od 24.11.2009 0:52:31 napísal 24056 príspevkov Bydlisko: Bratislava
|
zaujimavy clanok na blogu o encyklike Humanae vitae - zapisky z konferencie na tuto temu Znenie encykliky: https://www.kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/dokumenty-papezov/c/humanae-vitaevyberam z nej Citácia: Neplodné obdobie - prirodzena antikoncepcia 16. Proti tomuto učeniu Cirkvi o manželskej morálke niektorí v súčasnosti namietajú, ako sme to uviedli (bod č. 3), že ľudský rozum má právo a úlohu riadiť tie sily, ktoré mu poskytuje nerozumná príroda, a usmerniť ich na dosiahnutie takého cieľa, ktorý zodpovedá dobru človeka. Niektorí sa teraz pýtajú: nie je rozumnejšie za daných okolností umele určovať pôrodnosť, ak sa tým lepšie napomôže rodinný pokoj a svornosť a deťom, ktoré sú už narodené, sa vytvoria vhodnejšie podmienky na ich výchovu? Na túto otázku treba dať jasnú odpoveď. Cirkev je zo všetkých prvá, ktorá chváli a odporúča používanie ľudského rozumu v diele, ktoré človeka, obdareného rozumom, tak úzko spája so svojím Stvoriteľom. Tvrdí však, že sa to má diať pri zachovaní poriadku, ktorý stanovil Boh. Ak teda pre odstupy medzi jednotlivými pôrodmi jestvujú primerané dôvody, ktoré pochádzajú z telesného alebo duševného stavu manželov alebo z vonkajších okolností, podľa učenia Cirkvi manželia môžu sledovať prirodzený rytmus obsiahnutý v plodivých schopnostiach tak, že budú manželsky obcovať iba v neplodnom období, a tak kontrolovať pôrodnosť, žeby sa morálne učenie, ktoré tu vysvetľujeme, v ničom neporušilo.20 Cirkev zostáva verná sebe i svojmu učeniu, keď uznáva, že manželia môžu brať do úvahy neplodné obdobia, alebo keď vyhlasuje za vždy nedovolené používanie takých prostriedkov, ktoré priamo prekážajú počatiu, hoci sa toto druhé počínanie dovoláva dôkazov, ktoré sa zdajú čestné a vážne. V skutočnosti sa oba tieto prípady hlboko odlišujú: v prvom prípade manželia oprávnene využívajú možnosť, ktorú im dala príroda; v druhom zasa prekážajú, aby počatie prebiehalo podľa svojho prirodzeného poriadku. Nedá sa poprieť, že manželia sa v oboch prípadoch so vzájomným súhlasom a z prijateľných dôvodov chcú vyhnúť počatiu a mať istotu, že nebudú mať deti. Treba však súčasne uznať, že iba v prvom prípade sa manželia vedia zdržať manželského styku v plodných obdobiach, kedykoľvek z primeraných dôvodov nie je želateľné počať dieťa. Keď sa však vráti neplodné obdobie, užívajú manželský styk, aby si prejavovali vzájomnú lásku a udržovali sľúbenú vernosť. Keď takto konajú, zaiste vydávajú svedectvo o pravej a celkom správnej láske.
Vážne následky metódy umelého regulovania pôrodnosti 17. Čestní ľudia sa môžu dostatočne presvedčiť o pravdivosti učenia, ktoré Cirkev v tejto veci predkladá, ak si všimnú následky metód umelého regulovania pôrodnosti. Predovšetkým nech si uvedomia, aká široká a ľahká cesta sa takýmto konaním môže otvoriť pre manželskú nevernosť a všeobecný pokles mravnosti. Nie je na to ani potrebná dlhá skúsenosť, aby sa mohol každý presvedčiť o slabosti ľudskej prirodzenosti a aby pochopil, že ľudia - najmä mladí, tak ľahko podliehajúci náruživostiam - potrebujú povzbudenie na zachovávanie morálneho zákona a že sa im nesmie uľahčovať cesta k jeho porušovaniu. Treba sa obávať aj toho, že muži, čo si zvykli používať prostriedky na zamedzenie počatia, stratia k ženám úctu, nebudú brať do úvahy ich telesnú a duševnú rovnováhu, urobia si z nich nástroj pre svoju žiadostivosť a nebudú ich považovať za životné družky, ktoré majú ctiť a milovať. Konečne treba starostlivo uvážiť, aká nebezpečná moc by sa dala do rúk tým predstaviteľom verejnej moci, ktorí sa nestarajú o prikázania morálneho zákona. Či dakto bude môcť vyčítať verejnej moci, že používa na riešenie ťažkostí svojho národa to, čo sa manželom uznáva za dovolené na riešenie niektorej rodinnej ťažkosti? Kto zabráni, aby verejná moc nepodporovala také antikoncepčné prostriedky, ktoré budú považovať za účinnejšie, ba dokonca ich nenariadila používať všetkým, kedykoľvek to uzná za potrebné? Tak by sa stalo, že ľudia, zatiaľ čo by sa chceli vyhnúť ťažkostiam, ktoré vyplývajú z Božieho zákona pre jednotlivcov, rodiny alebo sociálne skupiny, dovolili by verejnej moci ľubovoľne sa miešať do najvlastnejšej a najsúkromnejšej úlohy manželov. toto je asi narazka na cinsku kontrolu porodnosti Preto, ak nechceme, aby sa poslanie plodenia života vydalo napospas ľudskej ľubovôli, treba uznať, že moc, ktorú človek môže mať nad vlastným telom a jeho prirodzenými funkciami, má určité hranice, ktoré sa nesmú prekročiť, hranice, ktoré nikomu, či už súkromnému jednotlivcovi alebo človekovi obdarenému verejnou mocou, nie je dovolené porušiť. Tieto hranice sa neurčujú z iného dôvodu ako z úcty, ktorá patrí celému ľudskému telu a jeho prirodzeným funkciám, podľa zásad, ktoré sme už spomenuli, a podľa správneho chápania takzvaného princípu totality (čiže celistvosti), ktorý vysvetlil náš predchodca blahej pamäti Pius XII.21
Cirkev stráži pravé ľudské hodnoty 18. Možno predvídať, že azda nie všetci ľahko prijmú toto učenie, lebo zaznieva príliš veľa hlasov, umocnených modernými oznamovacími prostriedkami, ktoré sa nezhodujú s hlasom Cirkvi. Ale Cirkev, ktorá sa tomu nediví - veď je, ako aj jej božský Zakladateľ, "znamením, ktorému budú odporovať",21 - nezanedbáva preto sebe zverenú úlohu hlásať ponížene a vytrvalo celý morálny zákon, tak prirodzený, ako aj evanjeliový. Keďže Cirkev neustanovila ani jeden z týchto zákonov, nemôže o nich rozhodovať, ale ich môže iba strážiť a vykladať, a nikdy nebude smieť vyhlásiť za dovolené to, čo je naozaj nedovolené, pretože to svojou povahou vždy odporuje pravému dobru človeka. Cirkev vie veľmi dobre, že chránením celého morálneho zákona o manželstve prispieva k obnove pravej ľudskej kultúry. Okrem toho povzbudzuje človeka, aby sa nevzdával svojej zodpovednosti tým, že sa spoľahne na technické prostriedky. Zabezpečuje tak dôstojnosť manželov. Týmto svojím počínaním, pridŕžajúc sa príkladu a učenia Božského Spasiteľa, Cirkev ukazuje, že s úprimnou a veľkodušnou láskou sprevádza ľudí, ktorých sa usiluje už na pozemskej púti podporovať, "aby ako deti mali účasť na živote živého Boha, Otca všetkých ľudí".23 citacia z blogu Citácia: Prečo dodnes nie je prijímaná mnohými katolíkmi? Prečo kvôli nej odišli tisíce kňazov z povolania? Ako zložito vznikala? Vymysleli prirodzené metódy plánovania rodičovstva "za oltárom"? Prečo je potrebná pomoc manželov snúbencom a čerstvým manželom? 20. októbra 2018 som sa zúčastnil konferencie k tohtoročnému 50. výročiu vydania encykliky svätého pápeža Pavla VI. Humanae vitae (HV). Stretnutie asi 200 účastníkov zorganizovala Liga pár páru (SR a ČR) a konalo sa v Kroměříži na Arcibiskupskom gymnáziu. Ako laika ma zaujalo mnohé, aj to, že
- táto encyklika vyvolala bezprecedentný odpor v Cirkvi (tisíce odídených kňazov a rehoľníkov, reakcie laikov)
- o tejto encyklike sa na konferencii hovorilo ako o tej, ktorá aj po 50 rokoch nie je katolíkmi akceptovaná – áno, preto, že potvrdila učenie Cirkvi o nemorálnosti antikoncepcie a zdôraznila prirodzené metódy plánovania rodičovstva ako morálne prípustný prostriedok regulácie počtu detí (nie, to nie je počítanie kalendárových dní),
- jej finálnemu zneniu predchádzalo veľa diskusií, verzií
Nižšie prinášam moje zápisky z konferencie pre záujemcov. https://blog.postoj.sk/37491/50-rokov-kontroverznej-encykliky-ktora-potvrdila-nemoralnost-antikoncepcieCitácia: - komisia pre vznik HV bola ustanovená v r. 1963 Jánom XXIII., mala 6 členov - neteológov. Následne ju nový pápež Pavol VI. rozširoval až mala viac ako 60 členov z rôznych stavov + vznikla ďalšia menšia komisia z kardinálov a biskupov. Pavol IV. chcel, aby komisia bola co najpestrejšia. - väčšina komisie si priala zmenu učenia Cirkvi. Prečo to sv. otca nepresvedčilo? Odpovedá v encyklike - lebo návrhy boli v rozpore so stálym učením Cirkvi - chybná antropológia, chybný vzťah medzi osobou a prirodzenosťou, medzi svedomím a pravdou. Citácia: rozpor s doterajším učením majoritných cirkví priniesla anglikánska cirkev v Lambeth v auguste 1930, kedy porušila tradíciu a pripustila za určitých podmienok antikoncepciu. Citácia: - 60. roky 20. storočia – objavenie antikoncepčnej pilulky (v USA v r. 1965 povolená len pre manželov, od 1972 aj pre nezosobášené páry). Máloktorý objav mal taký hlboký sociálny dopad. Nazývaná je aj sociálnou revolúciou, najväcším objavom 20. storočia, väčším ako atómová bomba.
- je to prvá lifestylová tabletka vôbec - nelieči chorobu, ale umožňuje človeku zásadne zmeniť svoj životný štýl. Citácia: - biskupi priznávali, že bolo zanedbané katechetické vysvetľovanie a povzbudzovanie manželov k manželskej čistote Citácia: - ľudská sexualita má omnoho hlbší význam ako sa bežne vníma (rozmnožovanie alebo potešenie až hedonizmus)
- cez sexualitu možno pochopiť podstatu človeka a aj niečo z podstaty Boha - sebadarujúca láska pohlavného spojenia je obrazom vnútorného života Boha Citácia: Chlapcov treba vychovávať k úcte k ženám, dievčatá k úcte k sebe a sebaprijatiu. Anna Záborská: Citácia: - zoslabla zodpovednosť, tlak na mužov, aby preberali zodpovednosť za manželku a počaté dieťa.
- pred sexuálnou revolúciou mali ženy menej slobody, ale od mužov sa očakávalo, že prevezmú zodpovednosť za ich zabezpečenie. Po predstavení antikoncepcie majú muži väčšiu slobodu.
- manželstvo a prijatie dieťaťa sa stalo voľbou muža
- štatistika z USA - liberalizácia antikoncepcie sa prekrýva so skokovitým nárastom počtu detí narodených mimo manželstva. Dáta zozbierané počas dekád ukazujú, že sexuálna revolúcia poškodila mnoho detí aj dospelých.
- čas potvrdil aj obavu uvedenú v HV - zoslabnutie úcty mužov k ženám
-- postoje spoločnosti k pornografii, k nevere. V očiach mnohých mužov sa ženy stali objektom, nástrojom naplnenia sexuálnej túžby
-- príbehy žien, ktoré sa pripojili k #meetoo ukazujú, že sexuálna revolúcia oslobodila sexuálnych predátorov
-- oslobodenie, ktoré prišlo s antikoncepciou, priznávajú aj feministky Citácia: Ako to že v r. 1968 cirkev narazila na takú averziu?
- vonkajšie príčiny – materializmus, akcent na pôžitok; Aké to bolo vydať HV vo chvíli, keď Západ vrel v sexuálnej revolúcii + bolo tam prítomné marxistické vzopretie sa mládeže proti autoritám. A vtedy pápež vystúpil ako autorita.
- výskum prirodzených metód skúmania ženskej plodnosti bol slabý, iba pár lekárov ho robilo. Zisky farmaceutických firiem z HAK sú astronomické.
- radikálne feministické hnutie, ktoré tvrdí, že treba oslobodiť ženu od útlaku materstva a domáceho krbu. Posledná potrebná revolúcia je vzopretie sa ženy voči útlaku materstva. Citácia: - teológia je závislá na filozofii. Na Západe sa do filozofie dostali marxistické smery. Ten tvrdí, že prax je nadradená teórii. To je krôčik k tomu, aby sa na základe konania ľudí (zisteného napr. zo sociologického výskumu) odvodzovali normy. Napr. Ak väcšina ludí berie antikoncepciu, to je norma. Citácia: Otázky pre každého:
1. Čo nám visí na hlavnej stene obývačky? Televízia?
2. Ako to zvládame s komunikačnými technológiami? Internet?
3. Ako zvládame sexuálnu výchovu svojich detí? To je právo a povinnosť rodičov. Citácia: David a Michaela Prentisovi: Apoštolát manželských párov (HV 26)
- David je Angličan, pôvodne evanjelický teológ. V r. 1968 študoval v Nemecku, okolo HV bola veľká diskusia. Prečítal ju, ale keďže bol slobodný, nezaoberal sa tým.
- Michaela chcela študovať, preto používali HAK. Brala ju, aby manžel mal pohodlie, aby bola k dispozícii, keď on má čas.
- čítali knihu Ingrid Dubešovej - kapitola o PPR a Michaela už nechcela brať HAK tabletky. On bol v šoku. Neuvedomoval si dovtedy, že je neštastná. literatura: Citácia: K téme na doplnenie prečo je správne používať práve PPR : Ksavery Knotz, ofm: Sex ako ho nepoznáte pre manželov, ktorí milujú Boha Christopher West: Radostná zvesť o sexe a manželstve Carl Anderson, José Granados: Povolaní milovať; Livio Melina Kultúra rodiny – reč lásky, Miriam Grossman - Bez ochrany K jednotlivým PPR potom SR weby plodar.sk, lpp.sk http://ktf.cuni.cz/~skoblik/komentare/vacha_clanek.htm
|
|