Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Katolícka spiritualita - DUCHOVNÝ ŽIVOT


 [ Príspevkov: 27 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2
Autor Správa
 

od 30.11.2005 21:23:52
napísal 1043 príspevkov
Bydlisko: Prievidza-Zvolen
stefan píše:
Tak toto je naozaj zaujímavá téma, ale asi iba pre tých, ktorí sa o takéto témy zaujímajú. Odpovedať by sa dalo aj tak šalamúnsky, že pravdu majú všetci, alebo že sa všetci mýlia. Učíme sa teda v zásade, že Boh je len jeden, a že v Bohu sú tri božské osoby.
Každý môže mať svojím spôsobom pravdu lebo náuka sa vyvinula postupne, absolútna rovnosť Syna s Otcom sa dosiahla až na koncile v Nikaji r.325 schválením výrazu HOMOUSIOS (jednej podstaty). tento výraz bol navrhnutý už skôr, no ešte v roku 268 na synode v Antiochii bol zamietnutý ako heréza. Pravoverné učenie až do Aríanskych sporov bolo že Syn a Duch majú na Božej podstate (substantii) len odvodenú účasť. (Zdroj: Dejiny kresťanstva Pavel Hanes)
_________________
UNITÁR
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 7:17:46
napísal 7621 príspevkov
damiko píše:
Na jednom fore som natrafil na celkom zaujimavu kratku debatu na temu hierarchie v Bozskej trojici. Zaujimave na tom je, ze prave ateista ? vyvracia na zaklade katolickeho ucenia, Atanazovskom vyznani viery katolikovi, ze v bozskej trojici hierarchia nemoze existovat , ked ze on (katolik) to tvrdosijne presadzuje....

co si myslite vy?
Boh je jeden Boh v troch osobach, Otec, Syn, Duch Svaty. Vola kazdej jednej osoby sa podriaduje osobe druhej. Takze je to presne opacne ako u ludi, vacsi je ten ktory sa viac podriaduje, (nie ten ktory podriadenie vyzaduje, ako je to vo svete) kedze sa vsetci traja navzajom voci sebe podriaduju rovnako, nieto tam hierarchie ale dokonala jednota vo vsetkom.
V trojici hierarchia nejestvuje.

poznamka. Boh je dokonala pokora. Opak pychy. Ked sa s nim ludia stretnu pri poslednom sude, budu zrejme najviac prekvapeni nie tym ze Boh vsetko ovlada svojou volou , je navacsia sila, najvacsia inteligencia, najvacsia laska, to vsetko v rozmere nekonecna, ale ze je aj najvacsia pokora a ze jeho podstata bozstva prameni prave z jeho pokory.
_________________
List Títovi - kapitola 3,9
Vyhýbaj sa hlúpym otázkam,..., svárom a hádkam o zákon, lebo sú neužitočné a márne.
Hore
 Profil  
 
 

od 16.11.2006 12:42:16
napísal 17983 príspevkov
Roman Bača píše:
poznamka. Boh je dokonala pokora. Opak pychy. Ked sa s nim ludia stretnu pri poslednom sude, budu zrejme najviac prekvapeni nie tym ze Boh vsetko ovlada svojou volou , je navacsia sila, najvacsia inteligencia, najvacsia laska, to vsetko v rozmere nekonecna, ale ze je aj najvacsia pokora a ze jeho podstata bozstva prameni prave z jeho pokory.
Prepac, ale Tvoje slova sa nezhoduju s pravdou. ;)
SZ opisuje Boha uplne inak.
_________________
"Pre teba som ateista, pre boha som lojálna opozícia." (Woody Allen)
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 7:17:46
napísal 7621 príspevkov
benajah píše:
stefan píše:
Tak toto je naozaj zaujímavá téma, ale asi iba pre tých, ktorí sa o takéto témy zaujímajú. Odpovedať by sa dalo aj tak šalamúnsky, že pravdu majú všetci, alebo že sa všetci mýlia. Učíme sa teda v zásade, že Boh je len jeden, a že v Bohu sú tri božské osoby.
Každý môže mať svojím spôsobom pravdu lebo náuka sa vyvinula postupne, absolútna rovnosť Syna s Otcom sa dosiahla až na koncile v Nikaji r.325 schválením výrazu HOMOUSIOS (jednej podstaty). tento výraz bol navrhnutý už skôr, no ešte v roku 268 na synode v Antiochii bol zamietnutý ako heréza. Pravoverné učenie až do Aríanskych sporov bolo že Syn a Duch majú na Božej podstate (substantii) len odvodenú účasť. (Zdroj: Dejiny kresťanstva Pavel Hanes)
pravda "svojim sposobom" nejestvuje, jestvuje len mierna alebo vacsia odchylka od pravdy. Poznanie Boh nie je vysledkom ludskych spekulacii ale zjavenia a vyjavenia Boha. Vsetky dalsie skatulkovania a upresnovania pojmov a vztahov vychadzaju zo zjavenia a vyjavenia Boha, nie z rozumu, rozum len zjavenemu a vyjavenemu dava ramec definicie pre lepsie chapanie nepostihnutelnosti Boha.
_________________
List Títovi - kapitola 3,9
Vyhýbaj sa hlúpym otázkam,..., svárom a hádkam o zákon, lebo sú neužitočné a márne.
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 7:17:46
napísal 7621 príspevkov
legionar píše:
Roman Bača píše:
poznamka. Boh je dokonala pokora. Opak pychy. Ked sa s nim ludia stretnu pri poslednom sude, budu zrejme najviac prekvapeni nie tym ze Boh vsetko ovlada svojou volou , je navacsia sila, najvacsia inteligencia, najvacsia laska, to vsetko v rozmere nekonecna, ale ze je aj najvacsia pokora a ze jeho podstata bozstva prameni prave z jeho pokory.
Prepac, ale Tvoje slova sa nezhoduju s pravdou. ;)
SZ opisuje Boha uplne inak.
Prepac ale tvoj pohlad na Stary zakon ti nik neupiera.
_________________
List Títovi - kapitola 3,9
Vyhýbaj sa hlúpym otázkam,..., svárom a hádkam o zákon, lebo sú neužitočné a márne.
Hore
 Profil  
 
 

od 30.11.2005 21:23:52
napísal 1043 príspevkov
Bydlisko: Prievidza-Zvolen
Roman Bača píše:
Boh je jeden Boh v troch osobach, Otec, Syn, Duch Svaty. Vola kazdej jednej osoby sa podriaduje osobe druhej. Takze je to presne opacne ako u ludi, vacsi je ten ktory sa viac podriaduje, (nie ten ktory podriadenie vyzaduje, ako je to vo svete) kedze sa vsetci traja navzajom voci sebe podriaduju rovnako, nieto tam hierarchie ale dokonala jednota vo vsetkom.
V trojici hierarchia nejestvuje.
Máme v Biblii alebo u Apoštolských či Cirkevných otcov prípadne od mystikov zaznamenaný aspoň jeden prípad že by sa Boh Otec v niečom niekedy podriadil "Bohu Synovi" ?
_________________
UNITÁR
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 7:17:46
napísal 7621 príspevkov
benajah píše:
Roman Bača píše:
Boh je jeden Boh v troch osobach, Otec, Syn, Duch Svaty. Vola kazdej jednej osoby sa podriaduje osobe druhej. Takze je to presne opacne ako u ludi, vacsi je ten ktory sa viac podriaduje, (nie ten ktory podriadenie vyzaduje, ako je to vo svete) kedze sa vsetci traja navzajom voci sebe podriaduju rovnako, nieto tam hierarchie ale dokonala jednota vo vsetkom.
V trojici hierarchia nejestvuje.
Máme v Biblii alebo u Apoštolských či Cirkevných otcov prípadne od mystikov zaznamenaný aspoň jeden prípad že by sa Boh Otec v niečom niekedy podriadil "Bohu Synovi" ?
Evanjelium podľa Jána - kapitola 11
38 Ježiš sa znova zachvel a pristúpil k hrobu. Bola to jaskyňa uzavretá kameňom.
39 Ježiš povedal: "Odvaľte kameň!" Marta, sestra mŕtveho, mu povedala: "Pane, už páchne, veď je už štyri dni v hrobe."
40 Ježiš jej vravel: "Nepovedal som ti, že ak uveríš, uvidíš Božiu slávu?"
41 Odvalili teda kameň. Ježiš pozdvihol oči k nebu a povedal: "Otče, ďakujem ti, že si ma vypočul.
42 A ja som vedel, že ma vždy počuješ, ale hovorím to kvôli ľudu, čo tu stojí, aby uverili, že si ma ty poslal."
43 Keď to povedal, zvolal veľkým hlasom: "Lazár, poď von!"
44 A mŕtvy vyšiel. Nohy a ruky mal ovinuté plátnom a tvár obviazanú šatkou. Ježiš im povedal: "Porozväzujte ho a nechajte ho odísť!"
45 Mnohí z tých Židov, čo prišli k Márii a videli, čo urobil, uverili v neho.
46 No niektorí z nich odišli k farizejom a rozpovedali im, čo Ježiš urobil.

http://www.svatepismo.sk/suradnice.php?suradnice=Jn%2011,38-46
_________________
List Títovi - kapitola 3,9
Vyhýbaj sa hlúpym otázkam,..., svárom a hádkam o zákon, lebo sú neužitočné a márne.
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 22:41:06
napísal 11016 príspevkov
benajah píše:
absolútna rovnosť Syna s Otcom sa dosiahla až na koncile v Nikaji r.325
o rovnosti Otca a Syna sa hovorilo už pred tým, no koncil to len potvrdil, odsúdením opačného, s ktorým prišiel Árius. Konkrétne rovnosť (gr. isos) sa spomína vo Filipanom 2:6.
benajah píše:
schválením výrazu HOMOUSIOS (jednej podstaty). tento výraz bol navrhnutý už skôr, no ešte v roku 268 na synode v Antiochii bol zamietnutý ako heréza.
jedna vec je slovo a iná vec je jeho interpretácia. V tých sarších časoch to slovo používali gnostici, ktorí mali dosť uletené interpretácie, a tak boli ostatní proti tomu. Avšak v Niceji nakoniec použili to slovo, avšak už k interpretácii, ktorá je prakticky aj v Biblii, napr. spomínaný list Filipanom 2:6, kde sa hovorí, že Ježiš bol Božej prirodzenosti/forme (morfé). A predsa Boh je len jeden. Takže rovnakej podstaty. Keďže Boh/božstvo je len jeden/jedno. Nie je teda ani nejaký väčší a menší Boh... To je v celku jasné a koncil to už len skonštatoval, no je to jasné aj bez ohľadu na ten koncil.
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
 

od 30.11.2005 21:23:52
napísal 1043 príspevkov
Bydlisko: Prievidza-Zvolen
Roman Bača, PJK poprosil o niečo, jeho otec ho vypočul, no z toho ak by sme rozumeli že sa Otec podriadil Synovi, tak to pri každej vypočutej modlitbe sa nám Boh podriaďuje?
_________________
UNITÁR
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 7:17:46
napísal 7621 príspevkov
benajah píše:
Roman Bača, PJK poprosil o niečo, jeho otec ho vypočul, no z toho ak by sme rozumeli že sa Otec podriadil Synovi, tak to pri každej vypočutej modlitbe sa nám Boh podriaďuje?
Konskym som ti vyznacil ze VZDY!!! ho vypocuje, Boh Otec VZDY vypocuje prosbu Jezisa Krista. Jezis Vzdy vypocuje prosbu Otca.

Bol si na svadbe? Videl si ako sa navzajom krmia mladomanzelia lyzicami? Jeden krmi druheho? To je trojica. Nik sa nestara o seba ale stara sa o toho druheho. Kedze aj ten druhy robi to iste, nic nikomu nechyba.

Riesime vztah v trojici, nie co ty a Boh. Ale mas pravdu, ak ty plnis volu Otca, On na oplatku plni tvoje modlitby. Preto sa aj v pisme pise ze vela zmoze modlitba spravodliveho, preto svaty vymodlil viac ako iny veriaci.

Ak ty posluchas Boha, aj On teba poslucha. Staci?

Posluchas Boha?
_________________
List Títovi - kapitola 3,9
Vyhýbaj sa hlúpym otázkam,..., svárom a hádkam o zákon, lebo sú neužitočné a márne.
Hore
 Profil  
 
 

od 28.06.2014 20:30:22
napísal 284 príspevkov
benajah
Citácia:
Každý môže mať svojím spôsobom pravdu lebo náuka sa vyvinula postupne, absolútna rovnosť Syna s Otcom sa dosiahla až na koncile v Nikaji r.325 schválením výrazu HOMOUSIOS (jednej podstaty). tento výraz bol navrhnutý už skôr, no ešte v roku 268 na synode v Antiochii bol zamietnutý ako heréza. Pravoverné učenie až do Aríanskych sporov bolo že Syn a Duch majú na Božej podstate (substantii) len odvodenú účasť. (Zdroj: Dejiny kresťanstva Pavel Hanes)
Myslím, že takto to povedať by bolo veľmi zjednodušené. Je totiž často rozdiel medzi ranou vierou spoločenstva, teda Cirkvi a medzi ranými pokusmi o teológiu. Cirkev vždy verila, že Ježiš je vskutku Boží syn, pravý Boh, ktorému prináleží klaňanie ako najvyššiemu. A kresťania pochádzajúci zo židovstva s tým naozaj nemali veľké problémy, lebo ich chápanie sveta sa od toho gréckeho odlišovalo. Lenže akonáhle sa kresťanmi začali húfne stavať Gréci, tak sa sila filozofie prejavila. Gréci totiž od čias svojich veľkých filozofov chápali, že emanácia musí nutne byť nižšieho radu ak jej zdroj. Teda, že ak niečo z niečoho vychádza, tak na úrovni o stupeň nižšej. Hebreji takúto formu myslenia nepoznali. A tak grécki kresťania chceli napasovať vieru Cirkvi, prostého ľudu, do svojich filozofických mantinelov. A všetky tie pokusy boli plné omylov /doketizmus, modalizmus, subordinácia, sabeliánstvo, patripassionizmus.../ a to až tak, že skutočne nevedeli nájsť rozumný spôsob alebo vysvetlenie. A čo je horšie, rozmach kresťanstva bol asi až príliš rýchly a nové prúdy kresťanov z pohanstva začínali veriť tomu, čo bolo pochopiteľné oproti tomu, čo bolo zjavené. Vyvrcholením bola práve arianská kríza, kedy už asi väčšina kresťanského sveta bola tak deformovaná subordinacionizmom, že skutočne Ježiša považovali za niečo veľmi podobné o čom dnes hovoria svedkovia Jehovovi. Až koncil, akokoľvek mal všetky predpoklady, aby arianci zvíťazili, potvrdil dávnu vieru Cirkvi, ale tentokrát jej už dal aj základný filozofický aparát. Viac o tom vo veľmi dobrej knihe tu a tiež trochu aj tu.
Hore
 Profil  
 
 
Obrázok užívateľa

od 18.04.2002 7:17:46
napísal 7621 príspevkov
damiko píše:
Na jednom fore som natrafil na celkom zaujimavu kratku debatu na temu hierarchie v Bozskej trojici. Zaujimave na tom je, ze prave ateista ? vyvracia na zaklade katolickeho ucenia, Atanazovskom vyznani viery katolikovi, ze v bozskej trojici hierarchia nemoze existovat , ked ze on (katolik) to tvrdosijne presadzuje....

co si myslite vy?
V osobach bozej trojice nieto hierarchie. Tato nezrovnalost u ortodoxnych viedla k ich odtrhnutiu, udajne...

Otec je taky isty Boh ako je Boh jeho syn Kristus a taky isty Boh je aj Duch Svaty.

Otec miluje Syna, Syn miluje Otca a laska ktorou sa miluju Je tretia osoba Duch Svaty. Hoci Boha rozdelime na tieto tri osoby, stale je to jeden a ten isty Boh. Tieto tri osoby tvoria jednotu Boha a su Boh. Nie su troma bohmi pretoze tvoria jednotu jedneho Boha.
_________________
List Títovi - kapitola 3,9
Vyhýbaj sa hlúpym otázkam,..., svárom a hádkam o zákon, lebo sú neužitočné a márne.
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 27 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2

Obsah fóra » Katolícka spiritualita - DUCHOVNÝ ŽIVOT

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: