Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Katolícka spiritualita - DUCHOVNÝ ŽIVOT


 [ Príspevkov: 82 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5, 6  Ďalší
Autor Správa
Poslať 18.10.2016 14:09:54   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11776 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
Anulácia neexistuje. Iba smrť ukončuje toto spojenie.
OK
vezmi si takyto pripad
zoberu sa dvaja a potom zistia ze su v skutocnosti brat a sestra
je takyto incestny vztah platny a maju v nom pokracovat ?
podla mna nie a naznacuje to aj Pismo ked Jezis hovori ze manzelstvo je nerozlucne "okrem pripadu smilstva" co bola vtedy zauzivana jednoznacna pravnicka formulacia hovoriaca o takomto incestnom manzelstva ako je popisane.

alebo si vezmi iny pripad
muz znasilni zenu a teda maju spolu telesny vztah
ma ta zena za povinnost pokracovat a vydat sa za neho ? podla mna urcite nie lebo manzelstvo ako dozivotny ZAVAZOK predpoklada SLOBODNY suhlas
Analogicky ked ide o unos alebo tvrdy natlak alebo o zenu ktora je psychicky chora a teda neschopna slobodneho zavazneho rozhodnutia alebo ked jedneho z partnerov nadroguju
a myslim si ze este existuje par podobnych pripadov

Pavlovo privilegium mas popisane v Pisme a Petrovo sa chape ako jeho analogia
(katolika viaze katolicka forma sobasa inak je neplatne - ci uz protestanska forma alebo obcianske manzelstvo)
Tak isto ked si zenaty a mas telesny vztah s nejakou inou zenou tak to este neznamena ze si ju musis zobrat ale berie sa to ajko hriech a porusenie povodneho manzelskeho vztahu

Niektore cirkvi beru este neveru ako dovod na rozvod ale RKC je aj tu neoblomna a trva na nerozlucnosti.

.
.
.
.
.
.
---------------
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 14:35:25   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 23:41:06
napísal 11018 príspevkov
romanh píše:
Ak pôjdem do dôsledkov - pri každom telesnom spojení muža a ženy sa stávajú jedným telom.
ale to zas neznamená, že sú všetci manželmi, keďže v prípade promiskuity, cudzoložstva, či pod., alebo znásilnenia, atď., by ti z toho vyplývali protichodné uzávery a pod - ako tu už bolo spomínané, je potrebná aj vôľa a pod.

Ale na druhej strane, ak tam už vôľa je, že sa vedome a dobrovoľne rozhodli, že budú spolu do konca života a verejne si to takto sľúbili, tak to by už potom malo byť platné - dokonca aj v prípade neveriacich na úrade by to bolo platné, tzv. prirodzené manželstvo. Nebola by to sviatosť, ako je to v prípade pokrstených, ale bolo by to manželstvo prirodzené. A to je tiež platné a nerozlučné, iba že by sa jedna strana potom pokrstila, tak tam vzniká ten špeciálny prípad, že už by zrazu mohla uzavrieť aj sviatostné manželstvo, a hlavne keď by tá nepokrstená stránka už potom nechcela s ňou žiť, atď., tak tam je to "Pavlovo privilégium"...

Ale inak, v princípe, aj nepokrstení môžu uzatvoriť platné manželstvo, teda sľub, že budú spolu do konca života. To by bolo platné.

Na druhej strane, pokiaľ by sa brali s tým, že to bude len dokým si niekto z nich nenájde niekoho iného, tak tam by sa už nedalo veľmi hovoriť o manželstve, keďže to nebrali ako trvalý záväzok až do smrti... podobne ako aj u promiskuitných ľudí...

legionar píše:
Vespa píše:
ak "rozvedú" manželstvo, znamená to, že uznajú že to nevzniklo - len sa tak tvárilo.
ak to nevzniklo, tak skrátka ženatý nik nebol.
A to je na tom ta najvacsia "sranda". :)
to samotné by nebolo ešte nič zvláštne, keďže ak dodatočne vyjde najavo nejaká skutočnosť, ktorá dokazuje, že to manželstvo nebolo platné, tak nebolo platné, neboli nikdy manželia. To ale, čo je už zvláštne, ako to zvykne bývať v praxi, že to niektorí berú tak, akoby to bol rozvod, že keď im už to manželstvo nevyhovuje, tak zrazu by ho chceli "anulovať", čo je už to nelogické, lebo "anulovať" v zmysle "zrušiť" sa nedá, ak už raz bolo platné. - A tam je potom tá otázka, že prečo ZRAZU to idú spochybňovať, ak dovtedy, kým im to vyhovovalo, tak to bolo OK...

Ale rozmýšľam ja nad tým, teoreticky, že keď sa niektorá strana chce zrazu rozvádzať, tak či už to samotné nie je samo o sebe dôkazom toho, že jednoducho nebrala - že možno ani nedokáže brať - ten manželský sľub ako niečo trvalé, a teda že to je dôkazom toho, že to nikdy ani nebolo platné... a ďalšie svadby takej osoby teda pravdepodobne tiež nebudú platné, keď to tak berie ako to berie...

A tak by som rozlišoval rôzne prípady problematík:

    - že niekto to ani nemyslí tak, že zamýšľa byť s tou osobou do konca, ale berie to tak, že kedykoľvek to môže akokoľvek zmeniť... : a to je jednoznačne neplatné...

    - iný to aj myslí úprimne, ale nedokáže urobiť TRVALÉ rozhodnutie: dokáže mať v tej chvíli zámer, že to chce brať do konca aj keby čo bolo, ale akonáhle prídu nejaké prvé ťažkosti, tak už od toho ustúpi a už to neberie ako trvalé rozhodnutie... : a toto mi tiež príde otázne, či sa dá hovoriť o platnosti, keďže na jednej strane ten úmysel tam v čase uzatvorenia bol, a teda by to zrejme aj malo byť platné, na druhej strane mi to príde ako nejaká vada tej osoby, že nie je reálne manželského (teda trvalého) sľubu/záväzku schopná...

    - a niekto by aj dokázal mať ten úmysel trvalo a neustupovať od svojho rozhodnutia, a teda mať trvalo tú vôľu, ale už napr. nemá síl: hlavne ak tá druhá strana nejako nespolupracuje a nepodporuje to, aj keď môže to byť problém aj tej prvej strany, že sama sa robí nešťastnou neustálou nespokojnosťou s ničím bez ohľadu na to, čo všetko pre ňu robí tá druhá strana : ale to by zrejme ani nechcela "rozvod", keďže ten úmysel má, skôr by to chcelo nejakého manželského terapeuta, aby im pomohol: ale zasa je otázka, či by ho boli ochotní či schopní počúvať a pracovať na tom... niektorým ľuďom je už ťažko pomôcť až by sa prakticky dalo povedať, že im už ani niet pomoci, mám taký dojem...
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 16:10:26   Re: Cirkevny rozvod
 

od 25.02.2008 11:41:17
napísal 3664 príspevkov
Výraz "okrem pripadu smilstva" je dosť sporný - je viacero rôznych prekladov vysvetľujúc to vždy inak.
Ale smilstvo je sex pred uzatvorením manželstva - to je jasné.

Kedy mohol Žid urobiť smilstvo - mať sex pred uzatvorením manželstva - a zároveň v manželstve - aby mohol prepustiť svoju ženu?
Žid, keď sa išiel oženiť, tak najskôr boli zásnuby a až po roku bolo platné uzatvorenie manželstva. Ale zásnuby boli už na úrovni manželstva - akoby to manželstvo bolo, len bez sexu. Ak vtedy mal zo zasnúbených sex s niekým iným, potom sa mohli rozviesť - muž prepustil ženu. Viď napr. Jozef, keď rozmýšľal, že prepustí Máriu.
Myslím si, že toto bol jediný prípad, kedy bolo možné prepustiť ženu - v manželstve. Keď počas ročného obdobia zásnub mala sex s iným mužom - sex pred manželstvom - smilstvo. Ak už bolo manželstvo uzatvorené, potom nie je dovolené sa rozviesť a ako biblia hovorí, už len smrť rozdelí tento zväzok.
A učeníci keď to počuli, tak sa zhrozili. nevedeli si predstaviť, že by mali žiť po celý čas s jednou ženou, ktorá im neustále žerie nervy a nemohli ju potom prepustiť. :-)
Preto povedali, že potom je lepšie neženiť sa. A Ježiš povedal, že nie každý to môže takto vydržať. A preto budú niektorí panici, ...

Boh spája v zmluve - keď sa muž a žena dobrovolne a obojstranne dohodnú.
Úvaha z 1Kor 6,16 Alebo neviete, že ten, kto sa spája s neviestkou, je s ňou jedno telo? Veď sa hovorí: "Budú dvaja v jednom tele"
Kto sa spája (má sex) s neviestkou - ide o dobrovoľný obojstranne dohodnutý sex - potom "je s ňou jedno telo" a "sú dvaja v jednom tele".
To by som nechal zatiaľ otvorené. Uvažujme, že na spojenie muža a ženy v jedno telo postačuje ich vzájomný súhlas. Ak by sme išli teda do extrému, potom sex pred manželstvom za obojstranného súhlasu je de facto uzavretie manželstva. Muž a žena uzatvárajú zmluvu vzájomným spojením sa telesne a Boh ich robí jedným.
Porušením tejto zmluvy - hoci to mal byť sex na jednu noc - zmluva je na celý život - porušením, že nežijú ďalej spolu alebo sú s iným - porušujú Boží príkaz - páchajú hriech.
To je ale len moja úvaha - riešenie ostáva otvorené - ale je dobré o tom rozmýšľať, čo znamená "kto sa spája s neviestkou, je s ňou jedno telo".
Lebo kto páchal smilstvo - mal byť ukameňovaný - zomrieť - teda bude tam nejaká hranica.
Inak, prečo sa neviestka volá neviestka? Žeby ako nevesta - počas práve prebiehajúceho sobáša - uzatvárania manželstva - sexu?

Ak niekto niekoho znásilní - potom to nie je dobrovolné a ani obojstranné a nejde o uzatvorenie zmluvy.
Keď si ženatý a máš sex s cudzou ženou - to je dobrovoľné cudzoložstvo - tu si myslím, že sa spojenie uzatvára - sú jedno telo. Ale keďže je už s inou jedno telo, stane sa akýsi paškviľ - trojtelo - a toto druhé telo je choré - akoby zhubný nádor na prvom tele - čo bol hriech - človek je nečistý. Boh prikázal takých kameňovať - museli zomrieť. Nebolo možné byť jedným telom so zhubným nádorom pred Bohom. Pred Bohom musí byť všetko čisté a sväté, lebo on je svätý.
To si len akože "kresťania" dávajú ľudské povolenia na hriech. Vyznajú v spovedelnici svoje cudzoložstvo a potom na druhý deň ho urobia znovu. Ale pravé pokánie je keď sa človek rozhodne ďalej nehrešiť. Vtedy sa môže stať, že Ježiš bol ten, ktorý namiesto mňa zomrel na kríži, keď celý hriech prejde naňho a ja už ďalej nehreším. Dám ho ako almužnu - nežiadam ho späť.

Inak židia mohli mať aj viacej žien. Tiež išlo o akési čudné telo. Toto bolo však Bohom dovolené. Dokonca mali príkaz v prípade že mu zomrel brat a nezanechal deti, aby si zobral jeho ženu za manželku a splodil mu potomkov.
Ako bol tamto zhubný nádor, toto je nezhubný, ktorý dovoľuje stáť pred Božou tvárou. Ale Pavol hovorá, nech je biskup mužom jednej ženy. To je ideál. Muž jednej ženy. Dnes je monogamia zakázaná. Ale verím, že pred Bohom nejde o hriech. Muž môže mať právoplatne viac žien. Ale nesmie sa rozviesť. Ak chce však byť dokonalý, potom ako Pavol hovorí, nech je mužom jednej ženy.

Kto prepustí svoju ženu a si vezme si inú - cudzoloží.
Cudzoložstvo je hriech. Od každého hriechu je potrebné vyznať, urobiť pokánie a prestať ho robiť.
Ak si niekto vezme inú a teda cudzoloží - čo má urobiť aby prestal hrešiť? Zanechať tú, ktorú si zobral ako druhú. Buď bude sám, alebo sa vráti k svojej prvej žene.

Boh nám odpúšťa hriech, ale zároveň hriech neostáva nepotrestaný. Trest je namiesto na nás, vykonaný na Ježišovi Kristovi. Ale nato aby bol vykonaný na Ježišovi Kristovi trest, nato musí byť celý hriech na ňom. To sa robí vyznaním a pokáním - odvrátením sa od hriechu - zanechaním hriechu - rozhodnutím.
A pokiaľ ho len vyznám a stále robím, nič som neurobil a hriech stále ostáva na mne.
Podstata dobrej správy je, že Ježiš bol potrestaný namiesto nás, že hriech bol položený na neho a bol potrestaný na jeho tele namiesto na našom tele. Ale ak si hriech držím, bude aj na mne potrestaný v deň súdu. A trest je smrť.

Ak teda niekto zcudzoložil, jediná cesta ako byť ešte zachránený je prestať cudzoložiť a vyznať to ako hriech.
Ak sa teda niekto rozvedie a vezme si inú, cudzoloží. A jediná cesta ako z toho von je prestať cudzoložiť.
Anulácia neexistuje. Kto raz dobrovolne so súhlasom uzatvoril a "konzumoval" sexom manželstvo, potom manželstvo je platné. A jedine smrť ho môže rozdeliť.

Brat a sestra - ak uzavrú manželstvo, je to incest, ale nejde o smilstvo - Adamovi synovia si koho brali za ženu? Asi svoje sestry a Boh s tým bol ok. To že nemajú v takomto vzťahu robiť manželstvá (incest), bol až príkaz daný Mojžišovi.

Uzavretie manželstva predpokladá dohodu, súhlas a skutok - konzumáciu - telesné spojenie - sex.
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 16:17:41   Re: Cirkevny rozvod
 

od 25.02.2008 11:41:17
napísal 3664 príspevkov
Veľmi zaujímavé vysvetlenia k tejto téme sú od Davida Pawsona - Divorce and Remarriage
http://davidpawson.org/resources/category/behaviour/divorce-remarriage/

Z poznámok:
http://davidpawson.com.edgesuite.net/Pawson/Notes/Remarriage%20after%20Divorce.pdf

Summary of Biblical Principles
Three biblical positions regarding the question of remarriage after divorce :
(a) Two exceptions (improbable)
- for adultery (the innocent party can remarry).
- for desertion by an unbeliever ( the believer can remarry).

(b) One exception (possible)
- for adultery (the innocent party can remarry).

(c) No exceptions (probable)
- May divorce due to adultery but no remarriage.

However the majority of pastoral situations today don't come within either of the possible exceptions

In summary:
Matthew's gospel was written primarily for Jewish believers. In their culture, engagement or betrothal was as binding as marriage.
The word used in Matthew for sexual relations is “fornication” (sex before marriage), not “marital unfaithfulness” as often translated.
Jesus is therefore saying that, for Jews, if a man discovers during the betrothal period that his “wife to be “ had fornicated, he may divorce her. (Note Joseph's intention to divorce Mary during their betrothal period.)

This passage therefore does not provide us with an exception to Jesus' rule in Mark and Luke. That rule is, only death dissolves a marriage

Historical Practice

Four Periods in Church History
1.Early (0-500)
All (but one) of 25 church fathers and two church councils confirmed that Jesus permitted divorce for adultery but prohibited all remarriage.

2.Medieval (500-1500)
Church split in 1054 into western (catholic) and eastern (orthodox) .
Western - Marriage became a sacrament and so could not be dissolved under any circumstances. So a system to annul marriages was developed.
Eastern – State rules applied to the church. So divorce and remarriage were allowed within limits even though it contradicted scripture.

3.Reformed (1500-1800)
The reformers, including Luther, started the “two exceptions” position, which led to the “compassionate Christ” argument.
Tindale introduced Luther's ideas to England.
In 1603 separation or annulment were accepted (not divorce).

4.Contemporary (1800-2000)
In England up until 1857 there was no legal divorce (and so no remarriage ) except by an act of Parliament.
In 1857 adultery was introduced as a grounds for divorce.
Throughout the 20th century additional grounds were added - desertion, cruelty, incurable insanity and irretrievable breakdown.
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 16:19:26   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 11:01:14
napísal 3869 príspevkov
Bydlisko: Žilina
tvoj dlhý citát ukazuje že nechápeš rozdiel medzi rozvodom, rozlukou a anuláciou. Nechce sa mi to rozvádzať, je to tu niekde. Anulácia nie je právny akt. Anulácia je konštatovanie že manželstvo nikdy nevzniklo! Celý dlhý text čo si dal sa týka len manželstva ktoré vzniklo! Ak ale manželstvo nevzniklo nehodí sa na tento prípad ani slovo z tvojej citácie.
Napr. Boh ctí slobodnú vôlu človeka. Rešpektuje ju tak veľmi že obmedzil vlastnú všemohúcnosť. Preto ak niekto prinúti toho druhého k sobášu násilím, únosom a on povie svoje "áno" neslobodne manželstvo nevzniklo. Dokonca aj sex v takomto zväzku je možné považovať za znásilnenie. V tomto zmysle ani nedošlo k naplneniu (konzumácii) mnaželstva hoci sexuálny styk bol.
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 16:23:02   Re: Cirkevny rozvod
 

od 16.11.2006 13:42:16
napísal 18204 príspevkov
misionar3 píše:
tvoj dlhý citát ukazuje že nechápeš rozdiel medzi rozvodom, rozlukou a anuláciou. Nechce sa mi to rozvádzať, je to tu niekde. Anulácia nie je právny akt. Anulácia je konštatovanie že manželstvo nikdy nevzniklo! Celý dlhý text čo si dal sa týka len manželstva ktoré vzniklo! Ak ale manželstvo nevzniklo nehodí sa na tento prípad ani slovo z tvojej citácie.
Napr. Boh ctí slobodnú vôlu človeka. Rešpektuje ju tak veľmi že obmedzil vlastnú všemohúcnosť. Preto ak niekto prinúti toho druhého k sobášu násilím, únosom a on povie svoje "áno" neslobodne manželstvo nevzniklo. Dokonca aj sex v takomto zväzku je možné považovať za znásilnenie. V tomto zmysle ani nedošlo k naplneniu (konzumácii) mnaželstva hoci sexuálny styk bol.
Proste, tak pekne po SMERacky - "skutok sa nestal" ... :lol: :lol: :lol:
Myslim, ze k anulaciam sa pristupuje u nas skor z dovodu "chlastu" a "absolutneho nesuladu", ako z dovodu "nasilneho prinutenia k sobasu" ...
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 16:46:55   Re: Cirkevny rozvod
 

od 25.02.2008 11:41:17
napísal 3664 príspevkov
misionar3 píše:
tvoj dlhý citát ukazuje že nechápeš rozdiel medzi rozvodom, rozlukou a anuláciou. Nechce sa mi to rozvádzať, je to tu niekde. Anulácia nie je právny akt. Anulácia je konštatovanie že manželstvo nikdy nevzniklo! Celý dlhý text čo si dal sa týka len manželstva ktoré vzniklo! Ak ale manželstvo nevzniklo nehodí sa na tento prípad ani slovo z tvojej citácie.
Napr. Boh ctí slobodnú vôlu človeka. Rešpektuje ju tak veľmi že obmedzil vlastnú všemohúcnosť. Preto ak niekto prinúti toho druhého k sobášu násilím, únosom a on povie svoje "áno" neslobodne manželstvo nevzniklo. Dokonca aj sex v takomto zväzku je možné považovať za znásilnenie. V tomto zmysle ani nedošlo k naplneniu (konzumácii) mnaželstva hoci sexuálny styk bol.
To je v poriadku. Ja som písal o manželstve platne uzavretom.
Ale porozmýšľaj, čo je naozaj platné manželstvo. Lebo porušená forma manželstvo neznepolatňuje.
A tak isto porozmýšľaj o tom, že keď nie si ženatý a vyspíš sa so ženou, že čo sa stane - že sa tvoje telo spojí s jej a stanete sa jedným telom. Raz a navždy.

Uzavretie manželstva predpokladá dohodu muža a ženy, súhlas a skutok - konzumáciu - telesné spojenie - sex.

To že si katolícka cirkev tam pridala aj "formu" - pred tvárou cirkvi. Dokonca aj také niečo, ak je to pred tvárou cirkvi, ale bolo to v inom meste bez oficiálnej notifikácia z mesta A do mesta B. Tak je manželstvo neplatne uzavreté. A mnohé cirkevne rozvedené - akože anulované - sú také, kde sa rieši porušenie formy a nie iné. A toto sú ľudské výmysly, len preto, aby sa niekto mohol s požehnaním cirkvi rozviesť. To si treba povedať na rovinu.

Pretože sa dvaja muž a žena dobrovolne rozhodli zosobášiť, nikto nikoho násilne pred oltárom nedržal, mali spolu sex a potom po niekoľkých rokoch, keď sa v manželstve už nedá vydržať, tak sa hľadajú výmysly typu, ako že muž to nemyslel vtedy vážne, ... porušila sa forma, ...
Keď muž tam stál dobrovolne a v tej chvíli to chcel urobiť, tak to v tej chvíli robil vážne. Nerobte sa sprostí a nehľadajte výhovorky tohto typu.

Lebo potom môžem povedať, keď niečo ukradnem a chytia ma, potom môžem povedať, že som to nemyslel vážne, že som to chcel len vyskúšať a potom vrátiť. A kto mi to uverí. A keby to aj naozaj bolo tak, že som to chcel vyskúšať, tak som kradol, alebo nekradol? Bol to hriech, alebo nebol?
Nevymýšľajte somariny. Ak raz niekto povedal dobrovolne áno, tak to povedal. Ak raz mal niekto dobrovolne s niekým sex, tak ho mal. Manželstvo je uzavreté platne, hoci by to urobili aj sami dvaja doma. Pred Bohom je to platné manželstvo.

Keď mi teraz po rokoch nebude fungovať manželstvo, nebudem si vymýšľať, že som to vtedy myslel inak. Každý vie, že manželstvo je na celý život. Prísaha sa číta všade. Každý ju počuje a aj dobrovolne potvrdzuje. Ale keď si teraz začnem myslieť, že ja som takto ale nechcel žiť čo žijem teraz tak aj dospejem k záveru, že som to vtedy nemyslel vážne. A holalá hurá, môžem si anulovať manželstvo a zobrať si inú, poslušnejšiu, mladšiu, ... Hurá cirkevne schválený rozvod, ktorý Boh nenávidí.
Ale Boh sa vysmievať nedá. Ježiš povedal jasne kto môže ženu prepustiť. A keď prepustí už si nemôže zobrať inú.
Či už sú to katolíci, alebo protestanti, každý si túto časť písma "radšej" ohýba podľa svojho, len aby sa mohli rozviesť.
Ale Boha neberie nikto vážne.
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 17:06:02   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 11:01:14
napísal 3869 príspevkov
Bydlisko: Žilina
stále operuješ rozvodom, a my katolíci stále trváme na tom že rozvod nie je možný. Nikdy. Ak sa konštatuje že manželstvo nevzniklo nie je čo rozvádzať!. Uznal si že to súhlas musí byť dobrovolný. Fajn. Ae ak je niekto oklamaný to už nie je dobrovlne a slobodne pretože sa nerozhoduje slobodne ale pod skreslenými informáciami. Preto anulácia nie je jednoduchá a skutočn sa musia skúmať všetky okolnosti či manželstvo vzniklo alebo nie.

Citácia:
A tak isto porozmýšľaj o tom, že keď nie si ženatý a vyspíš sa so ženou, že čo sa stane - že sa tvoje telo spojí s jej a stanete sa jedným telom. Raz a navždy.

Uzavretie manželstva predpokladá dohodu muža a ženy, súhlas a skutok - konzumáciu - telesné spojenie - sex.
Tým tvrdíš že ak sa dvaja opití pomilujú na diskotéke že sa stávajú manželmi navždy? To tu máme plno bigamistov! :roll:
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 17:23:22   Re: Cirkevny rozvod
 

od 25.02.2008 11:41:17
napísal 3664 príspevkov
misionar3 píše:
Tým tvrdíš že ak sa dvaja opití pomilujú na diskotéke že sa stávajú manželmi navždy? To tu máme plno bigamistov! :roll:
Ak budem opitý kradnúť, potom som nekradol?
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.10.2016 17:54:44   Re: Cirkevny rozvod
 

od 16.11.2006 13:42:16
napísal 18204 príspevkov
misionar3 píše:
stále operuješ rozvodom, a my katolíci stále trváme na tom že rozvod nie je možný. Nikdy. Ak sa konštatuje že manželstvo nevzniklo nie je čo rozvádzať!.
Tomu sa hovori aj schizofrenia ...
(v tom lepsom pripade) :lol:
Nieco, ako ked male dieta hovori: Ja neplacem, to sa mi len ocka potia ... :lol:
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
Poslať 19.10.2016 1:57:46   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11776 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
Myslim, ze k anulaciam sa pristupuje u nas skor z dovodu "chlastu" a "absolutneho nesuladu", ako z dovodu "nasilneho prinutenia k sobasu" ...
to si sice mysliet mozes ale skutocnsot je ina
daval som sem link na knihu SPomienky cirkevneho sudcu kde rozobera konkretne priklady a vysvetluje ako sa to riesi
Ver mi ze chlast ani nesulad nie je dovod na anulaciu
"nasilne prinutenie k sobasu" to ano, to je skutony dovod, ale musi byt realne preukazane
nemze si to niekto lentk vymysliet

Citácia:
Tým tvrdíš že ak sa dvaja opití pomilujú na diskotéke že sa stávajú manželmi navždy?
je fakt ze Pavol nieco taketo naozaj naznacoval(minimalne sa to aj takto chapat), ale treba to brat v kontexte celeho Pisma

Citácia:
A mnohé cirkevne rozvedené - akože anulované - sú také, kde sa rieši porušenie formy a nie iné.
tu sa nebavime o formalite ale o zavaznom stave ze katolik nemoze manzelstvo uzatvarat mimo Cirkvi ak chce aby bolo platne a pre pravoslavnych je pozehnanie cirkvi pre platnost manzelstva este dolezitejsie

Citácia:
Uzavretie manželstva predpokladá dohodu muža a ženy, súhlas a skutok - konzumáciu - telesné spojenie - sex.
co v pripad dvoch opitych neplati

Citácia:
Ak raz niekto povedal dobrovolne áno, tak to povedal. Ak raz mal niekto dobrovolne s niekým sex, tak ho mal. Manželstvo je uzavreté platne, hoci by to urobili aj sami dvaja doma. Pred Bohom je to platné manželstvo.
ak mali sex ale bez umyslu manzelstva tak sa neda povedat ze uzatvorili manzelstvo ale ze zhresili a to velmi zavaznym sposobom

Citácia:
Keď mi teraz po rokoch nebude fungovať manželstvo, nebudem si vymýšľať, že som to vtedy myslel inak. Každý vie, že manželstvo je na celý život. Prísaha sa číta všade. Každý ju počuje a aj dobrovolne potvrdzuje.
ano a presne takto tochape aj RKC
netreba verit famam o anulaciach ktore su vraj za peniaze

Citácia:
Výraz "okrem pripadu smilstva" je dosť sporný - je viacero rôznych prekladov vysvetľujúc to vždy inak.
Ale smilstvo je sex pred uzatvorením manželstva - to je jasné.
tu nejde len o preklady ale aj o vysvetlovanie zmyslu jazyka

slovo smilstvo v hebrejcine ci aramejcine sa nekryje presne s greckym vyznamom slova
zauzivane slovne spojenie "okrem pripadu smilstva" sa vyskytuje nielen v Pisme ale aj v rabinskych spisoch tej doby. proste to slovne spojenie bolo zauzivane a malo svoj presny vyznam
rovnako ako ked povies niekomu po slovensky "vylez mi na hrb" neznamena to ze ti niekto ma skocit na chrbat a uz vobec to neznamena ze si hrbaty
analogicky "chod do haja" tiez neznamena ze niekoho posielas na prechdzku do Sadu Janka Krala.
A bola by chyba to do ineho jazyka prelozit doslovne

Alebo napriklad predklad Zide z oci zide z mysle do rustiny nemoze by doslovny pretoze v rustine zasiel z mysle znamena ze zosalel a zasiel z oci znamena ze oslepol
cize doslovny preklad je chybou proti zmyslu povodneho textu

V pripade biblickych textov sa podobne chyby prekladu desifruju daleko horsie ale castokrat sa desifrovat daju
Hore
 Profil  
 
Poslať 19.10.2016 11:17:12   Re: Cirkevny rozvod
 

od 25.02.2008 11:41:17
napísal 3664 príspevkov
To, že katolík musí platne uzavrieť manželstvo iba v kostole, je výmysel posledných storočí. Je to ľudský predpis. Na platné manželstvo stačí muž a žena a ich áno a potom sex - konzumácia manželstva. Manželstvo je takto platné. Lenže ak sa niekto nevezme v kostole a potom sa rozvádza, tak podľa ľudských predpisov RKC to nebolo platné manželstvo a nejde o rozvod, ale o anuláciu - lebo manželstvo nebolo platné - bola porušená forma. Či tam nebol Boh, hoci sa brali na úrade? Boh je všade. A toto je choré. Povedať, že manželstvo nebolo, keď obojstranný súhlas bol, keď sex bol, deti z toho sú, keď niekoľko rokov žili spolu, iba v kostole nebolo uzavreté manželstvo. Toto nie je anulácia, ale rozvod a takto rozvedený, keď si berie inú cudzoloží.
Podmienka sobáša v kostole a dokonca v danom meste bola vymyslená z politických dôvodov, lebo sa mladí brali tajne, bez súhlasu bohatých rodičov niekde v inom meste, alebo len tak na lúke. A aby sa to takto nerobilo, aby sa vyhovelo politickým dohodám bohatých rodičov, tak sa vymyslela platnosť manželstva uzavretá iba v kostole a iba v meste trvalého pobytu. Inak bolo manželstvo neplatné. A toto v RKC platí až dodnes. Ja tvrdím, že toto je výmysel človeka, ktorý ruší Božiu platnosť manželstva. Boh takýto predpis nemá a manželstvo môžu uzavrieť aj dvaja kdekoľvek bez svedkov a je to platné manželstvo pred Bohom. Koľko takto anulovaných cudzoložníkov chodí po svete a myslia si, že ich rozvod je pred Bohom ok?

Myslím si, že aj keď sa neveriaci rozvedie a potom si vezme niekoho iného a potom uverí. Že pred Bohom je platné stále to prvé manželstvo a podľa toho čo Ježiš povedal tento človek cudzoloží. Ale všetci pred tým zakrývame oči. Nechceme počuť, že by sme mohli robiť taký hriech pred Bohom. A pokračujúc so zavretými očami v cudzoložstve naďalej hrešíme.
Toto je podľa mňa dôvod na to, keď Ježiš povedal "pre moje meno opustia ženy...". Keď takto rozvedený človek uverí a zistí, že vlastne žije so svojou druhou ženou v cudzoložstve, potom jediné riešenie ako ďalej nehrešiť je opustiť ju.
A to je to, že pre Ježišovo meno opustí svoju ženu, deti, domy, ... aby ďalej nehrešil.
Ale kto to dnes chce urobiť? Radšej si vymýšľame teológiu ako to asi Ježiš myslel, keď to povedal, aby nám to pasovalo.

Mt 5,31-32
Ďalej bolo povedané: "Kto prepustí svoju manželku, nech jej dá priepustný list!"
No ja vám hovorím: "Každý, kto prepustí svoju manželku, okrem prípadu smilstva, vystavuje ju cudzoložstvu; a kto si vezme prepustenú ženu, cudzoloží.

Mt 19,3-12
Tu k nemu pristúpili farizeji a pokúšali ho: "Smie človek prepustiť svoju manželku z akejkoľvek príčiny?"
On odpovedal: "Nečítali ste, že Stvoriteľ ich od počiatku ako muža a ženu stvoril
a povedal: "Preto muž opustí otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele"?
A tak už nie sú dvaja, ale jedno telo. Čo teda Boh spojil, nech človek nerozlučuje."
Povedali mu: "Prečo potom Mojžiš rozkázal dať priepustný list a prepustiť?"
Odpovedal im: "Mojžiš vám pre tvrdosť vášho srdca dovolil prepustiť vaše manželky; ale od počiatku to nebolo tak.
A hovorím vám: Každý, kto prepustí svoju manželku pre iné ako pre smilstvo a vezme si inú, cudzoloží."
Jeho učeníci mu povedali: "Keď je to takto medzi mužom a ženou, potom je lepšie neženiť sa."
On im povedal: "Nie všetci pochopia toto slovo, iba tí, ktorým je to dané.
Lebo sú ľudia neschopní manželstva, pretože sa takí narodili zo života matky, iných takými urobili ľudia a iní sa takými urobili sami pre nebeské kráľovstvo. Kto to môže pochopiť, nech pochopí."

Učeníci tomu porozumeli veľmi dobre a preto povedali.
"Keď je to takto medzi mužom a ženou, potom je lepšie neženiť sa."

Ale my si to prekrúcame ako nám to vyhovuje len aby sme sa ženili. Ale to že je to pre Boha cudzoložstvo, sa zakrýva.
Hore
 Profil  
 
Poslať 19.10.2016 14:23:56   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 23:41:06
napísal 11018 príspevkov
slovenské slovo "konzumovať" by tom tu nepoužíval, lebo má v dnešnej slovenčine značne iný význam a síce "jedenie" (viď napr. "Slovník súčasného slovenského jazyka, 2011") a nie ten pôvodný význam toho latinského slova "consummatio", ktorý je všeobecnejší: "dokonanie":to len na okraj, aby to neplietlo čitateľov...
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 19.10.2016 19:20:49   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 3702 príspevkov
Sobáš za prítomnosti kňaza a svedkov má tú výhodu, že netreba dokazovať elementárne veci a zabráni sa podvodom hlavne na ženách, čo sa v minulosti stávalo. Nie je to tvrdenie proti tvrdeniu.

Aj keď máš dopravnú nehodu a nezavoláš políciu, tak sa ťažko domocť neskôr náhrady škody, lebo je to tvrdenie proti tvrdeniu.

Podľa mojich informácií Cirkev sformalizovala proces uzatvárania manželstva kvôli podvodom, ktoré sa stávali (úbohé podvedené ženy).

Okrem formálnych dôvodov neplatnosti sú aj prekážky materiálnej povahy. A ešte jedna skupina dôvodov, ale to som teraz zabudla.
Hore
 Profil  
 
Poslať 19.10.2016 21:00:06   Re: Cirkevny rozvod
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11776 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
To, že katolík musí platne uzavrieť manželstvo iba v kostole, je výmysel posledných storočí. Je to ľudský predpis. Na platné manželstvo stačí muž a žena a ich áno a potom sex - konzumácia manželstva. Manželstvo je takto platné. Lenže ak sa niekto nevezme v kostole a potom sa rozvádza, tak podľa ľudských predpisov RKC to nebolo platné manželstvo a nejde o rozvod, ale o anuláciu - lebo manželstvo nebolo platné - bola porušená forma.
podmienka nie je miesto KOSTOL, ale pred knazom
aj v minulosti existovala nudzova forma ked nebol knaz a napriklad islo o utajene manzelstvo z nejakeho rozumeňneho dovodu
vtedy stacili dvaja katolici - muz a zena a dvaja svedkovia
a bolo platne s tym ze neskor sa forma dokoncila pred knazom
Za principialne neplatne a teda neslo o anulaciu ale automaticku neplatnost sa povazuje manzelstvo pred nekatolickym duchovnym ak aspon jedna stranka je katolicka.

Pred knazom sa manzelstvo uzatvralo uz za cias rimskeho prenasledovania niekedy v 2-3 storoci
spomen si na sviatok sv Valentina . knaza ktory sobasil ako divy a ktoreho sviatok slavime dodnes 14.2.
reci o vzniku manzelstva ako sviatosti niekedy v stredovku teda nezodpovedaju historickej realite
ano boli tam nejake problemy ale tie vyplyvali zo zosuladenia manzelstva ako sviatosti a manzelstva ako statom uznanej formy spoluzitia a ked sa vyriesili tak si niektori myslia ze sa zacalo uzatvarat manzelstvo, ale to je omyl

ale Didy by urcite vedel viac ....
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 82 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5, 6  Ďalší

Obsah fóra » Katolícka spiritualita - DUCHOVNÝ ŽIVOT

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: