Citácia:
Keď Panna Mária poverila svätého Dominika, aby naučil ľudí modliť sa ruženec, čo tým od neho žiadala, čo mal vlastne ľudí naučiť?
Podľa známej legendy Panna Mária svätému Dominikovi povedala: „Nauč ľudí môj ruženec.“ Čiže nauč ľudí pozerať sa na Ježiša Krista, ako sa na neho pozerám ja, počúvať ho, ako ho ja počúvam, teda uchovávať si jeho slová vo svojom srdci, aby sa potom preklenuli do ich konkrétneho života. Ako o tom hovorí evanjelium jej Syna.
Matka Božia zjavila svätému Dominikovi aj spôsob, akým má kázať v prostredí, ktoré bolo nasiaknuté učením katarov, ktorí popierali evanjelium a prijímanie sviatostí. Čiže keď Panna Mária hovorí o ruženci, ktorý má Dominik kázať a jeho synovia šíriť, tak tým poukázala na evanjelium – Nový zákon. V ňom sa naplnilo očakávanie prisľúbeného Mesiáša, v ňom čítame o inkarnácii z Ducha Svätého a narodení v Betleheme, čo sú radostné tajomstvá ruženca, v ňom Ježiš Kristus ohlasuje pokánie a príchod Božieho kráľovstva, v ňom zjavuje svojho Otca a hovorí o pokrme a nápoji večného života, čo sú tajomstvá svetla.
Napokon v dráme utrpenia a vrcholnej lásky na dreve kríža sme boli všetci vykúpení, ako sa modlíme v bolestných tajomstvách, aby sme boli raz vzkriesení a oslávení jeho prítomnosťou v nebi, čo sa modlíme v slávnostných tajomstvách. Toto je modlitba, ktorú naučila Panna Mária svätého Dominika a ktorú dnes poznáme ako posvätný ruženec.
Na toto chcel poukázať aj svätý Ľudovít Mária Grignion z Montfortu, ktorý vážnosť a dôležitosť ustanovenia modlitby ruženca pripodobnil biblickej hore Sinaj, kde dal Boh ľuďom zákon?
Keď ustanovenie modlitby ruženca dáme do konfrontácie so Sinajom ako miestom, kde Boh dal svojmu ľudu Zákon, tak v Novom zákone, ktorý meditujeme v modlitbe ruženca, je Kalvária miestom, kde je tento zákon naplnený v obete, teda krvou Ježiša Krista. Čiže keď ohlasujeme ukrižovaného a vzkrieseného Pána, tak toto je tá paralela Nového zákona s Mojžišom a Desatorom v Starom zákone.
Na čo však nesmieme zabudnúť, aby sme vnímali biblický kontext, je veľmi dôležitá rola niekoľkých vrcholov v Ježišovom živote, mám teraz na mysli Horu blahoslavenstiev, horu Tábor, ale aj Olivovú horu... a napokon Kalváriu, kde je ten Nový zákon dokonale naplnený v obete Božieho Syna.
Myslím si, že na tieto udalosti chcel upozorniť aj náš dominikánsky terciár, svätý Ľudovít Mária Grignion, aby sme nielen dobre poznali, ale aj s porozumením nanovo čítali známe príbehy Biblie, tak zo Starého, ako aj z Nového zákona.
Aký je náš príklad života!? Ako svedčíme o Ježišovi v dnešnom svete!? Nad tým sa máme denne zamýšľať a spytovať si svedomie aj ako kresťania, ale aj ako „horliví katolíci“ – ruženčiari.
Zákon dostal ľud od Boha, teda išlo o Božie slová, nie ľudské. V prirovnaní k ružencu to znamená, že ani pôvod modlitby ruženca nie je z tohto sveta?
Ruženec je koncipovaný z modlitieb a slov, ktoré nepochádzajú z pozemského sveta; je to modlitba Pána Otčenáš, čiže modlitba Božieho Syna Ježiša Krista, a potom je to pozdrav archanjela Gabriela známy ako Zdravas, Mária. Je to pozdrav duchovnej bytosti. Ide o slová z evanjelia, ktoré sme prijali do formy ústnej modlitby. Napokon aj fatimská modlitba Ó, Ježišu... je modlitbou, ktorú, pastierikov naučil anjel.
To, čo je ľudské a čo bolo do ruženca pridané neskôr, je časť: „Svätá Mária, Matka Božia, pros za nás hriešnych teraz i v hodine smrti našej. Amen.“ Tento dodatok vznikol v čase, keď ľudia umierali na morové epidémie, často nezaopatrení, bez sviatostí. Cirkev túto modlitbu schválila a odporúčala, aby sa ju modlili po každom tajomstve. Dovtedy pôvodná časť ruženca bola „len“ tzv. anjelské pozdravenie, ktoré skončilo znením konkrétneho tajomstva. Napríklad „Zdravas, Mária (...) Ježiš, ktorý slávne z mŕtvych vstal“, alebo „Ježiš, ktorý ťa Panna, v nebi korunoval“ a podobne...
https://svetkrestanstva.postoj.sk/89825/ruzenec-vovadza-do-ticha-v-ktorom-sme-schopni-zachytit-boziu-frekvenciu