stefan píše:
Milý romanh, som si istý, že už neraz Ti jak katolíci, tak aj veriaci iných cirkví ponúkli svoje vysvetlenia alebo postoje či východiská. Už sme tu spolu diskutovali a preto viem, že Písmo berieš veľmi vážne, dalo by sa hádam povedať, že je pre teba merítkom. Preto Ti chcem znovu pripomenúť, že ak sa v Písme píše, že jeho súkromný výklad sa nepripúšťa a že Cirkev je stĺpom a oporou pravdy, tak by si mal aj tieto slová brať na zreteľ a uvažovať, či vôbec je dobré že čítaš Písmo bez autority Cirkvi a bez pastiera o ktorom hovoril Ježiš.
Štefan, vytrhávaš jeden verš z biblie, aplikuješ ho na nesprávnom mieste a ešte k tomu tam pridávaš to, čo tam nie je.
Vyberáš verš, kde sa hovorí o vykladaní PROROCTVA, aplikuješ to na výklad CELÉHO PÍSMA a dpĺňaš tam, že autoritu na výklad má CIRKEVNÁ ORGANIZÁCIA - LEN PÁR VYVOLENÝCH, akoby CIRKEV NEBOLO CELÉ TELO KRISTOVO.
Pozrime sa teda na celý kontext tohto listu.
Najskôr uvediem tú vytrhnutú citáciu:
2Pt 1,20
Predovšetkým však vedzte, že nijaké proroctvo v Písme nepripúšťa súkromný výklad.
Všimni si, že tu hovorí o výklade PROROCTVA, nie PÍSMA.
Ale pozrime sa o aké proroctfvo ide?
2Pt 1,16-21
Veď sme nesledovali vymyslené bájky, keď sme vás oboznámili s mocou a príchodom nášho Pána Ježiša Krista, ale sami sme boli očitými svedkami jeho veleby.
On dostal od Boha Otca česť a slávu, keď mu z velebnej slávy
zaznel hlas: "Toto je môj Syn, môj milovaný, v ktorom mám zaľúbenie." A tento hlas sme my počuli; zaznel z neba, keď sme boli s ním na svätom vrchu.
Tým je aj prorocké slovo pre nás pevnejšie.
A vy dobre robíte, že hľadíte naň ako na lampu, ktorá svieti v temnom mieste, kým nesvitne deň a nevzíde vo vašich srdciach zornica. Predovšetkým však vedzte, že nijaké proroctvo v Písme nepripúšťa súkromný výklad. Lebo proroctvo nikdy nevzišlo z ľudskej vôle; ale pod vedením Ducha Svätého prehovorili ľudia poslaní od Boha.
Dajme si otázku. Kto je prorok? Prorok je ten, kto počuje Boží hlas a sprostredkováva ho tým, komu je určený.
V tomto prípade Peter, Jakub a Ján počuli na vrchu premenenia Boží hlas s jasným posolstvom:
Mt 17,1.5
O šesť dní vzal Ježiš so sebou Petra, Jakuba a jeho brata Jána a vyviedol ich na vysoký vrch do samoty.
Kým ešte hovoril, zahalil ich jasný oblak a
z oblaku zaznel hlas: "Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie; počúvajte ho."Peter teda hovorí, že on sám spolu s Jakubom a Jánom boli očitými svedkami toho, ako bol Ježiš premenený do Božej veleby:
Mt 17,2
Tam sa pred nimi premenil: tvár mu zažiarila sťa slnko a odev mu zbelel ako svetlo.
A ako Boh povedal "Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie; počúvajte ho."
Čiže na vlastné oči videli a počuli Božie Slovo - ako proroci prijali proroctvo. To proroctvo je, že Ježiš je Boží syn - že je to ten, koho majú počúvať. Tak ako aj Mojžiš predtým prorokoval
Dt 18,15
Proroka, ako som ja, vzbudí ti Pán, tvoj Boh, z tvojho národa, z tvojich bratov; jeho počúvaj.
Čiže to, čo pred mnohými rokmi povedal prorocky Mojžiš, tak to mali títo traja možnosť osobne vidieť a Boh sám im to potvrdil, že nielen videli Ježiša premeneného do Božej slávy a veleby, ale ho ešte aj počuli hovoriť - čo z nich robí prorokov a príjmajú prorocké slovo, ktoré oni sami ďalej dávajú.
Takže toto je zhruba kontext o ktorom hovorí Peter.
Hovorí, že toto proroctvo - Mojžišovo a aj to, ktoré sami prijali je pre nich ešte o to "pevnejšie" - lebo oni sami ho osobne videli aj počuli.
A svojím poslucháčom, ktorým píše hovorí, že veľmi dobre robia, že na to proroctvo pozerajú ako na lampu, ktorá svieti v temnom mieste.
Lebo poslucháči neboli osobnými svedkami tejto udalosti, ale už boli roky po smrti Ježiša - dokonca Peter už bol na sklonku svojho života a v tom istom liste hovorí, že kým zomrie, tak sa postará o to, aby im to stále pripomínal.
2Pt 1,12 Preto vám to budem stále pripomínať
2Pt 1,14 Viem, že čoskoro zložím svoj stánok, ako mi to aj zjavil náš Pán Ježiš Kristus.
Takže Peter na sklonku života sa stará o to aby tí, ktorí uverili neklesali pod ťarchou života v prenasledovaní a pod. Ale im pripomína, že to, čo hlásali bolo Živé prorocké slovo o tom, že Ježiš Kristus je ten prorok o ktorom prorokoval Mojžiš, že oni sami to na vlastné oči videli a aj oni sami prijali prorocky druhý krát to isté slovo ako Mojžiš, že Ježiš je ten prorok, Boží syn, ktorého majú poslúchať a robiť čo im povie.
A v tomto kontexte im pripomína, že aj oni sami vedia, že prorocké slovo si prorok sám od seba nevymyslel. Mojžiš bol ten prorok o ktorom vedeli, že určite tým prorokom bol a teda si to sám od seba nevymyslel.
A presne tak isto aj oni traja Peter, Jakub a Ján keď boli na vrchu si to prorocké slovo sami od seba nevymysleli, ale hovoria to, že to nevzišlo z ich vlastnej vôle, žeby sa im Ježiš zapáčil a oni sami si to vymysleli, že tým Mojžišovým prorokom je Ježiš, ale že sám Duch Svätý hovoril im a potom ďalej skrze nich.
Takže Peter v skratke hovorí o Mojžišovom proroctve, ktoré im bolo na vlastné oči Bohom opäť prorocky potvrdené a tým je toto proroctvo ešte pevnejšie a vysvetľuje, že si to proroctvo oni sami nemohli vymyslieť = vyložiť, lebo prorocké prichádza pod vedením Ducha Svätého - s čím oni sami ako tí, ktorím to bolo hovorené - poslucháčom - oni sami mali skúsenosť s Duchom Svätým ako k nim hovorí - a tak teda preto nemali dôvod pochybovať o tom, že Peter hovoril pravdu, že to čo prijali s Jakubom a Jánom na vrchu, že to bolo proroctvo.
A toto proroctvo preto nemá "súkromný výklad" - ten preklad je trochu nepresný - treba sa pozrieť aj na iné neskoršie preklady. Najviac sa v tomto prípade asi hodí Ekumenický preklad, kde sa hovorí:
Predovšetkým buďte si vedomí toho, že ani jedno proroctvo v Písme nevzniklo na základe vlastného výkladu skutočnosti.Čo znamená, že si to sám prorok nevymyslel, ale že mu to bolo dané od Ducha Svätého.
Na podporu tohto významu sú aj ďalšie anglické preklady napr.
https://www.biblegateway.com/verse/en/2%20Peter%201:20CSB Above all, you know this: No prophecy of Scripture comes from the prophet’s own interpretation,
CEB Most important, you must know that no prophecy of scripture represents the prophet’s own understanding of things,
ERV Most important of all, you must understand this: No prophecy in the Scriptures comes from the prophet’s own understanding.
Tieto o tom hovoria v tomto význame.
A napomáha to aj sám kontext, kde v ďalšom pokračovaní tohto listu hovorí Peter
2Pt 2,1 V ľude však boli aj falošní proroci...
Čiže vysvetľuje, že to čo prijali na vrchu bolo skutočné proroctvo od Ducha Svätého, ale hneď nato hovorí, že v ľude boli aj falošní proroci, ....
Potom by sme sa mohli pozrieť aj na to komu je tento list adresovaný?
Píše tým, čo dostali tú istú vzácnu vieru ako oni.
2Pt 1,1 Šimon Peter, služobník a apoštol Ježiša Krista, tým, čo dostali tú istú vzácnu vieru ako my v spravodlivosti nášho Boha a Spasiteľa Ježiša Krista
Títo poslucháči mali tú istú vieru ako mal aj Peter sám, mali to isté poznanie Krista. To neboli začiatočníci, noví vo viere, ktorých by bolo potrebné napomínať aby si sami od seba nevykladali písma. Lebo sa ani o napomenutie nejedná, ale sa jedná o potvrdenie ako som písal vyššie - v tom zmysle, že Peter s Jakubom a Jánom si to proroctvo sami nevymysleli a nie sú ako tí falošní proroci, ale ich proroctvo je pravdivé - správne vyložené = správne odovzdané - presne tak ako bolo prijaté od Ducha Svätého.
Čo ešte iného radí svojím poslucháčom?
Hovorí im, že oni sami už majú to správne poznanie
2Pt 1,3 Jeho božská moc nám darovala všetko, čo treba pre život, a nábožnosť poznaním toho, ktorý nás povolal vlastnou slávou a mocou.
Ale zároveň ich ďalej povzbudzuje, žeby ďalej rástli v tomto poznaní.
5 A práve preto vynaložte všetko úsilie na to, aby ste k svojej viere pripojili čnosť, k čnosti poznanie...
8 Ak toto všetko máte a ak sa to rozhojňuje, nebudete nečinnými a neplodnými v poznávaní nášho Pána Ježiša Krista.
Čiže tí, ktorí majú to správne poznanie nie sú ďalej nečinní v ďalšom poznávaní Pána Ježiša Krista.
To hovorí o všetkých nás, ktorí aktívne pristupujeme k ďalšiemu poznávaniu Ježiša.
To isté hovorí aj napr. Pavol v liste Efezanom aby naše poznanie rástlo, aby sme poznali celú hĺbku, výšku,.... celý rozmer poznania, aby sme neostali len na začiatku.
Ale čo hovorí Peter o tých, ktorí to poznanie ďalej nerozširujú, alebo ho vôbec nemajú?
9 Kto však toto nemá, je slepý, krátkozraký: zabudol, že bol očistený od svojich starých hriechov.
Štefan, ak ďalej nerozširuješ to svoje poznanie, potom si slepý a krátkozraký.
Zabudol si na to, čo ti Boh cez list Petra hovorí. Že jeho Božská moc ti darovala všetko, čo treba pre život a nábožnosť poznaním.
Potrebuješ mať poznanie. Poznanie je to, že tomu čo veríš aj rozumieš. Presne ako tí Petrovi poslucháči rozumeli už dávno tomu čomu uverili. Mali poznanie. Peter píše tým, čo už poznanie mali a aj oni sami už vyučovali. Lebo ten, kto má poznanie, nemá žiaden problém z toho čo už vie učiť tých, ktorí nevedia.
A navyše to poznanie je u tých, ktorí sú v Duchu Svätom rovnaké.
Nikto z poslucháčov sa nečudoval Petrovým slovám, ale vedel - lebo mal toho istého Ducha Svätého, že to čo Peter hovorí je pravdou.
Rovnako aj tu. To čo tu hovorím, rovnako chápu aj iný Duchom naplnení, preto sa nebojím povedať, že tento výklad je pravdivý a tvoje slovo, je vytrhnuté z kontextu, aplikované namiesto na proroctvo na celé písmo a navyše tam dopĺňaš to, čo tam ani nie je, že jedine cirkev má právo vykladať písmo.
Tu sa o písme vôbec nehovorí. Tu sa hovorí o Petrovom proroctve a o tom, že to proroctvo si Peter sám nevymyslel, lebo nie je falošným prorokom.
A keď už, cirkev = eklesia = spoločenstvo = zoskupenie tých, ktorí sú spasení, vykúpení, ktorým je odpustené a majú Ducha Svätého, lebo Peter, Pavol a učeníci hovorili často "my a Duch Svätý sme usúdili". Ja som členom a súčasťou cirkvi - tohto tela, kde hlavou a jedinou hlavou je jedine Ježiš Kristus a ako biblia učí, kde sme si všetci rovný.
Nie je rovný a rovnejší. Všetci sme si rovný. V cirkvi je jediná hiearchia. Ježiš je hlava a my sme údami. Medzi nami je "FLAT" "PLOCHÁ" rovina. Spolu tvoríme jedno telo a všetci máme toho istého Ducha.
Samozrejme kto nemá Ducha Kristovho ten nie je jeho. potom je možné, že potrebuješ pevnú hiearchickú organizáciu, kde potrebuješ aby tí nad tebou rozhodovali za teba, lebo nemáš Ducha Svätého a nerozumieš ani tomu, čomu máš poriadne veriť a kontakt s hlavou Ježišom je len sprostredkovane skrze túto hiearchiu, kde tá najvyššia úroveň je akoby samotným hlasom Božím tu na zemi.
Takto ale prvá cirkev nežila. Cirkev nemala hiearchiu. Jedinou hiearchiou bol vzťah každý veriaci a potom nad ním bol priamo Kristus ako jeho Pán. Medzi Bohom a človekom niet iného prostredníka. Sám Boh skrze Ducha Svätého vedie človeka cestou, ktorou má ísť. A ten kto má s ním vzťah veľmi dobre pozná o čom Peter vo svojom liste hovorí.
Peter písal tým kto boli "duchový", kto už bol znovuzrodený z vody a z Ducha a kto mal Ducha Svätého, ktorý ho viedol. Preto veciam, ktoré Peter duchovne hovoril aj chápali, tak ako my. Avšak telesná myseľ nechápe duchovné, preto ani ty tomu možno nechápeš, lebo si ešte stále telesný. A ak nie si telesný, potom si oklamaný niekým, kto ťa učí tak, že vytrhávaš jeden verš, prekrúcaš ho a dopĺňaš tam niečo čo tam vôbec nie je. A táto prax sa používa v cirkvách veľmi často, kde niekto vytrhne verš z kontextu, použije ho v situácii v ktorej ani nepatrí a potom tam ešte doplní niečo čo tam nie je. A takto môže človek potom prehlásiť všetko čo sa mu páči a tvrdiť, že toto hovorí biblia.
Preto je veľmi dôležité čítať Petrov list ako celok. Keď Peter písal tento list, písal ho ako jeden celok bez odstavcov a bez kapitol, bez čísiel veršov. Preto na to, aby si ho správne pochopil, potrebuješ si ho prečítať celý a porozumieť komu ho píše, prečo ho píše, čo píše ...