od 16.11.2006 13:42:16 napísal 25649 príspevkov
|
misojogi píše: Citácia: Kristus předpokládá, že lidé jsou špatní. Pokud opravdu
neprocítíme tento Jeho předpoklad jako pravdu, pak třebaže jsme
částí světa, který On přišel spasit, nejsme částí publika, k němuž se
Jeho slova obracejí, Chybí nám základní podmínka k porozumění
tomu, o čem mluví. Jestliže se lidé pokoušejí stát se křesťany bez
tohoto předchozího vědomí hříchu, výsledkem musí být téměř vždy
určitá podrážděnost vůči Bohu, jenž neustále žádá nemožné a vždy
se z nevysvětlitelných důvodů hněvá. Většina z nás občas pociťuje
tajnou sympatii s umírajícím rolníkem, který odpovídá vikářovi na
jeho výzvu k pokání otázkou „A co jsem mu kdy udělal zlého?“ V
tom to všechno vězí. To nejhorší, co jsme Bohu udělali, je, že jsme
mu dali pokoj – proč nám On ho nemůže vrátit stejnou měrou? Proč
ne – žít a nechat žít? Jaký On má ze všech bytostí nárok na „hněv“?
Pro Něho je to lehké byt dobrým.
Všechno toto rouhání zmizí ve chvíli, kdy člověk pocítí
skutečnou vinu – jakkoli jsou tyto chvíle v našich životech řídké.
Mnohé se dá zajisté omluvit lidskými slabostmi, ale toto – tento
neuvěřitelně podlý a ohavný čin, který by žádný z našich přátel
neudělal, za který by se i taková dokonalá lidská mrva jako je X
styděla – toto bychom ani za svět nedovolili pustit na veřejnost.
V takové chvíli skutečně vidíme, že náš charakter odhalený tímto
činem je právem opovrženíhodný všem dobrým lidem a jsou-li
mocnosti nad člověkem, pak i těm. Bůh, který by ho neposuzoval s
nekompromisním odporem, by nebyl dobrou bytostí. Takového Boha
si ani nemůžeme přát – přejeme si raději, aby si celý vesmír zacpal
nos, aby vůně sena nebo růží nebo moře nikdy nepotěšily žádného
tvora, protože náš vlastní dech páchne.
Jestliže jen říkáme, že jsme špatní, Boží „hněv“ se zdá
barbarskou doktrínou; jakmile pochopíme svou špatnost, ukáže se
nevyhnutelným, prostou girlandou Boží dobroty. Citácia: Křesťanská odpověď na problém podaný v minulé kapitole je
zahrnuta v doktríně o pádu člověka. Člověk je teď podle této
doktríny jak pro Boha, tak pro sebe sama hrůzným tvorem a tvorem
špatně přizpůsobeným vesmíru, ne snad proto, že jej Bůh takovým
učinil, ale že se takovým učinil sám zneužitím své svobodné vůle.
Podle mého názoru je to jediná funkce uvedené doktríny. Existuje
proto, aby nás ochránila před dvěma mimokřesťanskými teoriemi o
původu zla – monismu, podle něhož Bůh, sám „mimo dobro a zlo“,
nestranně vytváří jevy, kterým my sami dáváme tato dvě jména, a
dualismu, podle něhož Bůh produkuje dobro, zatímco nějaká
rovnocenná a nezávislá mocnost produkuje zlo. Navzdory oběma
těmto názorům křesťanství prohlašuje, že Bůh je dobrý; že učinil jen
věci dobré a jen proto, že jsou dobrými; že jedna z takových věcí,
jmenovitě svobodná vůle racionálních tvorů, už ve své podstatě
obsahovala možnost zla, a že tvorové, použivše této možnosti, stali
se zlými. Tato funkce – jediná, kterou osobně připisuji doktríně pádu
– se musí odlišit od dvou dalších funkcí, které osobně zavrhuji, i
když se jim snad někdy připisuje určitá úloha. Především si myslím,
že doktrína neodpovídá na otázku „Co bylo pro Boha lepší stvořit,
nebo nestvořit?“ Takovou otázku jsem už jednou odmítl. Protože
věřím, že Bůh je dobrý, jsem si jist, že má-li otázka nějaký smysl,
odpověď musí být ano. Pochybuji však, že otázka nějaký smysl má.
A i kdyby měla, jsem si jist, že člověk nemůže vlastním odhadem
hodnot dosáhnout odpovědi, která by měla nějakou váhu. --------------------------------------- Bylo by
bezpochyby možné, aby Bůh zázrakem odstranil závěr prvního
hříchu, který kdy byl lidskou bytostí spáchán; nebylo by to však
příliš dobré, pokud by nebyl připraven odstranit závěry z druhého
hříchu, z třetího a tak dále napořád. Kdyby zázraky přestaly, dříve či
později bychom stejně dosáhli naší současné žalostné situace. Kdyby
nepřestaly, pak svět, takto neustále podpírán a napravován zásahy
Prozřetelnosti, by se stal světem, kde by už nikdy nic důležitého
nezáviselo na lidské volbě a ve kterém volba sama by brzy přestala
existovat v důsledku zjištění, že jedna ze zřejmých alternativ volby
nevede k žádným výsledkům a není tudíž skutečnou alternativou. Jak
jsme viděli, svoboda šachisty hrát šachy pozůstává z neměnnosti
čtverců a tahů. Sofisticka ekvilibristika. Na to plati moja otazka - kto a kedy "spachal" ten "prvotny hriech" ...
_________________ "Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen) "Uprimny nepriatel je lepsi ako lojalna opozicia." (legionar)
|
|