Areopág

kresťansko
katolícke
fórum

Všetkým návštevníkom nášho portálu požehnanie a radosť v Duchu Svätom od nášho Pána. Nech On sám je vaším svetlom a Jeho kríž i zmŕtvychvstanie svedectvom Božej moci vo vašich životoch.
Obsah fóra » Katolícka spiritualita - DUCHOVNÝ ŽIVOT


 [ Príspevkov: 60 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4
Autor Správa
Poslať 15.04.2013 19:55:28   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 15.09.2009 13:08:27
napísal 5191 príspevkov
misojogi píše:


co sa tyka kritiky tak som si nie vedomy nicoho z coho ma Anuk nepriamo obvinila

...toto je co? Michal, ak ti uz clovek ani nemoze polozit otazku bez toho, zeby si si nedomyslal nezmysly? Potom vskutku niet divu, ze beries kritiku ako krivdu a lepsie je sa ti vyhnut...((

misojogi píše:
Citácia:
pamatam si pravy opak v x situaciach, ked si bol fest urazeny a patricne si nam to aj dal najavo.

ano ale to nebolo za kritiku, ale za nieco co som povazoval za krivdu alebo odpisanie apod
to je podstatny rozdiel
(priklad je rozdiel ked Ta niekto upozorni ze zle parkujes a ked Ti niekto vypusti gumy, pripadne ich prereze
to prve sa snazim akceptovat a pochopit a to druhe povazujem za krivdu a nefer konanie)
rovnako aj tu na fore sa udiali podobne pripady ... a dost ma nastvali
divis sa mi ?

co sa tyka podpisu, tak snad mam pravo aj nesuhlasit s kritikou ... oponovat a vysvetlovat ked to vidi inak ... :wink:
podpisom reagujem totiz na situaciu na fore
napr ked uz som mal plne zuby nezmyselneho sporu o udajnych nadavkach
a ked som sa nedockal primeranej reakcie ani na moje vecne zdovodnenie z google vratane odkazov oponentov
tak som si tie udajne nadavky dal na nejaky cas do podpisu

podobne aj v minulosti som podpisom reagoval na uletene chovanie niektorych ludi


.

...slo len a len o kritiku tvojich nevhodnych prejavov. Ty si si to vylozil po svojom (podobne ako si si vcera vykonstruoval nepriame obvinenie) a urazil si sa. To je vsetko. Ci skor bolo by, keby si nas nasledne neobtazoval primitivnymi podpismi... dakujem Bohu, ze v sucasnosti je s tym pokoj...

...vidis sa velmi skreslene, v tomto suhlasim s misionarom. Avsak, nie si jediny, vacsina ludi sa takto vnima. Neber moje slova v zlom, prosim, myslim to s tebou dobre, aj ked mi tu ktosi pripisuje zle umysly a tebe taha medove motuzy popod nos...
Hore
 Profil  
 
Poslať 15.04.2013 21:00:24   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 3699 príspevkov
Už zasa sme v starom kolotoči. A to ešte v téme s nadpisom pýcha a pokora.
Hore
 Profil  
 
Poslať 15.04.2013 21:12:24   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 15.09.2009 13:08:27
napísal 5191 príspevkov
...ano, vsetci mame privela z jednej a nic z druhej...
Hore
 Profil  
 
Poslať 16.04.2013 0:28:05   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11749 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
ak ti uz clovek ani nemoze polozit otazku bez toho, zeby si si nedomyslal nezmysly?

podla mna tou otazkou chcela nieco povedat inak by ju predsa nepolozila
na druhej strane Anukina otazka ma neurazila ani nic podobne, len vysvetlujem veci z minulosti
Citácia:
Ty si si to vylozil po svojom (podobne ako si si vcera vykonstruoval nepriame obvinenie) a urazil si sa.

ale ved to vobec nie je pravda vid text vyssie (mozno som mohol zvolit preciznejsiu formulaciu predtym) ale neurazil som sa ...


Citácia:
...vidis sa velmi skreslene, v tomto suhlasim s misionarom. Avsak, nie si jediny, vacsina ludi sa takto vnima.

tejto moznosti som si vedomy .... :wink:

Citácia:
...slo len a len o kritiku tvojich nevhodnych prejavov.

OK mas lepsiu moznost?
u mna to bol dosledok dlhodobeho vycerpania s urcitymi narusenymi ludmi .... po urcitej dobe som si povedal ze ich mam v pazi a podobne ako niekto ma zarez v pazbe tak ja som si dal pamiatku na nich do podpisu ...

Teba Frederick by som si do podpisu daval maximalne nepadnym naznakom, nieco podobne ako Anukina otazka ktora nie je nepriame obvinenie
:-D DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Hore
 Profil  
 
Poslať 16.04.2013 2:52:44   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 23:41:06
napísal 11018 príspevkov
teta-txt píše:
Už zasa sme v starom kolotoči. A to ešte v téme s nadpisom pýcha a pokora.
veď si len vysvetľujeme veci... : )
misojogi píše:
co sa tyka kritiky tak som si nie vedomy nicoho z coho ma Anuk nepriamo obvinila
ocakaval som nejaku konkretnu a vecnu odpoved ...

co som si vedomy tak nad kritikou sa zvyknem zamyslat a snazim sa ju pochopit a neurazat sa ...
no ak si teda očakával konkrétnu kritiku na seba.... hmmm... zaiste by sa dalo niečo uvádzať, čo sa niekomu nepáči či pod...

napr. ja nevidím moc logiku tomu, keď sa na fórum kopírujú naprosté nezmysly z nejakých blogov, kde aj sám vidíš, že je to len jedovatý proticirkevný článok, a ešte k tomu totálna blbosť, ale aj tak keď to sem nalinkuješ, tak to už... no čo na to aj povedať... to je jedna z vecí, čo ti tu aj F naznačil v tejto téme... to je myslím, že dosť rozumný a jednoznačný dôvod...

inak, ja tiež nerozumiem - keď sme pri tom - načo tak extrémne násilne rozťahovať príspevky, ako napr. tento tvoj posledný:
    Frederick
    nerozumiem co si tym chcel povedat ani trochu :-((((


    co sa tyka kritiky tak som si nie vedomy nicoho z coho ma Anuk nepriamo obvinila
    ocakaval som nejaku konkretnu a vecnu odpoved ...


    co som si vedomy tak nad kritikou sa zvyknem zamyslat a snazim sa ju pochopit a neurazat sa ...



    .
Ešte aj tá bodka na konci je oddelená 4 entermi... a pred tým riadkom zasa 3 entery, atď.... no ja sa snažím písať čo najstručnejšie, zväčša sa mi nedarí myšlienku sformulovať až tak stručne ako by som chcel, ale ak sa mi aj nedarí, tak je to už len napriek mojej snahe a nie že by som zámerne sa snažil písať niečo čo najdlhšie... to je asi pochopiteľné... čomu však už pochopenie akosi nenachádzam, je, že keď niekto hoc napíše len pár slov, predsa ich umelo naťahuje na pol monitora, ako napr. toto... a to fakt už tomu akosi nevidím logiku, a čo si mám o tom pomyslieť...

Je to známe hlavne pod latinským názvom "horror vacui", grécky "φόβος του κενού" či skrátene "κενοφοβία" [keno fóbia]... des z prázdneho priestoru... keď tak človek vidí také veľké prázdne medzery, v ktorých nič nie je... No hrôza... nie?... Ešte že to nejde na papier či drahý kov, tam v staroveku bol "horror vacui" naprostým štandardom z dôvodu veľkej ceny toho prázdneho priestoru, ktorého plyvanie bolo naozaj veľmi neefektívne... No aj na fórach človek musí zbytočne veľa rolovať a rolovať... Je to strata času, ktorý je vzácnejší než drahý kov... Bo človek nemá na tomto svete nič len čas...

Samozrejme ja chápem, že má zmysel aj robiť odstavce, deliť text do nejakých logicky uzavretejších celkov, bo veľký zhluk nerozdeleného textu je asi ešte väčší horror, ale zas ani ten opačný extrém, keď sa to s medzerami preháňa, že sa ich dáva niekoľko za sebou po každej vete...

A dalo by sa pokračovať... Napr. čo sa týka tých spomínaných podpisov, ktorými vraj chceš niektoré veci demonštrovať... nevidelo sa mi v žiadnom prípade, že by to malo nejaký skutočný účinok, iba ak ten nevhodný, to áno, ten som videl, t.j. nič si tým svojim podpisom nedosiahol, len si ešte aj pohoršenie vzbudzoval... tak načo to? rozhodne mi to nepripadá byť rozumným zmysluplným riešením...

už ani nehovoriac, že nikto iný sa tu takto nespráva, že by si také veci riešil v podpise... buď nemá nič, alebo keď už, tak sa snaží skôr nejakú duchaplnú myšlienku...

A naopak, keď si tam dávaš také všelijaké veci, tak potom sa nečuduj, keď sa ti k tomu niekto ozve...

Aj teraz, akú logiku má mať tam tú poslednú vetu:
Citácia:
"Dôležité je stále si pripomínať, že virtuálny kontakt nemôže a nesmie nahradiť priamy ľudský kontakt vo všetkých rovinách nášho života" Benedikt 16
Som len zvedavy ci niekto okrem mna berie uvedeny citat vazne
čo je to za logiku? tak si zvedavý, alebo nie? Lebo ak si, tak prečo si nezaložíš na to tému, prípadne k nej aj hlasovanie, či podobne, ak si naozaj zvedavý.... no takto ti kto má na to kde reagovať, keď to dávaš všade no v skutočnosti nikde... totiž pod každý príspevok, avšak vo forme off topicu, lebo samostatnú tému na to si nezaložil... A keby si aj založil, tak by si sa dozvedel len to, čo už ti bolo povedané: ten výrok má svoj zmysel, že virtuálny priestor nenahrádza každý aspekt života, zaiste, kto s tým vari nesúhlasí? Na strane druhej to neznamená, že všetko s každým musí mať nejakú dohru aj mimo fóra pri nejakom osobnom stretnutí...

Predsa diskusné fóra sú diskusné fora a nie zoznamky či portály na dohadovanie rande... takže sem proste ľudia štandardne chodia diskutovať cez net a nie hľadať niekoho, s kým by sa mohli stretnúť... Ostatne, niekomu to môže byť aj nepríjemné sa nejako moc stretať takto s ľuďmi... a načo vôbec sa s ľuďmi z fóra stretať aj mimo fóra?

Ja necítim potrebu niekoho vidieť očami, to mi znie skôr až desivo, keby niekto povedal, že by ma chcel vidieť... to existuje aj tzv. "σκοποφοβία" [skopo fóbia] či "οφθαλμοφοβία" [oftalmo fóbia], a myslím, že v miernejšej forme je to dosť bežná vec, že človeku je nepríjemné, keď sa naňho niekto pozerá... viď.: http://youtu.be/9miJQyqY6L4?t=5s rozhodne to mi príjemné nie je... a hlavne také osobnejšie veci sa mi lepšie vyjadrujú pri písomnej komunikácii než hovorovej... a tiež si myslím, že v určitej miere je to dosť bežný jav medzi ľuďmi...

veď si si aj sám pochvaloval ten vtip: viewtopic.php?p=245141#p245141 ktorý je tak veľmi pravdivý... proste, má takýto spôsob komunikácie mnohé výhody, a naopak, pre bežné kamarátske vzťahy na fóre a pod. ani nič iné nie je potrebné. Nijako viac človeka nespoznám tým, že ho budem aj vidieť, naopak, to často ľudí skôr mýli. to dôležité je očiam neviditeľné...

takže nerozumiem načo si takéto veci riešiť v podpise takou vetou, že: "Som len zvedavy ci niekto okrem mna berie uvedeny citat vazne"...

to už potom jedine že by si tým chcel robiť nejakú formu nátlaku k vynucovaniu si nejakých mimofórových stretnutí proti vôli dotyčného, čo už na také bych už duplom nenachádzal slov...
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 16.04.2013 19:27:07   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 11:01:14
napísal 3867 príspevkov
Bydlisko: Žilina
ked ste začali o podpise. Podpis na listine vlastne znamená "ja osobne to potvrdzujem" alebo ak chcete "toto som ja" Tak aj citát alebo výrok v podpise má charakterizovať človeka, poodhaliť niečo z jeho vnútra, prípadne poskytnúť informáciu čitateľom čo je pre neho dôležité. Podpis má komunikovať informáciu o sebe, nemôže k niečomu vyzývať, klásť otázky alebo vyčítať či upozorňovať. Na to slúži text listiny (debata, fórum, správa a pod.) Kto to nechápe a dá si niečo také do podpisu tiež vlastne komunikuje niečo o sebe, ale to posolstvo určite nie je pozitívne.
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 16.04.2013 23:27:59   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11749 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
Kto to nechápe a dá si niečo také do podpisu tiež vlastne komunikuje niečo o sebe,

presne tak: komunikujem ze som s niecim hlboko nespokojny lebo vsetkemu sa mi to nepodarilo vyriesit a teda ma to trapi a zverejnujem to ...

Citácia:
načo tak extrémne násilne rozťahovať príspevky, ako napr. tento tvoj posledný:

uznavam, budem si musiet na to davat pozor ....
Citácia:
ja nevidím moc logiku tomu, keď sa na fórum kopírujú naprosté nezmysly z nejakých blogov, kde aj sám vidíš, že je to len jedovatý proticirkevný článok, a ešte k tomu totálna blbosť,
su pripady ked to dokresluje faktografiu pripadu. Normalne informacie chybaju tak ludia hladaju kade tade lebo topiaci sa aj slamky chyta
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.04.2013 9:09:22   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 22.03.2008 11:01:14
napísal 3867 príspevkov
Bydlisko: Žilina
misojogi píše:
Citácia:
Kto to nechápe a dá si niečo také do podpisu tiež vlastne komunikuje niečo o sebe,

presne tak: komunikujem ze som s niecim hlboko nespokojny lebo vsetkemu sa mi to nepodarilo vyriesit a teda ma to trapi a zverejnujem to ...




Prepáč Mišo, snažil som sa ti to napísať slušne a jemne, ale žial nechápeš. To moje
Citácia:
tiež vlastne komunikuje niečo o sebe
znamena to že taký komunikuje vlastnú nechápavosť, nevie čo je význam a zmysel podpisu, pýchu že všetci ho musia počúvať, neschopnosť prijať iný názor a vnucovanie vlastného postoja bez možnosti protistrany reagovať. Ze si s niečím nespokojný sa nedá komunikovať infantilným vykríkaním cez podpis (aj ked sa pose....ja presadzujem toto). Veci sa riešia v debatách a nie takýmto prístupom. Podpis ktorý si mal aj ten posledný o "trtúlení" bol odraz hlúposti. Vieš si predstaviť ako pôsobil na náhodného návštevníka ktorý možno potreboval riešiť nejakú vážny problém. Asi ihned odišiel na Krédo - a to je tvoja zodpovednosť. Žial nevidíš súvislosti. Ked niečo napíšeš prečo sa nezamyslíš aj nad tým ako to vnímajú aj náhodní čitatelia.

A nakoniec aj celý tvoj že niečo sa nepodarilo vyriešiť a trápi ťa to vyriešiš nevhodným podpisom je úplne pomýlený. Ak si myslíš že potom sa to vyrieši sa mýliš, tiež ťa to neprestane trápiť (okrem pohladkania vlastného ega).

Ako sa dá z vety: "trtúlite o facinách" vyčítať že niečo sa ti nepodarilo vyiešiť a niečo ťa trápi? Je to obyčajná urážka všetkých prispievatelov fóra a dehonestácja celého areopagu. (a ani necháúpeš význam pretože trt po trnavsky je ništ= nič, kdežto trtúliť je pomerne hrubý vulgasrizmus)

Neber to v zlom. Mám ťa rád.
_________________
Pamätaj že vo výšinách vždy svieti Slnko, bez ohladu na mračná ktoré prichádzajú a odchádzajú
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.04.2013 12:21:39   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11749 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
snažil som sa ti to napísať slušne a jemne, ale žial nechápeš.

konecne si to napisal zrozumitelne, takze chapem co si chcel povedat
som vazne spokojny, vdaka

to predtym bola pseudoslusnost ktora len ublizovala
Hore
 Profil  
 
Poslať 17.04.2013 14:21:53   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 07.08.2006 23:41:06
napísal 11018 príspevkov
misojogi píše:
konecne si to napisal zrozumitelne, takze chapem co si chcel povedat. som vazne spokojny, vdaka
ono to pokiaľ viem tak bolo v rôznych obmenách už aj pred tým v minulosti napísané, ale tak som rád, že vravíš, že tomu teda už chápeš. už len to aplikovať do praxe... Predpokladám, že si si všimol, čo tu bolo zmienené - naznačil to tiež aj m3 - aj k "otázke" v podpise, že predsa ak máš otázku, tak sa dá na to založiť samostatná téma. táto súčasná "otázka" by mohla byť trebárs do "voľné témy"... ale vlastne neviem, či je to ešte potrebné, lebo už som sa tu pokúsil na to odpovedať, takže ak je to zodpovedané, tak už tá otázka duplom nemá zmysel. no ak chceš o tom viac diskutovať, tak to potom už radšej na tú samostatnú tému... lebo tuná by sme s tým už boli off topic... (kým podpis už duplom nie je adekvátny priestor na hľadanie odpovede, o ktorej to tam vravíš, že ťa zaujíma)... hmmm....
_________________
Už nemať žiadnej vlastnej prosby z lásky k slobode. Veď stačí nám žiť iba o chlebe a o vode a spávať bez podušky na bukovej lavici, len nech tí druhí majú šťastie, radosť na líci. (Janko Silan)
Hore
 Profil  
 
Poslať 01.05.2013 11:40:48   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 3699 príspevkov
Ešte nie sme celkom vo svetle - povzbudenie k pokore od pápeža Františka.

Papež František: Zahanbení je ctnost

Vatikán. „Stydět se za hříchy je ctností pokorného a přípravou na přijetí Božího odpuštění,“ zdůraznil dnes papež František v homilii při slavení dnešní eucharistie v kapli Domu sv. Marty za účasti zaměstnanců Správy majetku apoštolského stolce a několika řeholnic. Se Svatým otcem koncelebrovali kardinál Domenico Calcagno, předseda zmíněné instituce a arcibiskup Francesco Gioa, předseda vatikánského úřadu Peregrinatio ad Petri Sedem.
Papež František ve své homilii komentoval první list svatého Jana, kde stojí, že „Bůh je světlo a tma v něm vůbec není,“ (1 Jan 1,5) a přitom podotkl, že naproti tomu „my všichni máme ve svých životech temná místa“, chvíle, kdy „je všechno, také v našem svědomí, tmou. Neznamená to však – dodal – že kráčíme v temnotě“:

„Kráčet v temnotách znamená být spokojen se sebou samým; být přesvědčen, že nepotřebuji spásu. Toto jsou temnoty! Jde-li někdo po této cestě, jež je vlastní temnotám, není snadné se vrátit zpět. Patrně proto svatý Jan, aby přivedl k zamyšlení, pokračuje: »Řekneme-li, že hřích nemáme, klameme sami sebe a není v nás pravda« (1 Jan 1,8). Hleďme na své hříchy, všichni jsme hříšníky, všichni… Toto je východisko. Pokud však své hříchy vyznáme, »On věrně plní, co slíbil, odpustí nám hříchy a očistí nás od všeho špatného«(1 Jan 1,9) . Takto se nám prezentuje Pán, který je tolik dobrý, tak věrný a tak spravedlivý, že nám odpouští.“

„Když Pán odpouští, zjednává spravedlnost“ – pokračoval papež – předně Sobě samému, „protože On přišel, aby nás spasil a odpustil nám“, přijal nás s otcovským jemnocitem jako děti: „Pán je milostivý k těm, kdo se ho bojí a kteří k Němu přicházejí. Vždycky nám rozumí a chce nás obdarovat oním pokojem, který dává jenom On. Toto se děje ve svátosti smíření – pokračoval Svatý otec – i když si někdy připadáme, že jít ke zpovědi, je jako jít do čistírny, abychom odstranili špínu ze svého oděvu“:

„Avšak Ježíš ve zpovědnici není čistírna. Jde o setkání s Ježíšem, který nás očekává. Čeká nás takoví, jací jsme. My se však stydíme říci pravdu: Udělal jsem toto, myslel jsem na tamto. Zahanbení je však opravdová křesťanská ctnost.. a také lidská. Nevím, zda se to italsky tak řekne, ale u nás se říká o těch, kteří se nedovedou stydět, že jsou »sin vergüenza« tedy nestoudní, protože se neumějí stydět. Zahanbení je ctností pokorného, tedy takových mužů či žen, kteří jsou pokorní.“

Je zapotřebí mít důvěru – pokračoval papež – protože hřešíme-li, máme u Otce přímluvce „Ježíše Krista, spravedlivého“. A On je nám oporou před Otcem“ a hájí nás před našimi slabostmi. Je však nezbytné se postavit před Pána „se svojí pravdou hříšníka“, „s důvěrou a taky radostí, bez přetvářky… Nikdy se nesmíme před Bohem přetvařovat!“. Zahanbení je ctnost: jakési „blažené zahanbení“. To je ctnost, kterou od nás Ježíš žádá: pokoru a mírnost.“

„Pokora a mírnost tvoří jakýsi rámec křesťanského života. Křesťan si vždycky počíná takto, tedy pokorně a mírně. A Ježíš nás očekává, aby nám odpustil. Můžeme se Jej zeptat: jít ke zpovědi tedy neznamená jít na mučidla? Ne. Znamená to chválit Boha, protože mne – hříšníka - spasil On. A když se zítra dopustím téhož? Jdi příště, a potom zas a zas a zas… On nás vždycky očekává. Taková je Pánova něha, pokora, mírnost..“

Tato důvěra nám „dá rozlet“. „Pán nám dává tuto milost, tuto odvahu jít vždycky za Ním s pravdou, protože pravda je světlo, a nikoli s temnotou polopravd nebo lží. Kéž nám Bůh udělí tuto milost. Ať se tak stane. – končil Svatý otec homilii při dnešní ranní eucharistii v Domě sv. Marty.
_________________
"...žije Pán zástupov, pred tvárou ktorého stojím..." (2 Kr 3, 14)
Hore
 Profil  
 
Poslať 01.05.2013 12:01:25   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 19.10.2009 22:07:40
napísal 12125 príspevkov
Pekne, ale preco kopirujes z ceskej stranky, ked mame slovensku?
http://sk.radiovaticana.va/news/2013/04/29/pn/slo-687462
Hore
 Profil  
 
Poslať 07.05.2013 11:06:52   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 15.05.2006 9:21:13
napísal 6071 príspevkov
Bydlisko: gemer
dakl píše:
Prosím Pána, aby som aj ja nehodný mohol patriť medzi vyvolených, aby som sa stal sprostredkovateľom Jeho moci. Verím, že sa tak môže stať, ak bude taká Jeho vôľa. Ale nemám právo Mu vyčítať, ak sa tak nestane.

blahoslaviť ma budú všetky pokolenia, lebo Pán zhliadol na poníženosť svojej služobnice...
nie je problémom, ak celý život veslujeme v podpalubí, problém je, ak sa každý má snažiť byť u kormidla.
možno by bol aj problém, ak by som bol obdarovaný - mohol by som spyšnieť - a nechváliť sa tým, čo som dostal ako dar, ale vyvyšovať sa nad tých, čo dary nedostali - možno aj preto si netrúfnem prosiť o viac darov, ako dokážem uniesť, ale o to viac zaráža tvrdenie, že musíš chcieť všetko.
aby som netvrdil, že som pneumatikoi a nevyvyšoval sa nad psychikov
som ráda za talenty čo som dostal - ak sa Pán rozhodne dať ďaľšie, tak ok, ak nie, naozaj sa nemôžem sťažovať, bo už teraz mám dosť čo s tým čo mám robiť.
_________________
ridendo verum
Hore
 Profil  
 
Poslať 07.05.2013 13:22:09   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 24.11.2009 0:52:31
napísal 11749 príspevkov
Bydlisko: Bratislava
Citácia:
preco kopirujes z ceskej stranky, ked mame slovensku?

vdaka za info ...
Hore
 Profil  
 
Poslať 18.05.2013 16:20:53   Re: Pýcha a Pokora
 
Obrázok užívateľa

od 15.11.2009 22:29:16
napísal 3699 príspevkov
http://www.boziemilosrdenstvo.sk/vianney/nauka_o_pyche.html

NÁUKA O PÝCHE

Bože, ďakujem Ti, že nie som ako iní ľudia: vydierači, nesprvodlivci, cudzoložníci, alebo aj ako tento mýtnik.

(Lk 18, 11)

Takto obyčajne hovoria ľudia falošne nábožní – pyšní, zaľúbení do seba, takí, ktorí kritizujú konanie iných. Podobne hovoria ľudia bohatí, ktorí s pohŕdaním pozerajú na chudobných, ako keby chudáci mali inú prirodzenosť. Môžeme dokonca povedať, že je to všeobecný hlas. Lebo aj v nižších spoločenských skupinách stretávame prekliaty hriech pýchy a vidíme, ako sa chce každý vynášať nad druhého, ako preceňuje seba a o sebe má tie najlepšie predstavy. Pýcha je prameňom všetkých priestupkov a príčinou rozličných nešťastí vo svete. Často dochádza k tomu, že ľudia vo svojom zaslepení sú pyšní na to, za čo by sa mali hanbiť. Jedni sú pyšní, lebo sa im zdá, že majú väčšie schopnosti, iní sú pyšní na svoj majetok alebo peniaze a nechcú pamätať na to, že čím kto viac dostal, tým podrobnejšie vyúčtovanie ho čaká pred Bohom. Skutočne, musíme všetci povedať
so sv. Augustínom: Bože môj, daj aby som poznal, čím som a budem plný zahanbenia a bude pohŕdať sám sebou. Budem vám dnes hovoriť o tom: 1. ako pýcha zaslepuje človeka a robí ho odporným v očiach Boha i ľudí; 2. akým spôsobom môžeme tento hriech páchať; 3. aké prostriedky máme užívať, aby sme sa z neho polepšili.

Aby som vám podal náležité poznanie pýchy, je potrebné, aby som so súhlasom Boha vyňal z podsvetia Lucifera a postavil ho na moje miesto, aby vám on sám predstavil hrôzu tohto hriechu a ukázal, aké nebeské dobrá kvôli pýche stratil a aké nešťastie na seba pritiahol. Tento hriech neraz trvá chvíľu, ale trest, aký po ňom nasleduje, je večný. Zvláštnym spôsobom charakterizuje pýchu to, že osoba, ktorá jej podlieha, nevidí v sebe žiadnu vinu. Pyšný človek nechce uveriť, že je pyšný, nechce priznať, že nemá pravdu. Jemu sa zdá, že všetko, čo hovorí, je dobré. Podľa čoho môžeme poznať veľkosť tohto hriechu? Podľa utrpenia a pokorenia, ktoré prijal Pán Ježiš, aby ho vykorenil. Narodil sa z chudobných rodičov a žil v zabudnutí.
Pozrite, aké veľké nešťastia priviedol na zem tento hriech. Keby nebolo pýchy, nebolo by pekla. Keby nebolo tohto hriechu, Adam by doteraz prebýval v pozemskom raji, my všetci by sme boli šťastní: nepodliehali by sme chorobám a všetkým nedostatkom, nebolo by smrti ani strašného súdu; nemuseli by sme sa báť nešťastnej večnosti, mali by sme zaistené nebo. Dobre by nám bolo na tomto a ešte lepšie na tamtom svete; život by nám plynul na slávu dobrého Boha a kedysi s dušu i telom by sme to isté robili v nebi. Keby nie tento prekliaty hriech, Ježiš Kristus by nebol musel zomrieť. Koľkých utrpení by bol ušetrený Božský Spasiteľ!

Spýtate sa ma, prečo tento hriech spôsobil toľko nešťastí? Preto, že keby Lucifer a jeho anjeli neboli pyšní, nebolo by zlých duchov, nikto by nepokúšal prvých rodičov a preto by vytrvali v dobrom. Dobre viem, že každý ťažký hriech – ako lakomstvo, opilstvo, pomsta, nečistota – zasluhuje si večný trest a že každý z týchto hriechov ťažko zarmucuje Boha. Pýcha však najviac raní Srdce Ježiša. Lebo pyšný človek sa podobá vzbúrencovi, ktorý nielen pohŕda zákonmi svojho vládcu, ale sa mu ešte usiluje vraziť nôž do srdca, zosadiť z trónu, pošliapať ho a zaujať jeho miesto. Možno si predstaviť väčšiu zlobu?
Duch Svätý sa tiež jasne vyjadruje o tomto previnení. Hovorí totiž, že pyšný človek je ohyzdný pred Bohom i ľuďmi. A Ježiš Kristus ďakuje svojmu Otcovi, že ukryl tieto tajomstvá pred múdrymi a vyjavil ich malým. Ak pozorne čítame Písmo Sväté, presvedčíme sa, ako Boh prísne trestá a ponižuje pyšných.
Príkladom toho je kráľ Nabuchodonozor, ktorý sa vo svojej pýche považoval za Boha. Keď začal byť pyšný kvôli svojej moci, zakúsil, že je Boh na nebi, ktorý spravuje kráľovstvá. Lebo Boh dopustil na tohto pyšného človeka pomätenie zmyslov, takže sa mu zdalo, že je zvieraťom, utiekol teda do lesa a ako zvieratá, živil sa trávou. A tento stav trval tak dlho, kým Nabuchodonozor nevstúpil do seba a neuznal, že je slabým a úbohým stvorením. Pozrite, čo stretlo pyšného Dátana a Abirona ako aj dvesto najvýznamnejších Židov, ktorí bez povolania chceli prinášať Bohu kadidlovú obetu ako kňazi a búrili sa proti Mojžišovi a Áronovi. Boh ich prikázal odlúčiť od synov Izraela. A keď to urobili, v tej chvíli sa pod nimi otvorila zem a pohltila ich zaživa. Pozrite na Herodesa, ktorý odsúdil na smrť sv. Jakuba Apoštola a uväznil sv. Petra. Pýcha tohto kráľa nemala hraníc. Raz si zasadol na trón v kráľovskom odeve a predvádzal sa rečami pred ľudom, ktorý klamne hovoril: „To nehovorí človek, ale sám boh“. V tej chvíli sa anjel dotkol Herodesa strašnou chorobou, lebo červy žrali zaživa jeho telo. A tak pyšný a ukrutný Herodes zomrel hanebnou smrťou. Pyšný Náman chcel, aby všetci padali pred ním na kolená. Rozhneval sa na Mardocheja, že ho neuznával a prikázal pripraviť pre neho šibenicu. Ale keďže Boh sa pyšným protiví, tak Boh dopustil, že na tejto šibenici odvisol sám pyšný Náman.
Istý pustovník bol pyšný na svoju vieru a v prítomnosti sv. Palemona sa hodil do ohňa presvedčený, že sa mu nič nestane. Pôsobením zlého ducha skutočne vyšiel celý z plameňov, ale hneď spáchal hanebný hriech proti čnosti čistoty, a zlý duch pred očami Palemona vrhol pyšného do rozpálenej pece, v ktorej stratil život.
Tak je to – vždy a všade pyšný stretáva pokorenie, lebo toto previnenie ošklivé Bohu a ohyzdná ľuďom. Lebo pyšný sa nezmieri s nikým, nad rovnakých sa vyvyšuje, vyšším od seba sa chce vyrovnať – často sa háda a preto ľudia sa držia ďaleko od neho a nenávidia ho. Pýcha divne mení človeka – tak ako zmenila anjela, jedno z najkrajších stvorení, na ohavného diabla. Ona tiež človeka, ktorý je dieťaťom Božím, odovzdáva do otroctva satana.

Priznáte, že pýcha je odporným hriechom, že ťažko uráža Boha a že privádza strašné nešťastia na ľudí. Ale akým spôsobom ju možno rozoznať? Ona sprevádza človeka všade, mieša sa do jeho skutkov i slov, je druhom prísady, bez ktorej sa nezaobíde takmer žiaden pokrm. Sám Pán Ježiš opisuje v Evanjeliu pyšného človeka v osobe farizeja, ktorý prišiel do svätyne a pred ľuďmi sa nahlas modlil týmto spôsobom: Bože, ďakujem ti, že nie som ako ostatní ľudia: vydierači, nespravodlivci, cudzoložníci alebo aj ako tento mýtnik. Postím sa dva razy do týždňa, dávam desiatky zo všetkého, čo mám. Teda pyšný človek pripisuje všetko sebe samému, nie Bohu. Nešťastná pýcha zachvacuje starých i mladých, bohatých i chudobných. Každý sa chváli tým, kto je, čo urobil, hľadá potlesk, žobre o márnu slávu u ľudí.
Najčastejšie sa pýcha natíska za prah bohatých ľudí. Ak niekto získal majetok – už mení spôsob života a ak títo farizeji chcú, aby ho ľudia nazývali pánom, aby ho pozdravovali, aby mu dávali prvé miesta. Oblieka sa tiež vyberane. Na uvítanie sotva ráči skloniť hlavu, pričom nesníma ani klobúk; v rozhovore používa vyberané frázy, pýši sa nimi, hoci niekedy nerozumie ich významu. Bude vám hovoriť, aký veľký majetok zdedil, lebo chce ukázať, že je ešte bohatší. Keď sa mu podarí nejaká vec, rozpráva o nej všade tak, že sa to nedá počúvať. Hovorí o svojich cestách a v tom tiež preháňa. Zdá sa mu však, že všetci pozerajú na neho s obdivom, zatiaľ čo oni v duši s poľutovaním sa smejú z jeho hlúposti.
Pyšní nechce iným nič priznať, ostro kritizuje, ponižuje iných, aby povýšil seba. Hovorí tiež o svojich dielach, chváli sa, že iní sa o nich vyjadrovali s uznaním. Keď vidí niekoľko osôb spolu, hneď sa mu zdá, že hovoria o ňom, že ho chvália alebo ohovárajú. Prázdnemu dievčaťu sa zdá, že má peknú postavu a preto chodí vymeranými krokmi, s akýmsi afektovaním a pýchou, ktorá zdá sa, že siaha do oblakov. Ak má mnoho šiat, tak úmyselne nezatvára skriňu, aby to ľudia videli. Ľudia sú pyšní aj kvôli svojmu výsledku práce, na to, že sa vedia dobre spovedať, dobre modliť, sú pyšní na skromné správanie v kostole. Matka je pyšná na deti, roľník na úrodu polí, lepším obrobením, mladý človek na retiazky či hodinky – preto sa často pozerajú na hodinky. Neraz pri hre niektorý z hráčov vyťahuje z vrecka všetky peniaze, aby ho považovali za bohatého a obdivovali, hoci často sú to peniaze požičané.
Keď sa pyšný ocitne v nejakom novom spoločenstve, bude rozprávať o svojej rodine, majetku, talentoch, len aby pozdvihol obraz o sebe vo verejnej mienke. Ak nejaký otec má dospelých synov alebo dcéry na vydaj, tak hneď počujete, ako bude rozprávať, koľko tisícok peňazí požičal. A poprosiť ho v tej chvíli o päť korún pre chudobného, tak bohatstvá hneď kdesi zmiznú. Krajčír alebo iný remeselník sa vychvaľuje svojím talentom a neraz dokonca na ulici je ukazovať, že on učil také pekné šaty alebo nejakú inú vec.
Prekliaty hriechy pýchy sa tlačí všade, dokonca medzi pastierov a chudobných obyvateľov hôr. Keď drevorubač stína lesné stromy pri ceste, tiež sa usiluje robiť to zručne a obratne, aby tí, ktorí prechádzajú okolo, ho obdivovali. Čo je horšie, že dokonca zlí sú pyšní na svoje previnenia. Opilci rozprávajú, koľko dokážu vypiť a dokonca sa im nezatočí hlava, a iní, keď vypijú to isté množstvo pohárikov, sú úplne opití. Pozorujte, ako neraz ktosi hovorí o sebe s pokorou a skláňa hlavu nadol. Ale ak počuje čosi nepríjemné na svoju tému, hneď sa nadúva a hnevá, čo je jasným prejavom pýchy.
A dokonca k dobrým skutkom sa zakráda tento hriech. Pozrite na ľudí, ktorí len preto konajú dobré skutky, aby ich považovali za milosrdných. Keď podporujú žobráka pred inými, tak úmyselne dávajú väčšiu almužnu, ktorú by nedali nikdy, keby boli sami. Pyšný človek neznáša napomenutie – čo by nepovedal či neurobil, musí byť dobré.
U iných vidíme samé omyly a neraz najšľachetnejšie zámery a intencie si zle vysvetľujeme.
Mnoho máme tiež takých, ktorí vymýšľajú z márnivosti! V rozhovore preháňajú alebo priamo klamú z obavy, aby neboli pokorení. Starci sú pyšní na to, čo neurobili. Keď počúvame ich rozprávania, mohli by sme ich považovať za veľkých bohatierov, ktorí prešli celú zem. Mladší zasa s preháňaním hovoria o tom, čo urobia v budúcnosti. A tak všetci klamú, pričom utekajú za dymom slávy. Taký je dnes svet. A vy skúmajte svoje srdce a s rukou na srdci povedzte, či nemám pravdu?
Tento hriech veľmi zatemňuje náš rozum. U iných vidíme pýchu, ale nevidíme ju u seba samých. Človek, ktorý hľadá pochvaly u ľudí, je hlúpy. Prečo? Lebo stráca veľké zásluhy za svoje skutky a vystavuje sa odsúdeniu. Hľadá slávu, ale ju nenájde; ľudia ho vysmejú. Čím kto tichšie žije a hľadá menej slávy, tým viac ho oslavuje Boh, tým viac jeho meno sa stáva známe na všetky strany sveta.
Ako farizej je obrazom pyšného človeka, tak mýtnik predstavuje človeka pokorného, naplneného pocitom osobnej ničoty a dôverujúceho Bohu. On zabúda na všetko, čo dobré mohol v živote vykonať a živo uznáva svoju duchovnú úbohosť a nehodnosť. Nesmie stáť pred Bohom ani pozdvihnúť oči k nebu, nejde dopredu, netúži, aby ho videli, stojí v kúte ako vinník pred sudcom, pozerá do zeme, jeho srdce preniká ľútosť, oči má naplnené slzami. Z jeho duše sa vydiera prosba: „Bože môj, zmiluj sa nado mnou, lebo som veľký hriešnik“. Vlastne táto pokora vzrušila Srdce Boha, lebo mýtnik dosahuje odpustenie vín a dostáva pochvalu z úst Ježiša Krista, ktorý hovorí, že sa vrátil domov ospravedlnený, zatiaľ čo farizej vo svätyni zaťažil svedomie novým hriechom. A Pán Ježiš končí svoje rozprávanie upozornením, že kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený.
Keď sme už spoznali pýchu, pozrime sa teraz na čnosť, ktorá je protikladom tohto hriechu.

Ako pýcha je prameňom všetkých hriechov, tak pokora, naopak, je základom všetkých čností. To je brána, cez ktorú k nám prichádzajú Božie milosti. Ona spásnou príchuťou všetkých dobrých skutkov, robí ich milými Bohu a záslužnými pre život večný. Ona je pani Božieho Srdca, lebo Stvoriteľ nič neodmieta pokorným. Podľa sv. Bernarda pokora je poznaním seba samého a pohŕdaním vlastnou ničotou. Ona je fakľou, pri ktorej vidíme jasne svoje nedokonalosti. Ona nespočíva v slovách alebo činoch, ale v poznaní seba samého a nespočetných vlastných omylov, ktoré pred ním zahaľuje pýcha. Táto čnosť je k spáse absolútne nevyhnutná. Lebo Pán Ježiš jasne hovorí, že ak sa nestaneme ako malé deti, nevojdeme do nebeského kráľovstva. Pokora má zaistené všetko. Ona zaobstaráva odpustenie hriechov, zaisťuje víťazstvo v pokušeniach; ona nás robí milými Bohu. A preto Ježiš Kristus ako Človek sa stal sluhom vlastne preto, aby nám dal príklad. Vzhľadom na svoju pokoru našla u Boha milosť aj Panna Mária.
Sv. Anton videl na svete množstvo satanských sietí a strašne sa preľakol. Pýtal sa teda Boha, kto bude v stave uniknúť všetkým týmto nástrahám. Vtedy počul hlas, ktorý hovoril, že iba pokorný človek neupadne do týchto pascí. Sv. Augustínovi položili otázku, ktorá čnosť je najmilšia Bohu a ktorá vedie človeka najistejšie do neba. Po hlbšom zamyslení, odpovedal svätý Doktor Cirkvi, že je to pokora. Sv. Makáriovi sa raz sťažoval zlý duch, že ho nemôže premôcť, hoci sa viac postí ako on a viac bdie, lebo vôbec neje, nespí, a iba v jednom ohľade ho Makárius prevyšuje – v čnosti pokory, ktorú zlý duch nemá. Šťastný je ten, kto má túto čnosť, lebo je schopný veľkých vecí. Bez pokory všetky ostatné čnosti sú nanič. Hoci by sme všetko rozdali chudobným, hoci by sme celý život plakali a robili pokánie za hriechy, hoci by sme zomreli na púšti, nevojdeme do neba, ak nám bude chýbať pokora. Nedivme sa teda, že svätí sa tak horlivo usilovali získať a zachovať si túto čnosť. Čím viac ich Boh obdaroval milosťami, tým viac sa pokorovali. Sv. Pavol bol unesený až do tretieho neba, a aj napriek tomu sa nazýva veľkým hriešnikom, prenasledovateľom Cirkvi a nevydareným plodom. Svätý Martin i svätý Augustín nesmú vojsť do Cirkvi, tak ich desí vlastná duchovná úbohosť. Aj my musíme byť preniknutí pocitom osobnej úbohosti, ak sa chceme páčiť Bohu. Čím viac je strom zaťažený ovocím, tým viac sa jeho konáre skláňajú k zemi. A my tiež, čím viac dobra konáme, tým viac sa ponižujeme a pamätajme na to, že charakteristickým znamením dobrého kresťana je pokora.
Podľa čoho spoznáme túto čnosť, Pokorný nehovorí o sebe ani dobre, ani zle. On starostlivo venuje pozornosť sebe, oplakáva svoje viny a usiluje sa páčiť Bohu. Nesúdi blížnych ostro, nikým nepohŕda, má porozumenie pre omyly iných. O blížnom sa vyjadruje dobre. Ak nemôže o niekom dobre hovoriť, mlčí. Osobným pochvalám sa neteší, vyhýba sa im. Za svojich priateľov považuje predovšetkým tých, ktorí mu povedia jeho omyly a preukazuje dobrodenia tým, ktorí ho očierňujú. Ako pyšný sa rád zdržuje v kruhu pochlebovačov, tak pokorný sa ich stráni. Rád sa rozpráva s Bohom, predstavuje Mu svoju úbohosť a prosí Ho o milosrdenstvo. V práci hľadá jedine chválu Boha, nedbá na ľudské ohľady, nezháňa sa za slávou.
Pán Ježiš, zdá sa, že nerozlišuje medzi Krstom, Pokáním a čnosťou pokory. Hovorí teda, že bez svätého Krstu nevojdeme do nebeského kráľovstva, tak isto ako po ťažkom hriechu, bez pokánia neobsiahneme rozhrešenie. Ale Spasiteľ tiež dodáva, že bez pokory – ak sa nestaneme ako deti – nebudeme vidieť Boha. Ak budeme pokorní, získame odpustenie najťažších hriechov, ale bez tejto čnosti, hoci by sme konali čo najviac dobrých skutkov, nebudeme spasení.
Uvediem vám príklad Písma svätého. Vieme, že kráľ Achab patril k najhriešnejším izraelským kráľom. Oddával sa hriechom nečistoty, kradol majetky poddaným, odvádzal ich od úcty pravého Boha a predbehol zločinmi všetkých svojich predchodcov. Preto Boh poslal k nemu svojho proroka, Eliáša, a prikázal mu, aby povedal, že na tom mieste, na ktorom psy lízali krv nevinne zabitého Nabota, budú lízať aj jeho krv. Výrok Boží bol jasný a rozhodný. Keď Achab počul túto reč, roztrhol si šaty, zakryl sa vrecovinou, postil sa a koril. Boh tiež zmenil svoj výrok a povedal prorokovi: Videl si, ako sa Achab predo mnou pokoril? Pretože sa pokoril pred mnou, neprivediem nešťastie za jeho života. Za dní jeho syna privediem nešťastie na jeho dom! (1 Kr 21, 29). Vidíte teda, že pokora preráža nebesia, odzbrojuje pravicu nahnevaného Boha a sama získava odpustenie.
Či som nemal pravdu, keď som hovoril, že pokora je najkrajšia a najcennejšia zo všetkých čností? Keď ju máme, máme i všetky iné čnosti. Bez nej by všetky naše čnosti boli ničím. Dobrého kresťana poznáme podľa toho, že pohŕda sebou, a všetky slová i skutky blížneho vysvetľuje dobre. Som si istý, že ak budete mať čnosť pokory, vaše srdce okúsi šťastie na zemi a nebeské radosti v budúcom živote. Amen.
_________________
"...žije Pán zástupov, pred tvárou ktorého stojím..." (2 Kr 3, 14)
Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
 [ Príspevkov: 60 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4

Obsah fóra » Katolícka spiritualita - DUCHOVNÝ ŽIVOT

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Skočiť na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad:phpbb.sk.

Zobraziť štatistiku návštevnosti: