dakl píše:
Vidím tu rôzne názory od striktného odsudzovania alkoholu až po súhlas s jeho rozumnou konzumáciou. Pridávam sa k tej druhej alternatíve. Našincov netreba odučiť piť, treba ich naučiť piť rozumne. Problém je tvrdý alkohol, kde sa človek pri jeho konzumácii ľahko prehupne cez tú rozumnú mieru. Ale pohárik vína pri posedení s priateľmi nie je nič zlé. Môj otec, keďže starí rodičia mali dosť veľký vinohrad, popíjal víno celý život takmer denne, ale za vyše 50 rokov čo som s ním prežil som ho nevidel opitého. Slovom, vedel piť, poznal mieru.
Vravíš teda, že víno OK, ak je s mierou - a že tej sa treba naučiť - zatiaľ čo o tvrdom alkohole už uznávaš, že je problém: tu by som doplnil, že aj tie niekdajšie spolky kresťanskej striezlivosti, ktoré som spomínal z prvej polovice 20. storočia, sa sútredili práve hlavne na nepitie tvrdého alkoholu. Ľudia tam skladali sľuby, že už nikdy viac nebudú piť tvrdý alkohol, zatiaľ čo voči "mäkkému" alkoholu (víno, pivo) už boli tolerantnejší. Takže keď tu aj M3 hovorí, že aj Pán Ježiš pil víno, tak to bol ten mäkký alkohol. A tiež by som tu poznamenal - keď sa to tu už spomína - že aj to víno z biblických čias bolo extrémne zriedené s vodou: čisté víno sa proste nepilo... Aj Rimania hovorili, že čisté víno pijú len barbari!!! - ale pre ešte väčšiu úplnosť treba tiež dodať, že to malo rôzne dobové dôvody: v prvom rade to, že to vtedajšie víno bolo zrejme ešte ďaleko ďaleko hnusnejšie než sú tie súčasné, a preto sa im čisté ani piť nedalo... a potom tiež že či už uvedomele alebo nie, možno aj tá voda, ktorú vtedy pili, nebola natoľko zdezinfikovaná ako dnešná voda, a tak pridávanie aj trochu vína do vody ju možno aj trochu zdezinfikovalo... ale to, že čisté víno nepili, to bolo asi hlavne tým, že im bolo asi hnusné, čo mne sú aj tie súčasné, takže sa im v tom vôbec nedivím...
A tie riediace pomery boli pritom naozaj extrémne, vraj až také že 1 diel vína ku 10 dielom vody, či podobne... proste tam bolo oveľa viac vody než vína...
A tak pri úplnej absencii tvrdého alkoholu a zároveň extrémnom riedení aj toho mäkkého alkoholu, bolo oveľa oveľa oveľa ťažšie sa opiť, keďže to by človek musel vypiť kopu litrov toho, aby mal v sebe toľko alkoholu, že by sa dalo hovoriť o ňom ako o opitom človeku...
A ďalší rozdiel by som videl v tom, že DNES už jednak lepšie poznáme negatíva alkoholu, a zároveň alkohol už dnes nepotrebujeme ani na tie možné pozitíva, ktoré by alkohol mal, keďže ich vieme už dnes riešiť aj rozumnejším spôsobom bez potreby ten alkohol piť...
Preto pitie alkoholu už dnes prakticky nemá zmysel a príde mi to skôr už len primitívne. Dnes. To sa snažím stále zdôrazňovať to slovo "dnes" - a aj doteraz som tak robieval: práve preto, aby tu niekto nezačal vyťahovať tie biblické historické časy... ale keď k tomu už nakoniec predsalen došlo, tak som to tu teda uviedol, že kde tam vidím ten rozdiel, že prečo hovorím že DNES pri DNEŠNÝCH okolnostiach, atď... - a hlavne že ak by si už niekto chcel brať príklad z oných čias, tak by mal teda piť len extrémne zriedené víno, a nie čisté víno a už duplom nie liehoviny...
A AK predsa chceme nechať ten alkohol tak, že nech sa to nechá na rozhodnutí tých ľudí, že ak sa vedia ustriehnuť, tak nech si dajú kľudne aj čisté víno, AK sa tým neopijú... LENŽE čo tí, ktorí sa opíjajú?
Tu by som videl priestor na riešenie: že zakázať minimálne opilosť (alebo aj pitie na verejnosti - ktoré už aj dnes zvykne bývať zakázané v niektorých lokalitách trvalo alebo aspoň v niektorých hodinách). A TOTO riešiť, lebo opitý človek už nekoná pri plnom stave vedomia a môže OHROZOVAŤ ostatných: už aj teraz je pokutovaný alkohol za volantom, lenže to je nesystematické, keď sa zakáže len alkohol za volantom a nezakazuje sa ten najvážnejší jav, ktorý toho môže byť príčinou: opilosť. Keď je človek už natoľko opitý, že už nevie rozumne rozlíšiť ani to, či môže sadnúť za volant, alebo nie, tak je riziko, že zaň sadne, aj keď za triezva by vedel, že sa to nemá, ale v opilosti už nekoná pri plnom vedomí a slobode.
Toto mi je teda taká tiež trochu absurdná logika toho výroku od m3, keď mi ide zakazovať zakazovanie alkoholu, lebo že by som odoberal ľuďom slobodu, keby som im alkohol zakazoval, čo som ja ani nerobil, ale keby som to aj robil, tak nie ja by som im obmedzoval slobodu, ale naopak, bol by som to ja, ktorý by tým zakazoval to odoberanie slobody, ktoré robí práve alkohol. Teda práve ja by som vtedy robil to, čo si M3 myslí, že robil tou vetou: obhajovanie slobody a kritizovanie jej obmedzovania. Práve alkohol totiž ľuďom berie slobodu - už aj tým, keď sú pod jeho vplyvom, a už duplom nehovoriac o tom, že je aj návykový, vedúci k závislosti, ktorá tú slobodu ničí už takmer úplne, už ten človek nie je psychologicky svojprávny, keďže nedokáže robiť to, čo chce: keď on aj možno chce prestať, ale závislosť je PSYCHICKÁ CHOROBA, ktorá mu bráni s tým prestať a ovládať sa... - taký človek je proste neslobodný, nesvojprávny a chorý a potrebuje POMOC SPOLOČNOSTI... - "nútené" odvykacie kúry ako zdánlivá obdoba väzenia za porušenie takého zákazu opilosti by nebolo obdobou väzenia v zmysle, že človeku berie slobodu, ale naopak, že mu ju chce vrátiť, že ho chce oslobodiť o pút neslobody, v ktorých sa nachádza, a z ktorých by sa sám len ťažko mohol vymaniť, to môže byť až prakticky nemožné ak mu s tým nikto nepomôže...
Takže ja navrhujem rozhodne zákaz opilosti "pokutovaním" formou povinnej odvykacej kúry od alkoholizmu. Polícia by robila bežné razie do krčiem, kde by dávala fúkať tým, ktorí sa javia mať najviac alkoholu v sebe - minimálne ak už budú javiť známky opilosti.
A trestuhodní by boli aj krčmári, ktorí opitému ešte ďalej nalievajú: lebo opitý si už možno nevie povedať "dosť", ale krčmár by mal byť triezvy a vedieť, že prílišným alkoholom môže dotyčného aj zabiť... už ani nehovoriac o tom, že tí krčmári tých opitých ľudí zvyknú vraj aj okrádať, lebo opitý si už nevie zrátať či mu krčmár správne vydal... - mne už aj bežní predavači niekedy zle vydajú: a čo potom opitému v krčme?
A k tomu, že by zákaz alkoholu odoberal slobodu: zaujímalo by ma, či je M3 obdobne aj proti zákazu drog... ja som totiž zákazy síce kritizoval, ale nie z dôvodu, že by mi vadilo, že "berú slobodu", ale z dôvodu, že púhe zákazy by boli nedostatočné, ba dokonca že by mohli byť až kontraproduktívne... ale hlavne to beriem aj pragmaticky, že zákaz alkoholu politicky ani nemá šancu prejsť, a preto to už ani nemá veľmi zmysel uvažovať... - ale určite určitý zmysel majú aj zákazy, lebo spoločnosť musí udržiavať aj určitý poriadok. Drogy sú spravidla mimoriadne návykovou a všeobecne nebezpečnou látkou, a preto sú zakázané. A ja to schvaľujem. A po tejto stránke by som si teda vedel predstaviť aj zákaz alkoholu, ak by bol účinný - ale práve preto, že v prípade alkoholu by s tým bol problém, a aj tak by nebol dostatočne účinný, tak hovorím skôr o kampani, atď... ale nie z dôvodu, že by som zákaz alkoholu pokladal za obmedzenie slobody: lebo alkohol a drogy sú práve tým špeciálnym prípadom, kedy práve oni sú tým prostriedkom, ktorý ľudí zotročuje a berie im slobodu, zatiaľ čo zákaz týchto látok by pomáhal ľuďom slobodu chrániť: tie zákazy sú totiž orientované hlavne na dílerov, aby také látky proste neboli a nezvádzali ľudí: je to obdobné ako zakázať nejaké potraviny, o ktorých sa zistilo, že obsahujú jedy. To nie je zákaz, ktorý chce obmedzovať spotrebiteľov od kupovania jedu, je to zákaz orientovaný hlavne na distribútorov, aby nezamorovali spoločnosť takýmito toxickými výrobkami...
Teda takto by som to klasifikoval: ako zákaz predaja potravín, ktoré obsahujú toxické látky... - je to normálna vec, ktorá sa robí a nie je to "obmedzovanie slobody občanov", ale chránenie občanov, ich zdravia i - v prípade alkoholu a drog - chránenie práveže ich slobody samotnej, o ktorú by ich návykové a psychotropné látky oberali...