanikovi? Dolévat olej? Hrůza! To raději operativní leasing. Vyměnit si součástku v počítači? Přeinstalovat operační systém? Hrůza! To raději mít vše pronajaté od Alzy, ta se postará. Nakoupit potraviny v obchodě? Hrůza! To raději mít předplacené hotové balíky potravinových košů s donáškou až do domu. Zodpovědně spravovat své finance, šetřit a odkládat na opravy? Hrůza! To raději svěřit všechny své peníze „fin-tech” Smart aplikaci.
V reklamně a PR kampaních „Tech” firem to vypadá rozumně: proč byste se měli učit něco, co vás nezajímá, co jen to potřebujete mít odbyté? Pokud si cokoli potřebujete můžete pronajmout „jako službu”, klidně můžete být totální nemehlo které si neumí ani zavázat tkaničky, protože si všechno pronajmete („Vázání-tkaniček-jako-Služba!”) a soustředíte se na „kreativní a zábavné” činnosti, např. sledování filmů (dodaných podmínečně „jako-služba” za měsíční pronájem, samozřejmě).
https://krabice.wordpress.com/2017/12/04/cokoli-jako-sluzba-prichazi-smrt-automobilismu-a-naprosta-ztrata-kontroly/Citácia:
Elon Musk, velký milovník autonomních aut, se na technologické konferenci s firmou Nvidia (jejíž čipy se stále více používají pro strojové učení a automatizaci aut) prořekl, že k zákazu řízení pracuje:
„Je to příliš nebezpečné. Nemůžete dovolit, aby člověk řídil dvoutunový smrtící stroj. (…)
Pokud někoho zajímá práce na autonomních autech, rádi vás budeme mít v Tesle. Bude to nový normál a zachrání to spoustu životů.” (…)
Jsou nezpochybnitelné důkazy, že autonomní auta budou bezpečnější než ta řízená lidmi.”
Později se „uvedl na pravou míru”, že to tak prý nemyslel a že „Tesla je a vždy bude pro, aby lidé směli řídit svá auta. Ale veřejnost je může chtít zakázat až budou samořídící auta bezpečnější než autonomní.” No jasně, Elone. PR na twitteru je pravda a insider talk mezi kolaboranty nepravda. Úplně ti věřím.
Jenže společnost se každopádně přesně tímto směrem posouvá. Městští spotřebitelé „Anything as a Service” nepotřebují nic vlastnit a chtějí mít pocit sucha a bezpečí, takže nadšeně schválí zákaz čehokoli těm zlým zaostalým a konzervativním staromilcům, kteří je podle jejich emocí řízených PR velkých firem ohrožují osobním vlastnictvím aut (nebo zbraní, nebo papírových knih, nebo čehokoli jiného). Jejich oblíbený ultimátní argument zní:
„řízení je privilegium, nikoli právo, a pokud je statisticky za volantem člověk 100x nebezpečnější než robot, vám přijde morálně v pořádku mu dovolit řídit a všechny ohrožovat?”
To je špatně na tolika úrovních že ani nevím kde začít. Tak od začátku. Řízení že je privilegium, ne právo? Dříve byl na každém statku kůň. Protože doprava je životní nutnost: bez té člověk umře. Koně byli ještě nebezpečnější než auta: auto vás v garáži neušlape ani vám kopytem neprorazí břicho, kůň ano. Auto se vám nesplaší a neskočí ze silnice do davu lidí, kůň ano. Právě protože je autonomní, řekli by zlí jazykové.
Přesto nikoho nenapadlo přijít k hospodáři a říct mu, že doprava není žádné právo ale privilegium a že pokud si nekoupí Certifikovaného Koně, povoz nebude mít Nálepku od kováře a vozka nebude mít Bumážku, nikdo nikam nepojede a statek pomře hlady. Takového drzouna by hospodář hnal potěhem, ne-li něčím horším. Auta jsou jen evolucí koně s povozem. A netvrďte mi že nebezpečnější: povoz byl těžší a měl násobně horší brzdy než auto.